ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Montan skrivet 13 februari 2012 kl. 10:15:44

Titel: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: Montan skrivet 13 februari 2012 kl. 10:15:44
Hej.

Har kört 200 mil med min Dinli 800 och ska nu göra andra servicen. Till min stora förvåning kostar denna service ca 2000 kr precis som 50mila servicen gjorde. Så jag frågade min ÅF och han sa att en vanlig service går på runt 2000 kr.
Service 2000 kr
Serviceintervall 150 mil

Om vi räknar på 6 st servicar på 900 mil så landar vi 12000 spänn!!!
Det är ju billigare att serva en Lamborghini!!

Och servar man inte enligt boken så upphör garantin!
Nu förstår man ju varför dom kan sätta 3 års garanti, det är ju fan utpressning och ocker!

Ni som servar själva:Vad brukar ni göra på en "normalservice"?
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: Sper skrivet 13 februari 2012 kl. 12:00:13
Mm på min goes är de 50 tim eller 150 mil, Liten och stor service varannan gång.

Liten landar på 2300 och stora på 3500 (Ventiljustering)

Sinnesjuka priser hos de ÅF jag talat med.

Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: Montan skrivet 13 februari 2012 kl. 12:14:37
Jämför man med min Volvo XC70 08:a som har service med 3000 mils intervall:

Service Dinli = 12000 kr för 900 mil

Service Volvo = 4000 kr för 3000 mil

Dinlin är alltså mer än 3 gånger så dyr som min Volvo att serva,logiskt? Knappast!
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: jaas skrivet 13 februari 2012 kl. 12:19:14
13kr/mil i servicekostnad för Dinlin, dyrare en bensinen.....
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: Mudde skrivet 13 februari 2012 kl. 12:38:59
Nu används ju inte en ATV och en bil riktigt på samma sätt och kollar man oljorna i ATV´n efter service förstår man att täta service intervall är viktiga.

Men jag håller med visst är det mycket pengar, tyvärr dock nödvändiga  :-\

Själv byter jag oljorna i min maskin dubbelt så ofta som servicen kräver då jag vill ge min pärla största möjliga omvårdnad  ()p

10-40 när det är varmt ute och 5-40 när det är kallt  ;)
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: jaas skrivet 13 februari 2012 kl. 14:12:20
Jag skulle inte vilja påstå att det är nödvändigt med så täta byten.
Min kisse har nu gått 54 timmar sedan oljebyte och det finns inga synliga eller luktfel på oljan. Den är precis lika ren och samma konsistens som ny, den luktar inte heller bränt eller bensin.

Våran Can-am 400 har gått 1000mil och det på 3 oljebyten, första vid 100, andra vid 500 och sista vid 900. Den går mycket landväg och jag har en tung tumme :help: Och den går precis lika bra som ny.....

En Yamaha Raptor 700 har ett intervall på 150 mil medans samma motor i Yamahas 700cc offroad har 1500mil, ja en raptor rullar tyngre men inte så mycket.
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: Pv544 skrivet 13 februari 2012 kl. 14:30:43
Jag tycker det känns som dom har både hängslen och livrem när dom sätter intervallerna.
Men det är väl för att maskinerna används så olika. 200 mil vägkörning är väl oftast snällare än 200 mil terräng/arbete.

Vissa anger ju också intervallerna i timmar och mil, vilket som kommer först.

Det var till stor del dessa täta intervaller som fick mig att välja begagnat istället. Blir det många mil så blir det dyrt om man ska hålla garantin.

Och inte känns det bättre när man läser om allt strul folk råkat ut för från sina "mekaniker". Det är väl kanske så att denna branschen växt lite för fort?

Det finns ju dom som använder maskinerna som pendlings/nöjesfordon och klämmer en hel del mil. Då smakar det ju i lädret...
Plus värdeminskingen, eftersom många torrgrinar över maskiner som gått över 200 mil.
Jag ska försöka skärpa mig och passera 3000mil gränsen med min maskin, men får nog bli ett vårprojekt då det är lite kallt nu.  ;)

Jämför man med min Volvo XC70 08:a som har service med 3000 mils intervall:

Service Dinli = 12000 kr för 900 mil

Service Volvo = 4000 kr för 3000 mil

Dinlin är alltså mer än 3 gånger så dyr som min Volvo att serva,logiskt? Knappast!

I ditt exempel kostar ju Dinlin 13kr, och bilen 1.30/mil.

Men, man ska nog inte räkna efter för noga. Ska man åka billigt så får man åka moped.
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: Hydro skrivet 13 februari 2012 kl. 18:01:07
Kostnaden som sådan per service tycker jag inte verkar varken orimlig eller farlig.
Tänk på att de skall boka tiden, ta emot maskinen, ringa när den är klar, beställa grejer mm... plus sen då själva jobbet och prylarna.
Då är 2000 inte helt orimligt.

Däremot kan man ju skratta åt intervallen vissa sätter...

Ibland undrar man om det är för att de inte litar på sina produkter och vill få in dem tätt tätt tätt för att efterdra skruvar som vibrerat loss mm, kollat så elkablar inte blivit avgnagda emot nån plastbit osv...
Eller är det för att de inte litar på sina kunder?
Att de liksom vill hålla koll på hur de kör osv...

Nä, glider man landsväg och kör lite stigar och har en maskin där kopplingen inte ligger i motoroljan så borde 3-500 mil inte vara något problem.
Maskiner med lameller i motoroljan (dvs flertalet quads) får ju ett annat slitage på oljan om det är mycket slirande på kopplingen genom tex trixande i skogen osv.
Men om dessa maskiner tuggar landsväg så borde samma intervall kunna funka även där.

Sen kanske Dinli, CF-moto mm inte är samma som Yamaha, Suzuki osv... men oavsett vilket så känns 150 mil störtlöjligt.
Det kör man ju på två dagar om man vill... skall man slaska med oljebyte sen då?
Som sagt, löjligt.


En liten rättelse där jaas; Raptorns rekommenderade intervall är 240 mil och XT:n 1000 mil, men det är rätt uppfattat att motorn är densamma.
Gällande dess olika belastning kan ju soppaförbrukningen ge en hint.
Raptorn tar väl typ 0,7 medan XT:n ligger på 0,35 per mil.

KTM har 750 mils intervall på sin LC8 som sitter i tex 950 SM, Adventure osv
...och i EATV 950, och där är det också 750 mils intervall.
Varannan gång är det ventilcheck och då är det svårt att hitta en auktoriserad verkstad som gör detta för under 7000, så era 3500 är alltså billigt.
KTM:en är tvåcylindrig vilket väl 800:an också är medan CF500 är stånka.

Att jämföra med en bil är lite fel då en bil lätt håller 40 000 mil.
En fyrhjuling lär vid denna sträcka fått det MESTA utbytt, flera gånger.
Oavsett hur ofta man servat.

Sen detta med 3000 mils intervall på en bil är ju också dumt, åt andra hållet.
Som första ägare är det ju bra, när garantier finns och när allt är nytt.
Men sen?
Det finns massvis med bilar på begagnatmarknaden som nu är tickande plånboksbomber, pga långa och ibland överlånga intervall.
Audi var väl bland de första med longlife... kolla hur många motorer som bytts där (främst bensin V6 där oljetrycksstyrda kamkedjesträckare inte sträckt kedjan).
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: Gunnarsson skrivet 13 februari 2012 kl. 20:30:12
I ditt exempel kostar ju Dinlin 13kr, och bilen 1.30/mil.

Men, man ska nog inte räkna efter för noga. Ska man åka billigt så får man åka moped.
Om man köper en billig fyrtakts kinesmoppe ska den vanligtvis servas efter 30 mil, 100, 300, och därefter var 300:e mil, allt utom 100-mila ska inkludera ventiljustering, och den ska servas minst en gång per år. Vad olika verkstäder tar idag har jag ingen aning om, men en verkstadskedja tog för två år sedan 900kr för den stora servicen och 600 eller 650kr för den utan ventiljusteringen.
De första 30 milen kostar 29,83kr/mil i ren servicekostnad. De följande 70 kostar 8,57-9,28kr/mil. Följande 200 blir 4,48kr/mil. Därefter blir det 2,98kr/mil, under förutsättning att man inte behöver göra någon extraservice för att uppfylla kravet om att serva minst en gång om året. Och allt detta på en motor som har en tendens att få ramlagerhaveri efter 4-5-600 mil, och vid det laget är moppen värd mindre än det kostar att reparera på verkstad även om den är i fullt fungerande skick...  :-\

Det är inte säkert att det är billigt bara för att det är billigt att köpa, drar lite soppa eller har andra fördelar. En tvåtaktsmoppe kan dra i stort sett lika mycket soppa som en snål bil, och så har man även försäkringen som kan vara åtskilliga tusenlappar dyrare än en bil...   ???
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: Jockas skrivet 13 februari 2012 kl. 23:06:02

Maskiner med lameller i motoroljan (dvs flertalet quads) får ju ett annat slitage på oljan om det är mycket slirande på kopplingen genom tex trixande i skogen osv.


NP Säger bara TTS  8), byter vart 100 mil. men oljan är som ny  ()p
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: jos81 skrivet 16 maj 2018 kl. 09:34:57
Som nybörjare med Atv fick jag en smärre chock när jag började räkna på servicekostnaderna...
Min CF Moto skulle servas vid 25 mil och vid 100 mil. Därefter vart 150 mil. Ca 3000:-/st enl åf.
Dom första hundra milen skulle därmed kosta upp till 60:-/mil i bara servicekostnad för att sedan falla till, jämförelsevis blygsamma 20:-/mil

Kan detta verkligen anses som rimligt?

Nu har tydligen serviceintervallerna på CF Moto justerats till 75 mil respektive 300 mil, vilket blir 10:-/mil när första är avklarad. Om inte billigt så är ju iaf ändringen åt rätt håll
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: Hydro skrivet 16 maj 2018 kl. 23:21:09
Personligen anser jag detta vara totalt orimligt.
Ibland undrar man om det inte är en form av "försäkring" man betalar till, som sedan skall täcka eventuella fel under garantitiden.
 :nono:
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 17 maj 2018 kl. 10:04:58
Servicekostnaderna är skyhöga, men samtidigt så skär inte firmorna som utför dessa servicar guld med täljkniv.
Lokalkostnader, administrativ personal, insatsvaror mm, mm gör att de måste ta äckligt mycket betalt för att det ska gå runt.
Min märkesverkstad är inte ens samma företag som har agenturen för Can Am i Piteå, så att det på något sätt skulle vara gungor och karuseller som gör att service betalar kostnaderna för sälj och garanti tror jag itne på.
Möjligen då om agenterna som tillhandahåller garantierna kräver in en ersättning för varje service som utförs av de utsedda märkesverkstäderna.
Det är väl inte omöjligt, men ingenting som jag hört talas om i alla fall.
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: Hydro skrivet 17 maj 2018 kl. 11:11:00
Servicens pris per tillfälle är inte så mycket att klaga på.
Problemet är intervallet.
Använder man sin vägreggade hjuling till just vägåka så springer milen iväg och skall man då serva var hundrade mil så... nänä, detta anser jag vara trams.
300 mil vore ju det absolut lägsta, men vet vissa som envisas med 100 mil..
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 18 maj 2018 kl. 06:49:53
Ja, det har du absolut rätt i, det är alldeles för täta intervall, lite beroende på vilken användning man har med hjulingen.
Det vore bättre att de hade vartannat år eller t.ex. 600 mil, ytterst få skulle behöva serva mer än vartannat år i så fall.
Titel: SV: Orimliga servicekostnader
Skrivet av: jos81 skrivet 18 maj 2018 kl. 08:46:18
Servicens pris per tillfälle är inte så mycket att klaga på.
Problemet är intervallet
Jag var kanske lite otydlig på den punkten. Självklart är det detta jag syftar på.