ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: loevis skrivet 27 januari 2017 kl. 18:04:42

Titel: Cf moto x7, lägger av ibland när man gasar
Skrivet av: loevis skrivet 27 januari 2017 kl. 18:04:42
Tjena!
Har en Cf moto x7 som på låga varv (typ tomgång eller smygkörning) ibland lägger av och blir hemskt trögstartad. I andra fall kan det bara vara att starta om den.
Var ute och åkte i terräng för någon vecka sen och den började krångla så fort man gasade, den bara la av. Stängde av och startade om och så höll jag på tills jag kom ut ur skogen, varpå den inte ville starta mer. Låter man den vila ett tag så startar den oftast igen, ibland är den väldigt trög på starten innan den startar.
Den vill oftast lägga av om man gasar snabbt upp till fullgas, men om man pumpar lite på gashandtaget så kommer den igång.
Någon som vart med om något liknande?

Kan tillägga att jag nyss bytt stator då jag tappat laddningen.
Tips mottages tacksamt! :)

Maskinen är en CF moto x7 2011 så om jag fattat rätt är det en insprutningsmotor på den.
/ Marcus
Titel: SV: Cf moto x7, lägger av ibland när man gasar
Skrivet av: Christian Trollhättan skrivet 28 januari 2017 kl. 00:08:40
Kollat skicket på batteriet? Spänn fast ett bilbatteri på bakracket o fulkoppla det lite provisoriskt till ditt org batteri. (Minus till minus, plus till plus) ut o se om problem kvarstår :dntknow:
Titel: SV: Cf moto x7, lägger av ibland när man gasar
Skrivet av: Jupiter skrivet 28 januari 2017 kl. 09:12:48
Mät på batteriet med en voltmeter och se så att den laddar som den ska, gör den det låter det mer som tändning eller bränslerelaterat fel. En kass tändspole tex. brukar yttra sig genom att fungera när den är kall och när den blivit varm så lägger den av. Är det en insprutare kan bränslepump och filter vara felkällan etc. Ingen felkod i displayen?
Titel: SV: Cf moto x7, lägger av ibland när man gasar
Skrivet av: loevis skrivet 4 februari 2017 kl. 16:04:03
Batteriet är nytt. Det byttes samtidigt som jag bytt variatorn. Laddning och allting fungerar bra!
Hittade dock på rostiga tändhattar och klen kabel.
Bytt tändkabel med hattar, fungerar hur bra som helst nu!

Var ute och åkte idag och badade lite med den (nivå upp till toppen på fälgen ungefär) och fick vinchas loss. Efter det slirade den på kopplingen nå hemskt, kom inte upp för små kullar alls i skogen.
Kopplingen byttes för ca 150 mil sen, men remmen är aldrig bytt.
Någon som vet hur bred en sån rem skall vara, variatorremmen alltså, eller om man kan se att den är sliten på nåt vis.

Tacksam för svar!

/ Marcus
Titel: SV: Cf moto x7, lägger av ibland när man gasar
Skrivet av: Jupiter skrivet 4 februari 2017 kl. 17:13:21
Låter som du fått vatten på variator och rem, sitter ingen dränageplugg eller liknande på variator/remmens kåpa?
Titel: SV: Cf moto x7, lägger av ibland när man gasar
Skrivet av: loevis skrivet 4 februari 2017 kl. 18:40:34
Inte vad jag har tänkt på. Lär gå ut och kolla!
Är det skadligt för variatorn och få vatten på sig? Tänkte man har ju sett värre bad med hjulingar.
Remmen är aldrig bytt (540 mil), så jag fick för mig att den var dålig.
Någon som vet hur bred den ska vara? Tror jag mätte 35mm på remmens rygg.

Mvh Marcus
Titel: SV: Cf moto x7, lägger av ibland när man gasar
Skrivet av: GeFeldz skrivet 4 februari 2017 kl. 22:46:17
Har du fått vatten på remmen så brukar det finnas en dräneringsplugg på undersidan av variatorkåpan, med andra ord behöver man inte loss med kåpan varje gång. Om det är dåligt eller inte beror mest på om det är smutsigt/lerigt vatten eller rent vatten. Var det rent vatten så hade inte jag brytt mig mer än att få bort det. Smutsigt/lerigt/sandigt vatten kan ju vara som att sandpappra alla rörliga delar, plus att det kan gunka ihop variatorerna så att de inte växlar som de ska.

Om du inte ens hade vatten upp över däcken så borde det inte ha kunnat ta sig in genom ingående/utgående fläktkylningsrör för variatorhuset, om nu inte inlopp eller utlopp sitter väldigt lågt på maskinen. För att undvika att få in vatten igen så kan du ju prova byta tätningen/packningen för variatorkåpan, den ska klara att hålla vatten och smuts ute om det nu inte är några problem med passformen på kåpan. Kolla först var inlopp/utlopp för kylning av variatorn sitter, är de lågt placerade så kan man bygga snorklar för att flytta dem högre upp.

Snorkel kan vara bra för motorns luftintag också ifall det sitter lågt, du vill inte få in vatten i motorn för då kan det sluta illa. Vatten går inte att komprimera och ofta leder det till en krökt vevstake när kolven försöker göra just det. Dessutom får du in smuts och vatten i oljan och det krävs flera oljebyten i rask följd för att bli av med det mesta av smutsen, se'n vet man ju inte om det finns kvar sand och smuts som kan göra processen kort med alla lager och kolv/cylinder.