ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: mike79 skrivet 23 maj 2011 kl. 15:22:00

Titel: lite råd ang atv
Skrivet av: mike79 skrivet 23 maj 2011 kl. 15:22:00
är i tankarna att byta från min dinli 450 till en atv, har kollat in tgb target 550 irs 4x4 för den tycker jag e riktigt nice i utseendet samt grizzly 550 utan servo, kommer bli 95% skogsköra eller ska man satsa på smc 700/dinli 700, skulle va kul o höra era åsikter är ju en djungel av märken där ute, men vill ha nått som håller bra kvalitet iaf o tar sig fram bra utan att kosta en hel förmögenhet.....
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: StefanN skrivet 23 maj 2011 kl. 21:09:22
Du får nog berätta för oss vad en hel förmögenhet är för dig, så ska du nog få bra tips sen  ;)
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: mike79 skrivet 23 maj 2011 kl. 21:25:12
smärtgränsen går vid 65-70tkr lite beroende på va jag får för dinlin  jag har nu
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 maj 2011 kl. 11:35:03
Vill du ha nytt eller beg?
Är lite högre effekt något du vill ha?

Finns ju mkt fina begagnade maskiner också, då har ju någon annan gjort första rejäla värdeminskningen.
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: mike79 skrivet 24 maj 2011 kl. 13:04:39
hellre kvalitet än power o meck om du förstår, har kollat en hel del på typ cf tgb linhai mm erfarenheterna av min dinli som ligger i samma klass som dom är bra med power men man ska också ha mkt tid i garaget o det är det jag vill slippa vid nästa köp men plånboken tillåter inte 100tkr för en leksak så går hellre ner lite i motoreffekt o får nått som e lite bättre om ni fattar vad jag menar, men det verkar som tgb o cf funkar väldigt bra för sitt pris, eller har jag helt fel där?
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 maj 2011 kl. 15:18:53
Jag tror Tgb är ett bra val när det gäller kvalitet, cf ligger nog inte riktigt i samma liga än tror jag.
Långa serviceintervaller på tgb också.

Antar att du vill ha mc-reggad maskin, då är ju urvalet av begagnade japanare rätt tunt än så länge.
Can-am säljer ju egna vägreggade, en 400 eller 500cc outlander får du ju för din budget.
400an är nog i prestandaklass kring dom andra 500cc har jag hört. Minns inte när dom fick insprutning.

Och 500an är ju i en lite annan klass, den har ju både V-twin och insprutning. Borde gå lite billigare än förgasarmodellerna.
Jag tycker man får mer för pengarna om man handlar en can-am än en tgb eller cf.

Har man tur kan det ju även dyka upp någon polaris inom din prisklass, men dom är lite mer sällsynta. Och ska man göra fynd på begagnat så gäller det nog att vara på hugget i sin blocketläsning. Vissa försvinner riktigt fort.
Men då lär du ju bli av med din Dinli först kanske, så du kan köpa en ny snabbt om tillfälle ges. Inbytespriset på din Dinli lär väl inte vara så roligt misstänker jag?

Jag var och kollade och provkörde en tgb 550 blade förut, tyckte den såg fin ut och kändes stabil att åka på. Gick väldigt jämnt och fint också, dock saknade jag lite pulver. Då hade jag bara 300cc hjuling själv, men jag kände ändå att det var för liten skillnad i effekt för att motivera dom pengarna. Jag ville känna lite mer drag, och snubblade över en 800cc istället. Till samma pris som för en cf 500 ungefär, då blev det affär.

En bra sak med tgb är ju att det sitter bighorn däck på från början, det är ju ett slitstarkt och bra allrounddäck.
Kanske du skulle kunna ge denna killen din Dinli och en säck pengar?
http://www.blocket.se/halland/Tgb_Target_550_irs_Adventure_32266560.htm?ca=6&w=3

Finns ju även tre st renegade 800 under 80k på blocket, något över din budget men ändå. Köper du en sån så behöver du inte fundera på om du skulle ha köpt värre. Rejäl skillnad mot en 500cc tgb.
tex http://www.blocket.se/dalarna/Can_am_Renegade_800_33614751.htm?ca=6&w=3

Men ta en dag och åk runt lite och provkör maskiner, så känner du nog vad som känns lämpligast.
Och har du någon kompis du kan tänka dig att åka med sen så köp en lite värre än vad dom har, så kan du ju köra ifrån dom.  ()p
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Mudbug 550 skrivet 24 maj 2011 kl. 18:07:58
du får ju en yamaha grizzly 550 utan servo för 79900:- om dom finns kvar än.
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: mike79 skrivet 24 maj 2011 kl. 18:28:32
Jo dom har jag kikat på också, har du nån erfarenhet av hur dom är, läst nånstans att dom typ bara funkar till lite arbete typ snöskottning o så, inget o leka av sig i skogen med...??
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Mudbug 550 skrivet 24 maj 2011 kl. 18:49:48
jag kör själv grizzly 550  har kört 120 timmar nu och inga fel alls på den. och smidigare maskin får du leta efter.Men jag har servo.
Och leka går helt utmärkt med den fast den sprutar väll inte mossa som en canam men man ska väll inte ha en mossrivare iskogen.
Jag tycker det räker gått och väll med en 550 för i skogen så kör man så sakta i allafall. Och yamans drivning är helt underbar det räcker med att peta på gasen så driver den.
Åk och provkör en 550 du så får du se själv vad du tycker.
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Mudbug 550 skrivet 24 maj 2011 kl. 18:52:35
Här är en länk till galna japaner med grizzlys så visst kan du leka med en yamaha.
http://www.youtube.com/watch?v=7Yk9GXPLsm8&feature=related
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Mudbug 550 skrivet 24 maj 2011 kl. 19:01:05
Bror har en tgb blade 550 och han ska byta till yamaha så fort han har råd för tgb är ca 100 kilo tyngre än yamahan. Den känns som att bärga en stridsvagn när han kör fast därför kallar vi den för tgb 90. :lol:
Han hade lite strul med fyrhjuls driften den ville slå ur vid belastning men nu när den har gått några timmar så verkar det funka bättre.
Det är vajerstyrt till diffen fram och det måste justeras efter med jämna mellan rum.
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Mudbug 550 skrivet 24 maj 2011 kl. 19:09:08
Och som du själv skriver så vill du ha kvalite och lite tid i garaget och mycket körning för billig peng då går alla kines maskiner bort enligt mej.
Men det är vad ja tycker. Sen ska du ju köpa ett märke som finns nära där du bor så du har nära till service.
Ett plus till yamaha är 5 år garanti.
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: mike79 skrivet 24 maj 2011 kl. 19:16:35
visserligen var d väl mest 700:er på videon men kollade vidare o nu måste man ju bara iväg o prova, man ska ju aldrig lite på allt man läser så man får tacka för alla bra inlägg här i tråden, nu blir o skrapa ihop pengar till en grizzly 550 känns som, liten smidig lätt och yamaha känns lite som man kan lita på i vått o torrt också,samt till ett väldigt bra pris, visst e tgb:n snyggare enligt mig men den ska ju inte ut på nån fin cruising direkt, så tack till alla och mudbug550 nu vet jag va jag ska rikta in mig på så tack för ditt inlägg om yamahan
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: mike79 skrivet 24 maj 2011 kl. 19:20:06
en liten sak ang grizzlyn bara, hur går den på landsväg, tänker på transportsträckorna då jag inte har släp o ta den på, går den fint i ca 80kmh??
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Mudbug 550 skrivet 24 maj 2011 kl. 19:26:11
Tackar. Lycka till med letandet ()p
 jag har kört i 80 på väg med mina mudbug och det funkar men har man lite mer allround däck så går det nog ännu bättre.
Och plus att jag har nedväxlingskitt på min. Men i väg och provkör och prova köra i 80 så ser du själv för man kan inte skriva hur det är att åka fort på väg.
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Mudbug 550 skrivet 24 maj 2011 kl. 19:29:01
Men jag vet inte hur dom går som inte har servo för servon dämpar stötar i styret lite. skulle rekomendera att skrapa i hop till en med servo för du kommer inte att ångra dej. Försök att prova både en med servo och en utan och jämför dom.
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: mike79 skrivet 24 maj 2011 kl. 19:39:35
nä d e sant, tänkte mer om den tokvarva eller va helt bedrälig på nått annat sätt men d låter d ju inte som på dig iaf... ska väl leta upp en åf som har nån inne o snacka vidare om den, tack igen o keep it dirty där ute allihopa
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Mudbug 550 skrivet 24 maj 2011 kl. 19:48:37
visst varvar den mer med nedväxlingskitt än utan men jag han alldrig köra så mycket med den utan kittet så jag vet inte hur den går utan. Kan rekoimendera att sätta ditt nedväxlings kittet yamaha säljer om man ska köra i skogen och mudda. Dom är lite högt växlade på lågen original.
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: mike79 skrivet 24 maj 2011 kl. 19:54:11
ok, låter ju intressant, vad ligger ett sånt på ungefär?
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Mudbug 550 skrivet 24 maj 2011 kl. 19:57:21
Jag gav 650:- plus mont en halvtimme  275:- monterades vid första servicen när dom ändå kollade variatorn.
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: mike79 skrivet 24 maj 2011 kl. 20:00:13
oj d va inte mkt o bråka om, lär nog bli ett sånt också, trodde d skulle vara mkt mer än så, hur är det annars me tillbehör o reservdelar rent prismässigt till dom
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Mudbug 550 skrivet 24 maj 2011 kl. 20:07:35
Reservdelar vet jag inte så mycket priser på för jag har inte bytt något. Tillbehör är väll som till alla märken lika dyrt. Gooffroad har ju en del tillbehör till dom och Hanseriksson i frövi får tag på det mesta.
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Thyrén skrivet 24 maj 2011 kl. 20:19:34
Helt klart värt att skrapa ihop dom extra tusingarna till en med servo. Helt klart värt det!! :D
Titel: SV: lite råd ang atv
Skrivet av: Svezon™ skrivet 24 maj 2011 kl. 23:55:44
Håller med de ovanstående talarna. Välj bort CF och dylikt om du inte vill stå i garaget och meka. Har sett flera skräck exempel när det gäller kvalitén på dom tyvärr.  :(
 Kan du köpa en med servo tycker jag du ska göra det för det är värt varenda krona. Lycka till.