ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: gbr skrivet 8 februari 2015 kl. 17:45:41
-
Hej!
Ska köpa min första fyrhjuling.
Ska ha hjulingen till att köra stockar och byggmaterial och dra upp båten med.
Lutar åt en 450 men vill gärna ha EFI.
Uppskattar smidighet och kvalité.
Är det bara ett massa krångel med förgasare som ska bestyckas om sommar/vinter?
Är CFMOTO 550 av sämre kvalité än Yamahan?
Skriva gärna era tankar och vad ni tycker. Kommer troligtvis ha hjulingen "livet ut".
Har kört skoter hela livet och gillar skarpt BRP (can-am) men kanske kvalitén inte är den bästa, iaf inte på skotrarna.
-
Cfmoto har mycket sämre kvalité än vad Yamaha har.
Inte skulle du väl köpa en skoter som är kinesisk? ;)
Yamahas är riktigt skottsäkra samma som Honda.
Skulle satsa på en 550 för det är väldigt lättvindigt med insprutning men en 450 duger gott och väl :)
-
Grizzly 550 har efi men den är större, tyngre och 17 000 dyrare. Är det värt 17 000 för 100cc extra som jag är ganska säker på att jag inte behöver för att få en osmidigare maskin med efi?
-
Grizzly 550 har efi men den är större, tyngre och 17 000 dyrare. Är det värt 17 000 för 100cc extra som jag är ganska säker på att jag inte behöver för att få en osmidigare maskin med efi?
Du får också högre markfrigång med en 550 yamma. tyngre = bättre att dra med och ploga med. Du får ner effekten i backen bättre skulle jag tro.
-
Markfrigång gör mycket och väljer man inte servo kostar den 79900 vilket är samma som 450:in
http://bjalverud.se/?page=yamaha&doc=atv
http://bjalverud.se/?page=yamaha&doc=atv
-
Du uppskattar kvalité och ska ev ha maskinen livet ut, ja då är Yamaha ett mycket bra val. Vad jag inte förstår är vart cf kommer in i bilden. Du ska helt klart köpa japanskt och hålla dig så långt borta från kinesiskt som möjligt.
Köp en maskin med insprutning.
Can Am ska du ha om du vill busa.
-
Yamaha 550 EPS blir kanske i överkant dyr iom att jag ska ha heltäckande hasplåt, timmervagn med insatsflak och snökedjor också. Men det får nästan kosta det lilla extra bara jag blir nöjd med maskinen. Är det dumsnålt att välja IRS dvs utan servo? Någon som haft hjulingar med och utan servo som kan uttala sig? Behöver man inte bestycka om 450 varje vår och höst så skulle det iofs duga. Kanske t.o.m bättre med förgasare när maskien blivit till åren?
-
Min nästa hjuling blir med eps det e lika säkert som att den oxå kommer ha insprutning. Orka fippla med förgasare...
-
En dag i skogen utan servo och man är slut i armarna, en dag med servo och man är inte ens trött. Ska du jobba med maskin så varför vara dum snål? Du kanske kommer att ångra dig att du inte la till de extra slantarna och sen står du där.
-
Okej! EPS blir det! Frågan är då 450 eller 550? Behöver man inte bestycka om blir det 450. Nackdelar med 550 är då priset, storleken och vikten. Fördelarna; Markfrigången, EFI.
-
Kommer aldrig köpa en maskin utan servo.
550/700 är sjukt smidiga med sina 1 180 mm i bredd och 293 kg.
450:in är 1090 mm bred vilket inte kommer märkas för man kan inte åka med kärra bakom om man ska ha så smala vägar ändå så ser inte storleksskillnaden som ett minus, 274 kg ska den väga och det kommer inte vara någon fördel då man har svårt att få ner vikten i marken.
Man behöver inte bestycka om någon förgasare utan det är bara att choka och köra ()p
Glöm inte att få ett bra pris då du ska köpa tillbehör, nedväxlingskitt tycker jag du ska kosta på dig också :)
-
Okej! Var in idag till Yamaha och det blir en 450 EPS! Ska bara kika i tillbehörs katalogen...
-
Det blir en 450 EPS camo. Tillbehör: Hasplåt och kedjor. Ev. nedväxlingskitt om jag känner att det behövs. Något "måste" tillbehör jag missat? Är det till hösten det brukar vara kampanj på fjolårs modeller inför näst års modeller? Är det något nytt på G till 2016? Sett att Grizzlyn sett lik ut i många år nu.
-
värmehandtag är en bra investering, men det monterar du själv
-
Värmehandtag med tumvärme är guld ()p
-
Köper du med lising, skrev in allt vad du tycker kan behövas ()p Skiljer inte mycket i summan du betalar varje månad. För ex plog , kärra, däck , spacers kan behövas vid kedjor etc.Är dock inte expert hur stora däck en 450 klarar.
Köper du för egna pengar , då behöver du inte stressa i början, du kan köpa till prylor var för sig senare, vid behov. Blir kul många gånger skruva på tillbehör ()p
-
Får väl börja med ett stort grattis! :D Blir fint med Yamaha serru. :headbang:
-
Flyttbar vinsch är inte dumt heller
-
Ska kika närmare på det där med flyttbar winch. Handvärmare har jag över ett par st så det blir nog till att montera de.
Såg att för samma peng säljer ett annat Yamaha center samma maskin med dubbla winchar.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Yamaha_Grizzly_450_EPS_dubbla_winchar_51995677.htm?ca=4&w=2
Så det finns nog lite marginal med prutningen då jag köper kontant. Tror jag snålar in på kedjorna och köper dem på biltema senare.
1000:- mer så får man hasplåten (4000:-), större däck och fjärrkontroll till winchen
http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_Grizzly_450EPS_PRO_Edition_55906165.htm?ca=4&w=3
Bor dock inte i närheten av de företagen men "mitt" Yamaha center borde kunna göra nått på priset tycker jag.
-
10% får man väl anse sig kunna pruta, ananrs köper du ju bara den någon annanstans. vad kostar frakt på pall, inte mycket.
-
När jag köpte min fick jag med flyttbar vinsch med radiostyrning samt hasplåt. Bjälverud Yamaha Store Brukar ha Bra deals vet dock inte hur långt från dig det är.
-
Okej! Hoppas det gå att få den traktor registrerad? Jag tänker fara in och beställa den imorgon men finns dem bara som terrängregistrerade så blir jag osäker... :(
-
Måste göra dig besviken, finns inga japanska atv traktorregistrerade eller mc registrerad.Köp en arctic cat 550 nya eller gamla modellen finns som traktorregistrerad billig försäkring ingen besiktningen du får dra släp på allmän väg går och få med rätt box så den flyttar på sig. Ställskruven vid gasen kan du lätt spärra den med.
dig besviken, finns inga nya japanska atv som är traktorregistrerade eller mc registrerad
-
Honda är ju japanskt och dom har traktorreggade
-
Japp, de är ovanliga men det finns nu några 2013 modeller på blocket för ett ganska bra pris ()p
-
Hej alldeles rätt honda är japansk dom har traktorregistrerad. Är nog lite svårare att få dom gå fortare än 40 km. Ledsen att jag glömde den.
-
Varför skulle dom vara svårare att göra olagliga?
-
Jag anar försök till att vara lustig? :rtfm:
-
Jag hoppade av min honda affär på grund av att det inte gick att fixa. Möjligt handlaren var för seriöst på den punkten. Har fått mig en blåsning av yamaha handlaren också (sånt ska man inte hålla på med ingen atv ska få gå fortare en 60 km), arctic cat och can am handlarna frågar hur vill du ha det, vi fixar det, när man frågar.
-
Du hade väl otur med ÅF. Men man får inte dra alla över en kant, min Honda ÅF är mycket bra tex
-
Jag har inte påstått att inte återförsäljare var dålig, han informerade inte mig om att det gick att få fart på en traktorregistrerad honda när jag frågade. Det är väl inte det som avgör om en återförsäljare är bra eller dålig.
-
Då var han väl ganska dålig, tycker jag iallafall.. Men jag ser däremot inte vitsen med att köpa en trakorreggad för att sedan ta bort strypningarna.
-
Kul att handlarna anses vara seriösa med att dom inte ville få dom olagliga. Rekommendera dom gärna.
-
Var in till handlaren idag och den går bara att få som terrängregistrerad tyvärr. Tydligen jobbas det på en ny typ av registrering åt fyrhjulingar som ska träda ikraft 2016 enligt handlaren.
-
Vill du ha den som traktor? varför isåfall?
-
Kul att handlarna anses vara seriösa med att dom inte ville få dom olagliga. Rekommendera dom gärna.
Honda Bosjökloster
Yamaha Lund
-
Vill du ha den som traktor? varför isåfall?
Slippa besikting, billigare försäkring och kunna köra lagligt efter vägen
-
Vägreggad, besiktning först efter 5 år sen vartannat år, inte så jobbigt?
Försäkring runt 3000 i vanliga fall.
Det är inte så roligt att åka och puttra i 40 km/h ;)
-
Eller så kör du outlaw style, terrängreggat.
-
Ska du köra laglig på vägen köp mc registrerad. Lagligt traktorregistrerad 40 km inget alternativ går för sakta ,du kommer att tröttna och ångra dig. Jag har min som arbetsmaskin , traktorregistrerad 70-80 km längs väg olaglig räcker för mig . Traktorregistrerad får ej köra motorväg, idag är det mycket 40,60,80 km som är laglig hastighet den håller jag.
-
Vägreggat hade funkat om man tar bort strypningarna. Dock kan jag inte få den vägreggad, endast terräng :dntknow:
-
Som jag har skrivit innan det går inte att få några japanska atv med registrering som passar alla. Köp arctic cat eller polaris ska du leka köp can am :dntknow:
-
Efter mycket velande står det nu en terrängreggad Grizzly 700 camo eps med 27" hjul på gården. :o
-
Efter mycket velande står det nu en terrängreggad Grizzly 700 camo eps med 27" hjul på gården. :o
Bra val ()p
-
(http://)