ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: dexter12 skrivet 6 januari 2011 kl. 22:07:48

Titel: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: dexter12 skrivet 6 januari 2011 kl. 22:07:48
tacksam för svar
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: Svezon™ skrivet 6 januari 2011 kl. 22:31:19
tacksam för svar

49hk har jag för mig att det är.
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: AtvNerd skrivet 6 januari 2011 kl. 22:38:13
tacksam för svar

49hk har jag för mig att det är.
Är det inte 51?
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: rmkungen skrivet 7 januari 2011 kl. 01:29:53
49 är de ju i 700an,, 750n borde ha några till,,
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: Lowest skrivet 7 januari 2011 kl. 01:44:19
700 har 48.5hk och 750 har 49.6hk
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: rmkungen skrivet 7 januari 2011 kl. 09:39:26
haha,, oj vilken skillnad  :o hoppas att dom gjorde nått åt vridet istället då,,
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: fagersta skrivet 8 januari 2011 kl. 10:20:31
har en suzuki king quad 750 - 2010  :djump:
i mina regbevis står det 37 kw  = ca 50.5 hk  :cry:  :cry:
inget att jämföra polaris 850 med 70 hk  :( :(
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: Thyrén skrivet 8 januari 2011 kl. 10:58:39
har en suzuki king quad 750 - 2010  :djump:
i mina regbevis står det 37 kw  = ca 50.5 hk  :cry:  :cry:
inget att jämföra polaris 850 med 70 hk  :( :(

Eller Can-am Renegade 72
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: rmkungen skrivet 8 januari 2011 kl. 12:20:19
hålla på att gämföra med twin maskiner kan man ju inte, de e ju en helvetes skillnad, det är ju som att gämföra en kingcab diesel men en dodge ram cummins diesel,
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: Gizmo skrivet 8 januari 2011 kl. 13:11:06
Beror på vad man ska använda dem till, är det tex för arbete så är ju helt klart en v-twin att föredra eftersom det ger ett jämnare vridmoment ;)
Effekt uttaget är ju mer relaterat till cylindervolym än antal cylindrar så varför skulle man inte kunna jämföra en 750 mot en 800?
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: rmkungen skrivet 8 januari 2011 kl. 15:57:06
Beror på vad man ska använda dem till, är det tex för arbete så är ju helt klart en v-twin att föredra eftersom det ger ett jämnare vridmoment ;)
Effekt uttaget är ju mer relaterat till cylindervolym än antal cylindrar så varför skulle man inte kunna jämföra en 750 mot en 800?

å så du då din dumskalle,

man kan ju inte jämföra en encylindrig med en v-twin just för att v motorn e starkare även fast den kanske tillåmed är mindre i i total cylindervolym, som ja skrev,, är de rättvist att jämföra en muskel bil med en gammal sur diesel tex?? nä de e samma sak,,

allt beror på vad man ska ha maskin till, ska man jämföra hjulingar så kan man ju hålla sig till att jämföra twin med varann och en cylindriga med varann, nä skillnaden i vrid är betydlig, de fattar vell tillåmed du,

sen att en del väljer att köpa en värsting 800 för 140k för att ploga 20 kvadrat med är ju en annan sak,

kraften finns i en 750 så de räcker å blir över om man inte ska fjanta på och visa upp sig på sommarn som värst, min 700 har då aldrig svikit mig i orken iaf, och jag drar MYCKE med den i stort sett varje dag, 
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: Svezon™ skrivet 8 januari 2011 kl. 16:04:02
Hade en A C 500 förut. Och till att arbeta med i skogen så var den i vissa fall bättre pga den lägre effekten.
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: mys pappan skrivet 8 januari 2011 kl. 16:36:50
hade en suzuki eiger 400 förut och drog ett släp med 800kg corn på utan problem nu har jag en outlander 800 jämför jag dom så är suzukin en lugn och trevlig ko medans outlandern är en frustande tjur men kraften å dra finns i båda ()p
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: rmkungen skrivet 8 januari 2011 kl. 18:15:54
har då bevitnat att när de gäller att kunna ta sig fram och ur en blötmyr tex så e en klenare maskin en fördel,, vi va och åkte med ett gäng förut där en AC 500 styrde en can am 800 upp ur ett sur hål i en myr där han hade kört fast, så tjabbla om effekt i en hjuling och hålla på å gämföra hit å dit e ingen mening,

allt beror på en själv vad man vill ha och vad de får kosta,
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: Gizmo skrivet 8 januari 2011 kl. 20:07:16
markfrigången är nog den avgörande faktorn i det läget, arctic har högsta av de årmodeller du pratar om i det läget...

Fick syn på inlägget du skrev riktat mot mig efter jag skrev det första i detta inlägg Andre.
Jag har inte ens lust att kommentera detta men det är ju synd att du alltid ska börja med påhopp och dumförklara en för att jag köper det jag vill ha oavsett orsak bakom, har du nått att gnälla över eller säga till mig så vet du vart jag finns.


Citat från: rmkungen
å så du då din dumskalle,

man kan ju inte jämföra en encylindrig med en v-twin just för att v motorn e starkare även fast den kanske tillåmed är mindre i i total cylindervolym, som ja skrev,, är de rättvist att jämföra en muskel bil med en gammal sur diesel tex?? nä de e samma sak,,

allt beror på vad man ska ha maskin till, ska man jämföra hjulingar så kan man ju hålla sig till att jämföra twin med varann och en cylindriga med varann, nä skillnaden i vrid är betydlig, de fattar vell tillåmed du,

sen att en del väljer att köpa en värsting 800 för 140k för att ploga 20 kvadrat med är ju en annan sak,

kraften finns i en 750 så de räcker å blir över om man inte ska fjanta på och visa upp sig på sommarn som värst, min 700 har då aldrig svikit mig i orken iaf, och jag drar MYCKE med den i stort sett varje dag,
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: Lillhajen skrivet 8 januari 2011 kl. 20:26:08
har då bevitnat att när de gäller att kunna ta sig fram och ur en blötmyr tex så e en klenare maskin en fördel,, vi va och åkte med ett gäng förut där en AC 500 styrde en can am 800 upp ur ett sur hål i en myr där han hade kört fast, så tjabbla om effekt i en hjuling och hålla på å gämföra hit å dit e ingen mening,

allt beror på en själv vad man vill ha och vad de får kosta,

och varför skulle  en klenare maskin vara en fördel.....förstår inte

Att en AC500 klarar av en blötmyr bättre än Can Am 800 fram till årsmodell 08 beror säkert på att den går att krypköra med 4x4....eller bättre teknik från föraren.......
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: mys pappan skrivet 8 januari 2011 kl. 21:13:10
vad vi ska ha maskinen till är första frågan man ställer sig 4-500cc räcker till arbete men lek nej tack då vill i alla fall jag ha mer cc men priset spelar roll alla varken vill eller har råd kalla mig idiot :) som har lagt ut 127000 på en leksak.nu vet jag att släkten är värst i alla fall eller är det avundsjuka :hmmm:
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: Svezon™ skrivet 8 januari 2011 kl. 21:46:51
har då bevitnat att när de gäller att kunna ta sig fram och ur en blötmyr tex så e en klenare maskin en fördel,, vi va och åkte med ett gäng förut där en AC 500 styrde en can am 800 upp ur ett sur hål i en myr där han hade kört fast, så tjabbla om effekt i en hjuling och hålla på å gämföra hit å dit e ingen mening,

allt beror på en själv vad man vill ha och vad de får kosta,

och varför skulle  en klenare maskin vara en fördel.....förstår inte

Att en AC500 klarar av en blötmyr bättre än Can Am 800 fram till årsmodell 08 beror säkert på att den går att krypköra med 4x4....eller bättre teknik från föraren.......

Eftersom vikten på en atv är låg i förhållande till effekt, så kan det va en fördel med lägre effekt, då det kan va lättare att få fäste i vissa situationer.
Tex om man drar tungt på löst underlag.
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: Lowest skrivet 8 januari 2011 kl. 22:01:43
har då bevitnat att när de gäller att kunna ta sig fram och ur en blötmyr tex så e en klenare maskin en fördel,, vi va och åkte med ett gäng förut där en AC 500 styrde en can am 800 upp ur ett sur hål i en myr där han hade kört fast, så tjabbla om effekt i en hjuling och hålla på å gämföra hit å dit e ingen mening,

allt beror på en själv vad man vill ha och vad de får kosta,

Jag har bevittnat motsattsen  :hmmm:
Jag kan krypköra med min 750 å då borde den funka lika bra som en 500 eller  :hmmm:
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: mys pappan skrivet 8 januari 2011 kl. 22:37:59
det ligger i både tekniken och cubiken :)
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: rmkungen skrivet 8 januari 2011 kl. 23:29:17
jag säger inte att man ska ha mindre kubik men ibland kan de vara en fördel, men som herr Gizmo eller Christer som han heter säger så kan man lika gärna gämföra en linhai 260 med en ac 1000, vilket i de läget inte är särsilt svårt att lista ut vilken som är värre,,


ni som tycker att de e fullt rimligt att gämföra en 750 med en 800 twin när de gäller hp och vrid är fel ute,, som sagt,, de handlar vell om vad man ska ha maskin till och vad de får kosta??

men de märks rätt tydligt vilka som har sina maskiner till ren lek,
 
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: mys pappan skrivet 8 januari 2011 kl. 23:59:28
det har du rätt i rmkungen ()p
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: AtvNerd skrivet 9 januari 2011 kl. 00:10:19
Orken är väl aldrig ett problem det är fästet.
Innan jag köpte outlander så lånade jag en Kq750 , hade tänkt byta upp mig från 700:an.
Måste säga att det med handen på hjärtat inte skiljer så mycket vid ett dragrace
Mellan kq 750 och en outlander 800 -08.
På 500m var skilnaden Max 10meter.
Det är från 80km/h som outlander 800 fortsätter att dra lika starkt ända till Max hastighet, där tappar kq mot can am.
Jag bytt till outlandern mest pågrund av att körställningen passade mig bättre, Kq700 har ett lågt styre och styret längre bort från föraren än outlandern.

Kq 750 är mitt andra val, speciellt med servon.
Urstarka maskiner.

All effekt kommer inte direkt som på can am, den kan gå som en motorsåg genom endel underlag, då kan det vara skönt med en snällare effektkurva.
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: Gizmo skrivet 9 januari 2011 kl. 09:32:50
Det är ju då väldigt märkligt att de flesta tester som görs oavsett maskinsort så är det just inom cylindervolym som man delar upp klasserna oavsett antal cylindrar.
Ditt exempel på att jämföra linhaien mot en arctic 1000 var väl ett rätt dåligt exempel eftersom det var ju cylindervolym jag talade om?

Jag har aldrig gjort nån hemlighet att det är just nöjeskörning jag köpte min fyrhjuling till så varför skulle jag köpa en motorsvag maskin då?
Den dagen jag köper en snöskoter igen så kommer det blir en av de starkaste på marknaden också, vilket märke det blir återstår att se.

jag säger inte att man ska ha mindre kubik men ibland kan de vara en fördel, men som herr Gizmo eller Christer som han heter säger så kan man lika gärna gämföra en linhai 260 med en ac 1000, vilket i de läget inte är särsilt svårt att lista ut vilken som är värre,,


ni som tycker att de e fullt rimligt att gämföra en 750 med en 800 twin när de gäller hp och vrid är fel ute,, som sagt,, de handlar vell om vad man ska ha maskin till och vad de får kosta??

men de märks rätt tydligt vilka som har sina maskiner till ren lek,
 
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: rmkungen skrivet 9 januari 2011 kl. 09:48:10
Det är ju då väldigt märkligt att de flesta tester som görs oavsett maskinsort så är det just inom cylindervolym som man delar upp klasserna oavsett antal cylindrar.
Ditt exempel på att jämföra linhaien mot en arctic 1000 var väl ett rätt dåligt exempel eftersom det var ju cylindervolym jag talade om?

Jag har aldrig gjort nån hemlighet att det är just nöjeskörning jag köpte min fyrhjuling till så varför skulle jag köpa en motorsvag maskin då?
Den dagen jag köper en snöskoter igen så kommer det blir en av de starkaste på marknaden också, vilket märke det blir återstår att se.

jag säger inte att man ska ha mindre kubik men ibland kan de vara en fördel, men som herr Gizmo eller Christer som han heter säger så kan man lika gärna gämföra en linhai 260 med en ac 1000, vilket i de läget inte är särsilt svårt att lista ut vilken som är värre,,


ni som tycker att de e fullt rimligt att gämföra en 750 med en 800 twin när de gäller hp och vrid är fel ute,, som sagt,, de handlar vell om vad man ska ha maskin till och vad de får kosta??

men  de märks rätt tydligt vilka som har sina maskiner till ren lek,
 

tänka sig att de har blivit en ATV expert av dig christer,, de trodde man inte förra vintern då skoter va de bästa som fanns och du dömde ut fyrhjulingar så de stod härliga till,, men visst de går vell att gämföra då om man tycker att de e rimligt,, man skulle tex kunna gämföra min 855R då mot pappas 240 tex,, de e samma litervolym men jag har en cylinder till,  de e klart du ska ha de värsta som finns christer, de kan du verkligen behöva, 
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: M.Olsson skrivet 9 januari 2011 kl. 10:46:59
antal cylindrar spelar inte så stor roll när det handlar om atv för effekt uttaget är inte speciellt högt jämfört med motorcykel eller skoter, det är storleken på ventiler och va vass kamaxel är som spelar mest roll, suzuki skulle nog kunna ta ut mer effekt men har väll gjort den snällare för att få den mer körvänlig, effekt skillnad mellan suzuki och kawasaki är inte stor 0.1kw och då har suzuki mindre cylindervolym
http://www.arb.ca.gov/msprog/onroad/cert/ofhrv/ofmcatv_comply/2010/suzuki_atv_um0050124_722.pdf
http://www.arb.ca.gov/msprog/onroad/cert/ofhrv/ofmcatv_comply/2010/kawasaki_atv_um0010111_749.pdf
och skillnaden mellan en can am 500 och suzuki 500
http://www.arb.ca.gov/msprog/onroad/cert/ofhrv/ofmcatv_comply/2010/bombardier_atv_um0100065_500.pdf
http://www.arb.ca.gov/msprog/onroad/cert/ofhrv/ofmcatv_comply/2010/suzuki_atv_um0050123_493.pdf
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: Gizmo skrivet 9 januari 2011 kl. 11:24:13
Det lustiga i det där är att jag dömde aldrig ut dem, jag sa bara att snöskoter är mycket roligare för mig som använder dem till nöjesåkning, det står jag fortfarande fast vid men eftersom jag inte hann med att köra så mycke snöskoter så bestämde jag mig för att testa fyrhjuling eftersom man kan köra dem större del av året.

Vad det gäller expert på fyrhjulingar så varken är jag det eller försöker vara, det enda jag säger är att man jämför ofta efter cylindervolym i tester av olika maskiner, sen ditt exempel med volvo 240 mot 855r är ju mest bara barnsligt eftersom det skiljer 2 decenier i utveckligen och att 855r har turbo :)

outlander 800 mot kingquad 750 är ju i alla fall samma årsmodell och samma steg i utveckling när man jämför men som olsson sa så har suzuki mest troligt valt att ta ut mindre effekt av olika orsaker så på det viset kan jag hålla med om att det blir en orättvis jämförelse men tyvärr det närmaste som finns mellan just suzuki och can am i den klassen.
Titel: SV: hk suzuki kingquad 750 2010
Skrivet av: rmkungen skrivet 9 januari 2011 kl. 16:05:16
e du färdig nu??