ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Rickard Marklund skrivet 27 september 2017 kl. 07:21:50

Titel: Besiktning idag, ni håller väl tummarna?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 27 september 2017 kl. 07:21:50
Sist hade jag glömt skruva bort dragkroken, men det blundade hen som besiktade för, sparkade lite lätt på den och sa "du glömde den där eller hur?".
Nu skall den bort, och så får man låna varningstriangeln från bilen och spänna fast den där bak.
Nåt annat än det och lysen/blinkers som man behöver ha i åtanke?
Titel: SV: Besiktning idag, ni håller väl tummarna?
Skrivet av: akai skrivet 27 september 2017 kl. 12:28:07
Det är ju alltid lite spännande :) jag torskade på ljudnivån, de tyckte att den lät för mycket...

Regtriangel, Dragkrok, bromsar och lyse så borde du klara dig så länge du inte har nått större fel på maskin.

Lycka till  ()p
Titel: SV: Besiktning idag, ni håller väl tummarna?
Skrivet av: Tictic skrivet 28 september 2017 kl. 06:51:26
Resultatet blev?
Titel: SV: Besiktning idag, ni håller väl tummarna?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 28 september 2017 kl. 07:34:29
Inga anmärkningar annat än att däcken börjar gjort sitt, men med min körning är jag inte beroende av så bra mönster - så jag kör vidare så länge den passerar besiktningen.
Passade på att lämna in för service när jag ändå var in till stan med maskinen.
Slumpade sig dessutom så att både timmarna och milen låg nästan på rätt siffror för att det skulle vara dags.
Jag kör så pass lite att jag passerat maxgränsen för antal år mellan service, men som sagt, timmar/mil ligger i intervallen - och det är väl det viktigaste, känns lite onödigt att serva nåt som rullar på helt utan problem.
Måste säga att jag är rätt imponerad över kvaliten, den är ju nu 7 år gammal och det har i princip inte varit några större problem förutom lite varmgång (smält plast i anslutning till avgasröret, åtgärdat med ljuddämparbandage) och glappande solenoid för vinschen (Åtgärdades genom att demontera solenoiden och fila till kontaktytorna).
Batteribyte vartannat år och ett par avdragna pinnbultar på hjulnaven är annars det enda som varit sånt som behövt repareras.
Motormässigt känns den fortfarande som ny. (588 mil)
Titel: SV: Besiktning idag, ni håller väl tummarna?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 5 oktober 2017 kl. 10:42:13
Lämnade in maskin på service direkt efter besiktningen.
Resultat.
Larm för kortslutning mot jord på "dess" = nytt tändningslås.
Bult saknades på bromsskiva fram = ny bult.
Läckage avgassystem, under sadeln = ny packning.
Sliten drivrem = Ny drivrem
Sprucken damask till variatorkåpan = ny damask
Sprucken kåpa för drivrem = reparation av kåpa.
+ allt annat som de gör på servicen.

Jag bävar för kostnaden, tror ni jag klarar mig under 10 000 kr? (900 kr/timme för killen på verkstan)
Titel: SV: Besiktning idag, ni håller väl tummarna?
Skrivet av: chamelon skrivet 5 oktober 2017 kl. 11:14:15
Jag tror att du kommer klara dig under den kostnaden men du får nog räkna med en saftig slant. Surt med så mycket på en och samma gång.
Titel: SV: Besiktning idag, ni håller väl tummarna?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 5 oktober 2017 kl. 11:24:05
Mmm, men det är några år sedan jag lämnade in på service, kör ju inte så mycket numera, sedan jag köpte Spydern.
Slår jag ut det på alla år så ligger nog kostnaderna för rep och service runt 2500 kr/år, inte så farligt.
Fast det är dags för nya däck också.
Vad skulle man köpt?
Titel: SV: Besiktning idag, ni håller väl tummarna?
Skrivet av: chamelon skrivet 5 oktober 2017 kl. 11:59:54
Mmm, men det är några år sedan jag lämnade in på service, kör ju inte så mycket numera, sedan jag köpte Spydern.
Slår jag ut det på alla år så ligger nog kostnaderna för rep och service runt 2500 kr/år, inte så farligt.
Fast det är dags för nya däck också.
Vad skulle man köpt?

Så sant det :) Jag har dålig koll på vad man ska ha för däck. Det tror jag någon av dom andra här på forumet har mer koll på :headbang: