Bensinen skall väl inte blandas ut med olja om motorn är en fyrtaktare?
Ju högre oktan desto bättre!! :twisted:
brukar inte vara nån höjdare att köra på Aspen och liknande miljö bensin... brukar lätt börja läcka i förgasaren och packningar brukar torka sönder! har erfarenhet av det sen moppe tiden + att jag kör mycket med sån soppa på jobbet
Citat från: "xlnt_deji"brukar inte vara nån höjdare att köra på Aspen och liknande miljö bensin... brukar lätt börja läcka i förgasaren och packningar brukar torka sönder! har erfarenhet av det sen moppe tiden + att jag kör mycket med sån soppa på jobbet Låter som om den innehåller alkohol. Det brukar torka ut packningar etc. Alkoholen brukar även ge motorn ett högre moment.
Det MR2T skrev så borde det ju gå att köra på 50%disel och 50% fotgenför styr boxarna fixar ju resten och våra hojar fattar ju ingentig så gas på !!! 8O
112 oktan :?: Vart får man det ifrån då :oops: :?:
o diesel tänder väl visst med stift..... glödstift... mer värme behövs för att tända diesel.... men det är ju ändå ett sorts tändstift.... eller*? :? :?
Mr2T - Vad klassar du som racesoppa? Jag kör på Aspen Racing 102 Oktan i min tävlingsquad. Kostar ut till kund 38:-/litern, betydligt mer än vad jag betalar för den men iaf.
102 Oktan i en Raptor motor är att elda för kråkorna, jag vet. Men man ska inte förneka kraften hos Placebo-effekten, sen låter det ballt när man säger det i depån...
Aspen finns för övrigt även i 99 Oktan som är lite billigare, men fortfarande dyr jämfört med mackbränsle. Utöver oktanen är den största fördelen att Aspen är så ren, inga tillsatser. Detta förhindrar sotbildning i motorn. Även Shell V-Power är ren, inte lika klinisk som Aspen men ett rejält lyft över övriga <99.
Jag håller inte helt med i resonemanget att högre oktan automatiskt ger mer mos. Högre oktan gör att bränslet blir lite mer svår antändligt. Är inte motorn gjord för det kan du få en sämre förbränning och därmed mindre effekt.
Skillnaderna är dock så små, särskilt på en Quad, att du gott kan tanka 95 oktan. Enligt mig är 98 att kasta pengarna i sjön, tanka V-Power isf och då får den renande effekten på köpet.
Det har gjorts ett antal oberoende tester av VP och bla i Teknikens Värld så gav det 14 hästar till, i en Porsche Carrera (standard), jämfört med 95 oktan. Vill minnas att 98 oktan gav någon hästkraft mer, men är osäker, får kolla TV när jag kommer hem. Det har även gjorts ett test i England där man provade en M3 och två japaner. Skruvade isär motorerna och konstaterade sotbildning i alla motorer, utom M3:an. Körde på V-Power i några hundra mil, skruvade isär de igen och nu var även japanerana kliniska invändigt och ingen skillnad på M3:an. De mätte även upp ett effektövertag på samtliga med V-Power.
Det finns typ ? anledningar att köra på race soppa1 Motorn är ändrad med högre komp och högre tändning.
2 spickningar i kolv,kolvar,körs på höga komp typ 200psi
3 om pump bensin är för dålig
4 vissa motorer behöver race soppa typ 2-taktare
5 om man skall vara cool och tycker om att spendera mycke pengar i onödan!
OKTAN ÄR INTE NYCKELN TILL HK
för högt oktan tal kan skada motorn,på en std motor
Mr2T:Du är kung.. Svarar på alla inlägg och bara "dödar" allt Alltid lika kul att se/höra på folk som vet vad de pratar om.
Mr2t Bra och klokt talat, fanns inte mkt kvar där att diskutera heller.
tja alla! Vilken oktan ska jag tanka min fyrtaktare med för att den skall gå best?
Damn... Roadkill inte visste jag att du var en så beläst man inom soppa.
Fanns visst lite mer att säga :oops:
Citat från: "Skogsfan"Fanns visst lite mer att säga :oops:Jag sa ju att det var outtömligt. =)
Citat från: "STENE"Damn... Roadkill inte visste jag att du var en så beläst man inom soppa.Referenserna står ju underst. Det är där faktan är tagen från :wink:
Roadkill: Säg mej detta, Etanol innehåller 15% bensin, och Bensin innehåller 5% Etanol, hur blir då blandförhållandena?
"Referenserna står ju underst. Det är där faktan är tagen från"
"Högre oktan = kraftfullare förbränning = mer mos. End of story."
Citat från: "Mr2t"Roadkill: Säg mej detta, Etanol innehåller 15% bensin, och Bensin innehåller 5% Etanol, hur blir då blandförhållandena? Det där med att blanda med alkohol kan jag.. Etanol CH3OH (inte att förväxla med C2H5OH) Innehåller INGEN bensin E85 som man tankar i bilen innehåller 15% bensin och 85% etanol.Så om du blandar E85 med bensin så blir det 85% + 5% = 90% etanol. Samma som en en long island icetea. 5 vita spritsorter á ca 35% (vi räknar lågt) 5 x 35 = 175 % sprit.. Det är därför man blir så satans full på dem.(undra hur många som fattar..)Citat från: "Mr2t""Referenserna står ju underst. Det är där faktan är tagen från" Men om man inte kan något så vet man ju inte heller vart man skall hämta sina referenser ifrån... Jag tycker det ger ett seriöst intryck. Om någon undrar om roadkills "sannings halt" så kan de själva slå upp det. känns som om du tycker att du blev slagen lite på fingrarna. Men ni skriver ju nästan samma sak. För utom att ditt:Citat från: "Mr2t""Högre oktan = kraftfullare förbränning = mer mos. End of story." inte riktigt stämmer. Det skulle ha varit högre oktan ger MÖJLIGHET till mer mos iom att man kan öka kompet.
Vi läste nog inte första frågan någon av oss,vi hade inget att gå påvi viste inget om fyrtaktsmotorn som skulle ha bensin för att gå bättre Mr2 läste nog inte första frågan alls han ville så gärna impa för sina vänner med diten och datenoch satt sedan under korkeken och luktade blommorna :wink: psi,bar, kg =
så, då får jag tacka för alla svaren. ( det var ju lite att läsa he he ) Jag slår i 95 oktanig soppa ( oblandad, ingen olja ) i min Honda trx 450er.
om jag hade tur med de sakerna jag skrev av från google då måste jag ta en lott för jag vet nästan inget om hur man söker på webensvara på dina frågor behövs ej du är ju mästaren själv roligt att någon tycker man är einstein villket j-a liv om soppa,torsk
F-n va lungt det var på forumet..... Hänt något när jag varit borta i helgen :?:
Citat från: "Jocke72"Mr2T - Vad klassar du som racesoppa? Jag kör på Aspen Racing 102 Oktan i min tävlingsquad. Kostar ut till kund 38:-/litern, betydligt mer än vad jag betalar för den men iaf.Allt som inte går att få tag på som ren handelsbensin är racesoppa.
Citera102 Oktan i en Raptor motor är att elda för kråkorna, jag vet. Men man ska inte förneka kraften hos Placebo-effekten, sen låter det ballt när man säger det i depån... Ändra tändningen så har du säkert mer att hämta.
CiteraAspen finns för övrigt även i 99 Oktan som är lite billigare, men fortfarande dyr jämfört med mackbränsle. Utöver oktanen är den största fördelen att Aspen är så ren, inga tillsatser. Detta förhindrar sotbildning i motorn. Även Shell V-Power är ren, inte lika klinisk som Aspen men ett rejält lyft över övriga <99.Ren eller sotig, snackar vi mest mos per krona så får den sota hur mycket den vill =D
CiteraJag håller inte helt med i resonemanget att högre oktan automatiskt ger mer mos. Högre oktan gör att bränslet blir lite mer svår antändligt. Är inte motorn gjord för det kan du få en sämre förbränning och därmed mindre effekt.Som sagt, en halv grads förtändning får fart på förbränningen med högre oktan. Summan blir kallare avgaser, vilket i sin tur tar mindre plats än varma och kan därför evakuera förbränningsrummet fortare.
CiteraSkillnaderna är dock så små, särskilt på en Quad, att du gott kan tanka 95 oktan. Enligt mig är 98 att kasta pengarna i sjön, tanka V-Power isf och då får den renande effekten på köpet. Det är de samanlgda modifieringarna som gör det. Byter man det ena så byter man det andra. Trimmar man motorn så kör man på soppa med mer oktan för att få ut max peformance ur delarna. Men som du säger, det är bara en enda cylinder oftast, skillnaden är minimal.
CiteraDet har gjorts ett antal oberoende tester av VP och bla i Teknikens Värld så gav det 14 hästar till, i en Porsche Carrera (standard), jämfört med 95 oktan. Vill minnas att 98 oktan gav någon hästkraft mer, men är osäker, får kolla TV när jag kommer hem. Det har även gjorts ett test i England där man provade en M3 och två japaner. Skruvade isär motorerna och konstaterade sotbildning i alla motorer, utom M3:an. Körde på V-Power i några hundra mil, skruvade isär de igen och nu var även japanerana kliniska invändigt och ingen skillnad på M3:an. De mätte även upp ett effektövertag på samtliga med V-Power.Att köra renare avgaser och sota mindre är bra på alla sätt och vis. Men att jämföra bilar med ATV's i övrigt är som att jämföra hästar med hundar.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️