ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: oskar87 skrivet 7 augusti 2008 kl. 21:38:13

Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: oskar87 skrivet 7 augusti 2008 kl. 21:38:13
Köpte mig en dinli 450 nu för ca 2 månader sen, körde med den fram tills denna helgen när den plötsligt utan förvarning började dumma sig.

När man slåt på tändningen flimmrar instrumentpanelen och volten i batteriet tappar från 12,5 till 8-9. Sen när man trycker på elstarten tvärdör allt!

Felsökning börjar--
Köper nytt batteri, samma sak
Kollar jordpunkter på chassit, slipar och skruvar tillbaka, samma
letar kabelbrott, samma
Kopplar bort baklampa, framlampa, blinkrelä blinkers, samma
delar alla kontakter, sprejar kontaktsprej, samma
bytar laddningsrelä, samma
bytar cdi, samma
bytar startrelä, samma
bytar instrumentpanel, samma
kopplar ur tempgivare x2, samma
skruvar sönder vänstra "manöverenheten" på styret, samma
sparkar på på den i ilska, den blinkar till som den ska göra dock dör den igen, detta ser jag genom att ha tändningen påslagen o mäter volt på batteriet, flashar upp till 12 sen ner på 8 igen.


Jag känner att jag har testat typ allt nu!
Någon som har något tips?!
Elschema mottages om någon har


Mvh/ Oskar
Titel: Tändningslås
Skrivet av: EKWALLRACING skrivet 7 augusti 2008 kl. 21:54:37
Du har gjort allt utom det som är felet


Byt tändningslås så funkar det igen
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: oskar87 skrivet 7 augusti 2008 kl. 23:21:45
tack för ditt svar tyvärr har jag testat det också.
Har en kompis som har en av samma årsmodell, o den funkar som den ska

Någon annan tanke?
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: klotsvenne skrivet 7 augusti 2008 kl. 23:39:27
kolla likströmsriktaren om det är glapp i kablarna... 8) eller prova din kompis.. 8)
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: oskar87 skrivet 7 augusti 2008 kl. 23:41:28
likströmsriktaren? Var hittar ja den ? Är det den som det går 3 gula och en röd o en svart sladd till?
Titel: Ojsan..
Skrivet av: EKWALLRACING skrivet 8 augusti 2008 kl. 09:23:25
Likströms riktaren kan oxså heta regulator
samma funktion annat namn
reglerar strömmens riktning och olika strömmar
Kan vara så djävligt att du har jordfel i en spole på tändplattan motorn oxså..
Titel: Re: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: 450cc skrivet 8 augusti 2008 kl. 14:44:40
Citat från: "oskar87"
Köpte mig en dinli 450 nu för ca 2 månader sen, körde med den fram tills denna helgen när den plötsligt utan förvarning började dumma sig.

När man slåt på tändningen flimmrar instrumentpanelen och volten i batteriet tappar från 12,5 till 8-9. Sen när man trycker på elstarten tvärdör allt!

Felsökning börjar--
Köper nytt batteri, samma sak
Kollar jordpunkter på chassit, slipar och skruvar tillbaka, samma
letar kabelbrott, samma
Kopplar bort baklampa, framlampa, blinkrelä blinkers, samma
delar alla kontakter, sprejar kontaktsprej, samma
bytar laddningsrelä, samma
bytar cdi, samma
bytar startrelä, samma
bytar instrumentpanel, samma
kopplar ur tempgivare x2, samma
skruvar sönder vänstra "manöverenheten" på styret, samma
sparkar på på den i ilska, den blinkar till som den ska göra dock dör den igen, detta ser jag genom att ha tändningen påslagen o mäter volt på batteriet, flashar upp till 12 sen ner på 8 igen.


Jag känner att jag har testat typ allt nu!
Någon som har något tips?!
Elschema mottages om någon har


Mvh/ Oskar



Elschema som du kanske kan använda???

http://www.anan.se/junior/sitemedia/stuff/DMX450_service_manual.rar
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: oskar87 skrivet 8 augusti 2008 kl. 20:05:06
Tack för alla svar !

ekwall, menar du på en av de typ 20 st som sitter på motorns vänstra sida?

Mekkade lite där igår och om man knackade på spolarna ändrades spänningen i batteriet så ja misstänker tyvärr det.
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 8 augusti 2008 kl. 21:25:48
Om det är regulatorn eller statorn ska den väl fungera när han stoppat på ett nytt batteri...

"Köper nytt batteri, samma sak"

Vad händer om du laddar upp batteriet utan att det är inkopplat och sedan kopplar på batteriet? Sjunker spänningen när du slår på tändningen? Koppla då ur laddregulatorn och prova igen. Sjunker den då oxå kan det inte vara kortis i laddregulatorn eller spolarna på tändplattan (statorn) eftersom den går genom laddregulatorn utan verkar vara kortis någon annanstans på maskinen.

Kolla
http://www.anan.se/junior/sitemedia/stuff/DMX450_service_manual.rar
vad motståndet ska vara över spolarna. Har inte koll riktigt hur det ser ut på Dinlin men du borde ha en koppling där kablarna kommer ut från motorn. Mät mellan stiften både där och uppe vid laddregulatorn och kolla om du har en kortis i spolarna.

Den beter sig lite som min Goes520 gjorde där och det var statorn som spökade. Hade 5 ohm över spolarna vilket skulle vara typ 0,20 ohm.
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: oskar87 skrivet 8 augusti 2008 kl. 23:27:08
Efter att ha laddat batteriet urkopplat från dinlin så det ligger på 12 beter det sig likadant igen, jag slår på tändningen och så sjunker den till 7-8 volt igen.

Men en egendomlig sak som ja märkte idag var att om jag tar ett bilbatteri och kopplar till så startar den som den gjorde innan problemet uppstår men det känns lite overkill att behöva ha ett helt bilbatteri på en liten dinli.

Har frågat en kompis idag om ja kan låna hans vänstra halv apå motorn, dvs den delen med alla spolarna på, dock blir det inte fråns söndag.

Sen har jag gjort ett litet experiment nu med. Jag har kopplat på ett bilbatteri och skrivit ner volten för att se om maskinen ligger o drar ström ngnstans.

Tack för manualen och all hjälp!

återkommer så fort ngt händer
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 9 augusti 2008 kl. 00:16:47
Ligger ditt batteri på exakt 12 volt när det är fulladdat ??

Tycker det låter lågt. Ex Global bilbatterier så är det fulladdat vid 12,7 Volt, vid 12,4 Volt är det halvladdat och urladdat vid 12,0 Volt..

Vissa uppger 12,2 volt som urladdat batteri men de flesta är överens om att 12,7 är fulladdat även om andra säger ända upp till 13,2 .. 12,0 är iaf på tok för lågt för ett nyladdat batteri. Låt det stå obelastat en timme innan du mäter efter du tagit av det från laddning..
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: oskar87 skrivet 9 augusti 2008 kl. 16:34:52
Okej, det ligger typ knappt på 12. får ta o ladda så jag har ett "friskt" batteri och sen testa igen.

Om det nu skulle vara statorn som är problemet borde inte det märkas när hojjen är igång ? för startar den så går den jättefint o laddar 14,5.
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: Lundberg skrivet 9 augusti 2008 kl. 17:55:39
Säkert att du har testat med ett annat startrelä?
Exakt sådana sympton ick brorsans på sin kina moppe när startrelät var kasst. Startade utan problem med bilbatteri.

efter han bytte så fungerade moppen klockrent!
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 9 augusti 2008 kl. 23:25:53
14,5 då har du inga problem med laddningen, över 15 laddar du juh sannolikt sönder batteriet så högre ska det inte vara.
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: oskar87 skrivet 10 augusti 2008 kl. 00:38:33
japps, har testat med annat friskt startrelä, men problemet uppstår innan startreläet ska användas.

Men om jag har problem med statorn, borde det inte visa sig när maskinen är igång med?
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 10 augusti 2008 kl. 11:33:35
oskar87, jag är nästa övertygad om att du har ett jordfel när du säger att den är Ok med ett bilbatteri!
Troligen så börjar den jorda pga av den högre strömrusningen som blir vid starten med bilbatteriet, den dåliga jorden orkar helt enkelt slå igenom.

Jag hade tidigare en gammal HD järnsportster och jag fick ett liknande problem med den som du har.
Det var jorden mellan motorn och ramen som inte var som den skulle.
Så ett tips jag kan ge dig, är att testa att sätta en jordfläta mellan motorn och ramen, det kan vara där problemet ligger!
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: oskar87 skrivet 11 augusti 2008 kl. 17:19:11
Nu är äntligen problemet löst!

Porblemet låg i kontakten mellan laddningsreläet och statorn, dvs den 3 gula sladdarna där en hade krupit ut och hade kontakt imellanåt. Nu sitter de ihop dock hade detta gjort att betteriet hade slagit bakut och hade väldigt lite amperetimmar i sig, DEnna kombinationen gjorde att det gick bra med ett bilbatteri men den gamla orkade inte, samtidigt som det nya på 14Ah inte hade tillräckligt med ström för att ge kontakt. Så nu sitter de gula ihop och ett nytt 24Ah batteri sitter nu i och allt fungerar kanon igen.

Tack för alla tips!
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: Lundberg skrivet 11 augusti 2008 kl. 18:27:47
Kanon!

Vad sitter det för batteri original? 14Ah?
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: oskar87 skrivet 11 augusti 2008 kl. 18:41:29
Lundberg, japps sitter ett 14, nu kör ja med lite mer maffiga 24 :D
Titel: Dinli 450 06 elfel!
Skrivet av: Lundberg skrivet 11 augusti 2008 kl. 18:58:47
Citat från: "oskar87"
Lundberg, japps sitter ett 14, nu kör ja med lite mer maffiga 24 :D


Okej.
Men vart har du det? Under sadeln?
Vart fick du tag i det batteriet samt pris på det?