ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: Pelle83 skrivet 22 februari 2013 kl. 21:07:33

Titel: SMC Wildcat 503 RE
Skrivet av: Pelle83 skrivet 22 februari 2013 kl. 21:07:33
Är sugen på en Wildcat 503 RE och undrar lite saker.

1. Brukar ni köra era på vintern och isåfall hur bra står den emot rost?

2. Priser, har inte hunnit kollat så mycket på blocket och det finns inte så många ute just nu men är 35.000kr rimligt pris för en som har gått ca. 350mil, årsmodell 2010?

3. Här kommer "tönt" frågan, går den att köra på bakhjulet kontrollerat när den är ostrypt?

4. Har läst lite att den ska vara ganska hård i dämparna, men är det möjligt att leka lite i skogen eller är den helt obrukbar där?

5. Vad kostar det att försäkra en 503 RE?

Tacksam för seriösa svar!

Mvh Pelle
Titel: SV: SMC Wildcat 503 RE
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 22 februari 2013 kl. 21:15:03
Stålramar som inte är rostbehandlade kommer rost i skarvar och svetsar direkt.

Åka bakhjul går säkert. Men de har helt annan tyngdpunkt mot en tex yfz, ltr, DS osv.

Skogen är ju inte dämparna optimala för.
Men allt går och beror ju på vad man jämför med.

Ställa en SMC 500 mot en YFZ, LTR450 är nog det ända de kan vara likvärdiga på effekten.
Sen är märkesmaskinerna ljusår före i teknik och chassi.

Säger inte det är en dålig maskin, men provkör en SMC och sen en Yamaha eller Suki, Honda , kawa, Can-am så får du en egen uppfattning ()p
Titel: SV: SMC Wildcat 503 RE
Skrivet av: Tictic skrivet 22 februari 2013 kl. 21:18:38
1. Ja leker runt vinter tid. Allting rostar men tvättar sedan låter torka inomhus.
Går ju köpa hålrums vax om man vill och köra in i ramen där man kommer åt..

2. Ja låter som ett helt okej pris. Beror lite på skicket på den också. Lager bussningar allmänt slitage. Bakaxel lagrerna la av på min nyss den har gått 320.. Vanligt fel på dom..
Har en under tråd som heter wildcat under smc med massa trådar om olika saker..

3. Jag får knappt upp min ostrypt då den är väldigt framtung dock inte testat så mycket..
Men går att få upp men man fegar väl lite än..

4. Beror på hur dan terräng du tänker på men tar sig fram rätt bra i skogen för att vara så låg.. Dock så glider man över det mesta eller så sitter man fast..
Tips. Bromsslangen bak ligger under ramen och mellan hasplasten.. Slangen kostar typ 600kr dumt att köra av lättare att flytta den innan man leker i skogen. Plasten under axeln har en tendens att försvinna och kan knäcka skiva och bakdrev om man klättrar över stenar och så.
 
5. 25år bor mitt i växjö ger ca 4000kr året helförsäkring på en 12a..

Hoppas det var svar på dina frågor.
Titel: SV: SMC Wildcat 503 RE
Skrivet av: toyboy skrivet 22 februari 2013 kl. 21:19:09
Jag säger bara suck!! Orka
Titel: SV: SMC Wildcat 503 RE
Skrivet av: Hydro skrivet 22 februari 2013 kl. 21:46:58
RE:n är ju inte optimal i skogen, men visst går det!

Här är lite bilder från när jag lurat ut några i skogen!

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder037.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bild019.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Vxj100405010-1.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Vxj100405002.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Vxj100405008.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Vxj100405011.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Vxj100405013.jpg)

Titel: SV: SMC Wildcat 503 RE
Skrivet av: toyboy skrivet 22 februari 2013 kl. 21:50:04
RE:n är ju inte optimal i skogen, men visst går det!

Här är lite bilder från när jag lurat ut några i skogen!

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder037.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bild019.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Vxj100405010-1.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Vxj100405002.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Vxj100405008.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Vxj100405011.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Vxj100405013.jpg)



Hur många kom med hem :lol:
Titel: SV: SMC Wildcat 503 RE
Skrivet av: Tictic skrivet 22 februari 2013 kl. 21:51:13
Allafall inte med gat däck..
Den som föraren med orange hjälm var jag nära på att köpa..
Den som fick mig att köpa den jag har idag..
Titel: SV: SMC Wildcat 503 RE
Skrivet av: Hydro skrivet 22 februari 2013 kl. 22:06:48
Åjo, de kom med hem allihop!
...från varje runda!
Däremot var det väl nån som plattat sin bromsslang och lite så nån gång...
Och det handlar ofta mer om intresse och förarteknik än bara maskin som sådan.
Man skall dock inse att bredden blir ofta ett hinder, och man skall inte jämföra med fyrhjulsdrivna maskiner!
...utan ta det för vad det är, och då går det!
Allt går om man vill.

Andra maskiner kan vara smidigare i vissa fall och på tex crossbana finns det betydligt bättre alternativ, men nu gällde det ju inte det utan om det FUNKAR att köra lite i skogen, och det gör det.

Här är ytterligare lite bilder från rundor, dock kanske det inte finns med nån WC RE just här, men de fanns med i gruppen på dessa rundor.
...så "hindren" passerades alltså även av dem.

(man blir ju nästan lite nostalgisk när man kikar på alla "gamla" quadbilder...)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/ventyret001.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/ventyret002.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/ventyret003.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/ventyret004.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/ventyret005.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/ventyret008.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/ventyret010.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/Maxxis019.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder032.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder031.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder028.jpg)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder029.jpg)
Titel: SV: SMC Wildcat 503 RE
Skrivet av: Pelle83 skrivet 22 februari 2013 kl. 23:13:57
Tack Hydro nu vart man bara mer sugen!  ()p
Titel: SV: SMC Wildcat 503 RE
Skrivet av: darki3 skrivet 28 februari 2013 kl. 08:16:50
Har ägt min i ca:1år nu och kört nästan 400mil sen dess, är en 2010 det också.
Förre ägaren bytte alla hjullager runtom så jag räknar med att dom inte går sönder så länge jag har maskinen.
Dom är i princip lika snabba som en LTR450 som har powercommander (jo jag har prövat många gånger), luftfilter och annan dämp men, kvaliteten är nog bättre på Suzukin på själva ramen och diverse smådelar. Motorn gillar jag dock hittills väldigt bra på 503RE.

Det första ja bytte på min 503 var styret som inte är direkt stabilt, läst flera som kört av det inkl jag efter en mindre krash  ':)
Kolla även om det är sprickor på själva slutdämparen, svetsfogen där det går in i själva dämpen verkar spricka för dom flesta, tror dom åtgärdat detta på dom nyare 503RE.

1. Vi saltar inte våra vägar här på Åland så rost har jag klarat mig bra från, enda kan vara att den är på gränsen till för låg om man vill köra i lite djupare snö. Fastnar på underredet  :)

3. Min har sjukt svårt att komma upp på bakhjulet den med, kanske går om du riktigt vill och har foten bakom sätet i den öglan och gasar.

4. Dämparna är rätt hårda, dom är ju dock ställbara i 3 olika lägen soft, medium, hard. Man känner nog skillnad på detta när man åker på landsväg och grusväg men i skog tror ja inte det hjälper så mycket. En wildcat är klart mycket styvare än en Original Suzuki LTR,LTZ och ca: 10cm lägre
10cm bredare hjulbas

5. Verkar ha rätt billig försäkring på Åland mot er i sverige, 1700kr i året för helförsäkring (allrisk)
Titel: SV: SMC Wildcat 503 RE
Skrivet av: Ejan skrivet 28 februari 2013 kl. 21:35:21
Köpte min ny 2011 och den har gått ganska så precis 600mil så jag kan maskinen utan och innan och hur den beter sig...en blinkers har gått sönder och det är också det enda, den bara går och går utan andra problem, bytte styret som så många andra då orginalet inte känns som nåt under av hållbarhet.


1. Kör inte min på vintern och rostskydd är mer eller mindre obefintligt

2. Priset låter helt klart rimligt

3. Den är väldigt framtung och den går inte att gasa upp på bakhjulen utan man får rycka rätt duktigt samtidigt som man våldar på, jag har väldigt svårt att se den åka några längre stunder på bakhjulen...Dock väldigt enkel och trevlig att sladda asfalt och grus med.

4. Den är hård och stötig men har tre lägen på dämparna vilka är soft medium och hard..i skogen kommer du inte märka nån skillnad på dom men på vanlig väg märker man den,.den funkar i skogen men asfalt och grusväg är väl där den skiner.

5. jag ger strax över 3000 helåret för min RE503 hos Folksam.