ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Utopiazz skrivet 9 april 2013 kl. 23:12:04

Titel: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Utopiazz skrivet 9 april 2013 kl. 23:12:04
Tjaba
På vägen hem idag så stökade Dinlin med gaspådraget. Upp till halvgas går den bra känns det som men med mer gas blir det inte mer fart. Den har gått riktigt bra tidigare under dagen och den gick bra precis när den startats så felet kom "helt plötsligt"

Känns som inte soppan räcker till så jag tänkte att det kanske är skit i förgasaren. Rev förgasaren nu ikväll men hittade inget fel, samtliga munstycken ser rena och fina ut. skruvade ihop den igen men ville inte provköra för då får grannarna antagligen tokspel.

Har vi något annat än förgasaren som kan ställa till det? Tanklocket är kollat, även bränslefiltret.

Jag har inte kollat bränslepumpen men om den spökar så borde den iaf gå rent till flottörhuset är tomt kan man tycka.
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: toyboy skrivet 9 april 2013 kl. 23:22:28
Blandskruven kan ställa till det! Min gick nästan likadant och ett kvartsvarv mera öppet gjorde susen :)

Kolla även luftfiltret!
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Utopiazz skrivet 9 april 2013 kl. 23:53:12
Blandskruven kan ställa till det! Min gick nästan likadant och ett kvartsvarv mera öppet gjorde susen :)

Kolla även luftfiltret!

Både blandskruven och luftfiltret borde väl ge en "smygande" förändring och inte något som kommer mer "plötsligt"  :hmmm:

Har inte borrat upp blandskruven ännu men det är på gång. Tänkte göra det i samband med byte av kamkedja när den blir service vid 1300 mil.

Även lite munstycken ska bytas då, maskinen skulle enligt säljande butik vara ombestyckad men jag kunde konstatera att det sitter orginal i förgasaren när jag rev ner den. Inte för att den går dåligt men lite irriterande att det inte redan var gjort.

Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: toyboy skrivet 10 april 2013 kl. 05:52:16
Borde ja! På min maskin nej!
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Persson- skrivet 10 april 2013 kl. 10:44:23
Hade en moppe med samma symptom. Då hade flottörnålen "ramlat ner" så man kunde väl inte iprincip använda huvudmunstycket...

Ta isär fuggen, rengör den och nollställ den till fabriksinställningarna. Sånt brukar göra susen!
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Utopiazz skrivet 10 april 2013 kl. 11:07:06
Jag rengjorde förgasaren igår kväll men det hjälpte inte.

Plockade dock inte ur membran och nål eftersom membranet brukar vara svårt att få på plats då det sväller. Hade inte tid att låta det krympa till rätt storlek men får göra det idag.

Funderar på om dålig kamkedja kan orsaka det här problemet  :hmmm:
Den ska ju bytas snart men jag kan lika gärna göra det nu så är iaf den utesluten.
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Utopiazz skrivet 12 april 2013 kl. 14:04:39
Plockade ur membranet igår kväll och sen har det fått ligga under natten.

Tyvärr inga skador på varken membran, kolv eller nål. Hade ju varit skönt om det varit något fel på någon av dessa delar för då hade problemet varit löst.

Startar jag motorn och varvar upp utan luftfilter så ser jag hur kolven i förgasaren rör sig hela vägen upp men det blir ändå någon form av "varvstopp" vid mer än 50% gas.

Annars går den som den ska upp till den nivån av gaspådrag vilket gör att det i princip borde vara förgasarknas. Funderade lite på hur den kan bete sig om choken hängt sig men det kändes inte så troligt för det är ju snarare brist på bränsle som gör att den "kroknar"

Ska byta kamkedjan nu i helgen och tänkte passa på att riva förgasaren en gång till. Hade aldrig ur den helt tidigare och det kan ju kanske vara skit i någon av kanalerna även om munstyckena ser fina ut.

Någon som vet hur man demonterar gas och chokevirarna från förgasaren?
Kollade lite snabbt i mörkret men blev inte klok på hur det funkar.
Om ingen vet kan jag ju låta dom sitta kvar eftersom allt krimskrams (plasten) ska bort iom kamkedjebytet. Då kan jag ju alltid lossa virarna från hojen och ta med allt in i källaren.
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Utopiazz skrivet 12 april 2013 kl. 21:12:18
Nu har jag rivit förgasaren en gång till och blåst igen om allt.

Var lite orolig för hur choken skulle kopplas bort men det löste sig. Dock satt "kolven" i choken fast så frågan är om jag kört med chokad motor en längre tid. Eftersom den satt fast var det omöjligt att avgöra om choken var till eller från  :hmmm:
Nu är det i alla fall rengjort och uppsmort, även virarna fick sig en omgång med "smörj" så dom ska löpa lätt.

Någon som vet hur en chokad motor beter sig? Kan det vara så att choken hängt sig som gör att den inte velat gå på mer än halvgas?
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Onkel-Benz skrivet 12 april 2013 kl. 21:37:56
Den borde ju storkna totalt om choken hängt sig på "mycket choke" så att säga. Borde ju vara en virvel i tanken med... :o
Min vill då nästan till att stanna om man inte drar ned choken succesivt rätt snart efter kallstart.
Men enklast är väl att testa då du plockat ihop den igen?  :)
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Utopiazz skrivet 12 april 2013 kl. 22:30:16
Visst är det enkelt att testa när förgasaren sitter på plats igen men eftersom jag plockat alla kåpor inför kamkedjebyte så har jag inte tänkt provköra innan den är bytt.

Om choken är aktiverad så får den ju för mycket bränsle men då kan jag tycka att den borde bluddra men det kanske inte märks när man kör utan mer om man bara varvar utan växel i. Svårt att veta hur den ska vara eftersom jag alltid tyckt att choken varit trög men trott att det var en pianotråd som styrde den och inte in vire. Nu när den är uppsmord så går den betydligt mjukare och lättare.

Sen vad gäller virvel i tanken så har jag bara kört någon mil med dåligt drag så virveln märks nog inte när det är dags att tanka. Det jag märkt är att jag inte behövt använda choken under några dagar men jag tycker den gått bra i alla fall. Kan ju ha varit så att den inte stängt ordentligt och sen har jag dragit i choken någon dag senare och den har fastnat i utdraget läge.
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: toyboy skrivet 12 april 2013 kl. 22:41:03
Min går ca 30 sek med full choke ! Sen dö den om jag o inte drar tillbaka den! Å då är det några minus!

Frågan är? Har din choke hängt sig måste ngn ställt upp tomgångsskruven rejält om den går normalt ca 1800 rpm på vanlig tomgång
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Utopiazz skrivet 12 april 2013 kl. 22:46:52
Jag har själv skruvat på tomgångsskruven lite nu och då.

Ibland har det känts som tomgången inte är helt stabil och den vill dö och då skruvar jag upp den. Någon annan dag när man kör så kan den hänga kvar en stund på högt varvtal innan den går ner på en hög tomgång och då har jag sänkt den.
Har trott att det hängt ihop med kyla, luftfuktighet, hemlängtan etc.  men om choken kärvat så ger det ju en bättre förklaring till ovanstående.

Under vintern har jag startat med choken aktiv och sen kör jag 500 m innan stora vägen och då har jag tryckt in den igen.
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: toyboy skrivet 12 april 2013 kl. 23:04:58
Ok! Jag har ju kört å pendlar men brukar starta å ta på mig hjälmen sen stänga av choken !
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Utopiazz skrivet 12 april 2013 kl. 23:46:21
Totboy: Vilken förbrukning ligger du på när du pendlar?

Min förbrukning bar legat på ca 0,6-0,7 när jag kör till och från jobbet. Lite blandad körning, 20 km motorväg och 6 km i stadstrafik. Vad som är normalt har jag noll koll på men jag har märkt att det skiljer mellan cross och gatdäck men det var ju inte helt oväntat.
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: toyboy skrivet 13 april 2013 kl. 05:10:07
Jag har ca 2,5 mil landsväg till jobbet och har kollat några ggr vad det blir i förbrukning.

Vägdäck och normal körning ca 0,6l/mil
Men det är svårt att inte få spasmer i gasen å då drar det ju mera :lol:

Normalt eller inte? Ingen aning,
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Utopiazz skrivet 13 april 2013 kl. 09:59:51
Då ligger vi rätt lika vad gäller förbrukning och problem med gasfingret. Alltid bra att veta

Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: toyboy skrivet 13 april 2013 kl. 10:53:54
Ok ja jag undrar om man kan få hjälp med spasmer :lol:

Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: ATVeeler skrivet 13 april 2013 kl. 14:41:51
Knappast det som strular till det för dig, men jag var engång med om att kopplingsvajern frös och kopplingen blev liksom halft på och slirade så att den bara gick med halveffekt. Tur att jag märkte detta efter några hudra meter och inte brännde kopplingen.
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Utopiazz skrivet 14 april 2013 kl. 19:07:34
Sådärja, nu är kamkedjan bytt inkl styrskena och förgasaren är rengjord och maskinen ihopmonterad igen.

Efter provkörningen kan jag konstatera att den är återställd till sitt vanliga skick och går återigen som ett troll  :headbang:

Om det var kamkedjan som gjorde det eller tredje rivningen av förgasare vet jag inte.
Gjorde en miss och plockade kedjespännaren innan jag kollat hur dreven stod och när jag väl kom på det så var det för sent för att se om den kuggat över på kamkedjan. Kanske inte så troligt men nu får jag aldrig veta  :cry:
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Nybbe skrivet 14 april 2013 kl. 19:16:58
Sådärja, nu är kamkedjan bytt inkl styrskena och förgasaren är rengjord och maskinen ihopmonterad igen.

Efter provkörningen kan jag konstatera att den är återställd till sitt vanliga skick och går återigen som ett troll  :headbang:

Om det var kamkedjan som gjorde det eller tredje rivningen av förgasare vet jag inte.
Gjorde en miss och plockade kedjespännaren innan jag kollat hur dreven stod och när jag väl kom på det så var det för sent för att se om den kuggat över på kamkedjan. Kanske inte så troligt men nu får jag aldrig veta  :cry:
Låter kanon.. Va det svårt att byta?
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Utopiazz skrivet 14 april 2013 kl. 22:47:40
Inte speciellt svårt, lite ordning och reda så löser det sig.

Jag bytte även den ena kedjeguiden vilket kräver demonterande av kopplingen så det blev lite svårare men rätt ok ändå :)

Det tog ett tag innan jag hittade en insexnyckel som passade den stora plastmuttern på sidan av motorn, 10 mm ska den va. Men det ska funka att använda en bult med ett par motdragna muttrar också om du inte har en stor insexnyckel.

Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Nybbe skrivet 15 april 2013 kl. 05:52:40
Inte speciellt svårt, lite ordning och reda så löser det sig.

Jag bytte även den ena kedjeguiden vilket kräver demonterande av kopplingen så det blev lite svårare men rätt ok ändå :)

Det tog ett tag innan jag hittade en insexnyckel som passade den stora plastmuttern på sidan av motorn, 10 mm ska den va. Men det ska funka att använda en bult med ett par motdragna muttrar också om du inte har en stor insexnyckel.
Aha, OK... Använde du momentnyckel till monteringen eller drog du lite på "känn" ?
Jag ska prova byta kamkedjespännaren först och hjälper inte det får det bli kedjan..
Titel: SV: Dinli 450 som helt plötsligt inte vill gå på mer än halvgas
Skrivet av: Utopiazz skrivet 15 april 2013 kl. 07:31:47
Drog allt på känn då enda momentnyckeln jag har inte går till s å låga moment.