ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => E-TON => Ämnet startat av: hegge73 skrivet 19 januari 2006 kl. 11:51:29

Titel: beskrivning steg för steg
Skrivet av: hegge73 skrivet 19 januari 2006 kl. 11:51:29
Någon här som har lust att beskriva hur jag ska justera ventilerna på min vector? steg för steg.

jag har kört 145mil med den nu, på rak väg gör den 90km/h enligt mätaren, gps'en säger 87, vad jag förstått är det ingen som gjort 95 på rak väg orginal... någon här som provat att dreva 17 fram 34 bak, vad har det i så fall gjort i topp hastighet?

någon som provat effektljuddämpare? är det någon effekt skillnad?

annars i det stora hela är jag jätte nöjd med den, det är det med effekten skulle vilja ha lite till just för trafikrytmen hade den gått lite över 90 hade man inte känt att man måste ut i väggrenen hela tiden för att släppa förbi bakomvarande trafikanter... vad gnällig man är... :)

något att rekomendera den kalla delen av året (bilden) tusan vilken skillnad det gjorde

http://quick.imgfree.net/11868 (http://quick.imgfree.net/11868)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
Titel: beskrivning steg för steg
Skrivet av: Mogge skrivet 19 januari 2006 kl. 12:40:54
Ja, hur är det med ventilerna egentligen? Behöver man justera dom och hur gör man? Detta har ju varit uppe tidigare (http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1578), är det ingen som vet?
Titel: Re: beskrivning steg för steg
Skrivet av: sunfire skrivet 19 januari 2006 kl. 12:52:39
Citat från: "hegge73"

något att rekomendera den kalla delen av året (bilden) tusan vilken skillnad det gjorde


Ser skönt ut men inte så manligt ;)
(http://quick.imgfree.net/images/11868.jpg)
Titel: Re: beskrivning steg för steg
Skrivet av: hegge73 skrivet 19 januari 2006 kl. 14:41:57
Citat från: "sunfire"
Citat från: "hegge73"

något att rekomendera den kalla delen av året (bilden) tusan vilken skillnad det gjorde


Ser skönt ut men inte så manligt ;)
(http://quick.imgfree.net/images/11868.jpg)


nej det har du rätt i,,, men jag var inte mycket till man heller när jag kört utan ruta till jobbet i 2 minus (3 mil)  :lol:  :lol:  :lol: (stel på fel ställen)
Titel: Re: beskrivning steg för steg
Skrivet av: hegge73 skrivet 19 januari 2006 kl. 14:43:33
Ser skönt ut men inte så manligt ;)


nej det har du rätt i,,, men jag var inte mycket till man heller när jag kört utan ruta till jobbet i 2 minus (3 mil).  :lol:  (stel på fel ställen)
Titel: beskrivning steg för steg
Skrivet av: hegge73 skrivet 19 januari 2006 kl. 14:46:38
vet inte varför det blev så många inlägg av samma det stod debug???

admin kanske kan rätta till det för jag kan inte ta bort dom..... 8O
Titel: beskrivning steg för steg
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 19 januari 2006 kl. 16:59:30
Citat från: "hegge73"
vet inte varför det blev så många inlägg av samma det stod debug???

admin kanske kan rätta till det för jag kan inte ta bort dom..... 8O


ignorera felet, ditt meddelande kommer upp endå
Titel: beskrivning steg för steg
Skrivet av: vector skrivet 19 januari 2006 kl. 21:30:09
angående dreving og lyddemper, les alt om vector på e-ton forum.der har jeg skrevet om mine erfaringer på dette. instruksjonsheftet sier at ventilene skal kontrolleres etter 100 mil og deretter for hver 300 mil.  klaringene skal være 0.10 mm på inn ventilene, og 0.15 mm på ut ventilene. ta ut tennpluggen og drei rundt motoren til det blåser ut tennplugghullet, da er ventilene stengt og ikke i kontakt med kammen.dette er viktig for at ventilklaringene skal bli korrekt. for å få til å dreie motoren, ta av deksel for å komme inn til variator og dreie denne rundt for hånd.
Titel: beskrivning steg för steg
Skrivet av: Mr2t skrivet 19 januari 2006 kl. 21:33:42
vector: Ett annat finnurligt sätt är att sticka ner en skruvmejsel i tändstiftshålet, på så sett så är det lättare att se var övre, respektive nedre dödpunkt är, beroende på när mejseln vänder. =)
Titel: beskrivning steg för steg
Skrivet av: vector skrivet 19 januari 2006 kl. 21:39:37
det er riktig, men vet du om eksosventilene er åpne eller stengt  når skrujernet kommer opp av hullet?? 8O  nei det kan man ikke være sikker på da og hvis de er åpne betyr det at kammen presser på ventilene og det går ikke å få korrekt klaring. ved å føle om det blåser ut av hullet vet man med sikkerhet at alle ventiler er stengt og altså ikke ligger på kammen da er det bare åjustere til korrekt klaring :D
Titel: beskrivning steg för steg
Skrivet av: Mr2t skrivet 19 januari 2006 kl. 21:56:12
Givetvis får man känna med handen om det kommer kompression första gången. Men bara genom att känna om det kommer luft hjälper inte dej att få reda på var övre dödpunkten är, alltså där den måste stå omvantilerna ska ställas in. Det ser du på skruvmejseln när den börjar gå neråt igen. Så känn med handen, och andänd en skruvmejsel =)
Titel: beskrivning steg för steg
Skrivet av: vector skrivet 19 januari 2006 kl. 21:59:56
stempelet MÅ ikke stå på absolutt toppunkt. det viktige er at kammen ikke er i kontakt med ventilene og det er den ikke når det blåser opp av tennplugghullet når stempelet er på vei opp. om stempelet er helt oppe eller delvis oppe er ikke avgjørende
Titel: beskrivning steg för steg
Skrivet av: Mr2t skrivet 19 januari 2006 kl. 22:05:21
Citat från: "Mr2t"
Det ser du på skruvmejseln när den börjar gå neråt igen. Så känn med handen, och andänd en skruvmejsel =)
Titel: beskrivning steg för steg
Skrivet av: vector skrivet 19 januari 2006 kl. 22:38:08
stikk gjerne et skrujern inn i motoren din om du vil (vær sikker på at det er helt rent først) men som sagt er det ikke nødvendig å finne absolutt toppunkt for å justere ventilene.