ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: markusb skrivet 11 maj 2012 kl. 23:03:14

Titel: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: markusb skrivet 11 maj 2012 kl. 23:03:14
Tänkte försöka mig på att krita ihop en guide hur man byter kamkedjan på dinli 450.
En del har frågat om detta, inklusive jag själv, och så svårt är det inte om man går lugnt och metodiskt tillväga.

Jag byter kedja dels för att jag inte vet hur långt den har gått (hojen har rullat 1260 mil och kedjan kanske aldrig är bytt) samt att jag fått det omtalade ljudet att det slamrar och lever om från den sidan av motorn. Ljudet på min hördes på tomgång och vid gas strax ovanför tomgång.

Verktyg som behövs är,
Hylsnyckelsats (8,10,12,14,17,19 och en 27mm krafthylsa)
Mutterknack! (muttermaskin)
Skruvmejslar
Gummiklubba
Näbbtång
Trasor
Oljebalja
 
Olja, filter och ny kamkedja behövs oxå.
Eventuellt även en kedjeguide om din blivit sliten.
 
 
 
Tvätta hojen så det inte finns sand och skit runt motorn och under soppatanken. Rasar sand och elände ner i motorn så blir det mycket jobb. Blås med tryckluft om du har det för att få bort så mycket som möjligt.
 
Töm hojen på olja. Jag tömmer alltid både motor och oljetanken. Det behövs en insexnyckel och en 17mm hylsa för pluggarna. Ta även bort oljefiltret som sitter bakom kåpan på bilden nedan. Använd 8mm hylsa. Håll koll på fjädern som sitter bakom filtret, den ska dit sen igen.
 
(http://s19.postimage.org/xspavmj43/IMG_1204_resize.jpg)
 
Plocka sedan bort plastkåporna fram. Lampan, sidokåporna samt kåporna vid kylaren.
10mm hylsa behövs till detta. Det sitter två dolda skruvar under kåpan ovanför lampan.
Man får peta upp plastkåpan med en mejsel för att komma åt dom.
 
Sen ska tanken bort. Stäng av kranen och lossa stjärnskruvarna som håller den. Ta näbbtången och lossa klamman runt slangen. Dra av slangen som går framåt och ner till soppafiltret. Tanken sitter med 4 skruvar, lossa dom. Sen är det bara att lirka bort den, och kranen med två slangar som ska följa med.
 
(http://s19.postimage.org/ijllcmlab/IMG_1208_resize.jpg)
 
 
Lossa ljuddämparen, röret samt 2-till-1 skarven efter krökarna.
 
(http://s19.postimage.org/61is19sg3/IMG_1201_resize.jpg)
 
Lossa skruven till oljeröret. Håll koll på dom två kopparpackningarna!
Ev får du lossa lite på ringklämmorna som håller krökarna i cylindern, så krökarna går att flyttas upp lite för att få ur denna skruven.
(http://s19.postimage.org/f7what8ar/IMG_1200_resize.jpg)
 
 
Ryck ur tändhatten och häng den åt sidan. Innan jag lossade kåpan passade jag på att torka med en trasa på ramen, styret och allt som är ovanför och i närheten av kåpan, för att få bort den sista smutsen så inget kan trilla i motorn.
Lossa dom fyra skruvarna som håller ventilkåpan och lyft av den. Ha koll på packningarna runt skruvarna. Dra av kåpan och lägg den åt sidan. Ta även bort den stora svarta packningen om den ligger kvar på motorn. Vill du byta den så gör det. Jag bytte inte min (jag bytte ingen packning alls under kedjebytet) och allt är lika tätt som innan sålänge någon packning inte skadats vid demonteringen. Egentligen ska inte packningar återanvändas men oftast funkar det bra om man inte skadat dom.
 
(http://s19.postimage.org/f2xbevqdf/IMG_1206_resize.jpg)
 
Nu ska motorn vridas till TDC, dvs kolven i sitt högsta läge i cylindern.
 
Lossa plastpluggarna på svänghjulsidan och vrid med 19mm hylsa på muttern i hålet i mitten tills du ser ett "T" mitt i det lilla hålet.
Kolla oxå så armarna på kammarna står rätt ut åt var sitt håll.
 
(http://s19.postimage.org/w5vhwnhoj/IMG_1196_resize.jpg)
 
 
"T" ska vara precis mitt för markeringen, inte sträcket innan T.
(http://s19.postimage.org/t6jzvsitf/IMG_1181_resize.jpg)
 
 
Kammarna pekar rätt ut åt respektive håll. Då är ventilerna stängda.
 
(http://s19.postimage.org/mqfmjfznn/IMG_1190_resize.jpg)

Lossa lite på skruven i mitten på spännaren med en 10mm hylsa. Skruva sedan ur dom andra med 8mm hylsan. Ta bort spännaren.
 
När den är lossad så ska armen gå ut till maxlängd och du ska inte kunna trycka in den för hand.
 
(http://s19.postimage.org/i5tg4ifyb/IMG_1191_resize.jpg)
 
Lossa skruven och testa så spännaren går att skruva tillbaka. Gör det med en vanlig mejsel som är runt 3-4mm bred klinga på.
Det ska gå tungt och när du släpper på mejseln ska spännaren gå ut till maxläge igen. Då är den okej.
 
(http://s19.postimage.org/hhkllkh8j/IMG_1192_resize.jpg)
 
 
Lossa clipset runt den här slangen och dra sedan av slangen. Sitter bakom fotbromsen.
 
(http://s19.postimage.org/wb3uk2edf/IMG_1202_resize.jpg)
 
Skruva bort kåpan det står dinli på. Du får knacka på den försiktigt med gummiklubban till den lossnar. Här bakom finns kopplingen och några drev, bla det undre drevet som kamkedjan ligger runt.
 
(http://s19.postimage.org/61is19sg3/IMG_1201_resize.jpg)
 
Så här ser det ut bakom.
 
(http://s19.postimage.org/mmlt36u6b/IMG_1198_resize.jpg)
 
Det lilla drevet jag skrivit ut på ska plockas bort. Jag försökte med 1/2" spärrnyckel samtidigt som jag låste dreven men vågade inte ta i tillräckligt för att få loss muttern. Var rädd att skada tänderna på dreven. När jag släpade fram mutterknacken och 27ans krafthylsa släppte den på 2 sekunder! Behövde inte ens låsa dreven.
Så mutterknack rekomenderas starkt till detta.
 
Drevet är borta.
 
(http://s19.postimage.org/ddf1fbvwj/IMG_1186_resize.jpg)
 
 
Lossa nu stödet ovanför kammarna. 8st bult, använd 8mm hylsa.
 
(http://s19.postimage.org/mqfmjfznn/IMG_1190_resize.jpg)
 
När stödet ska tas bort så gäller det att ha koll på dom två halvringarna som sitter i lagerna. Vinkla försiktigt upp stödet och ta hand om dessa två.
 
(http://s19.postimage.org/ei93kpidf/IMG_1188_resize.jpg)
 
Släng grejjerna åt sidan, gärna på en trasa så dom inte blir skitiga.
 
(http://s19.postimage.org/6o8hzbakj/IMG_1187_resize.jpg)
 
Nu ska kamkedjan bort.
Jag började med att lyfta upp insugskammen så jag kunde lirka bort kedjan från den. Sedan lyfte jag avgaskammen och fick kedjan förbi den.  Jag håller kedjan mellan dreven och sänker ner den så långt jag kan utan att tappa den.
Nu finns det så mycket kedjeslack vid det undre drevet att kedjan går att lirka förbi drevet och axeln, sedan drar du bara upp den och slänger den åt sidan.
 
Gammal kedja överst, ny kedja underst
 
(http://s19.postimage.org/x5cm0vi2r/IMG_1173_resize.jpg)
 
Det syns att kedjan sträckts en del. På ca 20 länkar handlar det om millimetrar! Det är därför det har slamrat lite i motorn på sistone.
 
(http://s19.postimage.org/hxwmgiq83/IMG_1174_resize.jpg)
 
 
Dubbelkolla att T inte flyttat sig när du grejjat. Om det flyttat sig så vrider du den på plats med 19mm hylsan igen.
 (http://s19.postimage.org/t6jzvsitf/IMG_1181_resize.jpg)
 
Ta den nya kamkedjan och trä ner den uppifrån kammarna ner till det undre drevet. Du får lirka och grejja lite.
Se till så att den ensamma guldmarkeringen på kedjan hamnar EXAKT mitt i pricken på drevet! Inte en enda kugg fel får det vara. Isåfall är det bara att flytta kedjan tills det blir rätt.
 
(http://s19.postimage.org/ya6o694jn/IMG_1175_resize.jpg)
 
Böka nu lite med att få på kedjan på respektive kamdrev där uppe, och se till så att det blir monterat EXAKT som denna bilden,
 
(http://s19.postimage.org/bvtl3rr5v/IMG_1183_resize.jpg)
 
Kolla på skissen i mitten av dreven uppe hur kammarna ska stå, båda pekar utåt.
 
(http://s19.postimage.org/dhdg9bqrn/IMG_1189_resize.jpg)
 
I det läget ska dom två guldlänkarna på kedjan passas in exakt mitt i pricken på respektive drev. Det var lite knixigt men gick. Dra och slit inte för mycket i kedjan så undre drevet snurrar för då ändras TDC-läget.
 
Så här ser det ut när alla markeringar stämmer efter monteringen.
 
(http://s19.postimage.org/pgfrp5hkz/IMG_1176_resize.jpg)
 
(http://s19.postimage.org/cqbjc29mr/IMG_1177_resize.jpg)
 
(http://s19.postimage.org/7uchy3yv7/IMG_1179_resize.jpg)
 
När kedjan väl kommit på så kolla alla tre markeringar så dom står exakt rätt, mitt för respektive prickar. Om inte, gör om. Är det ok så börjar återmonteringen av allt.
 
Just det, min kedjeguide såg ut som ny så den brydde jag mig inte om att byta. Passa på att kolla din när kedjan är borta.
Det är den svarta långa plastbiten precis till vänster om kedjan i bilden som beskriver timingen. Där kedjan löper mot plasten den ska det vara ca 1mm försänkning i guiden som kedjan ligger i. Är det nerslitet och djupare än så bör den bytas. Guidens skruv kommer du åt genom att lossa kopplingen. Bakom den sitter skruven som håller kedjeguiden.
Är du osäker så kolla servicemanualen till motorn. Finns att tanka ner här på forumet.
 
 
 
Montera tillbaka halvringarna och stödet ovanför kammarna. Ta inte i för hårt på dom 8 bultarna. Enligt manualen ska dom dras med ca 10Nm har jag för mig, "lagom" hårt med en 1/4" spärrnyckel typ ;)
 
(http://s19.postimage.org/mqfmjfznn/IMG_1190_resize.jpg)
 
 
Nu monterar du spännaren. Det gör du genom att ta en rätt kort mejsel och skruvar tillbaka spännarens arm några varv. Bara tillräckligt för att få dom två bultarna att kunna ta gänga. När dom gjort den så skruvar du tillbaka spännararmen med mejseln. Alltså skruvar så spännaren är i sitt kortaste läge. Håll kvar mejseln och skruva samidigt åt dom två bultarna som håller spännaren på plats. Ta inte i för mycket.
 
(http://s19.postimage.org/om2eulohv/IMG_1193_resize.jpg)
 
När dom sitter så kan du släppa på mejseln och låta spännaren gå ut och trycka mot kedjeguiden igen.
 
Om du trycker på kedjan mellan dreven så ska det vara rätt bra spänn på den.
 
Skruva tillbaka tätningsskruven och aluminiumbrickan på spännaren.
 
(http://s19.postimage.org/bs8yf00g3/IMG_1203_resize.jpg)
 
Nu är det klart med kedjan, dax att kolla så det blev rätt!
 
Dra runt motorn med 19mm hylsan i hålet vid svänghjulet (hålet under T-markeringen).
Dra runt motorn flera varv och se till att kolven inte går i ventilerna. Jag fegade rejält och drog nog ett tiotal varv tror jag. Om det är fel så blir det ju så dyrt och jobbigt.
 
Har du tändstiftet i (det hade jag) så går det tungt bitvis på varvet (när kolven går upp och komprimerar) men det ska aldrig ta stopp. Tar det stopp är något fel och du har troligtvis satt kedjan fel så kolven slår i någon ventil. Riv och gör om allt isf!!!
 
Känns det bra så är det bara att återmontera allt. Gör alla steg baklänges så blir det bra. Dra inte dom små skruvarna vid kammarna/ventilkåpan för hårt bara!
 
När muttern till drevet bredvid kopplingen ska återmonteras körde jag med mutterknacken, men jag körde inte som en dåre utan "duttade" lite på strömbrytaren.
Motsvarande vad som behövdes för att lossa den i typ. Mutterknacken drar 325Nm står det på, och muttern ska dras med 110-130Nm enligt servicemanualen. Kom inte på nåt idiotsäkert sätt att låsa dreven så jag valde att köra "lagom" med mutterknacken istället. Kör man görnet med den så kan man nog mosa gängorna på veven och det blir ungefär lika kul som en bakfylla..... ta det lugnt.
 
När allt är ihopskruvat så fyller du i ca 2 liter olja i oljetanken (glöm inte dra dit pluggarna innan ;) ).
För att få motorn att surpla i sig oljan så ska oljeslangen nypas åt och motorn ska köras på tomgång i 5-10 sekunder. Stäng av och släpp sedan oljeslangen och ett pysande/surplande ska höras. Då vet du att oljan gått in i motorn. Om inte ljudet hörs, nyp åt igen och starta i några sekunder, stäng av, och släpp slangen.
 
(http://s19.postimage.org/lrq2po7k3/IMG_1209_resize.jpg)
 
Använder två träbitar för att få bra tryck om slangen och för att inte skada den med någon tång.
 
När du startar motorn första gången efter kedjebytet (samtidigt som du nyper åt slangen) så lyssna efter missljud i motorn. Om något låter illa, stäng av direkt och hitta felet!!
Inget bör vara fel om timingmarkeringarna stämde, inget skit/skruvar/brickor ramlat i motorn osv.. men man vet aldrig. Lyssna på motorn! Och kör bara på tomgång tills du fått runt oljan ordentligt.
Startar den inte? Du glömde inte slå på soppakranen va?
 
När motorn tagit olja så fyller du på lite till i oljetanken. Ca 2.8 liter totalt ska det bli, kolla stickan mellan småfyllningarna.
 
Ut och varmkör och testa lite så allt funkar, kolla sedan oljenivån igen och fyll på tills det är bra nivå.
 
På med hjälmen och ut å grisa med din nya kamkedja!
 
Hoppas guiden kan vara till hjälp för er. Har jag fått med några fel så säg till så uppdaterar jag detta inlägget. Fyll gärna på med andra tips om kamkedjebyte och allt som hör till.
 
Jag rullade ca 4mil efter bytet igår och inte en tillstymelse till skrammel. Det var alltså den gamla uttöjda kedjan som orsakade det för mig innan.
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: Kungtommy skrivet 11 maj 2012 kl. 23:42:39
Skitbra guide som många kommer ha nytta av  ()p :djump: ()p :djump:
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: Dr Mumin skrivet 12 maj 2012 kl. 08:47:29
Riktigt bra guid ett tips e väl att ställa motorn i läge T redan innan man plockar av kedjan skulle en ventil stå öppen när du vrider runt motorn efteråt kan de bli väldigt fel  :tickedoff
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: markusb skrivet 12 maj 2012 kl. 09:25:14
Hur menar du Mumin?
Förstår inte vad som kan bli galet. Sålänge kolven står i övre läget och kammarna pekar rätt ut efter monteringen är det väl lugnt? Du tänker att kolven är på andra halvan av dom två varven och en ventil ska vara öppen? Det kan väl inte hända om man ändrat kammarna för hand och sett till så markeringarna stämmer?
Rätta mig gärna med en förklaring om jag tänker fel.
 
EDIT: Eftersom jag är osäker så ändrade jag i guiden så något ev fel inte begås av någon som följer den.
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: Pv544 skrivet 12 maj 2012 kl. 11:57:35
Väldigt bra gjort att skriva ihop detta och bra bilder! 
 ()p ()p ()p
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: markusb skrivet 12 maj 2012 kl. 12:30:19
 :headbang:
Hoppas att många får nytta av den och kanske blir av med lite osäkerhet inför bytet.
Själv var jag lite nervös för hur det skulle gå innan jag satte igång. Har ju aldrig grejjat inne i en så pass ny och avancerad motor förr, men så svårt var det inte som sagt.
 
Denna guiden gäller även polaris 500 motorer som är samma motor som denna.
Kedjan jag satte dit är just en polaris (iaf deras ettikett på påsen) och är betydligt billigare att importera för den som vill spara en slant  ()p
Mina sparade kedjeslantar ska gå till nya bakdäck nu.
 
Just det, jag lägger inte upp nån annons men för den som vill ha tag på en kedjeguide så har jag en ny liggande. Kostar 750:- plus frakt här hemma i svedala, jag kan släppa min för runt 400 spänn så har jag gått +- noll på den (import). Sprillans ny alltså.
 
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: Delarium skrivet 14 april 2013 kl. 20:25:47
Kanonguide! Har en fråga, trots jag har en annan maskin... Men spännaren för kamkedjan "guiden", är det den man spänner? Hur vet man att man spänt tillräckligt?
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: markusb skrivet 14 april 2013 kl. 20:37:41
Den spänner automatiskt med en fjäder.
Du drar ihop den vid montering sedan håller den kedjan spännd.
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: Delarium skrivet 14 april 2013 kl. 21:49:40
Den spänner automatiskt med en fjäder.
Du drar ihop den vid montering sedan håller den kedjan spännd.

Kanon, tackar. Det besvarar min fråga :)
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: berra_88 skrivet 26 april 2013 kl. 20:56:24
Hade mycket hjälp av denna guide :) det ända jag inte fick till va de där med slurpandet från oljan när man hade kört den på tomgång första gången. Testade tre gånger utan slurp men såg sedan att det inte va nån olja alls på Stickan så de hade löst sig ändå! :)


Tack för bra Guide :)
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: Nybbe skrivet 26 april 2013 kl. 21:26:21
Hade mycket hjälp av denna guide :) det ända jag inte fick till va de där med slurpandet från oljan när man hade kört den på tomgång första gången. Testade tre gånger utan slurp men såg sedan att det inte va nån olja alls på Stickan så de hade löst sig ändå! :)


Tack för bra Guide :)
Jag hoppade det där med slurpandet, precis som du skriver så försvann oljan på stickan så det var bara att fylla på mer tills motorn var mättad..
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: markusb skrivet 26 april 2013 kl. 23:50:56
Kul att guiden kom till användning ()p
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: Nybbe skrivet 27 april 2013 kl. 06:32:29
Kul att guiden kom till användning ()p
Den är ovärderlig vid kamremsbyte, följde till punkt och pricka och blev kanon, det är såna som du som gör att vi "Mr. hemmamecker" har råd att ha en Dinli, kanon jobbat!!  ()p ()p ()p
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: markusb skrivet 27 april 2013 kl. 10:38:15
Tack för dom orden Nybbe  :sunny:
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: Perra N skrivet 8 oktober 2013 kl. 17:16:40
Mycket bra guide! Funkade finfint för mig med och nu är maskinen tyst igen! :)
Titel: SV: Guide: Så byter du din kamkedja - Dinli 450
Skrivet av: jpc skrivet 27 juni 2017 kl. 21:27:39
Tack för en suverän guide..Grabben köpte en Dinli 450 som rasslade till och från och var tyst korta stunder på tomgången. Köpte ny kedja och servicesats och följde din guide och 4 timmar senare så spinner den som en katt ..tack för en kanonguide..

Tänkte försöka mig på att krita ihop en guide hur man byter kamkedjan på dinli 450.
En del har frågat om detta, inklusive jag själv, och så svårt är det inte om man går lugnt och metodiskt tillväga.

Jag byter kedja dels för att jag inte vet hur långt den har gått (hojen har rullat 1260 mil och kedjan kanske aldrig är bytt) samt att jag fått det omtalade ljudet att det slamrar och lever om från den sidan av motorn. Ljudet på min hördes på tomgång och vid gas strax ovanför tomgång.

Verktyg som behövs är,
Hylsnyckelsats (8,10,12,14,17,19 och en 27mm krafthylsa)
Mutterknack! (muttermaskin)
Skruvmejslar
Gummiklubba
Näbbtång
Trasor
Oljebalja
 
Olja, filter och ny kamkedja behövs oxå.
Eventuellt även en kedjeguide om din blivit sliten.
 
 
 
Tvätta hojen så det inte finns sand och skit runt motorn och under soppatanken. Rasar sand och elände ner i motorn så blir det mycket jobb. Blås med tryckluft om du har det för att få bort så mycket som möjligt.
 
Töm hojen på olja. Jag tömmer alltid både motor och oljetanken. Det behövs en insexnyckel och en 17mm hylsa för pluggarna. Ta även bort oljefiltret som sitter bakom kåpan på bilden nedan. Använd 8mm hylsa. Håll koll på fjädern som sitter bakom filtret, den ska dit sen igen.
 
(http://s19.postimage.org/xspavmj43/IMG_1204_resize.jpg)
 
Plocka sedan bort plastkåporna fram. Lampan, sidokåporna samt kåporna vid kylaren.
10mm hylsa behövs till detta. Det sitter två dolda skruvar under kåpan ovanför lampan.
Man får peta upp plastkåpan med en mejsel för att komma åt dom.
 
Sen ska tanken bort. Stäng av kranen och lossa stjärnskruvarna som håller den. Ta näbbtången och lossa klamman runt slangen. Dra av slangen som går framåt och ner till soppafiltret. Tanken sitter med 4 skruvar, lossa dom. Sen är det bara att lirka bort den, och kranen med två slangar som ska följa med.
 
(http://s19.postimage.org/ijllcmlab/IMG_1208_resize.jpg)
 
 
Lossa ljuddämparen, röret samt 2-till-1 skarven efter krökarna.
 
(http://s19.postimage.org/61is19sg3/IMG_1201_resize.jpg)
 
Lossa skruven till oljeröret. Håll koll på dom två kopparpackningarna!
Ev får du lossa lite på ringklämmorna som håller krökarna i cylindern, så krökarna går att flyttas upp lite för att få ur denna skruven.
(http://s19.postimage.org/f7what8ar/IMG_1200_resize.jpg)
 
 
Ryck ur tändhatten och häng den åt sidan. Innan jag lossade kåpan passade jag på att torka med en trasa på ramen, styret och allt som är ovanför och i närheten av kåpan, för att få bort den sista smutsen så inget kan trilla i motorn.
Lossa dom fyra skruvarna som håller ventilkåpan och lyft av den. Ha koll på packningarna runt skruvarna. Dra av kåpan och lägg den åt sidan. Ta även bort den stora svarta packningen om den ligger kvar på motorn. Vill du byta den så gör det. Jag bytte inte min (jag bytte ingen packning alls under kedjebytet) och allt är lika tätt som innan sålänge någon packning inte skadats vid demonteringen. Egentligen ska inte packningar återanvändas men oftast funkar det bra om man inte skadat dom.
 
(http://s19.postimage.org/f2xbevqdf/IMG_1206_resize.jpg)
 
Nu ska motorn vridas till TDC, dvs kolven i sitt högsta läge i cylindern.
 
Lossa plastpluggarna på svänghjulsidan och vrid med 19mm hylsa på muttern i hålet i mitten tills du ser ett "T" mitt i det lilla hålet.
Kolla oxå så armarna på kammarna står rätt ut åt var sitt håll.
 
(http://s19.postimage.org/w5vhwnhoj/IMG_1196_resize.jpg)
 
 
"T" ska vara precis mitt för markeringen, inte sträcket innan T.
(http://s19.postimage.org/t6jzvsitf/IMG_1181_resize.jpg)
 
 
Kammarna pekar rätt ut åt respektive håll. Då är ventilerna stängda.
 
(http://s19.postimage.org/mqfmjfznn/IMG_1190_resize.jpg)

Lossa lite på skruven i mitten på spännaren med en 10mm hylsa. Skruva sedan ur dom andra med 8mm hylsan. Ta bort spännaren.
 
När den är lossad så ska armen gå ut till maxlängd och du ska inte kunna trycka in den för hand.
 
(http://s19.postimage.org/i5tg4ifyb/IMG_1191_resize.jpg)
 
Lossa skruven och testa så spännaren går att skruva tillbaka. Gör det med en vanlig mejsel som är runt 3-4mm bred klinga på.
Det ska gå tungt och när du släpper på mejseln ska spännaren gå ut till maxläge igen. Då är den okej.
 
(http://s19.postimage.org/hhkllkh8j/IMG_1192_resize.jpg)
 
 
Lossa clipset runt den här slangen och dra sedan av slangen. Sitter bakom fotbromsen.
 
(http://s19.postimage.org/wb3uk2edf/IMG_1202_resize.jpg)
 
Skruva bort kåpan det står dinli på. Du får knacka på den försiktigt med gummiklubban till den lossnar. Här bakom finns kopplingen och några drev, bla det undre drevet som kamkedjan ligger runt.
 
(http://s19.postimage.org/61is19sg3/IMG_1201_resize.jpg)
 
Så här ser det ut bakom.
 
(http://s19.postimage.org/mmlt36u6b/IMG_1198_resize.jpg)
 
Det lilla drevet jag skrivit ut på ska plockas bort. Jag försökte med 1/2" spärrnyckel samtidigt som jag låste dreven men vågade inte ta i tillräckligt för att få loss muttern. Var rädd att skada tänderna på dreven. När jag släpade fram mutterknacken och 27ans krafthylsa släppte den på 2 sekunder! Behövde inte ens låsa dreven.
Så mutterknack rekomenderas starkt till detta.
 
Drevet är borta.
 
(http://s19.postimage.org/ddf1fbvwj/IMG_1186_resize.jpg)
 
 
Lossa nu stödet ovanför kammarna. 8st bult, använd 8mm hylsa.
 
(http://s19.postimage.org/mqfmjfznn/IMG_1190_resize.jpg)
 
När stödet ska tas bort så gäller det att ha koll på dom två halvringarna som sitter i lagerna. Vinkla försiktigt upp stödet och ta hand om dessa två.
 
(http://s19.postimage.org/ei93kpidf/IMG_1188_resize.jpg)
 
Släng grejjerna åt sidan, gärna på en trasa så dom inte blir skitiga.
 
(http://s19.postimage.org/6o8hzbakj/IMG_1187_resize.jpg)
 
Nu ska kamkedjan bort.
Jag började med att lyfta upp insugskammen så jag kunde lirka bort kedjan från den. Sedan lyfte jag avgaskammen och fick kedjan förbi den.  Jag håller kedjan mellan dreven och sänker ner den så långt jag kan utan att tappa den.
Nu finns det så mycket kedjeslack vid det undre drevet att kedjan går att lirka förbi drevet och axeln, sedan drar du bara upp den och slänger den åt sidan.
 
Gammal kedja överst, ny kedja underst
 
(http://s19.postimage.org/x5cm0vi2r/IMG_1173_resize.jpg)
 
Det syns att kedjan sträckts en del. På ca 20 länkar handlar det om millimetrar! Det är därför det har slamrat lite i motorn på sistone.
 
(http://s19.postimage.org/hxwmgiq83/IMG_1174_resize.jpg)
 
 
Dubbelkolla att T inte flyttat sig när du grejjat. Om det flyttat sig så vrider du den på plats med 19mm hylsan igen.
 (http://s19.postimage.org/t6jzvsitf/IMG_1181_resize.jpg)
 
Ta den nya kamkedjan och trä ner den uppifrån kammarna ner till det undre drevet. Du får lirka och grejja lite.
Se till så att den ensamma guldmarkeringen på kedjan hamnar EXAKT mitt i pricken på drevet! Inte en enda kugg fel får det vara. Isåfall är det bara att flytta kedjan tills det blir rätt.
 
(http://s19.postimage.org/ya6o694jn/IMG_1175_resize.jpg)
 
Böka nu lite med att få på kedjan på respektive kamdrev där uppe, och se till så att det blir monterat EXAKT som denna bilden,
 
(http://s19.postimage.org/bvtl3rr5v/IMG_1183_resize.jpg)
 
Kolla på skissen i mitten av dreven uppe hur kammarna ska stå, båda pekar utåt.
 
(http://s19.postimage.org/dhdg9bqrn/IMG_1189_resize.jpg)
 
I det läget ska dom två guldlänkarna på kedjan passas in exakt mitt i pricken på respektive drev. Det var lite knixigt men gick. Dra och slit inte för mycket i kedjan så undre drevet snurrar för då ändras TDC-läget.
 
Så här ser det ut när alla markeringar stämmer efter monteringen.
 
(http://s19.postimage.org/pgfrp5hkz/IMG_1176_resize.jpg)
 
(http://s19.postimage.org/cqbjc29mr/IMG_1177_resize.jpg)
 
(http://s19.postimage.org/7uchy3yv7/IMG_1179_resize.jpg)
 
När kedjan väl kommit på så kolla alla tre markeringar så dom står exakt rätt, mitt för respektive prickar. Om inte, gör om. Är det ok så börjar återmonteringen av allt.
 
Just det, min kedjeguide såg ut som ny så den brydde jag mig inte om att byta. Passa på att kolla din när kedjan är borta.
Det är den svarta långa plastbiten precis till vänster om kedjan i bilden som beskriver timingen. Där kedjan löper mot plasten den ska det vara ca 1mm försänkning i guiden som kedjan ligger i. Är det nerslitet och djupare än så bör den bytas. Guidens skruv kommer du åt genom att lossa kopplingen. Bakom den sitter skruven som håller kedjeguiden.
Är du osäker så kolla servicemanualen till motorn. Finns att tanka ner här på forumet.
 
 
 
Montera tillbaka halvringarna och stödet ovanför kammarna. Ta inte i för hårt på dom 8 bultarna. Enligt manualen ska dom dras med ca 10Nm har jag för mig, "lagom" hårt med en 1/4" spärrnyckel typ ;)
 
(http://s19.postimage.org/mqfmjfznn/IMG_1190_resize.jpg)
 
 
Nu monterar du spännaren. Det gör du genom att ta en rätt kort mejsel och skruvar tillbaka spännarens arm några varv. Bara tillräckligt för att få dom två bultarna att kunna ta gänga. När dom gjort den så skruvar du tillbaka spännararmen med mejseln. Alltså skruvar så spännaren är i sitt kortaste läge. Håll kvar mejseln och skruva samidigt åt dom två bultarna som håller spännaren på plats. Ta inte i för mycket.
 
(http://s19.postimage.org/om2eulohv/IMG_1193_resize.jpg)
 
När dom sitter så kan du släppa på mejseln och låta spännaren gå ut och trycka mot kedjeguiden igen.
 
Om du trycker på kedjan mellan dreven så ska det vara rätt bra spänn på den.
 
Skruva tillbaka tätningsskruven och aluminiumbrickan på spännaren.
 
(http://s19.postimage.org/bs8yf00g3/IMG_1203_resize.jpg)
 
Nu är det klart med kedjan, dax att kolla så det blev rätt!
 
Dra runt motorn med 19mm hylsan i hålet vid svänghjulet (hålet under T-markeringen).
Dra runt motorn flera varv och se till att kolven inte går i ventilerna. Jag fegade rejält och drog nog ett tiotal varv tror jag. Om det är fel så blir det ju så dyrt och jobbigt.
 
Har du tändstiftet i (det hade jag) så går det tungt bitvis på varvet (när kolven går upp och komprimerar) men det ska aldrig ta stopp. Tar det stopp är något fel och du har troligtvis satt kedjan fel så kolven slår i någon ventil. Riv och gör om allt isf!!!
 
Känns det bra så är det bara att återmontera allt. Gör alla steg baklänges så blir det bra. Dra inte dom små skruvarna vid kammarna/ventilkåpan för hårt bara!
 
När muttern till drevet bredvid kopplingen ska återmonteras körde jag med mutterknacken, men jag körde inte som en dåre utan "duttade" lite på strömbrytaren.
Motsvarande vad som behövdes för att lossa den i typ. Mutterknacken drar 325Nm står det på, och muttern ska dras med 110-130Nm enligt servicemanualen. Kom inte på nåt idiotsäkert sätt att låsa dreven så jag valde att köra "lagom" med mutterknacken istället. Kör man görnet med den så kan man nog mosa gängorna på veven och det blir ungefär lika kul som en bakfylla..... ta det lugnt.
 
När allt är ihopskruvat så fyller du i ca 2 liter olja i oljetanken (glöm inte dra dit pluggarna innan ;) ).
För att få motorn att surpla i sig oljan så ska oljeslangen nypas åt och motorn ska köras på tomgång i 5-10 sekunder. Stäng av och släpp sedan oljeslangen och ett pysande/surplande ska höras. Då vet du att oljan gått in i motorn. Om inte ljudet hörs, nyp åt igen och starta i några sekunder, stäng av, och släpp slangen.
 
(http://s19.postimage.org/lrq2po7k3/IMG_1209_resize.jpg)
 
Använder två träbitar för att få bra tryck om slangen och för att inte skada den med någon tång.
 
När du startar motorn första gången efter kedjebytet (samtidigt som du nyper åt slangen) så lyssna efter missljud i motorn. Om något låter illa, stäng av direkt och hitta felet!!
Inget bör vara fel om timingmarkeringarna stämde, inget skit/skruvar/brickor ramlat i motorn osv.. men man vet aldrig. Lyssna på motorn! Och kör bara på tomgång tills du fått runt oljan ordentligt.
Startar den inte? Du glömde inte slå på soppakranen va?
 
När motorn tagit olja så fyller du på lite till i oljetanken. Ca 2.8 liter totalt ska det bli, kolla stickan mellan småfyllningarna.
 
Ut och varmkör och testa lite så allt funkar, kolla sedan oljenivån igen och fyll på tills det är bra nivå.
 
På med hjälmen och ut å grisa med din nya kamkedja!
 
Hoppas guiden kan vara till hjälp för er. Har jag fått med några fel så säg till så uppdaterar jag detta inlägget. Fyll gärna på med andra tips om kamkedjebyte och allt som hör till.
 
Jag rullade ca 4mil efter bytet igår och inte en tillstymelse till skrammel. Det var alltså den gamla uttöjda kedjan som orsakade det för mig innan.