ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: bowseer skrivet 17 april 2013 kl. 18:38:24
-
Tjena! Har precis bytt däck på min outlander 500 (artrax countrax) och nu skakar styret vid högre hastigheter, 60-70kmh
vid 80kmh går det knappt att hålla i det! :(veryangry):
Någon annan som vart med om detta? måste man lämna in däcken på balansering tro? ???
-
Jag hade lite obalans förut, inte så mycket som du har.
Fick rekommendationen av en kille här på forumet att blåsa i ungefär 1,5 kg tryck i däcken och åka en sväng, och släppa ut luften till normalt tryck. Då sätter sig däcket rätt på fälgen. Det blev en klar förbättring. :) Det är ju inte så jobbigt att prova heller.
-
Jag hade lite obalans förut, inte så mycket som du har.
Fick rekommendationen av en kille här på forumet att blåsa i ungefär 1,5 kg tryck i däcken och åka en sväng, och släppa ut luften till normalt tryck. Då sätter sig däcket rätt på fälgen. Det blev en klar förbättring. :) Det är ju inte så jobbigt att prova heller.
Tror att jag har 1,5 kg i däcken, vad är normalt tryck då? ???
-
Kör du 1,5 kg i så är det för mkt! Inte för däckets skull, det är inga problem. Men kan inte tro det är särskilt skönt :)
Prova sänk till 0,5. Vissa kör ännu lägre, men 0,5 skulle jag säga är en bra början i det här fallet.
-
Kör du 1,5 kg i så är det för mkt! Inte för däckets skull, det är inga problem. Men kan inte tro det är särskilt skönt :)
Prova sänk till 0,5. Vissa kör ännu lägre, men 0,5 skulle jag säga är en bra början i det här fallet.
Jasså så pass lite? =) men att maskinen är "vinglig" kan ju inte bero på det?
-
Har 0,5 bak och fram. Funkar bra tycker jag.
-
Har 0,5 bak och fram. Funkar bra tycker jag.
Okej tack! jag ska prova med det, men obalansen kan väl inte bero på för högt däcktryck? ???
-
Okej tack! jag ska prova med det, men obalansen kan väl inte bero på för högt däcktryck? ???
Nä. Sänk däcktrycket och få hjulen balanserade? :)
-
Nä. Sänk däcktrycket och få hjulen balanserade? :)
Jag kom på att däcken var väldigt ihoptryckta när dom levererades! (gick inte ens att få dom på fälgen på däckfirman) så det kanske beror på det, ska köra ett tag och se om det försvinner! :)
-
Högt däcktryck i början är fint, då hela däcket "tänjs" ut och blir forcerat pressat mot kanten. Sen är väl de flesta däck mer eller mindre orunda... vissa helt jävla otroligt förbannat skitorunda, medan vissa är näst intill ingenting. Det är mitt råd att alltid låta däckfirman balancera åtminstånde framhjulen. Kan de balancera även bak, så skadar det inte.
-
Krängde på nya gummin idag. Tryckte i MAX 2,5 bar och låter de står över natten de blir mumma det ()p
Sen köra jag med ca 0,4-0,5 så de bara sviktar lite i mitten. Hade samma däcktryck i renegaden :)
-
Somsagt prova med högt tryck o ut o kör helst en lång sväng med hyffsad fart.
Hjälper inte det lämna in för balansering!
-
Jag tror de fick balansera mina framdäc på outlandern med typ 170 gram på varje däck, och ändå är det inte helt perfekt.
Acceptera aldrig kraftig obalans på en ny maskin.
Köper man nya/andra däck får man själv som kund ersätta balanseringen, men det är det värt, känns väldigt "billigt" att åka omkring på en ATV som skakar styret så man knappt kan hålla sig fast.