Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Märkes diskussioner
»
Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling
»
Linhai
(Moderatorer:
Outlander
,
STENE
,
Rickard Marklund
) »
Ämne:
Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning. (läst 14614 gånger)
jonrad89
ATV Amatör
Antal inlägg: 19
Total likes: 0
jonrad89
Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
«
skrivet:
28 september 2014 kl. 21:07:00 »
Hejsan. Har precis köpt en begagnad Linhai 400 2011, den med delade bakaxeln.
Köpte den av en jag känner och den har bara gått 78 mil / 101 timmar.
Tog en liten tur idag och kom ut på en sandstrand där jag självklart fastnade och grävde ner bakhjulen.
Vred över till 4x4 och gasade försiktigt för att låta framhjulsdriften glida i sakta, och den hoppade över till 4WD i displayen.
Hur jag än gasade så drev den inte en millimeter fram, så det var tur att jag har winsch på.
Provade senare i sanden att köra fast och skifta mellan 2 och 4x4 men får inte den till att driva fram.
Att den visar 4WD i displayen (vilket poppar upp om man rullar lite frammåt, räcker alltså inte att stå helt still alltid), betyder det att elmotorn fungerar och kopplar in?
Främre kardanen roterar, så det bör ju vara helt.
Med tändningen på, bör man höra något från elmotorn som på märkes-atv när man skiftar mellan 2 och 4x4?
Eller är främre diffen sopor efter 78 lugna mil?
Körde även upp på en sten med 4x4 i, med ena framhjulet i luften. Roterade hur lätt som helst för hand, så vad är det kineserna kallar lamelldiff egentligen?
Sen har jag en fråga om strypningen på dessa.
Tycker att den är GRYMT slö över 40 (35 på GPS'en), så skulle vilja plocka tillbaks de "25-28" kina-hästarna.
Precis som till en polares Linhai 300, så följde det med ett litet nät (gnistsläckaren på ljuddämparen?) och en konad ring.
Är det så att det redan sitter en likadan fast med mindre hål original, och att den här är ostrypt? Sitter den i den främre delningen av röret?
MVH Johnny
Anmäl till moderator
Loggat
MSP
ATV Amatör
Antal inlägg: 62
Total likes: 5
Kön:
ATV
MSP
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
«
Svar #1 skrivet:
30 september 2014 kl. 07:51:33 »
Du kan ta bort el motorn (4 bultar) som styr 4WD, så kan du se om armen på motorn rör sig. El motorn är mycket tyst (magnet styrd).
Anmäl till moderator
Loggat
Arctic Cat 700 EFI T3 -11
Linhai 400 irs -09 (såld)
Aeon Cobra 180 -04 (såld)
Loncin 110 -09 (såld)
jonrad89
ATV Amatör
Antal inlägg: 19
Total likes: 0
jonrad89
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
«
Svar #2 skrivet:
30 september 2014 kl. 20:03:43 »
Tack för tipset. Gick faktiskt ut till mitt enormt stora "garage" med grönt "golv" och högt i tak här ikväll och rev elmotorn.
Kopplade in och skiftade 2/4 ett flertal gånger och till en början gjorde den lite som den själv ville.
Provade att dra ur och koppla ihop kontakten ett flertal gånger och det verkade bli bättre och bättre.
Nu hörs elmotorn svagt att den jobbar med tändningen på när den skiftar (motorn av).
Hade inget direkt bra ställe med sand eller lera att prova, men nu verkar det fungera (än så länge).
Dock körde jag på en skogsväg i 35-40 på högen, med 4x4 för att prova. Då började det pipa (för första gången) och 2WD i displayen.
Hann inte ens släppa på gasen (2-3 sekunder pipande) innan displayen visade 4WD igen.
Om man läser på nya Linhai 400 så verkar dom ju ha lamelldiff fram, och skulle det då sitta en sådan i min maskin så måste den vara lugnt körd och helslut efter 90 mil
Är det någon som har någon aning om strypningen, och om det är en ostrypt bricka jag har på bilderna ovan?
Om det är så, är det bara skifta?, och ska jag gå upp i munstycke efter det?
Anmäl till moderator
Loggat
JussiN
Medlem i Pohjanmaan mönkijäyhdistys ry
ATV Pro
Antal inlägg: 565
Total likes: 80
Kön:
Fyrhjuling sedan -07
JussiN
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
«
Svar #3 skrivet:
30 september 2014 kl. 21:12:58 »
"Brickan" på bild är nog en avgastätning.
Anmäl till moderator
Loggat
Sålt min fyrhjuling
MSP
ATV Amatör
Antal inlägg: 62
Total likes: 5
Kön:
ATV
MSP
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
«
Svar #4 skrivet:
30 september 2014 kl. 21:51:34 »
Gott att det hände något iaf,
Det jag sa om magnet styrt, så är det armens läge i skift motorn som visar i displayen om det är 2wd eller 4wd. Någon här på Linhai forumet har skrivit innan, om skift motorn inte har tillräckligt med ström så orkar inte motorn hålla den i 4wd läge.
Så prova att ladda batteriet fullt, och se om det hjälper.
Anmäl till moderator
Loggat
Arctic Cat 700 EFI T3 -11
Linhai 400 irs -09 (såld)
Aeon Cobra 180 -04 (såld)
Loncin 110 -09 (såld)
jonrad89
ATV Amatör
Antal inlägg: 19
Total likes: 0
jonrad89
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
«
Svar #5 skrivet:
1 oktober 2014 kl. 18:21:43 »
JussiN: Varför får alla med en extra avgastätning då? Inte så att det är en ostrypt avgastätning, att då den som sitter nu på maskin har mindre hål?
MSP: Batteriet tror jag är fullt, sitter även ett större batteri än vad som ska sitta. Kan mycket väl vara den otätade halvdåliga kontakten till motorn som är felet. Kanske prova byta till en schysst och tätad kontakt än den som sitter.
Anmäl till moderator
Loggat
JussiN
Medlem i Pohjanmaan mönkijäyhdistys ry
ATV Pro
Antal inlägg: 565
Total likes: 80
Kön:
Fyrhjuling sedan -07
JussiN
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
«
Svar #6 skrivet:
1 oktober 2014 kl. 19:40:17 »
Det är väl inte svårare än att du tar bort dämparen och kollar.
Anmäl till moderator
Loggat
Sålt min fyrhjuling
MSP
ATV Amatör
Antal inlägg: 62
Total likes: 5
Kön:
ATV
MSP
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
«
Svar #7 skrivet:
1 oktober 2014 kl. 19:52:37 »
Det kan vara fukt i styr motorn också, min hade en ganska dåligt tätad kontakt, så jag satte den på tork över ett varmt element (24 tim). Sedan tätade jag sladden med lim pistolen.
En del har haft brott i kablarna med, så kolla det.
Sedan när man kör fortare än 40 km så kopplas 4wd bort automatiskt. Så man får ändra på 2wd/4wd kontakten till 2wd för att slippa höra pipet och för att kunna få 4wd igen.
Anmäl till moderator
Loggat
Arctic Cat 700 EFI T3 -11
Linhai 400 irs -09 (såld)
Aeon Cobra 180 -04 (såld)
Loncin 110 -09 (såld)
Pv544
ATV Guru
Antal inlägg: 4838
Total likes: 83
Kön:
Pv544
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
«
Svar #8 skrivet:
1 oktober 2014 kl. 23:30:47 »
Jag tycker det ser ut som att den brickan du har är själva strypningen, att maskinen är ostrypt nu alltså.
Ska den sitta mellan avgasröret och cylindern?
Är väl ganska lätt gjort att ta loss och kolla.
Du kan ju ta ur tändstiftet och kolla hur det ser ut, så ser du hur förbränningen är. Om den går fett eller magert, eller bra.
Ett råd är att inte lägga ner några större pengar eller tid på att försöka trimma den, jagar du effekt så är det bättre att byta maskin. Hoppa då över kines 500 maskinerna....
Men att få den att gå som det är tänkt, ostrypt alltså är ju ett bra mål. Jag har ju en äldre 300 och vad jag vet så är dom bara strypta i cdi, klipper man en kabel kan man varva typ 1000v till.
Det krävs dock nedförsbacke och hemlängtan om man ska få testa dom höga varvtalen.
Du kanske kan mäta på kablarna där fram och se hur strömmen beter sig. Ang diffproblemet alltså.
Anmäl till moderator
Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07
tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300
Rickard Marklund
Ägare av forumet
Administratör
Antal inlägg: 2508
Total likes: 154
Kön:
Rickard Marklund
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
«
Svar #9 skrivet:
2 oktober 2014 kl. 05:49:25 »
Lamelldiffarna måste väl gå i olika fart i ett antal varv innan de griper in.
Att bara dra ett hjul för hand kanske inte ger tillräckligt hög friktion för att den skall gripa in.
Can Am:s lite äldre modeller fick ju kritik för att man hann fastna innan det var full fyrhjulsdrift, just p.g.a. detta.
Kan ju vara lika (eller ännu sämre) på Linhai.
Anmäl till moderator
Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen"
www.varmepumpsforum.com
www.atvforum.se
och
www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare"
www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare:
www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.
Hydro
Posör, knappast
ATV Guru
Antal inlägg: 8483
Total likes: 331
Hydro
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
«
Svar #10 skrivet:
2 oktober 2014 kl. 08:20:07 »
Nu skall man ju passa sig för att dra paralleller till Can-Am....
Men en lamelldiff och en viskodiff är ju inte riktigt samma sak.
Här sägs det ju vara lamellvarianten... men det verkar ju lite som om det inte finns någon framhjulsdrift alls, och då bör det ju vara annat problem än diffen.
Men om det nu skulle vara diffen, och den är av lamelltyp (kan inget om Linhai) så kanske man kan schimsa den så att förspänningen stärks/ökas på?
Och gällande Can-Ams diffar så kan man med handkraft få den att låsa om man lyfter upp maskinen i luften och snurrar på ett framhjul.
De tidiga börjar "bromsa" redan efter något varv medan full låsning kommer först efter 5-10 varv... och då kan man i vissa situationer kört fast ordentligt, ja.
De senare är beroende på årsmodell snabbare men inget man kan påverka genom att spänna något, byta vikter eller olja i.
Vikter kan man ju "lätta" ifall det är slungdiff, men tror inte det finns bland några fyrhjulingar.
Anmäl till moderator
Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa:
Öland
/
Gotland
/
Skåne
/
Östeuropa
/
Baltikum
jonrad89
ATV Amatör
Antal inlägg: 19
Total likes: 0
jonrad89
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
«
Svar #11 skrivet:
2 oktober 2014 kl. 09:58:07 »
Tack för alla svar
Pv544: Det finns 2st skarvar av avgasröret. En sitter en liten bit efter cylindern, när röret väl har vänt bakåt, samt en vid anslutningen till ljuddämparen. Ser ut att vara konat, och att det bör sitta någon konad packning som på min bild.
Min lösa ring ser däremot ut att vara "fullflödes" och kunde därför tänka mig att det sitter någon strypt ring på någon av dessa platser.
Skall helt klart undersökas när förkylningen släppt
En vän har en 2011 300'a (275) som också fick med en sån här ring, så kan vara lika på hans med.
Tanken är inte att trimma, utan att låta motorn gå som det var tänkt. Tycker mig nästan känna att det saknas effekt för att vara 352cc.
Varvstoppet tror jag att det får vara som det är, tycker nästan det varvar lite väl mycket.
Efter att ha ägt en Honda foreman 400 med 5-växlad pedal, sa jag till mig själv "Aldrig variator", men det blev som det blev den här gången, och det var väl priset på maskin
Rickard Marklund: Nu när 4x4 verkar fungera igen ska jag ta och köra fast och se hur diffen jobbar. Kommer nog inte köra i allt för jävlig terräng, utan det blir mest lite plogning här hemma, och kanske lite lätta släp inom jobbet
Hydro: Ska köra fast lite nu när inkopplingen av främre diffen verkar fungera, för att se hur det driver där fram.
Provade att hissa upp maskinen fram när jag väl fick elmotorn att fungera.
Med 2wd i, så gick det väldigt lätt att snurra på framhjulen, och mer eller mindre varje gång så snurrade dom i motsatt riktning.
Med 4wd i, så gick det lite tyngre att snurra på framhjulen, men fortfarande så roterade det oftast i olika riktningar.
Om man var 2 och försökte rotera båda hjulen framåt med 4wd i, så blev det helstumt
«
Senast ändrad: 2 oktober 2014 kl. 10:03:00 av jonrad89
»
Anmäl till moderator
Loggat
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Alla
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Märkes diskussioner
»
Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling
»
Linhai
(Moderatorer:
Outlander
,
STENE
,
Rickard Marklund
) »
Ämne:
Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
Online just nu.
399 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Sigge01
Flest online idag:
404
. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Jennil
:
Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
18 februari 2023 kl. 09:40:29
Mrhandsome
:
Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
3 januari 2023 kl. 21:41:56
Grusbus
:
Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
30 december 2022 kl. 17:06:41
Grusbus
:
Hej
30 december 2022 kl. 15:56:40
klant
:
Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
27 november 2022 kl. 15:13:49
Mrhandsome
:
Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
26 november 2022 kl. 22:57:26
Emgyll
:
Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom?
7 november 2022 kl. 23:02:27
Bibbi
:
Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
23 oktober 2022 kl. 16:36:01
Bibbi
:
Hej
23 oktober 2022 kl. 16:32:04
Jote
:
hej låst växel låda 5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
15 oktober 2022 kl. 16:06:27
Mrhandsome
:
Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
25 september 2022 kl. 10:38:08
Mrhandsome
:
Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
25 september 2022 kl. 10:35:52
Philip_M
:
Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
4 september 2022 kl. 10:15:48
tåsta
:
polaris sportsman 400
13 augusti 2022 kl. 15:32:19
Pelle77
:
Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä. Vad tror ni?
4 augusti 2022 kl. 19:40:42
Mathiast
:
Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
29 maj 2022 kl. 20:03:02
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info