Jag anser att denna diskussion var dömd att gå snett redan från början. Vi har en situation idag där atv-er blir mer och mer vanliga både bland entreprenadbolag och rena privatpersoner. De används mer och mer och då hamnar en och en annan hjuling på fel plats. Idag står vi i ett läge där man antingen samabetar för lösning eller så strider man om det. By the way: Anders vilken kommun jobbar du med? åter till saken. Finns det inga lagliga leder så åker människor där det går. Ett och ett annar vägval är sämre och bättre än den andra. Och när man tittar på de sämre ställena så förstorar man problemet x100. Dvs. en person hittar en "atv-led" eller ett endurospår. De följer det 100 meter och plötsligt så är det "jättes år" eller "marken är som våldtagen". Ja just den sträckan kanske ledde genom ett parti med lera eller mjukare mark och det har bildats spår. Plötsligt är skogen förstörd. En "vanlig" människa kan inte gå i skogen för att njuta av naturen eller plocka svamp... Vi pratar nu om ett spår som på sin höjd är ca 2-3 meter. Spåret går genom en skog som kanske är 3km bred mellan 2 vägar och detta spår som då är 2-3 meter genererar du en våldtagen skog där man inte kan njuta av skogen. Detta är skevt. Men för den delen så är det inte ok. Men människor kör för att det är deras sätt att njuta av naturen. Finns inget lagligt alternativ så kommer det att fortsättas "fulköras" som du kallar det. En markägare eller kommun kan anse att åkarna ska visa hänsyn och respektera att inte köra... för med "fulköra" så vill de inte hjälpa.. de vill bara lagföra och förfölja då... Så nu förväntar man sig att alla ska sluta och köra... för då behö ver man ju inte skapa en led. Om alla människor har en bostad så behöver man ju inte bygga mer hus... inte sant? Men om de inte vill vara den vuxna parten som säger... Om vi skapar en laglig led... kan ni köra där då istället? Utan vänta på att någon ska sluta åka... så kommer ju ingen någonstans... SATVF arbetar för lagliga leder och öka kunskap om körning. Inte för att vara poliser eller överförmyndare. SATVF har nog medlemmar som både fin och fulkör men jag tror att alla som är medlemmar helst kör på en laglig led. Anders du skriver om en barn grupp som plötsligt utrotade en art... Är det troligt att denna art skulle kunna sprida sig vidare? Det är otroligt olyckligt att de plockade dessa blommor... men kan man verkligen säga att det är deras fel? Jag anser att den direkt skyldige för detta är kommunens "kommunbiolog" som inte lyckats påvisa artebs känslighet och inte lyckats informera människor på rätt sätt... Tjänstefel i mina ögon. Att dessa eller tillsynsmännen inte gjort något innan är illa... Kommunbiologer som du hänvisade till har ganska mycket lustiga påståenden... man får inte glömma att många av dessa vigt sitt liv åt att studera blommor, vatten, växter, arter etc. Det är deras intresse som de jobbar med... en atv åkare utför också sitt intresse... Vad gör en fågelskådare eller växtintresserad mer värd än en atv-åkare? Måste inte alla få utföra sin hobby? När diskussionen om att köra atv i en kraftledningsgata kom upp så sa man från kommunbiologernas sida: Ja men kraftledningsgator är ypperliga marker för fjärilar. De trivs där. - Men för i H-Vete. En fyrhjuling är 1,2 bred och en kraftgata 25m+ bred. Får inte fjärilarna plats där med? 21550 Mil kraftgata med luftburen ledning finns i sverige.... 21550 mil är ganska mycket plats för fjärilar eller grodor eller annat... Om 1000 mil blir atvled så kan det knappast utrota växter eller djurarter... har man en laglig led och det finns en känslig å som passerar den så byggs det en bro av de lokala åkarna... precis som alla säger så är det väl ingen som medvetet vill förstöra? Varför leder alltid dessa diskussioner till bråk där man går in på små detaljer... Varför tittar man inte på lösningen istället för att fokusera så in åt h-vete på problemet och dess biverkningar? Vart skedde den tragiska olyckan med en markägare? Vad händer? Jag har missat den saken helt... =( Jag blir mycket besviken och ledsen när man använder låga slag... Vandaler... Kriminella... 99% är vanliga svenssons... Mammor och papper, söner, döttrar, syskon. Inget annat...vanliga svensssons... det är människor som betalar skatt... stannar vid rött ljus och hjälper tanter över övergångsställen... men sen finns det 1% som är idioter och man får aldrig dra 99% ner i samma grop. Men alla Atv-åkare är människor dom med... som har ett intresse... Det finns ingen annan lösning än att skapa lagliga körområden/leder och informera människor... Om du säger till en åkare att just ett spår på plats A kan dränera ett helt område... så skulle nog över 99% av de som visste det välja att köra i område B. Det kanske inte är lagligt där heller men jag tror att de hade valt B området för ingen vill medvetet förstöra... Detta var lite av mina åsikter...
Nu skall det finnas en gillaknapp (i första inlägget i varje ämne)
Hmm, verkade inte funka, får kolla mer på det senare...
Veckans "skörd" tre infångade mc åkare i Nackareservatet
Polis eller ej. Tycker det är bra!Man ska respektera naturreservat.En annan sak att köra i industriskog enligt min åsikt.
Jag var nyfiken inget annat
Fast egentligen borde man köra mer fyrhjuling i skog och mark för att underhålla/hålla uppe gamla stigar och kärrvägar som håller på att växa igen.Funderade faktiskt igår på att dra ihop ett gäng och köra runt lite försiktigt på lite sådana stigar/vägar här i trakterna, som ett rent underhåll av kulturminnet.
Alternativt ta fram röjkniv och trampa stig, inverkar dessutom positivt på konditionen...
Kondition får man av hjulingskörning med + bra mycket roligare än att gå
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️