Finns det några tester gjorda på atv motsvarande älgtest på bilar? Vilken modell välter lättast respektive svårast? Har ju naturlugtvis att göra med tyngdpunkt och bredd. Vore intressant om det finns några siffror på det för olika modeller.
När det lutar för mycket..
Varför undras detta och vad gör ett stillastående test för nytta???Det är ju g-kraften som pressar ett fordon förbi sin egna tyngdpunkt när man kör, och DET borde vara intressant... inte när det välter utan förare och stillastående.En ATV har dessutom ofta terrängdäck, och dessa är ofta så dåligt anpassade för asfalt att de lätt sladdar/glider istället för ge grepp nog för en volt....men självklart välter en fyrhjuling betydligt tidigare än en bil/mc.Och för att svara på din fråga, EXAKT, så välter ett fordon när fordonets egna tyngdpunkt hamnar utanför de yttersta stödpunkterna, vanligtvis däckens anläggning mot underlaget.Dvs ett stillastående fordon.
Tyvärr kan man väl säga att de välter rätt så lätt, speciellt när man kör kan man bli överraskad av hur ranka dom är.Dessutom är det ju farligt, rätt många har dött liggande under en vält ATV.Men rent generellt håller jag med föregående skribenter, det är så många olika faktorer som avgör när de välter att det är mer eller mindre omöjligt att testa, annat än som du föreslår, stillastående på ett allt mer lutande flak.Om jag får gissa så är det nog inte så stor skillnad, men man får väl anta att det har mycket att göra med markfrigången, ju högre markfrigång, desto högre tyngdpunkt, och desto fortare välter maskinen.Lufttryck i däcken gör även det stor skillnad, med lågt tryck kommer de däck som bär upp större del av maskinens vikt att sjunka ihop av vikten, och då också göra så att lutningen ökar än mer än den skulle om du har hårdpumpade däck.När jag skall ut på långturer på asfalt pumpar jag alltid hårdare för att få lite bättre väghållning i kurvorna, eller om jag av någon anledning tvingas väja för något.När jag behöver framkomlighet så släpper jag på lufttrycket.
Jag var med på ett test där människor fick sätta sig i en maskin/bil som tippar runt, där man fick gissa vilken grad bilen skulle välta. 80% gissade att den skulle välta mycket tidigare inkl mig själv
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️