ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: swxmsa skrivet 19 september 2014 kl. 20:18:07
-
En fråga om elektronisk urkopplingsbar fyrhjulsdrift.
Kan nån förklara hur det fungerar, visst måste det vara en strömkabel till framdiffklumpen? Min fyrhjulsdrift fungerar inte och det finns ingen kabel någonstans till diffen. Har monterat isär hela diffen och inget verkar slitet och allt snurrar lätt utan missljud.
Men som sagt så som jag fattat det så måste det väl finnas ström till den på nåt sätt?
-
Här lite bilder
-
Själva inkopplingen 2/4wd sitter väl vid inkommande axeln, ingen ström där heller?
-
Nä ingen ström någonstans.
Men visst behöver den ström? Fattar inte annars hur den ska kunna slå om till fyrhjulsdrift när man trycker på 4wd knappen på styret.
-
Hur ser det ut där vid den fyrkantiga delen, där kardanen går in?
Där du har delat är ju bara vanliga differentialen, den är ju inte låsbar.
-
Där sitter det bara ett drev som går mot drevet på kardanen.
Kardanen snurrar ju alltid när man kör, men sen måste det ju slå till nån spärr i diffen för att den ska börja driva på framhjulen.
Har läst någonstans om nån magnet?
-
Som Pv544 säger, inkopplingen av 4wd sitter i växellådan före diffen.
Driver inte utgående axlar när du vrider kronhjulet så är väl lamellerna slut kanske?
Sprängskiss finns hos scandimoto men du kanske får kolla på nån annan än din modell, framklumpen är inte alltid med.
-
Hittade en bild förresten ()p
-
Har krånglat med samma sak, ser åtminstone likadant ut som på min gamla, som jag dock inte har kvar. Kolla tråden Allroad 300 Buyang, Linhai Framdiff i Allroadavdelningen.
Ska gå in en tvåledarkabel i hålet på ena sidan nära höger utgående axel (är ett tag sen och minnet har varit bättre) och är kopplat till en elektromagnet som drar till sig en stållamell som då bromsas. Den ökade friktionen gör att korgen med rullarna bromsas upp och rullarna klättrar upp och spärrar så drivaxlarna roterar med. Man kan misstänka att en gren eller liknande har åkt in och ryckt ut sladden. Borde finnas någon lös ände någonstans.
När du ändå har klumpen isär så kolla insexbultarna på det största drevet så dom är ordentligt dragna. Du får dra ut det för dom sitter på insidan. Flera av mina hade skruvats ur och skallarna började skava på godset. Använd rätt olja när du har fått ihop det! Minns ej vad som rekommenderas men blir det för låg friktion mellan stållamellen så finns risk att drivningen inte går in som den ska. Kanske 80/90 med LS-tillsats kan funka? Lycka till!
-
Förlåt, tråden var ju här i Linhaiavdelningen
-
Tack för svaret. Ja det var kabeln som hade gått av. Men som du säger så måste jag använt fel olja eller nåt när jag skruvade ihop den för nu är fyrhjulsdrifte i hela tiden. Men bättre det, eftersom det var fyrhjulsdrift jag var ute efter. :)