ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Clws skrivet 6 juli 2011 kl. 21:03:49

Titel: vilken maskin motsvarar mina krav?
Skrivet av: Clws skrivet 6 juli 2011 kl. 21:03:49
Krav spec:

Lastgaller (fram och) bak
Kan ploga (bra)
backväxel
vägreggad
Delad bakaxel
nån typ av kula eller liknande
4x4?
lång?
pris ej över 40.000kr

Motiv till kraven:

Lastgaller (fram och) bak, vill kunna lasta tält och diverse utrustning för camping och jakt (vid transport till jaktmarken vore det praktiskt att sätta en lättare hund bur bak till min finska lapphund).

Kan ploga (bra), det handlar om att ploga en villa uppfart på 50m och röja runt grillplatsen + gångvägar till uthusen. Bor i Piteå och det kan vara rejält snöfall men det rör sig inte om att ploga en enskildväg. tar gärna emot råd om utrustning och olika riggars krav på maskinen.

backväxel, jäkla praktisk grej när man parkerar i stan eller hamnat åt helvete i skogen, svårt att se någon ploga utan backväxel ;-)

vägreggad, istället för en andra bil, det är kul med fart men om den klarar 70km/h är det inga problem att köra till stan eller skjutbanan.

Delad bakaxel, har inte så mycket erfarenhet av ATV:s men en delad bakaxel bör göra den skönare/säkrare att köra på vägen.

nån typ av kula eller liknande, kan tänkas att jag vill komplettera med ett tippbart släp i framtiden, det verkar alltid vara nån grop att gräva eller buske som ska bort på gården och tänkte att kanske man kan klara sig med en tippbar vagn istället för en ny skottkärra (har en oduglig en för 2000kr, ett råd till alla köp alldrig en skottkärra med plastfälg lastar du jord i den kommer du att stå med ett platt däck efter 5m) mindre slit för ryggen m.m.

4x4?, är detta ett måste för plogningen? lättare att ta sig fram i skogen men är det ett krav? lekmaskinerna har ju ofta "bara" bakhjulsdrift  och några varv i sandtaget lär det bli :-)

lång? praktiskt att kunna ta med en passagerare på camping/jaktturer jag är dessutom ganska tung själv 150+kg och maskinen mår nog bätter av att inte vara maxlastad hela tiden.

pris ej över 40.000kr, det är min budget idag den får gärna vara billigare och om man får en markant bättre maskin för 42.000kr så tar jag naturligtvis den dyare maskinen. men om priset är högre pga styling är det inte min grej, jag använder mina prylar och polerar dem bara när det är livsnödvänigt :-P
P.S. är inte rädd för beggade maskiner.

Tack på förhand och jag ser fram mot era argument för vilken maskin jag ska köpa.
Titel: SV: vilken maskin motsvarar mina krav?
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 juli 2011 kl. 21:38:22
Cf moto 500L (L=långa varianten) kanske duger? Eller Goes 520 max som är ungefär samma maskin.
Tex http://www.blocket.se/vasterbotten/CF_moto_Allroad_500_Black_ED_kort_och_lang_32358386.htm?ca=2&w=1
En helt ny kostar väl runt 53k, så en begagnad ska ju ligga en del under. På beg kan man ju också få med packlåda eller plog tex.

Cf 500 har ju varit med några år, och borde väl blivit lite förbättrad här och där.

Vägreggade märkesmaskiner (japan&nordamerika) finns nog inte att hitta inom din budget.

Dinli 700(centhor)kan du nog få tag på, men dom har ju haft en hel del problem med växellådor och div annat. Så en sådan skulle nog inte jag våga köpa, har garantin gått ut så kan det nog bli dyra reparationer om det fortsätter gå sönder större saker.

Läs lite i dom olika märkesavdelningarna så ser du vilka problem folk har mest.
Alla maskiner har sina problemområden, vissa mer än andra.

Hade du höjt budgeten till 50-60k hade du även kunnat räkna in Can-am Outlander 500/650/800cc. Där finns lite bättre kvalitet och betydligt mer motor att leka med. Jag köpte min 800cc för 55k förra sommaren, med en del tillbehör och med 2500 mil på mätaren (rätt mkt för en fyrhjuling).

Finns ju även lite mer udda märken, som Viarelli och Titan tex. Det är maskiner med rätt mkt utrustning från början, men jag tycker det känns som lite osäkra kort. Finns väl någon medlem på forumet som har en sådan, men har haft en del bekymmer redan från början.

Går man ner till 300cc så finns ju tex Linhai och Allroad, men det är inte några jätteroliga maskiner rent prestandamässigt. Men dom funkar att ploga med och nöjesåka, rätt ok förstamaskin tycker jag.
Fast Linhai och äldre allroad har stel bakaxel, men det funkar ju rätt bra ändå.

Kanske även Kymco mxu400 eller 500 kan vara nått?

Åka runt och titta/provköra lite olika maskiner är ju det bästa, så du får lite känsla för hur dom känns.

Sen får man ju värdera in hur noga man tycker det är med kvalitet och pålitlighet, kanske kan vara värt med lite extra i inköp för att få en mer pålitlig maskin.

Och köper man nytt så bör man ha en bra handlare inom skapligt avstånd, så man kan få snabb hjälp om det krånglar.

Provkör, läs på forumet och kanske kolla tester/videor på youtube. Finns en del sevärt där.

Lycka till!
Titel: SV: vilken maskin motsvarar mina krav?
Skrivet av: twostroker skrivet 6 juli 2011 kl. 22:24:13

Går man ner till 300cc så finns ju tex Linhai och Allroad, men det är inte några jätteroliga maskiner rent prestandamässigt. Men dom funkar att ploga med och nöjesåka, rätt ok förstamaskin tycker jag.
Fast Linhai och äldre allroad har stel bakaxel, men det funkar ju rätt bra ändå.


Finns ju Linhai 550 och 600 med, också maskiner med 4x4, delad bakaxel m.m.  Kvalitetsmässigt ungefär som CF.
Titel: SV: vilken maskin motsvarar mina krav?
Skrivet av: Clws skrivet 8 juli 2011 kl. 20:40:03
har nu varit och test kört en en Dinli 450 och en Kazuma Jaguar och har några frågor.

går det ploga med en Dinli 450? den har ju ingen fyrhjulsdrift.

finns det baggagerack till modellen? går det montera winch på den?

Den var ¤#¤%&¤  kul att köra :-)

Det är svårt att få en uppfattning om Kazuma Jaguar på forumet, hur är kvalitén och går det att få tag på reservdelar?
Titel: SV: vilken maskin motsvarar mina krav?
Skrivet av: Pv544 skrivet 8 juli 2011 kl. 20:58:52
Du bör nog ha 4x4 om du ska ploga.

Finns väl några kazuma här inne, vissa har väl haft lite strul.
Jag skulle hellre köpt en vanligare maskin.
Titel: SV: vilken maskin motsvarar mina krav?
Skrivet av: Hydro skrivet 8 juli 2011 kl. 22:23:00
Det går att montera vinsch på alla fyrhjulingar, dock är det mindre plats på en quad, som Dinlin klassas som... det är dessutom svårare att få tag i färdiga fästen, men kan du inte fixa själv så kan säkert bysmeden kröka en plåt till dig.
Lastrack finns också, men endast bak... man får alltså med sig mera packning på en med lastrack både fram och bak, och det har oftast de fyrhjulsdrivna maskinerna.
Skall du ploga snö är det extremt mycket bättre med fyrhjulsdrift, men skall du busa på grusvägar är ju en Dinli avsevärt mycket roligare än en Kazuma...  ()p

Och visst finns det de på forumet som åker Jaguar!
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=25629.0