ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Skier skrivet 10 mars 2008 kl. 15:32:51

Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Skier skrivet 10 mars 2008 kl. 15:32:51
Jag har ett problem med min Linhai.
Den står lite mera nu än under sommaren eftersom den skulle användas till snöröjning nu under vintern. Men någon snö har det ju inte kommit.

Men det som händer är att maskinen nu vill dra ur batteriet när den står ett längre tag (någon vecka).
Laddar jag på batteriet så fungerar den som den ska och startar snällt den närmaste tiden, men sedan så försvinner all ström...

Finns det några tips på vad detta kan vara??


Dom tankar jag har är att det ända som inte är kopplat till nyckeln är vinchen. Extraljusen är kopplande så att lyset ska vara på för att dom ska fungera, så dom borde ju inte kunna dra, eller??
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: STENE skrivet 10 mars 2008 kl. 16:00:56
Har precis samma problem. Tänkt att jag skall gå ut och försöka mäta mig fram till vad det kan vara. Har inte haft detta problem tidigare så jag börjar fundera på om det kan blivit oxid som småleder någonstans..
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Kenth skrivet 10 mars 2008 kl. 16:45:13
Har du/ni larm på era maskiner? Detta är ett vanligt problem när det gäller EU-mopeder som oftast står längre tid utan att användas!
Larmet drar ström hela tiden även om det inte är mycke så kan det räcka för att dra ur batteriet!
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: STENE skrivet 10 mars 2008 kl. 18:21:09
nops. orginal förutom en vinch som inte är inkopplad (har satt dit ett typ cigg uttag som jag kopplar in vinchen i när jag behöver den).
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: mats_o skrivet 10 mars 2008 kl. 21:43:59
kolla tändningsreläet. Ligger ju spänning dit jämt och det har ju oxidtendenser
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: gurra-g skrivet 10 mars 2008 kl. 22:18:52
Är batteriet ok då, har du kollat med voltmeter om det
tjyvar?
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: STENE skrivet 11 mars 2008 kl. 00:21:53
Citat från: "gurra-g"
Är batteriet ok då, har du kollat med voltmeter om det
tjyvar?


Jag bytte mitt batteri för max ett år sedan så jag tror/hoppas inte att det är det. Men det är ju lätt att mäta (men det får väl bli med en amperemeter?).
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Brodde skrivet 11 mars 2008 kl. 10:57:19
Kanske lite omständigt men om du laddar batteriet och sedan lyfter av en av polerna (eller båda) och låter den stå en vecka, så hänger du bara på polerna när du skall använda maskien nästa gång.
Då är det ju ganska lätt att avgöra om det är tjuvström eller batteriet som är problemet.

Skulle du ha tjuvström kan du ju alltid sätta en Strömbrytare, en såndär med en röd plastnyckel som man har tillmaskiner och båter m.m.

Bara ett tips.

 :roll:
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Snutte skrivet 11 mars 2008 kl. 19:03:31
Ta bort + polen och sätt en testlampa mellan kabeln och polen, lyser lampan då har ni något som förbrukar ström någonstans. Obs, nyckeln ska vara avstängd.
Annars tror jag på bateriet om det är av "sort original"då dom inte är av någon större kvalite. Vet inte om du Stene som har bytt, satte i något märkesbatteri? Det är att föredra annars då dom här små rackarna kan va känsliga vid kall väderlek.
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: STENE skrivet 11 mars 2008 kl. 22:17:36
vet inte om det är någon super kvalite. Det är inte orginal och kostade typ 6-700. Minns inte vart jag köpte det. Så jag tror inte att det är batteriet men som sagt det är enkelt att testa. bort med en pol och sätta en amperemeter imellan. Lampa kan funka men risken är att det är för lite ström/späning för att man skall se att den lyser.
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: matsb skrivet 13 mars 2008 kl. 22:10:38
Har precis samma problem på min 07:a att batteriet laddas ur. Tänkte att det är väl Kina kvalitet på batteriet så jag bytte till ett nytt varta batteri för två veckor sedan. Efter ett par dagar i kall väderlek gick det inte att starta maskinen. Funderar om det är vinchen som är problemet även fast den bara går med täningen igång. Det är jävligt irriterande iallafall.
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: gurra-g skrivet 13 mars 2008 kl. 23:12:50
Ett 14 ah batteri blir helt tömt på en vecka med endast 1w krypström,
det är värt att tänka på. Det är en tiondel av vad en blinkers drar.

Då strömmen kan vara så låg som 0.083 ah, så vill det till känsliga instrument.
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Blizzter skrivet 14 mars 2008 kl. 18:41:17
Citat från: "matsb"
Har precis samma problem på min 07:a att batteriet laddas ur. Tänkte att det är väl Kina kvalitet på batteriet så jag bytte till ett nytt varta batteri för två veckor sedan. Efter ett par dagar i kall väderlek gick det inte att starta maskinen. Funderar om det är vinchen som är problemet även fast den bara går med täningen igång. Det är jävligt irriterande iallafall.


Har för mig att det är kopplingschema i reservdels boken man får med maskinen (ibland skickar inte säljaren med den boken). Där bör man ju kunna se om det sitter någon diod från generator eller inte, troligtvis sitter det ihop med laddningsrelät. Har du inte kopplat några andra prylar än vinch till fyrhjulingen så borde det sannolikt vara laddningsrelät som är paj. Min maskin kan stå i veckor kallt utan att det är några problem att starta och även jag har vinchen direkt kopplad till batteriet.

/Blizzter
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Skier skrivet 18 mars 2008 kl. 09:16:42
Jag ska prova att mäta min när jag kommer hem igen. För att se om det finns någon tjuvström.

vad det gäller laddningen så tycker jag av det jag han testa senast så fick jag ladda på den men så for som den hade fått gått lite så var det inge problem att starta den igen.
Om den inte laddade så skulle den bli bara sämre och sämre när man har den igång...eller?

Vad är enklaste att mäta laddningen.. kolla spänningen innan start och efter för att se vad det skiljer ????

Batteriet är ny bytt.
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Blizzter skrivet 18 mars 2008 kl. 11:35:25
Citat från: "Skier"
Jag ska prova att mäta min när jag kommer hem igen. För att se om det finns någon tjuvström.

vad det gäller laddningen så tycker jag av det jag han testa senast så fick jag ladda på den men så for som den hade fått gått lite så var det inge problem att starta den igen.
Om den inte laddade så skulle den bli bara sämre och sämre när man har den igång...eller?

Vad är enklaste att mäta laddningen.. kolla spänningen innan start och efter för att se vad det skiljer ????

Batteriet är ny bytt.


Som det påpekats så är kina batterierna rätt kassa oavsett vad man köper för hoj. Hade ingen laddning när jag fick min maskin ny och då byttes både laddningsregulator och batteri. Har du en modell med analoga hastighetsmätaren så har du en laddningslampa på fyrhjulingen för att övervaka laddningen, dom med digital mätare har det inte i alla fall inte Challenger maskinen.

Kör du med parkeringslyse på bara så bör laddningslampan vara släkt hela tiden. Har du allt lyse på så lyser den lite på tomgång men bör vara släkt när du kör utom just när fläktarna är igång. En lurig sak att tänka på, har du nyladdat batteri och laddningslampan är släckt men börjar att lysa konstant efter en 15-20 min (allt lyse på) så är laddningsrelät paj. Detta hände mig, verkar som om laddningslampan går på spänningen i batteriet och inte på vad generatorn levererar.

Även om laddningsregulatorn fungerar så kan ju dioden (vart den nu sitter på en Linhai) vara dålig och då går strömmen tillbaks till generatorn när maskinen är avstängd precis som på en bil.

/Blizzter
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Skier skrivet 25 mars 2008 kl. 11:27:26
Citat från: "Blizzter"
Citat från: "Skier"
Jag ska prova att mäta min när jag kommer hem igen. För att se om det finns någon tjuvström.

vad det gäller laddningen så tycker jag av det jag han testa senast så fick jag ladda på den men så for som den hade fått gått lite så var det inge problem att starta den igen.
Om den inte laddade så skulle den bli bara sämre och sämre när man har den igång...eller?

Vad är enklaste att mäta laddningen.. kolla spänningen innan start och efter för att se vad det skiljer ????

Batteriet är ny bytt.


Som det påpekats så är kina batterierna rätt kassa oavsett vad man köper för hoj. Hade ingen laddning när jag fick min maskin ny och då byttes både laddningsregulator och batteri. Har du en modell med analoga hastighetsmätaren så har du en laddningslampa på fyrhjulingen för att övervaka laddningen, dom med digital mätare har det inte i alla fall inte Challenger maskinen.

Kör du med parkeringslyse på bara så bör laddningslampan vara släkt hela tiden. Har du allt lyse på så lyser den lite på tomgång men bör vara släkt när du kör utom just när fläktarna är igång. En lurig sak att tänka på, har du nyladdat batteri och laddningslampan är släckt men börjar att lysa konstant efter en 15-20 min (allt lyse på) så är laddningsrelät paj. Detta hände mig, verkar som om laddningslampan går på spänningen i batteriet och inte på vad generatorn levererar.

Även om laddningsregulatorn fungerar så kan ju dioden (vart den nu sitter på en Linhai) vara dålig och då går strömmen tillbaks till generatorn när maskinen är avstängd precis som på en bil.

/Blizzter


Nu har jag börjat testa lite på min maskin.
Det är så att den laddar som den ska, menhelt klart så har jag något som drar ur den för jagtestade att ladda batterietfullt och sedan fick den stå över natten. Morgonen efter är den så urdragen att den inte orkar gå runt.
Så något som drar ganska mycke måste de ju vara.
Har testat att mäta tjuvströmen direkt på batteriet men kan inte där få fram något.

En liten följd fråga bara var sitter eran tuta. min har inte fungerat sedan jag köpte den, har inte tänkt på de så mkt men nu letade jag och kunde inte finna den???


Så tips på vad och hur jag ska söka skulle vara trevligt...
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Skier skrivet 25 mars 2008 kl. 11:34:21
Nu har jag testat lite på min Linhai för att få fram vad som drar ström.
Jag laddade batteriet fullt och ställde den över natten och morgonen efter så orkade den inte dra runt motorn.

Den laddar som den ska, der klart tillräckligt med ström från generatorn.
Provae sedan att mäta och den ligger ocg tjuv drar. Jag testade både på + och - polen men fick inte fram någon krypström där!!

Batteriet är ju som sagt nytt dock från feltema... menmen.

En annan sak som jag tittade på när en del av plasten ändå var av plockad var tutan.
Den har inte fungerat sedan ny utan jag har bara inte brytt mig om den.
Men nu kan jag j..lar inte hitta den? Tips??


Så hur ska jag gå vidare med detta???
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Blizzter skrivet 25 mars 2008 kl. 19:58:09
Citat från: "Skier"
Nu har jag testat lite på min Linhai för att få fram vad som drar ström.
Jag laddade batteriet fullt och ställde den över natten och morgonen efter så orkade den inte dra runt motorn.

Den laddar som den ska, der klart tillräckligt med ström från generatorn.
Provae sedan att mäta och den ligger ocg tjuv drar. Jag testade både på + och - polen men fick inte fram någon krypström där!!

Batteriet är ju som sagt nytt dock från feltema... menmen.

En annan sak som jag tittade på när en del av plasten ändå var av plockad var tutan.
Den har inte fungerat sedan ny utan jag har bara inte brytt mig om den.
Men nu kan jag j..lar inte hitta den? Tips??


Så hur ska jag gå vidare med detta???



Ok du har nytt batteri och det borde ju vara ok, men för att utesluta att även det batteriet är felaktigt har du provat att låta det stå fulladdat över natten utan något kopplat till det?

Har du kollat om maskinen drar tjuvström även om vinch och annan eventuell extra utrustning varit frånkopplad?

Drar den ändå ström om du kollat det så måste det vara laddningsregulatorn som inte är helt ok. Alternativt om det sitter en diod vid generatorn eller i laddningsregulatorn, som ska stoppa retur ström till generatorn när maskinen är avstängd.

Tänkte tala om vart tutan sitter men av någon anledning så kommer jag inte på det just nu. :-P Har för mig att den sitter under plasten fram, någon annan här kommer nog på vart den sitter.

/Blizzter
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Skier skrivet 27 mars 2008 kl. 11:49:31
Nu har testandet gått vidare.
och i morse så ville den starta som den skulle..
Det jag gjort är att testa mig fram genom att ladda batteriet sedan plocka bort kablarna för vinchen och extraljusen.
Då drog den inget.

Jag höll då på och rotade runt i fram under plasten och hittade två trådar som bara hängde där.
En grön (-) och en mintgrön (+) som troligen ska vara till signalhornet som inte finns där längre.. maskinen var så när jag köpte den.
Men samma kablar ser ut att gå in i en relä liknande sak som jag inte kan fast ställa vad den är till för??
Gissningen är någon typ av kondensator funktion...(gissning)

Jag ska montera ett nytt signalhorn men hur stort ska de vara??


Jag hade samtidigt majlat Fyrhjuling.se för att höra lite om dom kunde tipsa om något som brukar kunna vara ganska så frekvent fel med laddningen på linhai. Och deras svar var att tändningslåste brukade kunna vara en vanlig orsak.
Så jag sprayade i 5.56 i låset och grejade med nyckeln, på - av och upp ,ner.

Så som läget är nu så ser de ut att ha hjälpt så jag ska ge den ytterligare lite tid innan jag ropar hej.
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: STENE skrivet 27 mars 2008 kl. 15:11:46
Då skall jag tömma en burk 5-56 i mitt tändningslås med. Samt att jag tror att min styrning till vinchen kan ha påverkat det. Den är nu urkopplad så jag skall se om det hjälper.
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: MrTerreng skrivet 27 mars 2008 kl. 16:39:08
Hej Skier..
Kollade kopplingsschemat till Linhai och det stämmer att det ska vara en
grön och ljusgrön kabel till tutan. på kabeln som går från knappen till
tutan sitter det en kondensator men jag vet inte vad den fyller för funktion //micke
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: MrTerreng skrivet 27 mars 2008 kl. 16:39:35
Hej Skier..
Kollade kopplingsschemat till Linhai och det stämmer att det ska vara en
grön och ljusgrön kabel till tutan. på kabeln som går från knappen till
tutan sitter det en kondensator men jag vet inte vad den fyller för funktion //micke
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Skier skrivet 27 mars 2008 kl. 17:48:59
Citat från: "MrTerreng"
Hej Skier..
Kollade kopplingsschemat till Linhai och det stämmer att det ska vara en
grön och ljusgrön kabel till tutan. på kabeln som går från knappen till
tutan sitter det en kondensator men jag vet inte vad den fyller för funktion //micke



Kan det vara så att kondensatorn ska hjälpa till att ge tutan en starkare puls..??

Blir att kolla lite på vad för tuta man ska ha, 12v e ju klart men kan de skilja på nåt annat sätt?

För övrigt så har den startat och varit full med ström i dag :-)
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Blizzter skrivet 27 mars 2008 kl. 20:05:12
Citat från: "Skier"
Citat från: "MrTerreng"
Hej Skier..
Kollade kopplingsschemat till Linhai och det stämmer att det ska vara en
grön och ljusgrön kabel till tutan. på kabeln som går från knappen till
tutan sitter det en kondensator men jag vet inte vad den fyller för funktion //micke



Kan det vara så att kondensatorn ska hjälpa till att ge tutan en starkare puls..??

Blir att kolla lite på vad för tuta man ska ha, 12v e ju klart men kan de skilja på nåt annat sätt?

För övrigt så har den startat och varit full med ström i dag :-)


Skönt att du fick ordning på laddningen! Tutan låter som en vanlig motorcykel eller moped tuta och den behöver ingen extra ström från någon kondning eller liknande. Saknade den tuta från där du köpte den så är det väl bara att ringa och påpeka detta så borde dom kunna skicka en till dig inom två röda.

/Blizzter
Titel: Tjuvström...?
Skrivet av: Skier skrivet 27 mars 2008 kl. 23:22:42
Citat från: "Blizzter"
Citat från: "Skier"
Citat från: "MrTerreng"
Hej Skier..
Kollade kopplingsschemat till Linhai och det stämmer att det ska vara en
grön och ljusgrön kabel till tutan. på kabeln som går från knappen till
tutan sitter det en kondensator men jag vet inte vad den fyller för funktion //micke



Kan det vara så att kondensatorn ska hjälpa till att ge tutan en starkare puls..??

Blir att kolla lite på vad för tuta man ska ha, 12v e ju klart men kan de skilja på nåt annat sätt?

För övrigt så har den startat och varit full med ström i dag :-)


Skönt att du fick ordning på laddningen! Tutan låter som en vanlig motorcykel eller moped tuta och den behöver ingen extra ström från någon kondning eller liknande. Saknade den tuta från där du köpte den så är det väl bara att ringa och påpeka detta så borde dom kunna skicka en till dig inom två röda.

/Blizzter



en kommer stå full laddad i natt med alla kablar på kopplade och ett tändningslås som badar i 5.56.

Så i morgon blir eldprovet om allt fungerar...

Ja då ska jag skaffa mig en mopedtuta...
Hoppas det finns en med en fin fjortissignal!! Ha ha :lol: