ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Hstugan skrivet 23 juli 2019 kl. 11:22:35
-
Hej!
Helt ny på forumet, så ni får slå mig på fingrarna om jag postar fel. Bor på en avstyckad gård och har en gammal BM Victor. Men eftersom vi inte har något åkerbruk utan mest för lite grus till vägen, ved, en del snöröj och allmänt lite transporter på en större, kuperad och delvis skogsbeväxt tomt, är traktorn trivsam men lite klumpig. Den går dessutom för sällan. Funderar på stt sälja av veteranen och skaffa en ATV istället. Hur långt kommer jag med en budget på max 60 tkr? Hur väl håller en Kina-maskin som CF Moto 450? Eller ännnu enklare, ngn på 200-250cc? Fast då blr det bara 2wd antar jag? Är lite tveksam till beg-alternativ. Tacksam för all input.
-
Kolla blocket efter en begagnad märkesmaskin, japanska maskiner är väldigt hållbara och tål att användas.
Du kommer långt med tex en Grizzly 450 om det bara ska plogas/köras ved mm.
-
Jag har både en Yamaha kodiak och en Goes 520 o är nöjd med bägge maskinerna. Man får olika råd om vilken maskin som föredras. Yamaha är ju riktigt bra kvalitet. Sett till priset så är Goes helt ok. Goes är ju samma som CF Moto. Ska du ha en gårdsmaskin så duger Goes eller CF. Yamaha har ju inga vägreggade tror jag. Är ju fint att ha om man ska lite längre sträckor. Hoppas du hittar en maskin du trivs med.
-
Finns massor med liknande frågor i forumet.
En vanlig fråga där det finns delade meningar.
Sök lite i forumet så hittar du massor med svar.
Bestäm vilken registrering du vill ha innan du köper.
Alla registreringar har sina för och nackdelar och kräver olika körkort och var man får köra dem.
-
Tack för svar! Jo, jag har läst runt lite mer på forumet nu. Tittar just nu på Goes kampanjerbjudande, Wolfram LE. Främst för att den lokala lantbruksmaskinsäljaren här är återförsäljare och har serviceverkstad. Det enda som får mig att fundera på T3B-reg. Just T3B verkar inte ha urkopplingsbar diffspärr/öppen diff. Vad är anledningen till det? Påverkar det väghållningen negativt på allmän väg t ex?
-
Nu vet jag inte vart du håller till så sökte på mitten av Sverige...
Jag skulle kolla märkesmaskiner i första hand :)
Det är ju inte jättesvårt att hitta en terrängregad under ca 60000 ( tex https://www.blocket.se/orebro/Polaris_Sportsman_450___500_EFI___Utilty_Edt_86196171.htm?ca=8&w=2 , https://www.blocket.se/sodermanland/Yamaha_550_grizzly_86343936.htm?ca=8&w=2 , https://www.blocket.se/vastmanland/CAN_AM_Outlander_500MAX_86294446.htm?ca=8&w=2 , https://www.blocket.se/dalarna/Yamaha_Grizzly_700_85616038.htm?ca=8&w=2 ) men traktor så måste du ev upp lite ( tex https://www.blocket.se/dalarna/Arctic_cat_550__85609811.htm?ca=8&w=2 , https://www.blocket.se/vastmanland/Can_am_outlander_570_Pro__T3_reggad_86423252.htm?ca=8&w=2 .
-
Tack för svar! Jo, jag har läst runt lite mer på forumet nu. Tittar just nu på Goes kampanjerbjudande, Wolfram LE. Främst för att den lokala lantbruksmaskinsäljaren här är återförsäljare och har serviceverkstad. Det enda som får mig att fundera på T3B-reg. Just T3B verkar inte ha urkopplingsbar diffspärr/öppen diff. Vad är anledningen till det? Påverkar det väghållningen negativt på allmän väg t ex?
Många maskiner har inte öppningsbar diff bak utan är odiffade bak. Det som märks på väg är att maskin vill gå lite mer framåt och "tuggar" när du svänger. Inga problem och köra med på väg. Tror bara det är polaris med sin automatiska awd och goes/ cf som har det på några modeller.
-
polaris har det bara på några få modeller, kallas turf
Märks inte på väg om du inte svänger fullt i typ korsningar, då tuggar ena bakhjulet lite