ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: Fullrulle skrivet 3 december 2006 kl. 19:07:47
-
Har i helgen varit ute och provkört min Maxxer med en nypotad topp, större förgasare och ett sportluftfilter. Jag har f-n i mig fått en ny maskin. Trodde inte att det skulle ge sån stor skillnad. Särskilt i mellanregistret där den nu drar på riktigt ordentligt. Hur kul som helst :D Är lite sugen på att byta till något effektsystem.... men jag tillhör dom som inte gillar när det väsnas för mycket. Inte grannarna heller :wink: Någon som har tipps på något system som ger effekt men inte låter allt för mycket.
-
Har i helgen varit ute och provkört min Maxxer med en nypotad topp, större förgasare och ett sportluftfilter. Jag har f-n i mig fått en ny maskin. Trodde inte att det skulle ge sån stor skillnad. Särskilt i mellanregistret där den nu drar på riktigt ordentligt. Hur kul som helst :D Är lite sugen på att byta till något effektsystem.... men jag tillhör dom som inte gillar när det väsnas för mycket. Inte grannarna heller :wink: Någon som har tipps på något system som ger effekt men inte låter allt för mycket.
finns bara ett svar= IXIL.. :lol:
byt kammen oxå ..stryper mkt där nu.. :wink:
-
Är lite osäker på att byta kam. Har hört att det kan bli lite strul med tomgång och smalt effektregister. Just nu går tomgången perfekt, bättre än med orginalförgasaren och effektregistret är brett och skönt. Undrar om det över huvud taget finns någon trim kam till Maxxern. IXIL system trodde jag tillhörde dom mer högröstade systemen :?
-
Är lite osäker på att byta kam. Har hört att det kan bli lite strul med tomgång och smalt effektregister. Just nu går tomgången perfekt, bättre än med orginalförgasaren och effektregistret är brett och skönt. Undrar om det över huvud taget finns någon trim kam till Maxxern. IXIL system trodde jag tillhörde dom mer högröstade systemen :?
Det du har hört isåfall är b.s .. har åkt med både steg 1 och steg 2 kam å den går perfekt på tomgång med båda kammarna.. tappar marginellt på låga varv med steg 2 bara ..kompenseras av att den drar mkt bättre mellan/hög istället ..sålde min steg 2 till en kille med maxxer 300 faktiskt.
Ixil är ett kammarsystem alltså inte ett "rättigenomtypbrötasomfansystem" därför är det tystare.
-
Det där lät ju intressant.... har du kontakt med killen du sålde kammen till? Finns han på forumet? Fungerar kammen bra så är jag övertygad :D
-
Det där lät ju intressant.... har du kontakt med killen du sålde kammen till? Finns han på forumet? Fungerar kammen bra så är jag övertygad :D
har tyvärr inte kvar hans adress/namn ..men han är med på bilder här från norrlandsträffen 3 juni med sin 300.. nån kanske känner honom?
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3413
-
Snackade med en kille som faktiskt hade jämfört trimkammar för KXR mot orginal på Maxxer 300 och han ansåg att Maxxer:s orginal gav mest effekt :( Hittar ingen på nätet som tagit fram någon trimkam speciellt för Maxxern tyvärr. Har du tipps Iroc på vart man kan köpa ett IXIL system? Är lite sugen på att prova. Tror du att det ger någon effekt eller mest mer buller ? :?
-
Snackade med en kille som faktiskt hade jämfört trimkammar för KXR mot orginal på Maxxer 300 och han ansåg att Maxxer:s orginal gav mest effekt :( Hittar ingen på nätet som tagit fram någon trimkam speciellt för Maxxern tyvärr. Har du tipps Iroc på vart man kan köpa ett IXIL system? Är lite sugen på att prova. Tror du att det ger någon effekt eller mest mer buller ? :?
http://www.quadhouse.de/tuning/kxr_mai06.pdf
här köpte jag alla mina delar går bra att maila på engelska
alla avgas till kymco ger mkt lite effekthöjning buller är inget problem med om du köper ixil iaf..
kan bara jmfr kammarna mot min std.kam på kxr 250 .. 300std. kammen borde ha samma värden som 250 har -är väl bara typ 2 hk mer i 300 .. dessa kommer från volymökningen .
finns lite på ebay oxå:
http://stores.ebay.de/Quad-ATV-Vertrieb
-
Stort tack för bra svar & länkar Iroc :D
-
Kolla hos Racing-Planet.de & kini-tec.de, dom har en del grejer till Maxxer och kxr.
Racing-planet.de har en "High Lift" kam för Maxxer 300 och KXR 250 för 1150 kronor.
http://shop.racingplanet.de/catalog/naraku-dink-250-bet-win-motor-nockenwelle-naraku-sport-kymco-pgo-250300-p-99496.html?cPath=26_1737_2111
/Pake
-
Tack Pake för ett riktigt bra tips. Iroc föreslog att jag skulle byta kam för bättre effekt efter portningen och det här är kanske lösningen. Det är den första kammen som jag sett för just Maxxern. Enligt sidan så har PGO 250 samma motor som Kymcon.... kan det stämma? :?
-
Tja.. vad man kan läsa hos racing-planet.de så verkar det ju så...
-
vet numera att 250 å 300 har samma kam .. pgo har tydligen nån modell oxå där kammen passar vet ej vilken bara ..
http://search-desc.ebay.de/search/search.dll?sofocus=bs&sbrftog=1&from=R10&satitle=kymco&sacat=82446%26catref%3DC6&fts=2&sargn=-1%26saslc%3D3&sadis=200&fpos=Postleitzahl&fasi=1&ga10244=10425&ftrt=1&ftrv=1&saprclo=&saprchi=&fsop=1%26fsoo%3D1&coaction=compare&copagenum=1&coentrypage=search&fgtp=
-
Frestelsen blev för stor :D Har nu lagt en order på ny kam hos Racing Planet. Det ska bli så spänande att se vad den kan ge för effekt :twisted:
-
Nice, berätta gärna resultatet!
-
kammar i överlag bruka ge effekt på fyrhjulingar
till LTZ t ex så märks det stor skillnad med kam byte (enligt källor från usa)
men jag kan inte uttala mig om de olika stegen
skulle själva vilja veta skillnaden mellan t ex stegt 1 o 2 till LTZ
iroc svara nu :wink:
-
dubbel inlägg :wink:
-
steg 1 är byte insug ,steg 2 byte insug+avgas iaf när de gäller hotcams .. web har flera olika profiler sen är dessa mkt dyrare pga av att man får bet . en stomkostnad .. detta slipper man på hotcams
-
Det är mycket man ska lära sig och förstå :D Då är frågan, är kammen på den här länken en steg ett eller två och kan man använda den utan att behöva göra några andra åtgärder? http://shop.racingplanet.de/catalog/naraku-dink-250-bet-win-motor-nockenwelle-naraku-sport-kymco-pgo-250300-p-99496.html?cPath=26_1737_2111
-
när det gäller kymco så kallas "steg 1" tuning el. sport .. nästa (steg2) heter racing .. hade en tuning i först men märkte inte så stor skillnad blev mkt bättre med racing varianten den har mer duration(öppningstid) +lyft än 1an .Sen köpte jag mina från quadhouse .. vet inte hur denna du best blir i din - du får återkomma me info.. kammen är drop in=passar direkt ..kan rek. ny toppackning när du byter kam.. sen kan du även plana toppen 0.5 mm för lite mer komp .
-
Jag återkommer med rapport när kammen är på plats. Man vet ju aldrig, det kanske blir lite ofrivilligt bakhjulsåka vid fullgas :wink:
-
Mailade och frågade om kammen, svaret blev så här:
"Hello, the lift of the camshaft is about 0,5mm more than OEM part. Part gives more Rev and top Speed.
Regards Markus"
-
Spännande! Då är frågan hur mycket 0,5 mm är i jämförelse med andra trimkammar? Mycket, lite, obefintligt? :?
-
Hur går det med kammen?
-
Kammen har kommit och ligger frestande i en låda hemma. Nu gäller det bara att få tid till att åka ut på landet där jag har min Maxxer och montera. I helgen blir det dock inte, då blir det "dräglande" på mässan i stället. Återkommer med rapport så fort kammen är monterad och första repan är gjord.
-
Nu äntligen är den nya kamen på plats. Den blev märkbart rappare från start men känns konstigt strypt på högre varv. Känns som om den tappar andan på något sätt. Förmodar att det beror på att munstycket är för litet. Har i dag 135 och det blir nog för lite efter portning och ny kam. Någon som har förslag på hur mycket man bör gå upp till..... 145? :?
-
Hmm.. om du orkar med att skruva nån gång extra så varför inte köpa typ 3st olika och testa.. När den hellre bluddrar än varvar ur så vet du i alla fall att munstycket är för stort och då är det bara att gå ner ett snäpp och testa igen.. Krångligt och tråkigt.. kanske? Men det kostar att ligga på topp ;-)
-
vilken förg har du nu ..antar att du inte har std längre... :roll: ?
-
Har en Keihin 28 mm på idag. Funkar riktigt bra och gav del effekt efter byte från orginal.
-
hade på min pwk 28: huvud 125 slowjet 35, org.nål med clips i mitten. funka bäst för mig ..
-
Går din maskin något bättre med nya kamaxeln i ?
Bara undrar för jag har själv beställt en från racingplanet.de till min 300 maxer.
-
Har tyvärr inte hunnit köra så mycket sista tiden men till helgen hoppas jag att det ska bli en hel del mil :D Abstinensen är STOR efter att få bränna 4-hjuling. Jag återkommer med rapport inom kort :lol:
-
Nu har ja testat den nya kammen.... tyvärr inte med något vidare resultat. Den blev lite kvickare i starten men tappade kraft på toppen... :? Har provat med diverse olika storlekar på munstycken utan något bättre resultat. Sedan blev tomgången konstig. Går ner till tomgångsvarv för långsamt.... är det tomgångsmunstycket som påverkar det :? Just nu lutar det åt att orginal kammen åker på igen.
-
Gav det nått o bara hänga på större förgasare?
eller bör man gå hela vägen med fullt effektsystem
på hojjen åxå?
annars är juh 950:- en rätt liten investering för o
få liiiite mera pulver i cykeln?
-
Hmm o jag som beräknar att byta kamaxel och förgasare till påsk helgen.
Kanske man borde plana toppen lite för högre komp.
Men frågan är hur mycket 0.5mm eller 1mm tro ?
-
För mig gjorde portning och större förgasare underverk. Det blev ett helt annat klipp i motorn. Effektsystem verkar inte ha någon större effekt på den här modellen vad jag hört tyvärr :( Har däremot hört att byte av variator skall kunna ge en del..... det kanske blir ett byte vad det lider om inte pengarna kanske räcker till en större maskin :D
-
har en portad topp att sälja....
-
Nu är orginalkammen på igen. Satte samtidigt på ett effektsystem som jag kom över billigt. Trodde inte att det skulle ge någon skillnad med effektsystem men nu går den ända upp till varvstoppet på plan väg med två extra kugg på framdrevet. Kan säga att det är ett spännande äventyr att köra knappt 110 km/tim på en Maxxer med orginaldäck och kastvindar - huga 8O
-
Blev det sämre med "trim-kamen" eller fick du aldrig till själva settings i övrigt?
Så bestyckningen på din kärra är nu
1. 28mm pwk/kehin förgasare
2. 2 kugg fram
3. malossi variator
4. effektsystem ( är det helsystem eller bara dämp? )
5. något mer?
-
För mig så blev det sämre med "trim-kamen". Provade med olika storlekar på munstycken utan framgång..... finns till salu för billig peng för den som vill pröva :D Ska man köpa trimkam ska man nog köpa en kam med mer trimeffekt.
Bestyckningen är nu:
1. 28mm pwk/kehin förgasare med 135 mm huvudmunstycke.
2. 2 kugg fram
3. effektsystem (helsystem)
4. portad topp
Med lite prutande & fixande har hela kalaset kostat lite drygt 4.000:-. Värt varenda krona :D
Jag upplever att portningen var det som gav mest effekt. Är nyfiken på att byta till racingvariator. Har hört att det ska ge en hel del effekt. Vi får se.... är även sugen på en större cykel.
-
För mig så blev det sämre med "trim-kamen". Provade med olika storlekar på munstycken utan framgång..... finns till salu för billig peng för den som vill pröva :D Ska man köpa trimkam ska man nog köpa en kam med mer trimeffekt.
Bestyckningen är nu:
1. 28mm pwk/kehin förgasare med 135 mm huvudmunstycke.
2. 2 kugg fram
3. effektsystem (helsystem)
4. portad topp
Med lite prutande & fixande har hela kalaset kostat lite drygt 4.000:-. Värt varenda krona :D
Jag upplever att portningen var det som gav mest effekt. Är nyfiken på att byta till racingvariator. Har hört att det ska ge en hel del effekt. Vi får se.... är även sugen på en större cykel.
har du några delar kvar från maxxern!