ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: wolub skrivet 5 mars 2008 kl. 16:44:38

Titel: Quadköp
Skrivet av: wolub skrivet 5 mars 2008 kl. 16:44:38
Sitter och är lite sugen på att komplettera vagnparken med en quad men det är helt nytt område för mig då jag fokuserat på arbets/terrängmaskiner hittills.
Funderar på Raptor 700R, KFX 450R eller KTM 525 XC. Skall ha det som ren lekmaskin, smiska grus, kanske lite bana samt en del asfalt.
Jag skall köpa nytt, ej beggat då jag föredrar att veta vad som faktiskt hänt med grejjerna... Vägreggat är bra men inte nödvändigt...

Nån som kan ge lite input på pros/cons med de olika alternativen eller föreslå ytterliggare alternativ? Hur är det med serviceintervaller etc?
Titel: Re: Quadköp
Skrivet av: Beta skrivet 5 mars 2008 kl. 17:55:09
Citat från: "wolub"
Sitter och är lite sugen på att komplettera vagnparken med en quad men det är helt nytt område för mig då jag fokuserat på arbets/terrängmaskiner hittills.
Funderar på Raptor 700R, KFX 450R eller KTM 525 XC. Skall ha det som ren lekmaskin, smiska grus, kanske lite bana samt en del asfalt.
Jag skall köpa nytt, ej beggat då jag föredrar att veta vad som faktiskt hänt med grejjerna... Vägreggat är bra men inte nödvändigt...

Nån som kan ge lite input på pros/cons med de olika alternativen eller föreslå ytterliggare alternativ? Hur är det med serviceintervaller etc?

Skulle nog säga Raptor 700R om du ska använda den som allround maskin, blir det mest bana så blir du nog mer nöjd med KFX:n eller KTM:n.
Kör själv 700:an och använder den till bana/allmänt bus ungefär 30/70 och är hel nöjd, samt att servicen borde vara betydligt glesare på 700:an än på kawan och ktm vilket kan vara skönt om man ska köra långt/mycket.
ska kanske tilläga att jag varken har provat kfx:n eller ktm:n, så jag grundar min åsikt på vad jag läst om dom.
Titel: Quadköp
Skrivet av: PEPPE skrivet 5 mars 2008 kl. 18:21:54
Innan motsatsen är bevisad tycker jag att du ska stryka KTMen pga toktäta kolvbyten. Så då har du Raptor och KFX kvar. Ska du köra övervägande bana skulle jag köpa KFX pga lättare smidigare kvickare. Ska du köra väg/sandtag/skog/(bana) skulle jag välja Raptor pga stor motorvolym med samma effektuttag som KFX= längre livslängd, mer vrid så slipper man växla hela tiden och att det är en pålitlig maskin. Vad du än köper se till att montera killswitch och rullgas. Tumgas är för flickor :wink: .
Titel: 700
Skrivet av: Andreas77 skrivet 6 mars 2008 kl. 10:33:13
hehe, då måste det finnas mycket flickor här på forumet  :P  :wink:
Titel: Quadköp
Skrivet av: CoolEdde skrivet 6 mars 2008 kl. 13:41:19
Citat från: "PEPPE"
Innan motsatsen är bevisad tycker jag att du ska stryka KTMen pga toktäta kolvbyten. Så då har du Raptor och KFX kvar. Ska du köra övervägande bana skulle jag köpa KFX pga lättare smidigare kvickare. Ska du köra väg/sandtag/skog/(bana) skulle jag välja Raptor pga stor motorvolym med samma effektuttag som KFX= längre livslängd, mer vrid så slipper man växla hela tiden och att det är en pålitlig maskin. Vad du än köper se till att montera killswitch och rullgas. Tumgas är för flickor :wink: .


Är det för att den varvar mycket det är täta byten?
Åtgärden hade väl varit att dreva om den, tänker jag rätt?
Titel: Quadköp
Skrivet av: Lindahl skrivet 6 mars 2008 kl. 20:15:47
Btw! Finns inte KTM bara som oreggad med :? Inte säker men kan ju vara bra att veta iaf :D
Titel: Quadköp
Skrivet av: wolub skrivet 7 mars 2008 kl. 17:32:46
Tack för input. Får titta närmare på Raptorn....
Titel: Quadköp
Skrivet av: CoolEdde skrivet 7 mars 2008 kl. 17:59:47
Citat från: "CoolEdde"
Citat från: "PEPPE"
Innan motsatsen är bevisad tycker jag att du ska stryka KTMen pga toktäta kolvbyten. Så då har du Raptor och KFX kvar. Ska du köra övervägande bana skulle jag köpa KFX pga lättare smidigare kvickare. Ska du köra väg/sandtag/skog/(bana) skulle jag välja Raptor pga stor motorvolym med samma effektuttag som KFX= längre livslängd, mer vrid så slipper man växla hela tiden och att det är en pålitlig maskin. Vad du än köper se till att montera killswitch och rullgas. Tumgas är för flickor :wink: .


Är det för att den varvar mycket det är täta byten?
Åtgärden hade väl varit att dreva om den, tänker jag rätt?


Är det någon som vet varför det är täta kolvbyten, är det samma på 450:n och 525:an?