ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: hedghog skrivet 16 april 2006 kl. 21:37:30
-
Har precis varit ute och kört en sväng i skogen och såg att en ca 8mm tjock gren som gått in i bakhjulet... det pyser oxå... lät grenen sitta kvar och undrar nu hur man lagar atv däck?
Lagar man slangen eller är det ny som gäller ?
Kränger man däcken själv, eller behövs däck-krängar maskin?
Vad gör man med hålet / revan som blivit i bakdäcket? Det kan ju komma in grus sand och det lär ju riva upp slangen direkt....
Bör väl tilläggas attjag har en Linhai 300 4x4 med org däck/hjul...
-
Låter som om du måste uppsöka en däckfirma som kan fixa själva däcket oxå tror jag.
-
Har du inget däck-kit hemma så får nog en däckfirma fixa det. Det är ganska bökigt att knöla av däcken själv, för hand. Men OM man gör det så är det lika lätt att fixa hålet med en böda också. Hålet är nog för stort för att flytande skum ska kunna täppa igen.
-
Har tyvärt väldigt lite kunskap om däck. Hur stort är hålet? När jag åkte moppe för typ 937 år sedna så råkade jag ur för en liknande sak. Då lagade jag slangen och limma en grov bit läder för hålet på insidan av däcket. Sen var det bara att åka igen. Om det går att göra på denna typ av däck vet jag inte.
JAg TROR inte att du behöver några avancerade saker för att få loss däcket från fälgen.
-
tja, som sagt hålet är väl ca 7-8mm ...
Laga med "böda"? Vad är det? Troligen lagar jag slangen med ett vanligt lagningskitt men isf hur täppa till hålet på däcket ?? Tips??
-
Vet inte om böda är nått Skånskt hitte på' men, när man plockat av däcket så ska man rugga upp stället där hålet är på insidan, sedan plockar man fram en limtub och något som liknar en T-formad svamp i gummi. Man stryker sedan lite lim på insidan av däcket där man just ruggat upp ytan, sedan stryker man lite lim på undersidan av den T-formade svampens "hatt", det som nu kommer att ha kontakt med den ruggade ytan. Man för igenom "foten" på den T-fomade svampen från insidan, så att det nu ser ut som om det är en pinne genom hålet. Foten/pinnen knipsar man av från utsidan av däcket och man har nu en böda (gummilapp) på insidan av däcket samt en gummibit genomförd genom det gamla hålet man hade. På med däcket igen, pumpa med luft..yaaay =)
-
Aha, ok. Har någon något tips på vart man kan köpa detta som privatperson? (Helst imorrn, annandag-påsk.. :-) )
Behöver något bra ställe att skaffa en rep- sats på till slangen oxå. Modell större än cykel lagnings lappar kanske ? Fanns inget större vad jag hittade på clas ohlson iaf. Tips välkommna.
Känns som om man kanske ska lägga några hundringar på nått verktyg till detta. Det lär ju kunna hända igen. Kör på kalhyggen och så och där sticker det upp skit ur backen... :-(
Hittade dessa länkar.. tror ni att metoden håller ?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/119731/120006
http://happymtb.org/forum/read.php/1/45116/45116
-
Det absolut bästa är att ta hjulet till en däckfirma och låta dom lägga i en "kappa".
Dom tar väck däcket ifrån fälgen och "ruggar" upp insidan på däcket och lägger dit en kappa, håller garanterat......
Håller det på skogsmaskinen jag körde så håller det på en atv.
-
Hittade dessa länkar.. tror ni att metoden håller ?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/119731/120006
http://happymtb.org/forum/read.php/1/45116/45116
det är ju på en mtb det på fresta mer på en fyrhjuling men det skadar kanske inte att testa:P[/quote]
-
Om inte hålet är allt för stort så kan du göra som jag gjorde. Åk till närmaste gummiverkstad låt dom sätta i en plugg dvs. dom borrar upp däcket trycker i en bit i hålet sen är det bara att pumpa upp igen och köra! Nu vet jag att man alltid när det gäller bil ska plugga innefrån och ut dvs. ta av däcket men min däckfirma gjorde ett undantag och tog det från utsidan och det gick det med! Detta tog inte många minuter och inte var det dyrt vad jag kan komma ihåg!
-
Tog av hjulet idag och såg att det var "tubless"... Så ingen slang att tänka på. Då kränger jag nog faan inte av däcket och håller på utan tar med hela hjulet in till däck verkstad och hoppas på att det går att fixa..... Iaf lite mindre huvudvärk...
-
Det brukar stå på däckent om det är slanglöst, så det blir nog T-svampsvarianten på lagningen om det ska hålla, med tanke på hur låga ringtryck man har i en ATV =)
-
Idag fick jag en spik i däcket igen :( ! Men jag åkte som vanligt till min däckfirma han pluggade det utifrån tog 5 minuter kostade 50:- så nu är det bara och köra igen! :D