ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: polaris850xps skrivet 18 februari 2014 kl. 22:11:39
-
vad bör jag kolla?
man ser tydligt på tomgång att den vobblar
-
Är den åtskruvad?
Eller misstänker du att den fått en smäll?
-
japp den var åtskruvad
hur menar du med en smäll?
-
japp den var åtskruvad
hur menar du med en smäll?
Jag syftar mest på om det varit något yttre våld som kan ha orsakat det.
Och om det är axeln som är skev eller sekundärskivorna.
Hursom ska det inte vara så.
Eller menar du att den inte vobblar när den inte går på tomgång?
-
den har inte få sig en smäll av mig iaf.
provade aldrig att kolla den på högre varv. blev så less att ja rullade in skiten i garaget igen.
alltså sp såg ja bara att den vobbla på tomgång
-
den har inte få sig en smäll av mig iaf.
provade aldrig att kolla den på högre varv. blev så less att ja rullade in skiten i garaget igen.
alltså sp såg ja bara att den vobbla på tomgång
Om du håller ett skjutmått och snurrar på den med handen är den skev då?
Märks något när du kör?
Det är inte bara motorvibrationer du ser?
-
ska kolla mer idag.
jag har en tråd med i polaris delen om missljud från variatorn.
och jag är nog helt säker på att rem gnäll ljudet kommer från sekundären om den vobblar så remmen nöter på den.
kan inte minnas att de är nått direkt ljud nör jag har kört.
mn så fort jag har park eller neutral så kommer ljudet
-
märks ganska tydligt att den av att bara ge den en snurr för hand:(
-
nu har ja monterat ihop igen och provat.
den driver på både framåt och bakåt och tomgången ligger på ca 1230
-
den var på ett snabb besök hos åf idag och där kontaterades att sekundären vobblar och ny är påväg. fick en ny rem monterad och whop whop nu driver den inte på växel,växlar som smält smör och låter inte. så en kombo med dålig variator och rem = ett jävligt irriterande ljud.
så när variatorn och 1 till ny rem är monterad så borde allt va frid o fröjd många timmar till
-
Hur viktigt är det att primär variatorn skruvas tillbaks som det satt om den varit isär tagen för lager byte?
-
hur menar du nu? skruvas tillbaka som den satt? det är ju bra om den sitter på samma ställe, eller ;)
-
jaha.ja tänkte sätta den på styret nu istället :D
primären består ju av ett antal delar som är ihop skruvade i varandra.
om man då delar primären för att byta envägslager. är det då viktigt att alla delar monteras ihop precis som dem satt innan man monterade isär den?
för den är väl balenserad från fabrik?
om detta inte har monterats ihop rätt? bör jag inte köra maskin va? vad blir följden av ett felaktig ihop sättning av primären?
duger detta då?? ()p
-
jaha.ja tänkte sätta den på styret nu istället :D
primären består ju av ett antal delar som är ihop skruvade i varandra.
om man då delar primären för att byta envägslager. är det då viktigt att alla delar monteras ihop precis som dem satt innan man monterade isär den?
för den är väl balenserad från fabrik?
om detta inte har monterats ihop rätt? bör jag inte köra maskin va? vad blir följden av ett felaktig ihop sättning av primären?
duger detta då?? ()p
ja det är viktigt att man sätter ihop den som den satt, polaris har balanserat en som en enhet, så river man och inte sätter ihop den får man obalans, kanske inte märks på en gång men lager mm tar ju stryk, kollar du på variator så finns det X märk på alla delarna och dom ska lina upp med varnadra.
-
har pratat med polaris om detta, då jag inte gjort detta utan en verkstad. och NEJ kommer inte åka tillbaks dit igen
kan verkligen inte hitta några som helst markeringar.
och polaris trodde säkert att vevaxeln går av först innan lagrena. jippi de va ju bättre än lager :banghead:
har pratat med en annan åf som inte kunde hitta nått om att primären hade x-märkningar. bara sekundären som har det.
hur gör ja lättast för att se så de inte är obalans i den. tänker inte köra med den förens ja är hundra på att det är sjysst.
-
om nu fallet är så att man har man märkt upp med en sprit penna tex. varför ens bry sig om att ta bort det igen??