ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Husse skrivet 20 oktober 2008 kl. 09:59:36
-
Hej! Har fått offert på lite olika nya Can-am outlander alternativ med winch + snöblad samt Landvägs reg.
Can-am 400 efi -08: 87000 kr inkl moms.
Can-am 500 -08 : 95000 kr inkl moms paket med dubbla winchar.
Can.am 800 (ny -07) : 103000 kr inkl moms.
Jag undrar vad man ska välja, jag ska skotta snö på gården och lite lek blir det väl. Vad får man mer än motor cc om man väljer en större ? Kollade lite teknisk data och ser att markfrigången samt fjädrings vägen bak är högre på 500/800 än 400 + att 500/800 har Dess stöldskydd systemet + att 800 har A-armar fram istället för Mc-person ben i framvagnen.
-
Hoppa över 400:an du kommer att tröttna ganska snart den är både liten och klen duger mest som gårdsmaskin satsa på 800 som är en rejäl maskin eftersom prisskillnaden mellan 500 och 800 är så liten så borde valet vara enkelt ()p
-
Tyckte det var dyrt! (800) det kommer ju en ny modell samt , den är ju ett par år redan, 07:an har ju inte den snabbare viscolok:en heller.
PRUTA eller ta in offert från flera ÅF.
Jag tog in en offert åt en kompis den låg på 96k inkl. monterad vinsch , vägreggad.
tänk på hur mycket du tappar i andrahandsvärde om du köper en 07:a om du skulle tröttna.
-
Speciellt som det ryktas att man försöker sälja av de 07 och 08 korta versionen innan man tar in 09:orna.
För det priset skall du ha en 08 tycker jag, med hand/tumvärme monterat ()p
-
Speciellt som det ryktas att man försöker sälja av de 07 och 08 korta versionen innan man tar in 09:orna.
För det priset skall du ha en 08 tycker jag, med hand/tumvärme monterat ()p
eller vinsch...
-
går man till en seriös säljare så får man en 800 -07 för under 100k! annars är det bara o ta nån annan,
brp har ju haft detta på kampanj 800 -07 vägreggad för 94.900:- , borde kunna gå att få till nåt sånt pris
http://www.brpscandinavia.com/web/index.php?id=4807
-
Hoppa över 400:an du kommer att tröttna ganska snart den är både liten och klen duger mest som gårdsmaskin satsa på 800 som är en rejäl maskin eftersom prisskillnaden mellan 500 och 800 är så liten så borde valet vara enkelt ()p
Ja tröttnar kanske man gör på 400:an, men den räcker
långt i terrängen ändå tycker jag.
Det beror ju på hur man vill leka.
Och en 400 håller längre, eftersom den är klenare.
-
Tack för dom orden Gurra. Vad blir jag skyldig? :DV
-
Tack för dom orden Gurra. Vad blir jag skyldig? :DV
En winchning i nästa surhål. ;)
-
Tack för dom orden Gurra. Vad blir jag skyldig? :DV
En winchning i nästa surhål. ;)
heter det inte lynchning? ;D
-
Tack för dom orden Gurra. Vad blir jag skyldig? :DV
En winchning i nästa surhål. ;)
heter det inte lynchning? ;D
Ja vanligtvis, men som pris kanske man kunde slippa det
och få en winchning. 8)
-
Tack för dom orden Gurra. Vad blir jag skyldig? :DV
En winchning i nästa surhål. ;)
heter det inte lynchning? ;D
Ja vanligtvis, men som pris kanske man kunde slippa det
och få en winchning. 8)
ha ha ha ;D
-
Det är lite tråkigt att maskiner som renegade 500 och outlander 400, 500 och 650 mfl alltid sågas helt här på forumet. Jag har nyligen köpt en renegade 500 och är mer än nöjd. självklart är den inte lika snabb som 800.an men till mig räcker den mer än väl.. Alla har vi ju olika behov och krav på hur maskinen ska vara.. (köp inte 400.an eller 500.an för du kommer att tröttna direkt, köp 800 direkt istället så får du en riktig maskin) Den repliken är så jag så trött på... !!!!
-
Som bekant så åker jag omkring på en 400:a och är mer än nöjd med den.
Det som saknas i kraft får man ta igen med teknik.
-
Tack1 för svaren. Priset är inkl allt dvs Snöplog paket, winsch, vägreg. Handlaren ville jag skulle välja 500 då dom "bjuder" på två winschar i priset. Hur är skilnaden på köruppträdandet ang A-arm framvagnen på 800 mot Mc-person på 500/400 ?
-
500 går bra som faan! har inte kört 400 men den hänger med över allt i terräng, det är inte alltid nåt positivt med mycket effekt, ibland sågar 800:n ner sig i underlaget pga för bra ax.
500 tyckte jag gick väldigt bra, helt i klass med större en cylindriga modeller , typ 700:or...grizzly , kingquad m.m.
Mc pherson är väl inte så dumt, finns väl bl.a på de flesta Polaris modellerna?
Är du inte ute efter att dra upp hojjen på baksulorna eller åka på bredsladd genom grannens-grusgång så kan du lika gärna skippa 800:n och 650:n och gå på de snällare maskinerna. ()p
-
Håller med, en 400 eller 500 duger gott att ploga med, och att köra i terräng med, men jag kan samtidigt hålla med de som talar sig varma för mer effekt, det blir mycket roligare att "leka" med maskinen om det finns lite mer pulver i motorn.
Fler mil blir det också när du kan hålla en helt annan fart på landsväg utan att du upplever att du plågar maskinen.
Sen skiljer det ju en hel del i pris förstås, så man får ju lov att göra en avvägning över hur mycket mer man är beredd att satsa på lekfaktorn, som arbetsmaskin duger en lite svagare motor gott.
Och maskinen som sådan går ju bra både i terräng och på landsväg jämfört med många andra billigare maskiner, tycker jag i alla fall.
-
Håller med, en 400 eller 500 duger gott att ploga med, och att köra i terräng med, men jag kan samtidigt hålla med de som talar sig varma för mer effekt, det blir mycket roligare att "leka" med maskinen om det finns lite mer pulver i motorn.
Fler mil blir det också när du kan hålla en helt annan fart på landsväg utan att du upplever att du plågar maskinen.
Sen skiljer det ju en hel del i pris förstås, så man får ju lov att göra en avvägning över hur mycket mer man är beredd att satsa på lekfaktorn, som arbetsmaskin duger en lite svagare motor gott.
Och maskinen som sådan går ju bra både i terräng och på landsväg jämfört med många andra billigare maskiner, tycker jag i alla fall.
Skulle vilja säga precis tvärt om. Som lekmaskin duger en 400, skall man arbeta med den så vill man ha mer kraft ie 800.
Jämför tex den 350 vi hade tidigare att dra fram älg med och den 500 vi har nu. Den lilla fick man nästan bära fram själv.
-
kommer man över 400 cc så brukar det inte vara kraften utan, snarare fästet som är avgörande, jag har aldrig lyckats kväva en maskin innan den tappat fästet, då kan jag nämna att jag haft en båt som vägde 1300kg som jag både la i och tog upp vid rampen, visst gick det tungt men det gick...
800cc är lite svår att krypköra med, hjulspinn är ju det sista man vill ha....DÅ ! ;D
-
Hur är dom olika motorerna vid skottning av blötsnö?
-
kommer man över 400 cc så brukar det inte vara kraften utan, snarare fästet som är avgörande, jag har aldrig lyckats kväva en maskin innan den tappat fästet, då kan jag nämna att jag haft en båt som vägde 1300kg som jag både la i och tog upp vid rampen, visst gick det tungt men det gick...
800cc är lite svår att krypköra med, hjulspinn är ju det sista man vill ha....DÅ ! ;D
exakt,, ibland när man drar virke så funderar man varför man valde en 800. slira vill den gärna göra pga motorkraften.. så en 400-500 är mycket bättre att dra med,, sen vet jag inte hur styrningen blir på de olika..
-
Hur är dom olika motorerna vid skottning av blötsnö?
skottningen går snabbare med 800:an .... :lol:
men är osäker på om det går att skuva mer snö, det har mest med fästet att göra. :)
-
kommer man över 400 cc så brukar det inte vara kraften utan, snarare fästet som är avgörande, jag har aldrig lyckats kväva en maskin innan den tappat fästet, då kan jag nämna att jag haft en båt som vägde 1300kg som jag både la i och tog upp vid rampen, visst gick det tungt men det gick...
800cc är lite svår att krypköra med, hjulspinn är ju det sista man vill ha....DÅ ! ;D
exakt,, ibland när man drar virke så funderar man varför man valde en 800. slira vill den gärna göra pga motorkraften.. så en 400-500 är mycket bättre att dra med,, sen vet jag inte hur styrningen blir på de olika..
Amen! :)
-
Ok! jag gick genom lite gamla Atv tidningar och läste att mindre motor cc har snällaste variator tillslag vid start samt att 500 motorn ger det optimala krypkörnings egenskaperna i terräng.
-
Jag hade en Suzuki 250 2wd tidigare (17 hk), använde den till både plogning och till att dra fram ved, och det fungerade alldeles utmärkt (Plogade både gården och hockeyplanen).
Det är fästet som sätter stopp vid plogning, inte motoreffekten.
Det funkade faktiskt riktigt bra med Suzukin när jag hade kätting på däcken.
Har nu en Outlander 400 EFI. Vet inte hur det fungerar med plogningen p g a att snön inte har kommit än. Har ett bredare plogblad nu, så det kommer att gå tyngre att ploga.
Skillnaden vid veddragning i skogen märks mest genom att man inte behöver välja väg lika noga med 4wd.
Effekten är fullt tillräcklig, Hondas 500 t ex ligger väl runt 26-27 hästar, mot Can-Amens 33-34?
Det tycks vara större risk att bränna rem på t ex 800:an vid tunga lass och krypkörning p g a variatorkalibrering och den högre effekten?
Ska man "leka" är det kanske roligare med lite mer pulver.
-
Hondas 500 t ex ligger väl runt 26-27 hästar, mot Can-Amens 33-34?
jo men där tar Hondan igen med hydrostat drift O0 sen kan man inte gämföra en honda och en canam.. Honda e byggd för arbete o canam för lite allt i allo, mest lek då 8)
-
jo men där tar Hondan igen med hydrostat drift O0 sen kan man inte gämföra en honda och en canam.. Honda e byggd för arbete o canam för lite allt i allo, mest lek då 8)
F.n! Då har jag köpt fel maskin, skall ju mest jobba i skogen med den, måste nog byta den mot en honda 500 då :-\
-
jo men där tar Hondan igen med hydrostat drift O0 sen kan man inte gämföra en honda och en canam.. Honda e byggd för arbete o canam för lite allt i allo, mest lek då 8)
F.n! Då har jag köpt fel maskin, skall ju mest jobba i skogen med den, måste nog byta den mot en honda 500 då :-\
att ha en MAX 800 LTD i skogen är väll lite överkurs O0 skulle jag köpa ny ATV idag så skulle de bli denna http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____9118.aspx
men 100papp för en 500 är mycket
-
Jag tycker du ska göra fler offertförfrågningar innan du bestämmer dig!! Tror du kan få "dom" billigare på andra ställen... Eller kanske överväga en begagnad?
-
att ha en MAX 800 LTD i skogen är väll lite överkurs O0 skulle jag köpa ny ATV idag så skulle de bli denna http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____9118.aspx
men 100papp för en 500 är mycket
Men tänk vad roligt jag kan ha till och från skogen ;)
-
att ha en MAX 800 LTD i skogen är väll lite överkurs O0 skulle jag köpa ny ATV idag så skulle de bli denna http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____9118.aspx
men 100papp för en 500 är mycket
Men tänk vad roligt jag kan ha till och från skogen ;)
1-0 till dej :lol:
-
Jag tycker att 4oo:an med insprutning går kanonbra,klart bättre än andra märken med större motorer.
Men mycket vill ha mer....
-
Vet ej var du bor , men kontakta Staffans Maskin i Istorp .
Av Anders där får du kanonpris !!! ()p
-
07 800 är slut nu men jag fick offert på Can am 800 -08 väg med vinch och snöblad 114000 kr och 105000 på en 650 -08. Handaren har en XT650 -08 i butiken på prislappen står 115000 kr jag får denna vägreggade maskinen för 109000 kr inkl winsh och snöblad. Vad ska jag välja ? Huvud uppgift skotta gårdsplan ca 400 kvm + lite nöjes åkning med lek.
Dessa offerter har jag fått på vägreggade inkl winch och snöblad.
1: Can-am 400 -08 87000 kr
2: can-am 500 -08 95000 kr (dubbla winchar)
3: Can-am 650 -08 105000 kr.
4: Can-am 650XT -08 109000 kr
5: Can-am 800 -08 114000 kr
Låg pris alt; Kymco 500 -09 67000 kr.
-
Jag skulle nog ha valt 650:n med XT paketet.
Om du mest ska ha den till att skotta snö.
Effektmässigt ligger den inte långt efter 800:an
Varför den med XT? Jo för om du ska ut i skogen nån gång så är det skönt att ha dom extra skydden som bågarna fram och bak ger.
-
Jag skulle nog ha valt 650:n med XT paketet.
Om du mest ska ha den till att skotta snö.
Effektmässigt ligger den inte långt efter 800:an
Varför den med XT? Jo för om du ska ut i skogen nån gång så är det skönt att ha dom extra skydden som bågarna fram och bak ger.
håller med Snoddas, 650 Xt eller 500:an med dubbla vinshar, hur som helst tycker jag att du kan toppa med att du vill ha snabb monterings fästet till bladet, Very Nice! high five! ()p
-
Kollade på en Cectec Gladiator igår demo 7 km. Med bronco winch och snöblad 78000 kr. gav mersmak ska prova den vid en senare tillfälle.