ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: MrORANGE skrivet 9 oktober 2008 kl. 23:30:26

Titel: Förgasar frågor mm 450
Skrivet av: MrORANGE skrivet 9 oktober 2008 kl. 23:30:26
Tjo har lite frågor ang min dinli 450....

Frågor:

1: kör lugnt i en kurva typ 3an-4an och klämmer på fullt, bara för att de e gött och åka brett,
det som händer är, klämmer fullt, tar ungefär 1-2sekunder innan han drar på.... e som en gammal Volvo
turbo, först inget, sen allt!! vad kan det va? kan det behövas en justering av blandskruven under mässings pluggen eller munstyckes kontroll?

2: Kör på väg, 80-95km/h jämn gas, då rycker det, typ pulsar, nästan som det börjar bli soppa torsk,
gjorde inte så när ja köpte den, började så efter ca 20mil,

3:jag har den kromade org dämparen sitter på, som verkar vara helt tom!
låter som f*n! inga snälla blickar man får av grannarna, när man dundrar in i villa kvarteret..
ja skulle kolla om den är tom men, insex skruvarna har rostat fast, har dragit av ett par!
så jag funderar på om det det skulle bli någon skillnad om ja byter den mot ett slip-on?
Lite med tanke på ljudet, men mest effekt mässigt?
Man vill ju locka fram dom sista pållarna...




Tacksam för svar och idéer.. ()p
Titel: SV: Förgasar frågor mm 450
Skrivet av: MrORANGE skrivet 29 oktober 2008 kl. 21:21:04
Tusan vad många bra svar man fått.... :dntknow:

Hur som helst gjorde ja en justering av bland skruven
blev av med dom flesta problemen,
Ska dock byta huvudmunstycke sitter 150 där nu
viss tendens till "spikningar" vid fullt urvarv
tänkte gå upp till iaf 160 till att börja med

letade slip on men gav upp konstaterade att
min kromade org dämp inte va i nyskick.... :DV

Så fram med slägga o spett o rensade ut allt
mellanväggar o krafs som va där inne gjorde ett
rör på jobbet med rätt diameter på borrade halvt ihjäl mej
fyllde dämparen med dämp ull och byggde lite olika insatser
för ljud och mottrycks labborerande för bäst gång osv...

testing testing..... ;)
Titel: SV: Förgasar frågor mm 450
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 30 oktober 2008 kl. 07:25:52
Om du kör med orgsystemet utan strypning så borde ett 160 fungera, men det beror ju också på vilket luftfilter du kör med.

Har ett slipon på min och kör just nu med 170 main och med bränsleskruven utskruvad ca 3-4 varv, nålen på max.

Sedan kan man höja nålen, bara prova sig fram.

Jag har så pass bra flöde med luft och avgaser så jag ska gå upp mer på mainjet och även prova andra nålar.
(när tid finns)

/henke
Titel: SV: Förgasar frågor mm 450
Skrivet av: MrORANGE skrivet 14 november 2008 kl. 18:16:24
Tja nu har ja provat med 160 main o nålen på mitten men verkar få för mycke, vill gå lite efter gas av släpp, men vridet blev bättre,
Hm konstigt detta,
Kör med uni filter 150mm långt twinAir olja
öppen ljuddämpburk har förmej att röret va ca 42-44mm inner dia, och det går från gavel till gavel och fylld med riktig dämp ull... har provat med lite olika insatser för o prova med olika mottryck men går bäst med öppet rör, tänkte ta bort främre röret o kolla lite, typ fula stora svetsar som stryper, för det sitter väl ingen strypning i främre röret?
för övrigt är det ju fullt flås rakt igenom borde ju inte gå för fett..  ???
Titel: SV: Förgasar frågor mm 450
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 14 november 2008 kl. 18:23:43
Skulle tro att den hellre får för lite luft
Fast det är ju klart att får den mindre luft så ska den ju ha mindre bränsle också  (följs ju åt)

Kanske ett unifilter som inte flödar så bra med den olja du anv.
När jag hade fel olja så sögs filtret ihop och kvävde min på toppvarven

prova en snabbis utan filterolja om det blir skillnad.
Titel: SV: Förgasar frågor mm 450
Skrivet av: MrORANGE skrivet 14 december 2008 kl. 00:28:11
Tja har provat utan filter olja, gick bättre vid minus 5 grader ute men runt
nollan så blir han lite konstig, segar iväg vid gas på drag men kommer på toppenvarv...

har ju blivigt en o annan förgasar "poff" filtret ser nästan lite bränt ut invändigt
kan nog kassera detta uni filter och köpa ett nytt, eller om man skulle pröva ett
kn-filter o lite större munstycken

Han även filat ner dom fula org svetsarna i grenröret,
så nu e de jämt o fint...
Titel: SV: Förgasar frågor mm 450
Skrivet av: antee skrivet 14 december 2008 kl. 18:00:19
Ett tips, jag bytte till den här gasarn ,bestyckad med Dial-a-jet samt axpump.ställbar i alla lägen.
(http://i287.photobucket.com/albums/ll140/quadante/PICT1124.jpg)
Edelbrock :headbang:
Titel: SV: Förgasar frågor mm 450
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 14 december 2008 kl. 18:40:51
Tja har provat utan filter olja, gick bättre vid minus 5 grader ute men runt
nollan så blir han lite konstig, segar iväg vid gas på drag men kommer på toppenvarv...

har ju blivigt en o annan förgasar "poff" filtret ser nästan lite bränt ut invändigt
kan nog kassera detta uni filter och köpa ett nytt, eller om man skulle pröva ett
kn-filter o lite större munstycken

Han även filat ner dom fula org svetsarna i grenröret,
så nu e de jämt o fint...

Lite svårt att svara på vilket flöde du har i ditt avgas.
Men poffar den så går den säkert snålt.
Släng i ett 170 och ställ upp nålen max och prova.
Titel: SV: Förgasar frågor mm 450
Skrivet av: antee skrivet 14 december 2008 kl. 18:57:24
kolla så att membranet är helt, orkar inte vakumet dra trottelen,"hur den nu stavas"så får man inte rätt blandning.
Precis som Volvo du nämde ()p
Titel: SV: Förgasar frågor mm 450
Skrivet av: Nonne skrivet 15 december 2008 kl. 00:32:21
Spelar ingen roll vad man har för huvudmunstycke om man inte maximerar allt så det lirar tillsammans........ :rtfm:
Prova 47,5 på lågfart så borde jojo-effekten åtminstone förvinna...... 
När motor drar jämnt på alla växlar är man nära en optimering

På min funkade 172,5/47,5 / nål i mitten/ blandskruv ca:2,8varv (kör med UNI & DR Fatboy 4)

Bästa är att lämna in till någon som begriper sig på förgasare ;)

//Nonne