ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: qvaddis skrivet 26 september 2007 kl. 14:03:13

Titel: LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
Skrivet av: qvaddis skrivet 26 september 2007 kl. 14:03:13
Hej.

Vad jag kan läsa mig till så är bägge dessa maskiner stabila på vägen även om 350 kan vara lite slö efter drevning m.m. men om vi säger att jag ska pendla/slököra i runt 70-90 (beroende på del av sträcka), är dessa quad stabila och sköna på vägen? Kan man köra längre sträckor utan att bli slut i kroppen eller krampaktigt hålla i styret?

Efter lite modifieringar på min gamla SMC så fick jag den att gå hyfsat på vägen i runt 80 men jämför man med mc eller moppe så var den tråkig, dvs jag upplevde min SMC som lite jobbigt längre sträckor, hålla hårt i styret, enormt vindmotstånd i kroppen, kramp i tummen m.m.

Ni som är vana, berätta gärna ingående känslan i att köra ltz 400 och liknande på asfalt längre sträckor.
Titel: LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
Skrivet av: MMB Racing skrivet 26 september 2007 kl. 21:02:34
Kom ut och känn på nya ADLY 300 XS, riktigt fin maskin, passerar 100 strecket orginal utan problem, både betydligt billigare samt större än r 350.samt en bredd på 116 cm.

Raptor 350 gillar jag inte alls, liten, klen, ej värd sitt pris. LTZ/KFX 400 kanon Quad något känslig för sidvind standard i höga farter, LTZ är ju som sagt inte tänkt som en vägmaskin utan gör sig bäst på banan.
Titel: LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
Skrivet av: Ika_Moppe skrivet 27 september 2007 kl. 08:31:30
Hade en CBW innan och jag upplevde att gasen var lättare på Raptorn som jag har nu, blir aldrig trött i tummen som jag blev efter 10 min innan. Om man jämför Raptorn och LTZ:an så har Raptorn mycket mjukare och skönare sadel.
En begagnad Raptor tycker jag är ganska prisvärd, nya är lite väl dyra.
Har spacers på framhjulen och tycker att den känns riktigt behaglig att köra på vägen, kränger inte alls och tippar så som CBW:n.

Själv kör jag 16-drev fram vilket blir lite slöare i accet men då känns det som iaf man har "en sista växel" och varvar inte ut så fort när man kör landsväg. Ligga och puttra i 70-90 är riktigt behagligt om man bortser från det högljudda GYT-R blåset. 15-drev blir lite mer action. Original 13 är galet.
Titel: LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
Skrivet av: qvaddis skrivet 2 oktober 2007 kl. 11:00:02
Jag funderar lite på om jag ska satsa extrapengar på LTZ 400 eller om jag ska nöja mig med en raptor 350. Jag kommer till 95% eller mera köra landsväg/storväg och det viktigaste är att jag kan glida fram i runt 80 utan att känna att jag anstränger maskinen eller mig själv.

Ika-moppe, har du kört långt med din Raptor? Är det något för mig att pendla med. Om man ska pendla, är det värt att lägga extra pengar på kraftigare motor eller är det mest för de som kör "cross"?

Tacksam för alla svar och erfarenheter.

Jag är skeptisk till Adly 300 men jag kan ha fel.

PS. Allmänt så tycker jag marknaden är klen på vägfyrhjulingar. En moppe på 70cc kan man få upp i 90 km/h och ändå ligga och glida bekvämt men i quadbranchen verkar man få skaffa sig en KFX 700 för att få vägkänslan (jag kan ha fel?)
Titel: LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
Skrivet av: Atv-Tok skrivet 2 oktober 2007 kl. 11:15:24
Halloj!Är nog tyvär partisk i detta fall men kan ialla fall varmt rekommendera LTZ. Är inte jobbig att åka landsväg med(lättkörd),vindkänslig ja.Byter man framdrev så kan man få ner varvet till en behaglig nivå.Kramp i tummen,Träna mer. :lol: Monterar man även spacers och landsvägsdäck så blir det lite gokart känsla :twisted: Tycker att LTZ är en bra vägmaskin finns förvisso bättre men.Riktig långpendling tror jag kanske är tröttsam på vilken hoj man än tar.Men detta är ju vad jag tycker och tror.Hoppas du lyckas väljaså du får ett lyckligt quadliv :D
Titel: LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
Skrivet av: Ika_Moppe skrivet 2 oktober 2007 kl. 13:05:42
Min Raptor har snart rullat 1000 mil. Bara göra service och hålla koll på kedja etc. Man får dreva ganska mycket om man vill köra behagligt på gata tycker jag vilket gör att den blir lite slöare. Att den låter högt  bidrar inte till komforten heller. Men med originalblås låter den betydligt mindre.
Att pendla är drygt med alla skydd och sånt som ska av och på. Landsvägskörning är inte så spännande körning heller. Tar hellre bilen om man ska bara ska förflytta sig. Men det är ju olika.

En LTZ har bättre drag men inte som natt och dag-skillnad. Man slipper nog dreva så mycket också. Lite stummare och hårdare på något sätt rakt igenom. Kändes stabil och skön på landväg, även utan spacers.

Ja, känner igen ditt resonemang och jämförelser med 2-hjulingar och är man ute efter fartresurser, hkr/krona osv. så ska man sluta kolla på 4-hjulingar.
2-hjulingar ger avsevärt mer fart för pengarna och det finns en bagagnat-marknad med priser som börjar långt under 4-hjulingarnas.

Men man kör quad av andra anledningar. Många kör nog som alternativ till MC. Att köra långfärder med quad är inte bekvämt. Man ska köra intensivt och sprätta :)
Quadlandern/Vector verkar vara lite mer väganpassade men man vill ha mer krut.
Om du ska få den där wow-känslan som varar lite längre så måste man nog upp i 700 cc eller 450 crossmodeller. Och då blir det dyrt.

Förresten, Adlyn vet jag inte så mycket om, men den verkar vara snäppet under Raptorn motormässigt och till ett bra pris. Man hör inte så mycket om folk som har problem med dem heller.
Titel: LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
Skrivet av: Dea skrivet 17 oktober 2007 kl. 18:46:36
Jag är helnöjd med min DVX (samma som LTZ). 15 drev så hålls varvtalen på lämplig nivå, sänkt och spacers för stabilitet och vägdäck för grepp och ljudnivå. Men längre än 20 mil har jag inte orkat köra...
Titel: LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
Skrivet av: joje-e skrivet 17 oktober 2007 kl. 20:13:53
Jag är väldigt nöjd med min LTZ-400 har kört mycket asfalt & det funkar fint att ligga på 90-100 utan att byta drev....tyvärr så måste jag sälja pärlan nu.... :cry:
Titel: LTZ 400 samt Raptor 350 väghållning
Skrivet av: MacMacon skrivet 17 oktober 2007 kl. 22:35:45
Japp Ltz:an är go att köra på landsväg. Har använt min att pendla till jobbet ca. 3mil enkel resa. Funkar kanon.

PS. Skall ju sälja min nu, så du kan ju köpa en maskin och tillbehör till bra pris!!