ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: marcus450 skrivet 20 maj 2014 kl. 14:54:15
-
Tjena min kompis har byggt upp en ny atv med motorn till en dinli 450cc
Hur kan han gå tillväga för att väg registrera den och få reg plåtar?
Om ramen är från Tyskland?
-
Kort svar; det går inte
Långt svar; det kan gå om man betalar en tysk typningsfirma 300.000SEK.
-
Kanske kan gå, kolla:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Fordonsfragor/
Ring en besiktningsman på Sveriges Fordonbyggares Riksorganisations, http://www.sfro.com/
-
Men varför går det inte?
Det är många självbyggda fordon på gatorna?
-
Regbes som ombyggt fordon kanske. Då ska hela drivlinan och bromsar vara utbytt har jag för mig.
Ring tekniska linjen på sbp.
-
Det går men det kostar bortåt en halvmiljon bara.
Denna fråga har frågats sen denna reggform kom hösten -03 och ingen har lyckats än så denna fråga borde vara besvarad.
Ja det finns ombygda fordon men ingen fyrhjuling då man måste ha ett coc-dokument och ett sånt kan man köpa men det kostar typ 500 000 kronor men då kan man bygga hur många lika furhjulingar som hellst å sälja det är så Dresel, Poletti och Motostar mm gör.
Om du söker på den fråga så finns det många trådar med samma fråga och alla svar är lika och det finns svar från flera som ringt bilprovningen och länstyrelsen och frågat.
-
Okej och om ramen Har ett coc dokument?
Hur går man till väga då
-
Ring och fråga som det tipsades om tidigare.
Då får du förmodligen svar som du kan lita på.
-
Är inte i Sverige just nu (tyvärr för min del)
Men tänkte kolla om det var möjligt att få den vägregistrerad med coc-document eftersom den behövdes och att det kostar en halv Mille för att få ett sånt.
Ja han har coc dokument hur ska han gå till väga för att få plåtar och allt godkänt
-
Det bästa är väl att kolla med myndigheterna och se vad som krävs exakt. Men jag skulle tro med mina erfarenheter på bilsidan att det är billigare att köpa en färdigreggad maskin. Ingen vet ju sen om ngn lånat skylten till en annan....
-
Hur mycket stulen är denna?
-
Med motorn till en Dinli står det i första inlägget. Är det en Dinli han byggt upp så som den är godkänd enligt det dokument?
Jag tycker det vore jättetrevligt om du gjorde en projekttråd om denna reggning som andra kan följa sedan då det har varit en massa trådar om det och ingen verkar ha lyckats .
Sen kan jag inte se den ekonomiska vinsten att bygga en Dinli som knappt kostar något begagnad, nybesiktigad i Sverige men det är ju inte min ensak.
-
Inte stulen någonstans vännen min hade några extra billiga delar liggande hos sin kompis satt det kostade honom knappt entredje del av en begagnad på blocket.
Men okej då prövar vi att ringa till dem ställen som tidigare sagts i denna tråd Tack!
-
vad är det för maskin som coc-dokument hör till ?
Ett coc-dokument menas att fordonet är helgodkänt och då får man inte ändra nått.
Företaget som står på papperet har fått den godkänd hur ska du kunna intyga att motorn är strypt med max 20 hk efter ombygnaden för då stämmer inte uppgifterna med papperen.