Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Övrigt
»
Ämne:
Byte av kolv på dinli 450?
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Byte av kolv på dinli 450? (läst 4033 gånger)
Simeboy
ATV Amatör
Antal inlägg: 11
Total likes: 0
Simeboy
Byte av kolv på dinli 450?
«
skrivet:
17 december 2009 kl. 17:19:33 »
Hello!
Kolven på min dinli 450 är troligtvis kass. så nu undra ja hur svårt de är att byta denna och om ventil in justeringarna går åt helvete? och om nån vet vad en kolv med tillbehör kosta?
Anmäl till moderator
Loggat
degklumpen
ATV Pro
Antal inlägg: 244
Total likes: 0
degklumpen
SV: Byte av kolv på dinli 450?
«
Svar #1 skrivet:
17 december 2009 kl. 17:32:53 »
hoj!
ett kolvbyte är inte världens lättaste grej om du inte skruvat tidigare,har du det så ska det väl inte vara några överraskningar.
det du behöver förutom kolven är väl kolvringar,sotningssats(packningar till motorn),knaster,kolv-bult(som bör bytas vid varje kolvbyte)kanske en honing av cylindern,ett par oljefilter,några liter olja och en momentdragare.
kolla vilket moment som det handlar om,kommer inte ihåg hur det var men tror att det var runt 10-110nm eller nåt sånt,jag hade iallafall 2 st olika nycklar.
HIGHSIDER på forumet är väldigt duktig på sånt här så hör med honom så får du lite tips
kommer inte heller ihåg vad kolven gick lös på,runt 1600 för allt utom cyllen tror jag....
ang ventiljustering så bör väl det göras vid kolvbyte åså,har du en rep-manual?
annars tror jag att jag har en nånstans som jag kan lägga upp.....
«
Senast ändrad: 17 december 2009 kl. 17:34:58 av degklumpen
»
Anmäl till moderator
Loggat
det som står här är det ingen idé att läsa,förresten är det hemligt......
Ironman
Mest grejer när man dör vinner
ATV Extreme
Antal inlägg: 1260
Total likes: 1
Kön:
Never underestimate stupid people in large groups.
Ironman
SV: Byte av kolv på dinli 450?
«
Svar #2 skrivet:
17 december 2009 kl. 18:31:17 »
topp bultarna ska dras
1 dra till 30nm
2 dra till 70nm
3 lossa 180 grader
4 lossa 180 grader
5 dra till 35nm
6 dra 80-90 grader
7 dra ytterligare 80-90 grader
All m6 bultar drar du 10 nm
om du kollar vent spel innan du river och det är rätt behöver du inte justera dem om du inte blandar ihop schimsen
Men man brukar göra ett läcktest när man ändå har lös toppen så att inte ngn ventil är otät.
sen har du inkuggningen av kamkedja och ev byte av densamma om den är för lång.
Som sagt var om du inte har gjort detta förr så ska du kanske ha ngn som har gjort det med dig första ggn
Anmäl till moderator
Loggat
CF-Moto C-Force 800 EPS -14
Skidoo Summit 800 -15
VW Amarok -12
Golf 4-motion -13
Toro Aut 53
Toro ZS 4200 klippare
Toro 1128 OXE slunga
Driver:
WWW.PITEÅSTÖTDÄMPARSERVICE.SE
PITEÅS STÖRSTA ÅF för Allroad, CF-Moto, Toro, Hitachi, Goes.mm
Simeboy
ATV Amatör
Antal inlägg: 11
Total likes: 0
Simeboy
SV: Byte av kolv på dinli 450?
«
Svar #3 skrivet:
17 december 2009 kl. 21:00:09 »
Okej tack för tipsen nja har ju mekat mycket med bil motorer men de är de här med hur mycket man ska dra allt och så men de har ja ju fått svar på. antar också att ja får plocka ut motorn ur ramen. men i och med att förra ägaren inte haft tillräckligt stort munstycke så har kolven fått lida för de.
Anmäl till moderator
Loggat
degklumpen
ATV Pro
Antal inlägg: 244
Total likes: 0
degklumpen
SV: Byte av kolv på dinli 450?
«
Svar #4 skrivet:
18 december 2009 kl. 11:03:49 »
motorn kan sitta kvar i ramen om det bara är ett kolv-byte som ska göras!
visst,det är lite trångt och sådär men det fungerar faktiskt,det som behövs monteras bort är plasten,förgasaren,toppen,avgasbiten,cyllen,tanken...
sen den ena av nerfarna kan vara kul att ta bort,det blir lite trångt annars.
har även för mej att jag släppte fotbromsen för att få bort kåpan på höger sida...
om du väljer att lyfta motorn så blir du tvungen att montera ner länkaget i bakramen(jag vet vad det heter men jag har nyss vaknat....fyll i nån snälla
)och sen dom främre bultarna till motorn.
när du ska ta bort kamaxlarna så passa fingrarna,dom är vassa som
,sen hänger du upp kamkedjan i en rem eller nåt i styret så den inte faller ner i blocket.
kedjan är markerad på 3 ställen med en guldlänk som ska stämma överens med drevet och markeringarna på kamaxlarna men allt står i manualen...
ta bort kedjespännaren åså och den främre kedjeskenan för att underlätta när du lyfter cylindern.
om motorn är nermonterad länge så kan man stoppa ner termostaten i en mugg med kylvätska.
det som är viktigt är att få kolvringarna rätt på kolven och att kolven i sin tur är åt rätt håll fast det visste du väl redan,du kan ju dra motorn för hand med ett spärrskaft för att kolla så det löper fintefter montering av kolven(vänster sida under ett täcklock i plast)
men som sagt,HIGHSIDER och IRONMAN är mycket kunniga i detta så får du probs så hjälper dom dig säkert
Anmäl till moderator
Loggat
det som står här är det ingen idé att läsa,förresten är det hemligt......
degklumpen
ATV Pro
Antal inlägg: 244
Total likes: 0
degklumpen
SV: Byte av kolv på dinli 450?
«
Svar #5 skrivet:
18 december 2009 kl. 11:12:57 »
http://www.anan.se/junior/sitemedia/stuff/DMX450_service_manual.rar
Anmäl till moderator
Loggat
det som står här är det ingen idé att läsa,förresten är det hemligt......
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Övrigt
»
Ämne:
Byte av kolv på dinli 450?
Online just nu.
419 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hasse H
Flest online idag:
450
. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
Idag
kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
Idag
kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Jennil
:
Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
18 februari 2023 kl. 09:40:29
Mrhandsome
:
Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
3 januari 2023 kl. 21:41:56
Grusbus
:
Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
30 december 2022 kl. 17:06:41
Grusbus
:
Hej
30 december 2022 kl. 15:56:40
klant
:
Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
27 november 2022 kl. 15:13:49
Mrhandsome
:
Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
26 november 2022 kl. 22:57:26
Emgyll
:
Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom?
7 november 2022 kl. 23:02:27
Bibbi
:
Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
23 oktober 2022 kl. 16:36:01
Bibbi
:
Hej
23 oktober 2022 kl. 16:32:04
Jote
:
hej låst växel låda 5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
15 oktober 2022 kl. 16:06:27
Mrhandsome
:
Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
25 september 2022 kl. 10:38:08
Mrhandsome
:
Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
25 september 2022 kl. 10:35:52
Philip_M
:
Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
4 september 2022 kl. 10:15:48
tåsta
:
polaris sportsman 400
13 augusti 2022 kl. 15:32:19
Pelle77
:
Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä. Vad tror ni?
4 augusti 2022 kl. 19:40:42
Mathiast
:
Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
29 maj 2022 kl. 20:03:02
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info