ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: BucketMan skrivet 15 oktober 2007 kl. 22:12:57

Titel: Förstärkt variator???
Skrivet av: BucketMan skrivet 15 oktober 2007 kl. 22:12:57
Halloj!

De nya Linhai 07:orna har förstärkt variator står de i alla annonser o dylikt. Vad är de egentligen som är förstärkt/ skillnad mot de äldre årsmodellerna? Härde något om att de var ett lager eller nått sånt, men va har de att göra med själva variatorn. Menar alltså att dom har varit kända för att slita ut tex koppling o andra delar.

Vore skoj att veta precis vad som är "förstärkt" så att säga.

Snart kommer de snö... snö är skoj att åka på!!!
Titel: Förstärkt variator???
Skrivet av: MadMike skrivet 16 oktober 2007 kl. 06:34:36
"Förstärkt" variator betyder att en axelstumpp kommer ut från kopplingen och ligger i ett stödlager i plåten utanför variatorkåpan.
Blev lite krånglit skrivet hoppas du förstod va ja mena 8O
Titel: Förstärkt variator???
Skrivet av: BucketMan skrivet 16 oktober 2007 kl. 20:33:53
Förstod vad du menade Mike... förstår inte hur dom kan kalla de för förstärkt variator. Ja menar vad hjälper den axeltappen till med???

Är väll bara på 300 special edition och 260 tror ja.
Titel: Förstärkt variator???
Skrivet av: MadMike skrivet 17 oktober 2007 kl. 06:25:16
Axeltappen minskar brytningen på bakre variatorn.
300 50th Anniversary, Muddy borde oxå ha "förstärkt" variator.
Titel: Förstärkt variator???
Skrivet av: STENE skrivet 17 oktober 2007 kl. 09:29:35
Men om jag förstått det hela rätt så är motor blocket samma på maskinerna. ÄR denna förstärkning bultad på blocket så borde det kanske gå att köpa den löst och sätta dit. Om de inte är så att de gjort något med axeln. Kanske den är längre. Någon som vet?
Titel: Förstärkt variator???
Skrivet av: Blizzter skrivet 17 oktober 2007 kl. 20:13:32
Citat från: "STENE"
Men om jag förstått det hela rätt så är motor blocket samma på maskinerna. ÄR denna förstärkning bultad på blocket så borde det kanske gå att köpa den löst och sätta dit. Om de inte är så att de gjort något med axeln. Kanske den är längre. Någon som vet?


Frågan är väl varför dom har förstärkt den, vad jag kan förstå så är det väl ingen som haft problem med den delen? En annorlunda koppling eller lågväxel på backen borde väl ha högre prioritet om man nu vill ändra något.

/Blizzter
Titel: Förstärkt variator???
Skrivet av: BucketMan skrivet 17 oktober 2007 kl. 20:26:51
Håller helt med dig Blizzter... har aldrig hört att de skulle vara något problem med "stadgan" i variatorn. Och som du säger så är ju backen helt åt h.....e. Skulle till och med vilja ha en lite lägre lågväxel.

Finns de något man själv kan göra för att förbättra så remmen och kopplingen kan greppa bättre??? Framför allt remmen... kopplingen kasnke inte ska kunna greppa bättre, kanske den blir ryckig. =p

Är ju alltid roligt om man skulle kunna förbättra denna variator på egen hand. Nån som är bra på väcellådor kanske, kan man inte få backen på lågen istället för högen???

Nu drömmer ja nog rätt mycket o komemr nog att få till svar:
- Köp en annan maskin....

LOL

Nåja, kanske får drömma vidare. Är ju ändå nöjd med maskinen.
Titel: Förstärkt variator???
Skrivet av: Blizzter skrivet 18 oktober 2007 kl. 11:23:02
Citat från: "BucketMan"
Håller helt med dig Blizzter... har aldrig hört att de skulle vara något problem med "stadgan" i variatorn. Och som du säger så är ju backen helt åt h.....e. Skulle till och med vilja ha en lite lägre lågväxel.

Finns de något man själv kan göra för att förbättra så remmen och kopplingen kan greppa bättre??? Framför allt remmen... kopplingen kasnke inte ska kunna greppa bättre, kanske den blir ryckig. =p

Är ju alltid roligt om man skulle kunna förbättra denna variator på egen hand. Nån som är bra på väcellådor kanske, kan man inte få backen på lågen istället för högen???

Nu drömmer ja nog rätt mycket o komemr nog att få till svar:
- Köp en annan maskin....

LOL

Nåja, kanske får drömma vidare. Är ju ändå nöjd med maskinen.


Köp en annan maskin. :P

Remmen har aldrig slirat åt mig fast maskinen fått jobba hårt några gånger, enligt manualen så tror jag remmen ska vara justerbar om detta skulle hända.

Högväxeln bakåt och torrkopplingen är nog en kompromiss som dom låtit vara, troligtvis för att maskinen ska kunna bli billig men samtidigt hålla rätt hög kvalite på maskinen som helhet. Maskiner för över 100 papp är ju inte alltid heller bättre, såg att en del kört sönder remmen på bara 20-50 mils landsvägskörning och fått till svar att remmen blir för het vid just längre landsvägskörning. Vetskapen att en sådan maskin är svindyr, en rem är svindyr, gör att det känns som om drivlinan är rätt ok på en Linhai som det är. Är det någon här som lyckats att köra av en rem på en Linhai? Polarn har två Linhai maskiner varav den ena gått ca 1700 mil utan remmbyte.

Backa med tunga grejor på kroken kan lukta bränt om man håller på en stund, svenska regler som säger att landsvägs reggad fyrhjuling inte får ha över 20 kusar bidrar ju till att det även går lite tyngre om man har häftigt lass på. På lågen framåt spelar det ju knappast någon roll eftersom maskinen är tillräckligt stark att spinna lös på alla fyra, bakåt hade man ju i vissa fall velat ha en lågväxel.

Upptäckte att en otrimmad Linhai där man endast hänger på ett Wileyco system blir snuskigt mycket starkare på låg och mellanregister. Kändes som om det tillkommit en extra cylinder på maskinen när jag testade backar med lös sand. Blev inget slirande på kopplingen med backen i fast det var tungt som tusan, kopplingen högg direkt och sanden sprutade från samtliga hjul. :)

Kör man stora lass med timmer så spelar det knappast någon roll vilken 4-hjuling man har, maskinerna är för lätta om det lutar mycket och lasten är tung. Men det finns ju timmer kärror med hydralisk drivning på boggin, detta löser ju alla eventuella backproblem eller branta lutningar. En sån kärra kostar flis, men är man smart och köper en Linhai så sparar man in hälften utav maskin priset och kan lägga detta på en timmervagn med hydralisk drivning. Hydraliken fungerar ju även med en eventuell kran på kärran, måste ju vara mycket smidigare än att lyfta timmer med bökig långsam vinch.

/Blizzter
Titel: Förstärkt variator???
Skrivet av: Rohnny skrivet 18 oktober 2007 kl. 20:38:19
Citat från: "Blizzter"

Är det någon här som lyckats att köra av en rem på en Linhai? Polarn har två Linhai maskiner varav den ena gått ca 1700 mil utan remmbyte.


/Blizzter


Jag har bytt både reim och clutch. De duger rett inte. Ni pratar om timmber hengare, det veger inte stort :P, Prøva heller med en tilhengara 1x180 full med betong, och så ska ni backa den i lite uppot, vell det ryker jækligt.

Her kommer det helt ann på hvordan ni skal bruka sykkelen. Kjøre på veien, null problem, utfør hard arbeide, glem det, kjøp en større sykkel.