ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Danne_80 skrivet 9 januari 2011 kl. 22:41:10

Titel: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 9 januari 2011 kl. 22:41:10
Efter att ha läst och ställt en del frågor på forumet så har jag fastnat för Suzuki LTZ 400. Det finns dock inte många till salu och jag undrar om det finns några andra lika bra alternativ i prisklass runt 25K +- 10K? Det ska vara en vägreggad driftsäker maskin som kräver så lite skruvande som möjligt. Den bör också vara reggad för att ta en passagerare.   
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Psy skrivet 9 januari 2011 kl. 23:31:42
Raptor 660 kanske?  Har själv haft en 700 och den var då odödlig.. bara att tanka och köra. Antar 660 är rätt driftsäker den med.


Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 10 januari 2011 kl. 03:28:36
Hittar nog igen 660 för 35 tusen!
Bara att vara lugn och avakta det lär nog dyka upp en LTZ förr eller senare. ()p
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 10 januari 2011 kl. 06:50:44
Ja, jag antar att det bara är att vänta då. Kan vara lite intressant att testa några alternativ dock så man har något att jämföra med.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Pv544 skrivet 10 januari 2011 kl. 08:40:08
Tror många väntar till våren med att sälja sin quad, men slänger du ut en köpesannons så kanske du kan hitta nån som vill sälja sin maskin lite billigt och handla skoter istället.

Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 10 januari 2011 kl. 09:23:02
Jag har en köpesannons ligger här på forumet, men jag kanske ska sätta ut någon på blocket med. Har dock ett par stycken som jag mailat på. Lite väl långt att åka bara så då vill man ju veta att det är en bra maskin och att priset är rätt.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 10 januari 2011 kl. 09:30:30
Men inga andra alternativ i prisklassen alltså? Även om man skulle komma upp mot 40 000kr?
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Pv544 skrivet 10 januari 2011 kl. 12:09:02
http://www.blocket.se/stockholm/Polaris_Outlaw_525_IRS_31129436.htm?ca=6&w=3
Kanske något?

Sen får du ju en riktigt fin Dinli 450 för dom pengarna också, om du är intresserad av såna.

Dom är väl kanske inte lika bra i kvalitet som Suzukin men mer motor istället.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 10 januari 2011 kl. 12:15:33
Ok, är det en likvärdig maskin? Polarisen alltså? Bra kvalite och rolig att köra osv?

Har kollat lite på Dinli, men verkar som det blir lite mer skruva med en sån samt att den ser lite hög och klumpig ut... i orginalutförande då.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: teppas skrivet 10 januari 2011 kl. 12:35:51
Jag persoligen hadde nog valt Polaris outlaw 525 istället för Ltz! 525 har mycket mer motor och så har den irs bakvagn. Men ltz400 är nog den driftsäkrare maskinen.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 10 januari 2011 kl. 12:38:21
Gällande Polarisen... är inte det KTM-crossmotor på den?
Den har back, men serviceintervallen bör man nog kolla upp innan köp.
Polaris är i kvalitetsklass med Suzuki, just denna har delad bakaxel och därmed lite mer servicepunkter, typ drivknutar, damasker osv, men den har även betydligt högre markfrigång än en LTZ!
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Pv544 skrivet 10 januari 2011 kl. 12:47:39
Den täta servicen på 525an är ju kanske inte så rolig och lämplig för honom.
Men Polaris med 500 motor är väl nästan samma motor som på Dinli 450 va? Är det den motorn i smc 500 också?

http://www.blocket.se/dalarna/Smc_wildcat_500_roligt_vinter_monster_30804356.htm?ca=6&w=3&last=1

Men du Danne80, har du provkört några maskiner? Det är ju rätt olika hur man upplever maskinerna.
Tex Dinli 450 lär ju inte vara något problem att hitta i närheten för provkörning, vissa gillar ju dom rätt mkt.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 10 januari 2011 kl. 12:49:42
Notera att jag inte vet om det är KTM-crossmotor i 525:an eller att den har täta serviceintervall, men det ringer en klocka någonstans om just detta... så det bör alltså kollas.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 10 januari 2011 kl. 13:05:08
Här haglar det tips och svar, tusen tack för alla svar. Jag har endast provkört en polares Honda TRX 450R för nåt år sen och den var ju rikrigt vass. Tror modellen hette så i alla fall, nån crossmotor som krävde väldigt täta serviceintervall.

Jag ska försöka ta mig iväg och känna och klämma på några maskiner, Polarisen var inte så långt borta så det kan ju vara nåt. Har ju också fått erbjudande om att köpa en Hisun 350 (raptorkopian) till bra pris, så jag tänkte nog kolla på den i alla fall och försöka bilda mig nån uppfattning om den. Jag tror dock att jag föredrar att den är lite större, vilket LTZ'n verkar vara.

Dinli och SMC känns inte lika driftsäkert efter vad jag läst än så länge, men det kanske är överdrivet att man måste skruva så mycket på dem? SMC 500 Wildcat ser bra ut i alla fall  8)

Jag kommer åka mest asfalt och grusväg. Inte någon landsväg direkt heller, utan mest 50 väg. Så hög markfri gång känns som det kvittar. Men jag är helt novis vad det gäller meka, men man lär sig väl med tiden och har nån polare som är duktig så han kan säkert hjälpa till när det behövs.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Pv544 skrivet 10 januari 2011 kl. 13:15:39
Sen är det väl mkt beroende på hur man kör också, kör du ganska lugnt så borde det nog inte vara något större problem med tex Dinli heller.

Men när det körs hårt, och kanske åker och leker och hoppar lite så får ju grejerna lite mer stryk. Och lite trimning är väl inte helt ovanligt heller.

Jag tror dom flesta maskiner har sina svagheter, så det gäller väl bara att hitta rätt exemplar.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Thyrén skrivet 10 januari 2011 kl. 13:17:25
Här haglar det tips och svar, tusen tack för alla svar. Jag har endast provkört en polares Honda TRX 450R för nåt år sen och den var ju rikrigt vass. Tror modellen hette så i alla fall, nån crossmotor som krävde väldigt täta serviceintervall.

Jag ska försöka ta mig iväg och känna och klämma på några maskiner, Polarisen var inte så långt borta så det kan ju vara nåt. Har ju också fått erbjudande om att köpa en Hisun 350 (raptorkopian) till bra pris, så jag tänkte nog kolla på den i alla fall och försöka bilda mig nån uppfattning om den. Jag tror dock att jag föredrar att den är lite större, vilket LTZ'n verkar vara.

Dinli och SMC känns inte lika driftsäkert efter vad jag läst än så länge, men det kanske är överdrivet att man måste skruva så mycket på dem? SMC 500 Wildcat ser bra ut i alla fall  8)

Jag kommer åka mest asfalt och grusväg. Inte någon landsväg direkt heller, utan mest 50 väg. Så hög markfri gång känns som det kvittar. Men jag är helt novis vad det gäller meka, men man lär sig väl med tiden och har nån polare som är duktig så han kan säkert hjälpa till när det behövs.

Jag är 99,9% säker på att både SMC och Dinli är mycket bättre maskiner än en Hisun. Men jag skulle ALDRIG köpa en Dinli eller SMC heller ;) dom är säkert jättefina maskiner men har nog en bra bit kvar till LTZ, Honda, Polaris eller något annat "riktigt" märke. Men både Dinlin och SMCn är ju rätt så vanliga maskiner och dom som kör sånna verkar ju vara rätt så nöjda men jag har något emot dom ändå... ;)

Skulle jag köp en quad skulle jag utan tvekan köpt en Polaris 525 (eller honda 700) mer IRS bakvagn! ()p Men du som nästan bara ska åka väg klarar dig nog med vanlig stel bakaxel så satsa på en LTZa ()p

Polarisen kostar 38k och om du väntar och köper en LTZ för 20 så har du ganska mycket pengar att utrusta den med innan du kommer upp i samma pris som Polarisen :D :D :headbang:
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 10 januari 2011 kl. 14:42:38
Inte så lätt att hitta en LTZ'a för 20k dock? Speciellt inte om man inte vill ha någon som är så gammal och gått långt. En '07 som gått ca 300 mil verkar ligga runt 35k? Jag missade en sån precis i helgen. Finns en till på blocket för 39k. Har ringt och mailat honom, väntar på lite svar där.

Ok, så Hisun skulle vara sämre än Dinli och SMC alltså...
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Thyrén skrivet 10 januari 2011 kl. 18:54:19
Inte så lätt att hitta en LTZ'a för 20k dock? Speciellt inte om man inte vill ha någon som är så gammal och gått långt. En '07 som gått ca 300 mil verkar ligga runt 35k? Jag missade en sån precis i helgen. Finns en till på blocket för 39k. Har ringt och mailat honom, väntar på lite svar där.

Ok, så Hisun skulle vara sämre än Dinli och SMC alltså...

Enligt mig så ja. Men det behöver ju inte vara så men jag tycker det känns och verkar så.

Tänkte inte på att det är vinter nu men i somras låg det några LTZor ute för 20k. Det var dock kanske -05or eller -06or..
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 10 januari 2011 kl. 19:57:31
Finns en anledning varför det knappt finns några LTZ till salu men det formligen dräller av Dinli 450!
LTZ är den quaden i USA som har mest nöjda ägare! ()p
Jag hade bestämt mig för att best en LTZ 2010 i Januari men så sänte ju 4x4 TRX 700xx till 81900:- och då skilde det bara 5000:- mellan dom.
Så då blev det Hondan!
Men läste en hel del om LTZan i USA och det är den bästa allround quaden som finns enligt dom.
Den gör inte bort sig nånstans men är dock inte bäst på nått heller.
Men otroligt rolig att köra både för nybörjare och erfarna förare.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 10 januari 2011 kl. 20:31:12
Det här med priserna nu på vintern, är de lägre nu eller gäller det bara vissa modeller? Blir ju mer konkurrens när det blir fler till salu närmare vår sommar antar jag? Kan det bli billigare då eller är det nu man ska köpa?

Ja, ju mer jag läser desto mer vill jag ha en LTZ. Hittade denna test youtube, får mycket bra kritik: http://www.youtube.com/watch?v=IaF-x1_lQ6M

Man blir ju sugen  :djump:
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 10 januari 2011 kl. 20:54:22
Finns en anledning varför det knappt finns några LTZ till salu men det formligen dräller av Dinli 450!
LTZ är den quaden i USA som har mest nöjda ägare! ()p


Det där är nog inte riktigt sant.

Det dräller av dinlis för att det säljs många av dem. (det finns nog en anledning varför det säljs många)

Fanns mer ltz:or förr då det såldes många, men dem är väl skrotade av någon anledning, säljs nog inte så många nya nu för tiden.


Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 10 januari 2011 kl. 20:57:10
Det kan nog bli ytterst svårt att hitta en fungerande LTZ reggad för landsväg för 20, oavsett årstid.

Gällande tester osv världen över så får man ha i åtanke att det 2009 eller 2010 kom en ny modell med i stort sett allt utbytt, bla har den designinfluenser från LTR:en och dessutom insprutning men tyvärr har den blivit tung som en Raptor 700... men fortfarande med 400 kubik.
Det tillsammans med priset som hamnade strax under Raptorn har gjort att denna inte sålts något vidare.

Nu är väl inte så nya maskiner aktuella just här kanske men vägreggade maskiner säljs ju inte av Suzuki, alltså kan en 2008 bli intypad 2010 och säljas som en 2010:a, trots att det är generation ett.

Och Suzuki själva säljer den nog inte alls då de istället lägger krutet på LTR:en.
 
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 10 januari 2011 kl. 21:15:00
Precis som hydro skriver så blev dem uppgraderade senaste åren, och det betyder att priset gick upp och då finns det andra prisvärda maskiner. Då gick nog säljsiffrorna ned kraftigt.


Nu har Dinli dykt upp i tråden så jag kan bara tipsa lite ang dem.
Du kan hitta guldkorn billigt lika väl som du kan hitta lik som är hårt körda och dåligt servade.
Fördelen är om du skulle ha otur är att delar till dem är faktiskt billiga i jämförelse
med andra. (köper man beggat får man räkna med att det kan dyka upp problem oavsett märke)
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 10 januari 2011 kl. 21:46:35
Killen är ju ingen skruvare säger han och då är Dinli det sämsta rådet han kan få! ???
Buy japanese! ()p
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 10 januari 2011 kl. 21:58:30
Killen är ju ingen skruvare säger han och då är Dinli det sämsta rådet han kan få! ???
Buy japanese! ()p

Varför ska han skruva mer med en ny dinli än en beggad ltz/kfx/dvx?

Att han får skruva på oljepluggarna/oljefiltret och i svingen bak för att spänna kedjan nån gång det hoppas jag han vill göra. Och skruva av tanklocket nån gång (kasnke ofta) om han nu köper en dinli.

Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 10 januari 2011 kl. 22:03:42
Vad jag förstår så är budgeten satt till 20-35 papp.... får man en ny Dinli 450 för det?  :whip:
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 10 januari 2011 kl. 22:09:50
Vad jag förstår så är budgeten satt till 20-35 papp.... får man en ny Dinli 450 för det?  :whip:

kan ha blandat ihop med annan tråd så här sent på kvällen  ()p

Men jag misstänker då istället att om man köper en ltz kanske man provar mx bana och det sliter kraftigt på maskinen och det provar man inte gärna med en dinli. Så rent generellt kan en dinli vara mer finkörd med. (mindre tufft körd)
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 10 januari 2011 kl. 22:22:37
Om en maskin gått på crossbana syns oftast det med tex blästade ramdelar osv.

Sen detta med finkörd...
Nu umgår ju jag iofs inte med de som finkör, men...

Något jag funderat på när man åker runt lite (visserligen bara i Sydsverige) är att jag aldrig någonsin hört något märke blivit plågad till varvstoppet.
Utom ett.
För Dinli-folket verkar gilla det läget.
Jo, jag vet... VÄLDIGT fördomsfullt... men jag har nog sett/hört fem-sju Dinlis ligga på varvstoppet, men aldrig någon annan maskin någonsin.

Dinlin har mer effekt än LTZ:an så om det skall åkas mest på väg och grusväg så borde den faktiskt kunna vara ett vettigt alternativ, det finns många fina vägkörda ex med massa utrustning för typ 35 har jag sett på Blocket och här, och då känns det vettigt.
Att köpa nytt för 70 (som de väl kostade innan iaf) är inte vettigt.
Ej heller att försöka sig på crossbana.
...knappt ens skog, för när man fastnar är den TUNG.
Men den tar sig fram lika bra som en Raptor osv i skogen!

En LTZ slänger man lätt runt själv, oavsett hur den fastnat.
 ()p

På tal om mängden sålda så borde det väl drälla av SMC 500, borde man inte kunna få en sådan för dessa pengar?
 
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 10 januari 2011 kl. 22:26:32
Massa nya svar, kul med en aktiv tråd! Ja, Dinli är ju lite lockande då det går att få tag på en '08 till min budget. Men som många skriver så verkar det vara lite mer skrivande generellt sett på dem om man jämför med japanarna? Köper jag en LTZ kanske jag provar att åka på bana nån gång, men det blir högst ovanligt i så fall. Skulle inte göra nåt om jag inte kan åka crossbana.

Kanske skulle kunna pressa budgeten till 40k, men då är det nog med viss krigsföring med familjen  ::)
Skulle ju gärna se att det landar på 30k med tanke på att det är försäkring, skydd osv som kostar lite i början med.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Psy skrivet 10 januari 2011 kl. 22:38:27
Massa nya svar, kul med en aktiv tråd! Ja, Dinli är ju lite lockande då det går att få tag på en '08 till min budget. Men som många skriver så verkar det vara lite mer skrivande generellt sett på dem om man jämför med japanarna? Köper jag en LTZ kanske jag provar att åka på bana nån gång, men det blir högst ovanligt i så fall. Skulle inte göra nåt om jag inte kan åka crossbana.

Kanske skulle kunna pressa budgeten till 40k, men då är det nog med viss krigsföring med familjen  ::)
Skulle ju gärna se att det landar på 30k med tanke på att det är försäkring, skydd osv som kostar lite i början med.

Har bara polarens Dinli som referens. Men min egna uppfattning är att en stor japan är vad du skall satsa på!  
Då kan min uppfattning iofs vara helt fel. Men de är iallafall vad jag skulle råda dig. Och jag kör kanadensiskt!  :help:




Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 10 januari 2011 kl. 22:40:06
Nä nä... nu har du fel teknik.

Kolla först vad MAX är för maskinköp.

Nämn inget om skydd och att sådana kostar.

När du sen landat affären med hjulingen DÅ kommer du på att du kanske bör ha hjälm... och kängor... och allvädersställ... och skyddsjacka.
Och handskar.

Regeringen kommer säkert klaga på att du köper farliga saker som är onödiga (quad), och då är det ju JÄTTEBRA att du därefter visar dig vara ansvarsfull och investerar i nödvändiga saker, som skydd.


Många kör runt med täckjacka och gympaskor...
Gör inte det.

Säkerhetsaspekten begriper alla, men dessa killar och tjejer är oftast de som tröttnar på fyrhjulingar!

...just för att det är DE som alltid är blöta, kalla och gnälliga.

Täckjackor och gympaskor är inte gjorde för att klara grussprut i 80 km/h, ej heller fartvinden i 120... eller ett ösregn i 90.
Och quad används med fördel utomhus.
Där regnar det.
...ofta.
 
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 10 januari 2011 kl. 22:45:26
SMC 500 verkar ligga lite högre i pris, finns nästan bara nya att köpa på blocket också. Finns en dock som ligger ute för 40k, http://www.blocket.se/dalarna/Smc_wildcat_500_roligt_vinter_monster_30804356.htm?ca=10&w=3&last=1

Är de ungefär som Dinli vad gäller kvalite och driftsäkerhet?

Finns inte så jättemånga begagnade Dinli heller i närheten, mest nytt också. Kanske bara är jag, men ska jag sitta och åka 30 mil enkel resa så vill jag vara rätt säker på att jag åker hem med en bra maskin. Den här var inte så långt borta, drygt 20 mil. http://www.blocket.se/dalarna/Dinli_dmx_450_nitrogen_edition_30319536.htm?ca=10&w=3

Känner att jag snart måste ta mig iväg och kolla på några maskiner. Men som sagt, 40 mil bara för att kolla är för långt. Då vill jag ta med den hem igen  :)
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 10 januari 2011 kl. 22:47:20
Hydro, det där inlägget lär jag inte visa sambon  ;D Men det låter som en bra taktik, haha...
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 10 januari 2011 kl. 22:56:13
En 450 -08 för 35... eller en 500 -10 för 40.
Känns som väl värda femtusen att få en -10:a!

Dock var den sistnämnda annonsen utlagd i mitten på NOVEMBER, så om den är kvar än är han kanske villig att justera priset lite... så stirra dig inte blind på 40.
 
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 10 januari 2011 kl. 22:59:40
Håller med Hydro i mycket här haha

Det är väl gasglada/galna människor som köper dinli och tycker sig ha råd att spöa skiten ur dom och har råd att laga dem.
En Dinli har man råd att använda till max (nästan nytt ordspråk)


SMC 500 är likvärdig Dinli 450 men en annan körställning.

här har du ju ett alternativ annars
Om det nu inte blir för långt bort
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29992.0

just nu reas ju nya dinlisar ut för 49 000 och sen får du ju räkna på all service om du vill behålla garantin.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 10 januari 2011 kl. 23:11:11
Han verkar ju vara villig att åka en bit för att leverera den till och med om man läser tråden... kanske ska skicka honom ett PM.

Men det känns fortfarande som att jag helst vill ha en LTZ, men jag är så sjukt sugen på att köpa en nu  :) Svårt det här, man vill ju inte ångra sig heller...

Är en kille på orten där jag bor som har en Dinli 450, ska kolla lite med honom. Kanske kan man få provköra den så man kan bilda sig en uppfattning innan man åker och kollar på någon 25 mil bort.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 10 januari 2011 kl. 23:25:49
Och denna har du ringt på?
http://www.blocket.se/gavleborg/Suzuki_LTZ_400_Reggad_31318933.htm?ca=21&w=3

...för nog är det väl så att om hjärtat vill ha en LTZ så BÖRJA där!

Annars kommer du alltid undra hur en sådan gick och hur nöjd du blivit med en sådan...

Så leta upp en och prova i alla fall, och med tanke på ditt alias så är du antingen 30 år eller väger 80 kilo...
Jag gissar på alternativ ett.
Och då har du varit utan quad i trettio år hitintills och därför borde du ju kunna vara utan någon vecka till, tills dess du PROVAT en LTZ och då vet om den passar dig.
 ()p
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 11 januari 2011 kl. 08:57:58
Jag vet att det kanske är fel läge att vara kinkig när det finns så få, men jag skulle helst ha en svart eller vit också  :-\ Jag gillade inte heller fälgarna på den som var lackade med nån gul kant. Sen var den trimmad också, eller trimsystem och andra munstycken i alla fall... kräver det mer service(kortare intervall)? Den verkar dock vara i bra skick och en hel del nytt och bytt på den. Rimligt avstånd också, ca 17 mil bort.

Självklart kan jag hålla ut en månad till om det skulle vara så för att hitta den rätta, men klart man är sugen när man väl bestämt sig för att köpa en quad.  :djump:

Du gissar helt rätt, 30 bast fyllda så det är väl någon form av 30-årskris  ;D En kul sådan...
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 11 januari 2011 kl. 12:37:04
Om man skall provsitta och provköra så spelar ju kulören mindre roll... för tänk om du väntar ett år på rätt maskin med rätt färgsättning, och sen gillar du inte körställningen tex!
För övrigt kan "gul kant" på en fälg vara fälgtape som är enkel att dra bort.

Ett avgassystem som släpper igenom lättare kräver andra munstycken, men det är väl tveksamt om det räknas som trim direkt.. det påverkar i alla fall inte serviceintervallen.
Men om sådant sitter på, så koll noga att den går rent på alla varvtal, för så fort något ändras från standard KAN det bli till det sämre.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 11 januari 2011 kl. 13:48:06
Men att åka drygt 32 mil för att provsitta och köra en sväng har jag svårt att motivera mig till.
"Men om sådant sitter på, så koll noga att den går rent på alla varvtal, för så fort något ändras från standard KAN det bli till det sämre." Det var just därför jag helst ser att den är i orginalutförande.

Jag ringer nog och pratar med honom i alla fall, den ser som sagt ut att vara i fint skick på bilderna åtminstone så att den är gul är ju inte hela världen, men jag har hellre en svart eller vit  ;)
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 11 januari 2011 kl. 14:00:12
Nu vet jag ju inte vad du har för bil eller ekonomi i övrigt, men att fundera på fyrhjulingar för typ 30 000 och vara noga noga med valet men samtidigt inte kunna satsa 300 kronor i bensin för att få lite erfarenhet och kännedom om sittställing mm känns lite snålt.

Och gällande byte av munstycke och eventuellt ojämn gång så märker man ju det direkt, inget som kommer senare eller så...
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 11 januari 2011 kl. 14:22:21
Nu handlar det inte om att det kostar 300kr att ta sig dit utan att det tar en halv dag. Småbarnsfar som man är så är det inte bara att sätta sig i bilen och åka direkt. Blir som lite mer planering.

Ingen som har en LTZ i Uppsala/Östhammar-området som vill visa upp sin pärla? Behöver inte vara en provkörning, men så man kan känna och klämma lite och provsitta så det känns "rätt"?
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 11 januari 2011 kl. 17:19:17
Men att åka drygt 32 mil för att provsitta och köra en sväng har jag svårt att motivera mig till.
"Men om sådant sitter på, så koll noga att den går rent på alla varvtal, för så fort något ändras från standard KAN det bli till det sämre." Det var just därför jag helst ser att den är i orginalutförande.

Jag ringer nog och pratar med honom i alla fall, den ser som sagt ut att vara i fint skick på bilderna åtminstone så att den är gul är ju inte hela världen, men jag har hellre en svart eller vit  ;)

Jag åkte Skövde Stockholm tur och retur 3ggr innan det blev en quad i garaget!
Tog 2 turer upp enbart för att provköra olika maskiner och sen en 3:e resa för att göra klart affären.
Blev 204mil totalt! :lol:
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 11 januari 2011 kl. 19:57:16
Shit  :D Man kanskle får tänka om lite vad gäller hur långt man är beredd att åka och kolla på en quad då. Det är ju onekligen inte som att köpa bil, då man kan behöva åka max 10 mil  :)

Jag ringde på annonsen( http://www.blocket.se/gavleborg/Suzuki_LTZ_400_Reggad_31318933.htm?ca=21&w=3 ) ikväll, men jag är tveksam till den efter samtalet.

Ska försöka ta mig iväg på fredag eller lördag och kolla på ett par quadar i alla fall.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 11 januari 2011 kl. 20:08:12
Jag bor i sydligaste Småland, men har köpt bil både i Gällivare och USA... så det där med tio mil vetefan! :whip:

Maskinen i annonsen känns vettig, och tydligen nybesiktigad också... eller vad känns fel?




Jag åkte Skövde Stockholm tur och retur 3ggr innan det blev en quad i garaget!
Tog 2 turer upp enbart för att provköra olika maskiner och sen en 3:e resa för att göra klart affären.
Blev 204mil totalt! :lol:

Sen att (http://www.mp-events.net/guests/celebs/6a00d834515db069e200e55035cfb18834-640wi.jpg) är forumets största vel-pelle vet de flesta som hänger här, så tre resor till samma plats andra sidan Sverige förvånar mig knappast!  :whip:
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 11 januari 2011 kl. 20:24:15
Nja, den var besiktigad i oktober/november förra året, men hade då fått nerslag på lite grejer som nu skulle vara åtgärdade, men den hade varit avställd sen dess. Så besiktning behövde göras direkt. Trimpipan var egentillverkad och fälgarna var lackade av honom, även den gula randen som jag inte gillade  ??? Den hade gått 689 mil men han nämnde nåt om att enligt besiktningen så hade den gått 6000 mil? Skumt? Sen så kanske det var dax för ventiljustering, det hade han inte gjort.

Enligt säljaren så är munstyckena som sitter på orginal typ felaktiga från Dresel. Han menade på att den går dåligt med orginalmunstyckena så de sätter man inte dit. Stämmer det? Byter man dessa när man tar bort strypning?

Ringde nyss på en Dinli 450 också som finn i Södertälje, http://www.blocket.se/stockholm/Dinli_450_Lightning__LV_Reg__30566868.htm?ca=10&w=2
Den verkar pedantskött så jag tänkte nog åka och kolla på den i alla fall. Sen så finns det en Yamaha Raptor 350 i Södertälje med, så jag kanske ska försöka kolla på den samtidigt. Den är ju bara reggad för 1 dock, men kan vara kul att jämföra dem. Kanske även kollar på Hisun 350 som finns i Upplands Väsby. 3 maskiner inte långt ifrån varandra. Hittar jag sen nån LTZ så har jag lite att jämföra med.

Risken finns ju att jag blir skitsugen på den där Dinlin och inte orkar vänta på nån LTZ  :hmmm:
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 11 januari 2011 kl. 21:56:11
Då är ju den för 38 tusen här på forumet mer prisvärd eller?
Om man nu vill ha en Dinli. :hmmm:

Kolla bara den här bilden och ta en titt på svingen!
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=32772.0;attach=8901;image
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 11 januari 2011 kl. 22:29:46
Jo, den har gått kortare samt har bättre däck ser det ut som, men den är långt bort. Den andra har jag bara 13-14 mil till. Plus att det var ett par till i närheten som jag kan kolla på. Han som säljer här på forumet verkar ju till och med kunna leverera sin Dinli, så det kan kanske bli aktuellt ändå om jag nu skulle gilla Dinlin.

Jag vill ju testa några olika så jag vet hur de känns jämfört med en LTZ om jag nu hittar någon i närheten.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 11 januari 2011 kl. 22:47:43
När man kollar maskiner i denna klass så kan man räkna med att de inte lär sjunka så värst mycket mer inom det närmsta så även om man nu köper en som sen visar sig vara fel så går det säkert att sälja med knappt nåt värdetapp alls.
Särskilt om man köper nu och säljer i maj.

Sen att bilprovningen skriver fel mätarställning är inget att hänga upp sig så värst på, min Viper skrev de tex milesen på som kilometer, så det skilde ju en del.

Däremot besiktningen som sådan bör han ju kunna fixa och sen sälja den KLAR, och i annonsen står ju även att ventilerna skall kollas innan försäljning.
På denna motor schimsas de, så det krävs lite schims ifall det nu faktiskt behövs justeras nåt, så det får han ju fixa innan isf.
Om huruvida Dresel bytt munstycke eller ej vet jag inte och förstår inte heller vad det spelar för roll när han nu ändå har annat avgassystem som ju kräver ombestyckning ändå.
Så om den går bra nu så är det ju bra, som sagt.

Så generellt ser jag inte några konstigheter alls.
 
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 11 januari 2011 kl. 23:03:23
Kolla bara den här bilden och ta en titt på svingen!
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=32772.0;attach=8901;image

Du å dina dinlisvingar
Denna sving är från en 05:a som inte robotsvetsades, så ja den har sämre svetsar(behöver inte vara dålig iaf)


Tycker du verkligen ska testa en dinli och en zukka.
Jag som är över 180 gillade inte den ihopkrupna ställningen på en ltz, men gillade att den var smalare över sadeln. Men känslan jag hade när jag satte mig första gången på en ltz var att den kändes väldigt kort och pygmeaktig  :lol:(därför kallar jag den för pygmehoj)
Men jag är ju van att få sträcka ut på en dinli :lol:
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 11 januari 2011 kl. 23:21:13
Jag är 183 lång så jag vill nog inte ha en liten quad. Jag trodde LTZ var lite större? Det kanske bara var jämfört med raptor 350?
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 11 januari 2011 kl. 23:28:11
Han jag åker oftast tillsammans med hade en LTZ i över ett år och var jättenöjd med den, smidig i skogen och tillräckligt med kraft på grusvägarna...
Han är lite över två meter lång, men visst, han lutade fram styret lite annars blev det knägas istället för tumgas vid fyllt styrutslag åt höger.
Nu åker han Honda 700XX precis som Callahan.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 11 januari 2011 kl. 23:33:19
Du fixar till LTZan med en styr höjare sen har du nemas problemas att få plats! ()p

Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: teppas skrivet 12 januari 2011 kl. 00:01:04
jag är då väldigt nöjd med Ltzan och jag är 185cm och drygt 100kg lätt  ;D  Och jag tycker den är 100ggr skönare än dinlin i kör ställning. Dinlin känns så tung och stel.  Jag tycker att du ska åka och inhandla. Jag lovar att du inte kommer att bli missnöjd! det är en mycket trevlig och rapp maskin som du kan använda till allt  ()p  Lycka till!!!
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 12 januari 2011 kl. 08:48:53
Ok, då ska inte längden vara nåt problem i alla fall. Det är inte många som har något negativt att säga om LTZ'an så det måste onekligen vara en bra maskin. Jag jagar vidare men kommer nog kolla på några andra i helgen. Blir nog inget köp förrän jag åtminstone provsuttit en LTZ också :)
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 12 januari 2011 kl. 14:00:07
Ok, då ska inte längden vara nåt problem i alla fall. Det är inte många som har något negativt att säga om LTZ'an så det måste onekligen vara en bra maskin. Jag jagar vidare men kommer nog kolla på några andra i helgen. Blir nog inget köp förrän jag åtminstone provsuttit en LTZ också :)

Inget fel på en ltz, kfx, dvx. Men den passar inte alla. Och inte mig heller.(annars så skulle ju alla ha en sån)

Men när du börjar titta på en dinli i stället för en ltz, så börjar det komma in en massa känslor med i rekomendationerna. Och så har det varit länge här på forumet.

Har man råd, köper man dyrare märken, problemet är bara det att köper man beggat så är det större risker även med dyrare märken. (och då får man räkna med lite dyrare delar också)

Kan däremot inte förstå att det är bytt så mycket grejer på en ltz som denna du tittat på då det är en maskin som aldrig går sönder  :hmmm:
Inte ens jag på en dinli har ju bytt så mycket.

Men men. åk å titta och jämför så gott du kan.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 12 januari 2011 kl. 16:52:20
Ok, då ska inte längden vara nåt problem i alla fall. Det är inte många som har något negativt att säga om LTZ'an så det måste onekligen vara en bra maskin. Jag jagar vidare men kommer nog kolla på några andra i helgen. Blir nog inget köp förrän jag åtminstone provsuttit en LTZ också :)

Inget fel på en ltz, kfx, dvx. Men den passar inte alla. Och inte mig heller.(annars så skulle ju alla ha en sån)

Men när du börjar titta på en dinli i stället för en ltz, så börjar det komma in en massa känslor med i rekomendationerna. Och så har det varit länge här på forumet.

Har man råd, köper man dyrare märken, problemet är bara det att köper man beggat så är det större risker även med dyrare märken. (och då får man räkna med lite dyrare delar också)

Kan däremot inte förstå att det är bytt så mycket grejer på en ltz som denna du tittat på då det är en maskin som aldrig går sönder  :hmmm:
Inte ens jag på en dinli har ju bytt så mycket.

Men men. åk å titta och jämför så gott du kan.

Kan ju bero på att alla som åker Dinli 450 inte kan rekomendera nått annat än Dinli 450 oavsett vad trådskaparen frågar efter!
Blir ganska tjatigt och tradigt tycker jag. ???
Dom har säkert bättrat på kvaliten sen 06 men det ryktet dom har lär ta många år att få bort.
Jag själv räknar den som den sämsta av märkes maskinerna och det är inget nån av er kommer kunna ändra på.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 12 januari 2011 kl. 17:36:42
Ok, då ska inte längden vara nåt problem i alla fall. Det är inte många som har något negativt att säga om LTZ'an så det måste onekligen vara en bra maskin. Jag jagar vidare men kommer nog kolla på några andra i helgen. Blir nog inget köp förrän jag åtminstone provsuttit en LTZ också :)

Inget fel på en ltz, kfx, dvx. Men den passar inte alla. Och inte mig heller.(annars så skulle ju alla ha en sån)

Men när du börjar titta på en dinli i stället för en ltz, så börjar det komma in en massa känslor med i rekomendationerna. Och så har det varit länge här på forumet.

Har man råd, köper man dyrare märken, problemet är bara det att köper man beggat så är det större risker även med dyrare märken. (och då får man räkna med lite dyrare delar också)

Kan däremot inte förstå att det är bytt så mycket grejer på en ltz som denna du tittat på då det är en maskin som aldrig går sönder  :hmmm:
Inte ens jag på en dinli har ju bytt så mycket.

Men men. åk å titta och jämför så gott du kan.

Kan ju bero på att alla som åker Dinli 450 inte kan rekomendera nått annat än Dinli 450 oavsett vad trådskaparen frågar efter!
Blir ganska tjatigt och tradigt tycker jag. ???
Dom har säkert bättrat på kvaliten sen 06 men det ryktet dom har lär ta många år att få bort.
Jag själv räknar den som den sämsta av märkes maskinerna och det är inget nån av er kommer kunna ändra på.


Ja det är till viss del sant, men det är ju inte så konstigt heller då många vill betala max 25-35 000 och få körglädje, effekt och vägreggat. Och vad finns det då för alternativ? Jo halvgamla dinli 450 och gamla ltz:or. (säkert någon mer)
man vill ju även ha lite trygghet med att få tag i delar om det behövs.

Har ju själv tipsat om andra märken om pengar finns, men om man vill ha mycket effekt och en maskin som är allround och v-reggad(ej tänkt att hoppas med på mx banor) vad finns det för alternativ då för 20-40 000? Och lite trygghet med att få tag i delar till rätt pris om det behövs?

Så tänk lite så ser du även problemet här.
 
Har själv funderat på att uppgradera till andra maskiner men tvekat då jag räknat på det. Sedan har andra ramlat bort av andra anledningar.
Men nu ska jag göra dig glad, och det är faktiskt så att jag börjar titta mer och mer på en 700xx. Fast frågan är ju om det kommer att ge mig så mycket mer än det jag får ut av min.

Om jag går tillbaka till ämnet så har jag ju sagt att en ltz/dvx/kfx 400 är en bra maskin men ingen effekt maskin, och den känns liten (iaf för mig) och det är en maskin som man uppgraderar till en värre, efter ett tag, om man faller för för detta med quad/atv. Ja varför uppgraderar man då, jo man vill ha mer effekt, mer vrid, större maskin fysiskt. (finns säkert fler anledningar)
Så känslan är den att man växer ifrån den efter ett tag, om man nu inte börjar åka mx. (finns säkert dem som slutar växa och har kvar den)
Yamma 350 är ännu bättre ex på att man tröttnar fort och vill ha värre.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Psy skrivet 12 januari 2011 kl. 19:10:21
Ok, då ska inte längden vara nåt problem i alla fall. Det är inte många som har något negativt att säga om LTZ'an så det måste onekligen vara en bra maskin. Jag jagar vidare men kommer nog kolla på några andra i helgen. Blir nog inget köp förrän jag åtminstone provsuttit en LTZ också :)

Inget fel på en ltz, kfx, dvx. Men den passar inte alla. Och inte mig heller.(annars så skulle ju alla ha en sån)


Men när du börjar titta på en dinli i stället för en ltz, så börjar det komma in en massa känslor med i rekomendationerna. Och så har det varit länge här på forumet.

Har man råd, köper man dyrare märken, problemet är bara det att köper man beggat så är det större risker även med dyrare märken. (och då får man räkna med lite dyrare delar också)

Kan däremot inte förstå att det är bytt så mycket grejer på en ltz som denna du tittat på då det är en maskin som aldrig går sönder  :hmmm:
Inte ens jag på en dinli har ju bytt så mycket.

Men men. åk å titta och jämför så gott du kan.

Kan ju bero på att alla som åker Dinli 450 inte kan rekomendera nått annat än Dinli 450 oavsett vad trådskaparen frågar efter!
Blir ganska tjatigt och tradigt tycker jag. ???
Dom har säkert bättrat på kvaliten sen 06 men det ryktet dom har lär ta många år att få bort.
Jag själv räknar den som den sämsta av märkes maskinerna och det är inget nån av er kommer kunna ändra på.


Ja det är till viss del sant, men det är ju inte så konstigt heller då många vill betala max 25-35 000 och få körglädje, effekt och vägreggat. Och vad finns det då för alternativ? Jo halvgamla dinli 450 och gamla ltz:or. (säkert någon mer)
man vill ju även ha lite trygghet med att få tag i delar om det behövs.

Har ju själv tipsat om andra märken om pengar finns, men om man vill ha mycket effekt och en maskin som är allround och v-reggad(ej tänkt att hoppas med på mx banor) vad finns det för alternativ då för 20-40 000? Och lite trygghet med att få tag i delar till rätt pris om det behövs?

Så tänk lite så ser du även problemet här.
 
Har själv funderat på att uppgradera till andra maskiner men tvekat då jag räknat på det. Sedan har andra ramlat bort av andra anledningar.
Men nu ska jag göra dig glad, och det är faktiskt så att jag börjar titta mer och mer på en 700xx. Fast frågan är ju om det kommer att ge mig så mycket mer än det jag får ut av min.

Om jag går tillbaka till ämnet så har jag ju sagt att en ltz/dvx/kfx 400 är en bra maskin men ingen effekt maskin, och den känns liten (iaf för mig) och det är en maskin som man uppgraderar till en värre, efter ett tag, om man faller för för detta med quad/atv. Ja varför uppgraderar man då, jo man vill ha mer effekt, mer vrid, större maskin fysiskt. (finns säkert fler anledningar)
Så känslan är den att man växer ifrån den efter ett tag, om man nu inte börjar åka mx. (finns säkert dem som slutar växa och har kvar den)
Yamma 350 är ännu bättre ex på att man tröttnar fort och vill ha värre.



Jag bytte upp mig till en mindre maskin med mindre effekt.  är toknöjd =)

Jag skulle alla gånger köpa en bättre begagnad japan med framför tex. en ny korean eller liknande..    Men jag är inte så petig med "ny quads doft" heller.. Då blir de ju en annan femma.


Btw. Du har faktiskt en poäng i de du skriver..  De har mycket med åsikter att göra. De är inte många som själv testat alla maskiner på marknaden.  Så man får bilda sin egen uppfattning. Liksom jag gjort.. Alla har fel och alla har rätt =D
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 12 januari 2011 kl. 19:52:57
Är det oftast så att ju större motor desto större quad? Jag har bara testat en Honda 450 men trodde att de flesta var ungefär lika stora?
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 12 januari 2011 kl. 20:03:47
Jo, alla är ungefär lika stora.

Visst, 250 osv är ju lite mindre men bland de vuxna så skiljer det inte så mycket som folk ofta låter påskina.
Kolla tex här, där ser du att Raptor 700 har TRE centimeter längre hjulbas än LTZ:an medan övriga mått är rätt lika:
http://www.powersportsnetwork.com/enthusiasts/new_vehicle_compare.asp?vehicle1=38111&year2=2007&mfg2=2&vehicle2=38352&go=Go

Kolla gärna och jämför med andra där på sidan... de yttre fysiska måtten skiljer alltså inte SÅ mycket.

Undantag finns dock, som tex min EATV, den är typ halvmetern längre än övriga quads.
Men med typ samma sitthöjd.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 12 januari 2011 kl. 20:09:57
Är det oftast så att ju större motor desto större quad? Jag har bara testat en Honda 450 men trodde att de flesta var ungefär lika stora?

Inte generellt
vikten har mycket med hur stor den är och ibland kan en liten se stor ut om man har yviga delar på den.
Det är känslan när man sitter på den som jag anmärker på när det gäller storleken på en ltz. Man sitter helt enkelt mer ihopkrupen och fötterna högre upp. Vissa gillar det och andra inte.Tyngdpunkten ligger också lite högre upp på den, Nu har den ju lång fjädringsväg som ger den bra med höjd från marken som jag faktiskt gillar på den.  Och pratar vi om sittställning och en LTR då har man ju knäna under hakan om man sitter på den, lite överdrivet så klart. 
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 12 januari 2011 kl. 23:11:16
Citera
Ja det är till viss del sant, men det är ju inte så konstigt heller då många vill betala max 25-35 000 och få körglädje, effekt och vägreggat. Och vad finns det då för alternativ? Jo halvgamla dinli 450 och gamla ltz:or. (säkert någon mer)
man vill ju även ha lite trygghet med att få tag i delar om det behövs.

Har ju själv tipsat om andra märken om pengar finns, men om man vill ha mycket effekt och en maskin som är allround och v-reggad(ej tänkt att hoppas med på mx banor) vad finns det för alternativ då för 20-40 000? Och lite trygghet med att få tag i delar till rätt pris om det behövs?

Så tänk lite så ser du även problemet här.
 
Har själv funderat på att uppgradera till andra maskiner men tvekat då jag räknat på det. Sedan har andra ramlat bort av andra anledningar.
Men nu ska jag göra dig glad, och det är faktiskt så att jag börjar titta mer och mer på en 700xx. Fast frågan är ju om det kommer att ge mig så mycket mer än det jag får ut av min.

Om jag går tillbaka till ämnet så har jag ju sagt att en ltz/dvx/kfx 400 är en bra maskin men ingen effekt maskin, och den känns liten (iaf för mig) och det är en maskin som man uppgraderar till en värre, efter ett tag, om man faller för för detta med quad/atv. Ja varför uppgraderar man då, jo man vill ha mer effekt, mer vrid, större maskin fysiskt. (finns säkert fler anledningar)
Så känslan är den att man växer ifrån den efter ett tag, om man nu inte börjar åka mx. (finns säkert dem som slutar växa och har kvar den)
Yamma 350 är ännu bättre ex på att man tröttnar fort och vill ha värre.
Polaren var precis i denna sist innan JUL då han letade maskin för max 30000:-
Och det slutade med en Raptor 350 för honom efter lite velande fram och tillbaka.
Han kikade på Raptor 350 Dinli 450 LTZ 400 och Hyosung 450.
Men det slutade med Raptorn för den var på lagom avstånd och till bäst pris till vad man fick för priset.

Jag själv sålde min Raptor 350 för att köpa en Raptor 700 men insåg att den blev för dyr att köpa ny.
Så det blev ingen maskin på ett tag.
Men i Augusti i år så bestämde jag mig för att köpa en ny maskin igen.
Och började leta och prova en hel del innan inköp.
Efter mycket om occh men så blev det tillslut en Honda 700xx som inte ens var med från början i min lista typ.

LTZan är ju en av dom mest populära quadarna i USA vid XC körning.
Bla pga att den har bra markfrigång och fjädring och en rolig och lättkörd motor.
Jag själv har bara provsuttit LTZan och ej kört den.

Edit:Hann inte skriva klart inlägget innan jag skulle till jobbet så fortsätter nu!

Att man måste byta till en ny maskin med mer effekt/kraft är väl inget måste. :hmmm:
Skulle jag själv åka tex Dinli eller Goes eller nått sånt skulle jag mycket väl kunna tänka mig att byta till en LTZ pga att den är lättre har bättre väghållning och känns smidigare.
Just det var en av grejerna jag inte gillade med Dinlin när jag provkörde i samband med mitt Raptor köp.
Den känndes lite som en stel tung järnsäng om man jämförde med Raptorn.
Ungefär som att jämföra en tidig Corvette med en Miata. ()p

Men Raptorn var dock i klenaste laget vid asfaltskörning så därför sålde jag den.
Ville egentligen ha en LTZ men det fanns tyvärr inga hemma då så jag tingande en Raptor 700 för 98000:-.
Men låg på natten och funderade om den verkligen var nått för mig.
Polaren sågade den direkt då det var snik modellen med dåliga dämpare.
Så på morgonen ringde jag och avbokade den.

Kan även säga att trots att jag köpt en 700 så är jag sjukt nyfiken på den nya LTZan. :hmmm:
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 13 januari 2011 kl. 07:24:14
Jag var inne på Raptorn ganska tidigt, men dengår nästan bort på grund av att man inte får skjutsa på den. Annars skulle jag kunna tänka mig den som en vettig första quad.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Farmerlip skrivet 13 januari 2011 kl. 12:48:43
Danne_80

Det bästa du kan göra är att testa de quadar som du skulle kunna tänka dej.
Jag menar det är bara du som vet vad det är för typ av hoj som du igentligen söker och du kommer
nog märka ganska fort när du provar att det här känns helt rätt för mej eller inte.
LTZ-400 som som det skrivits mycket om innan är en bra hoj men speciellt skoj är den inte, lite Volvo 740 känsla skulle jag väl kunna säga, dessutom väldigt föråldrad. Vill du ha en sådan i vettigt skick får du nog räkna med att betala från ca 35000 och uppåt om det ska vara nått att ha. (Har vart LTZ ägare tidigare)

Dinli 450 är lite som en jänkare, bra skjutts i maskin men chassit har glömts bort helt,  blir lätt jobbig att köra då den måste passas hela tiden. (Har ägt Dinli 450 tidigare)

Access har det inte nämnts nått om tror jag tidigare här det är en helt okey hoj men ingen värsting påminner mycket om LTZ i chassit, Kan du tänka dej att åka med CVT så kan 250 eller 300:an kanske vara nått, tror den ligger väldigt rätt i den prisklass du söker. (Har ägt Access)

Hisun/Hsun 350 är en annan quad som jag kan tipsa om, har två vänner som åker på 08:or och de cyklarna har verkligen fått stryk i hela sitt liv, men självklart servats som de ska. Efter drygt 600 tuffa mil har i varje fall inget gått sönder.
Hoppas mina intryck av maskinerna kan vara till hjälp och att du hittar det du söker.
Mvh
Farmerlip


       
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 13 januari 2011 kl. 13:38:05
Kul med fler tips och erfarenheter! Jag ska som sagt försöka ta mig iväg och kolla på några fyrhjulingar i helgen i Stockholmsområdet. Beroende på hur många jag hinner med och om säljarna kan visa upp dem så kan det bli aktuellt att kolla på Dinli 450 2010, Hisun 350 2009 och Suzuki LTZ 400 2006.

Farmerlip: Har du någon quad idag, vad åker du på då? Vad är förresten "CVT" som du skrev om? Är novis på det här som du förstår.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Farmerlip skrivet 13 januari 2011 kl. 14:11:13
Danne,

Det tycker jag låter bra, hoppas att du hittar något som känns "RÄTT"
CVT kan man enkelt översätta till automat, enkel och driftsäker lösning, vissa tycker det är tråkigt andra inte
men bra fungerar det.

Själv åker jag på en Raptor 350, meningen var att jag skulle haft en Hisun/Hsun som polarna men hittade ingen tillsalu då.
Så det fick ett "dyrt original"

Om du hittat en sådan tillsalu åk och titta vet ja, Känns den stumm i chassit och all el funkar så är allt lungt, motorn är som på Yamahan i princip skjutsäker.

Hälsningar
Farmerlip
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 13 januari 2011 kl. 14:36:21
Då har du lite koll på vad som skiljer dem åt? Märker du någon skillnad mellan orginalet och kopian, och passar verkligen alla delar rakt av? En fördel med Hisun(förutom priset) är att den var reggad för 2 såg jag.

Vad är ett rimligt pris på en Hisun 350 av 2009 års modell som gått 150 mil, nya däck, bra skick och allt fungerar? Har fått ett erbjudande om att köpa en sån. Ser fin ut på bilderna.

Det jag är orolig för är just kvaliten på grejerna, kommer den hålla eller blir det massa extra skruva? Beroende på vem man frågar så skiljer svaren ganska mycket... Vågar man chansa helt enkelt.

Får man den till ett bra pris och man lessnar kan man ju sälja den till våren/sommaren utan att kanske förlora så mycket pengar.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Farmerlip skrivet 13 januari 2011 kl. 23:56:16
Vad vi har lyckats att konstatera så skiljer inget alls förutom att Hisun har oljekylare det saknar märkligt nog min Raptor.
Vet att dom handlar bromsbelägg och oljefilter på Yamaha-Center i övrigt har det inte bytts nått på någon av dom i reservdelar

Vi har väl inte gjort några jätte jämförelser mellan våra maskiner men jag upplever prestandan som väldigt identisk.

De två hojar som jag talar för har inte vart ett dugg sämre än min Raptor i kvalitet snarare tvärt om..
Oavsett märke får du nog räkna med att det ibland måste skruvas nått men maskinellt är det kanon grejor.

Jag vet att de kostade 45000kr fabriksnya 2010 men jag törs inte gissa begagnatpriset på nått man inte sett, men får du loss den för 20-max 25000kr så är du safe prismässigt men då ska det vara snuskigt fint, då har den rasat halva nypriset nästan och sköter du grejorna så kommer du garanterat inte förlora lika mycket som personen du köper av.

Om vi vänder på din slutmening.
Hur kommer det sig att du skulle våga chansa på en gammal LTZ eller Dinli. Läs i respektive märkes forum så kommer du se att alla märken har problem.

Jag kan bara önska dig lycka till och hoppas du hittar det rätt maskin.

mvh
Farmerlip
       
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 14 januari 2011 kl. 08:38:25
Skillnaden som jag ser det är att det finns ett större intresse för tex LTZ när man ska sälja då många är skeptiska till Kinamärkena. Plus att åsikterna går isär väldigt mycket vad gäller kavaliten och hur bra de håller. Så trots att det är en relativt ny maskin i bra skick så kan det vara svårt att sälja den.

Kanske är ute och cyklar i mina slutsatser ovan, men det är den känslan jag fått efter att ha läst och fått mycket tips på forumet här bland annat.

Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Farmerlip skrivet 14 januari 2011 kl. 09:42:04
Ja jo jag förstår lite hur du tänker men endå inte?????
Låt säga att du köper en LTZ 06-07 på ca 3-350mil eller en Dinli 07-08 på liknande mil bara som två exempel, dessa hojar är idag ganska heta om du förstår vad jag menar.
Men om ett två eller kanske tre år när du lekt klart och du vill sälja så kommer du märka att ingen längre kommer att springa benen av sig för att få köpa längre om man inte princip skänker bort dom.

Det är lite som med crosshojar men där är det mer extremt, efter tre år klassas hojarna som ett fornminne     
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 14 januari 2011 kl. 09:57:16
Jo, jag är med på ditt resonemang också. Alternativen som jag ser just nu är LTZ 06-07 som gått ca 200-500 mil, Dinli 09-10 som gått ca 100-300 mil eller en Hisun 350 09 som gått ca 150 mil. De två första elternativen kostar ca 35000 medans den sista kostar ca 20 000, vilket ger pengar till annat skoj. Skulle jag trötta på Hisun borde jag inte förlora så mycket pengar om jag säljer den. Säljer den i så fall i sommar i så fall eller eventuellt nästa sommar ändå. Har man blivit biten quadåkare då så kanske det blir en värre maskin  :)

Mycket snack nu, men imorgon ska jag försöka åka och titta på ett par quadar i alla fall. Får se om man ändrar uppfattning då  :D
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 15 januari 2011 kl. 20:23:29
Ok, idag har jag varit på en liten roadtrip och kollat på ett par fyrhjulingar. Liten sammanfattning...

Först var jag och kollade på en Dinli 2010 års modell som gått ca 300 mil. Service var gjord enligt boken med stämplar och allt och den var i bra skick. Jag upplevde den som lite stor och klumpig då jag satt på den, och tyckte även att fjädringen kändes bra stum. Den var dock justerad för att vara så mjuk som möjligt? Killen som sålde den bodde en bit ut i skogen och det var slingriga glashala snövägar dit så jag kände inte för att provköra den. Startade bara upp den och gasade lite, jäklar vad den lät mycket! Satt effektljuddämpare på den, men han hade orginal låg också. Som den lät nu så skulle grannarna här bli tokiga  :o Den lät riktigt vass måste jag säga. Han skulle kunna släppa den för 38k.

Sen åkte jag vidare och stannade till hos fourbyfour i Södertälje och pratade med en riktigt trevlig kille där. Vet inte vad han hette men han jobbade som mek där tydligen. Jag sa att jag var ute efter min första quad och prisklassen var runt 30k +- 10k. Utan att nämna vad jag hittils kollat på så sa han att LTZ 400 var klart bästa alternativet. Den skulle vara riktigt driftsäker och trevlig att köra. Frågade då om inte Dinli 450 var ett alternativ, de säljer ju trots allt dom där, men han tyckte inte att jag skulle satsa på en sån. Han tyckte det var för mycket problem med dem och att det skillde en del i kvalite, vilket man kände på reglage osv.  Han jobbar ju som mek så han borde ju känna till om någon hur mycket reparationer osv det är på dem.

Sen åkte jag och kollade på ett helt annat alternativ, en Hisun 350. En kopia på Raptor 350. Den var i riktigt fint skick och jag tyckte det kändes bättre att sitta på den än på Dinlin. Den kändes mindre, smidigare och betydligt mjukare i fjädringen. Den hade gått lite mindre än 150 mil och var av årsmodell 2009. Säljaren var riktigt trevlig och berättade allt om maskinen, hur allt fungerade och vad som han tyckte var bra och dåligt osv. Sen var vi iväg till ett ställe som var lämlig för provkörning så jag kunde få känna på den lite med. Var sjukt roligt i snön!. Satt i princip nya däck på den runt om, nabbarna var till och med kvar. Tyckte den var riktigt skön att köra med. Svårt att säga så mycket om effekten då det är så halt ute. Skjulle ju räcka med 150cc i det här väglaget så risken finns helt klart att man lessnar på effekten när vår/sommar kommer och fästet finns. Men av det lilla jag kunde testa så tyckte jag den kändes pigg. Han hade dessutom lite grejer till den, en uppsättning nya framdäck, nuyy styre och lite annat. Han skulle släppa den till mig för 18000kr vilket jag tycker låter som ett bra pris. De kostar ju trots allt 45000kr nya. Upptäckte även igår att jag har en Hisun återförsäljare inte alls långt härifrån där jag bor. Ska ringa och prata lite med han på måndag och kolla upp vad han har att säga om modellen. Tror de säljer Yamaha också. Så det kan mycket väl bli så att jag slår till på denna Hisun. Ger den en chans och åker på den åtminstone till i sommar. Lessnar jag så säljer jag den och letar LTZ, som det förhoppningsvis finns fler av då.

Fortsättning följer...
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Farmerlip skrivet 16 januari 2011 kl. 00:49:24
Danne_80

Kul att höra en resume av din quad letar dag, visst är det kul det här  :D

Det är ganska viktigt att man "softar" till fjädringen nu på vintern så man får ner greppet ordentligt (så bra som möjligt) i backen speciellt om det inte sitter dubb i däcken? så han som ska sälja sin Hisun till dej hade nog valt bästa setup på chassit låter det som?  Till i vår/sommar är det bara att tajta på lite på fjädringen efter önskemål.

Kanske svårt att avgöra i detta väglag men kändes den i övrigt fast och fin i chassit?

På en original ostrypt LTZ400 v/s Raptor 350 skiljer det inte mycket i effekt, det rör sig om max 5hk och ytterst lite i vridmoment (har inte siffrorna i huvudet nu) å andra sidan är Raptorn lättare och smidigare så jag vill nog påstå att det är kanska likvärdiga produkter och som jag berättat tidigare så går mina polares H-sun lika med min Raptor.
 
Jodå jag kan lova att du kommer tycka den känns slö efter ett tag men så är det alltid, men skulle du ha en ostrypt LTR/Dinli eller nått annat på 50hk+ så är det precis lika efter ett tag.  Mycket vill ha mer......

Jag tror absolut det här kan vara en lämpligt quad för dej att börja med och sedan kan du alltid vässa på för det finns massor av skoj :headbang:

Hoppas att vi här på forumet snart kan välkommna dej in i detta träsk
att det sedan finns tråkmånsar som ser ner på folk bara för man val det ena eller andra märket är väl att skita i, VI SKA HA KUL ()p

Hör av dig hur det går vidare

Hälsningar
Farmerlip      





























































































































































































































Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 20 januari 2011 kl. 20:46:37
Det vart en Hisun 350 till sist. Igår var jag och hämtade den. Har bara varit ut en sväng på ca 30 minuter än, men shit vad skoj det är  :djump: Är helnöjd med den än så länge, känns stabil och skön att köra. Sitter fortfarande en del strypningar på den så redan nu planeras det lite mindre förändringar. Nästa vecka tänkte jag lämna in den på en översyn hos min lokala serviceverkstad. Ska bli spännande att se vad de har att säga om den. Av min högst novisa bedömning så är den i väldigt bra skick.

Hoppas på några längre provkörningar i helgen!
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Pv544 skrivet 21 januari 2011 kl. 16:33:06
Grattis!  :djump: :djump: :djump:

Ska bli intressant att följa dina upplevelser och erfarenheter med den maskinen.

Kör försiktigt.  ()p
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Hydro skrivet 21 januari 2011 kl. 20:12:30
Grattis!
...men för en gångs skull... lyssna inte på gammelvolvon!

...Kör försiktigt....
:hmmm:
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 22 januari 2011 kl. 22:51:07
Nu har jag hunnit med ett par timmars körning och även monterat rullgas på den istället för tumgas som jag ej vant mig vid. Har haft grymt skoj på hala snövägar. Börjar vänja mig lite mer vid maskinen. Men idag inträffade lite tråkigheter...

Tjejen skulle provköra en sväng och fick efter en bit motorstopp och jag hade inte hunni med några instruktioner om hur hon startade den osv så det slutade med att batteriet nästan drogs ur helt. Jag fick starta den med starthjälp och jag var sen ut och åkte ca 30 minuter, men batteriet var sen precis lika dåligt som när jag åkte iväg. En kompis var över och mätte lite och det ser inte ut som generatorn laddar över huvud taget. Kom inte över 12V när den var igång och varvade. Han trodde att quaden borde gå att köra bara på generatorn om man kopplar bort batteriet när den är igång, men då dör den direkt. Ska det vara så eller är generatorn paj? Vad kostar det att åtgärda i så fall?

Hoppas verkligen inte detta blir ett av flera problem med denna Kinakopia...
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: LinusE skrivet 22 januari 2011 kl. 23:04:55
Trevligt att du hittade en maskin till slut.
Själv haft en 350 som första maskin och var riktigt
Trevlig o lära sig köra på. Dock är de väällldigt långt
Ifrån de du tänkt dig från början...

Haft raptor 700 oxå men för stor o klumpig...

Ltz:an e jag sjukligt nöjd med....

Edit: sågnu du fått problem. Inge kul
Men tyvär är får man oftast vad man betalar för :/
Hoppas de löser sig
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Lowest skrivet 22 januari 2011 kl. 23:36:28
Nu har jag hunnit med ett par timmars körning och även monterat rullgas på den istället för tumgas som jag ej vant mig vid. Har haft grymt skoj på hala snövägar. Börjar vänja mig lite mer vid maskinen. Men idag inträffade lite tråkigheter...

Tjejen skulle provköra en sväng och fick efter en bit motorstopp och jag hade inte hunni med några instruktioner om hur hon startade den osv så det slutade med att batteriet nästan drogs ur helt. Jag fick starta den med starthjälp och jag var sen ut och åkte ca 30 minuter, men batteriet var sen precis lika dåligt som när jag åkte iväg. En kompis var över och mätte lite och det ser inte ut som generatorn laddar över huvud taget. Kom inte över 12V när den var igång och varvade. Han trodde att quaden borde gå att köra bara på generatorn om man kopplar bort batteriet när den är igång, men då dör den direkt. Ska det vara så eller är generatorn paj? Vad kostar det att åtgärda i så fall?

Hoppas verkligen inte detta blir ett av flera problem med denna Kinakopia...

Man ska inte koppla bort batteriet när den går för då kan det bli dyrt  :nono:
Håll kompisen borta från maskinen när han inte fattar hur saker funkar  :rtfm:
Kan vara batteriet som är slut.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 22 januari 2011 kl. 23:40:57
Ja, det kanske kan bli en LTZ till sommaren.

Just nu har jag dock sjukt roligt med denna 350, och i snön så finns det ju kraft i överflöd ändå. Men som sagt, jag hoppas inte att det kommer problem på problem. Känns som detta fel måste ha varit på den när jag köpte den  >:(

Har skapat en tråd i Hisun forumet om detta. Fick tips om att det troligtvis är laddningsregulatorn.

Nu såg jag att Lowest svarat också. Vad kan bli dyrt(gå sönder) om man kopplar ur batteriet medans den är igång? Och hur testar jag om det verkligen är batteriet eller laddningen som inte fungerar? Vill ju inte köpa nya grejer kors och tvärs utan att veta att det verkligen är rätt del jag byter.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Raecer skrivet 22 januari 2011 kl. 23:42:57
Den borde ju ladda runt 13-14 volt tycker man ju. Kolla laddningsregulatorn som sagt
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 22 januari 2011 kl. 23:54:47
Hur kollar jag att laddningsregulatorn är ok då? Vart sitter den till att börja med?  ::)
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Lowest skrivet 22 januari 2011 kl. 23:57:46
Kompisen din har lite rätt om att man kan koppla bort batteriet men det gäller gammla fordon absolut inte nyare modeller.

Fyrhjulingar har tändbox cdibox mm.

Om man inte vet hur man ska testa grejor så ska man inte hålla på pilla för då kommer du att få stora problem.

Det bästa är väl att lämna in den för felsökning .
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Lowest skrivet 23 januari 2011 kl. 00:00:11
Den borde ju ladda runt 13-14 volt tycker man ju. Kolla laddningsregulatorn som sagt

Normalt är mellan 13.8-14.2 volt
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Raecer skrivet 23 januari 2011 kl. 00:07:32
Den borde ju ladda runt 13-14 volt tycker man ju. Kolla laddningsregulatorn som sagt

Normalt är mellan 13.8-14.2 volt

Då stämmer de jag skrev ganska bra, runt 13-14volt ()p
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Farmerlip skrivet 23 januari 2011 kl. 09:06:49
Grattis Danne_80 till ett bra val av quad,
Se till att hålla din tekniska vän borta bara för det kan bli dyrt om okunniga är där å pillar oavsett om det är Japps eller Kines
Tror inte att det är något annat än ditt batteri som behöver bytas ut, sitter kines batteriet kvar så har du garanterat problemet där.



Mvh
Farmerlip
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 23 januari 2011 kl. 09:28:09
Jag ska kolla vidare på problemet idag. Men det verkar ju fungera om jag laddar batteriet, tills det är urladdat igen. Det visar som sagt inte heller mer än 12V när den är igång. Hur ser jag om det är orginal kines batteriet? Vad jag läste i någon äldre tråd så var orginalbatteriet bara på 6Ah och det skulle behöva bytas till ett kraftigare. Men jag tror de har bytt detta på nyare modeller. I handboken står det att det ligger på 20Ah.I handboken står det YT20-BS/12V, 20Ah
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 23 januari 2011 kl. 14:39:56
Fick en länk av Laha här på forumet till en servicemanual till Yamaha Raptor 350. Såg lika ut på min Hisun så nu har jag hittat på laddningsregulatorn i alla fall. Får se om jag har någon kpmis som kan mäta upp det åt mig bara.

Jag har dock en tid på verkstan på tisdag för att gå igenom maskinen och smörja upp och kolla så att allt är ok. Jag tror jag ber dem kolla upp även detta när jag ändå ska lämna in den.

Tack för tips och hjälp.
Titel: SV: Alternativ till Suzuki LTZ 400?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 25 januari 2011 kl. 17:30:05
Måste ju berätta hur det har gått idag. Hade den som sagt inlämnad på verkstad för allmän översyn samt kontroll av laddningsproblemet. De konstaterade att det var laddningsregulatorn som var trasig. Har en jobbarkompis som kanske kunde ordna fram en begagnad till imorgon helt gratis så det kanske ordnar sig på bästa sätt.
 
Sen så pratade jag med mecken om det allmänna skicket osv och han tyckte den var i riktigt fint skick. Det enda fel han hittade var en trasig fettnippel, eller den var utbytt mot något hemmabygge, mera som en plugg så den ska bytas. Annars var allt i bra skick så det kändes skönt. Jag frågade han också om vad han trodde om kvaliten på maskinen och han tyckte att det kändes ungefär lika bra som vilken japanare som helst. Han hade skruvat en del på billiga kinahojar och det var stor skillnad mot denna tyckte han.
 
Så nu känns det betydligt bättre igen =)