ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: gniden skrivet 22 februari 2009 kl. 22:11:05
-
Var ute och körde på isen och helt plötsligt tappade den ork. Jag stannade och den lät konstigt så jag stängde av den, försökte starta den igen men den ville inte alls. Jag fick ta den på kärra hem och plockade ner den. Det visade sig att det lossnat en stor bit i kolven och det var en massa aluminium i oljan. Cylindern hoppas jag klarat sig och nöjer sig med horning. Kan ni rekommendera var man köper kolv och packningar, finns det nått annat man ska tänka på eller byta när man skruva ner den. Jag måste riva hela motorn och rengöra allt.
-
Jag försöker lägga upp lite bilder.
-
Usch då!!
Det där ser inget roligt ut.
Hoppas det går att åtgärda för dig.
Jag önskar dig lycka till.
Prova och ring killarna på www.atvhuset.se och snacka med dom så fixar dom nog
grejerna du behöver annars har dom nog nått bra ide vars det finns.
Men du borde nog kolla över varför det hände först så att det inte händer igen.
Kanske har den gått varm....ser ju ut som den nypigt..
-
Jag tror att du har helt rätt, den har säkert värmenypt. Ska kolla med atvhuset imorgon. Tack
-
Vad är det för foder på den, nikasil eller gjutjärn?
Nikasil tror jag inte man kan hona med vanliga verktyg i alla fall.
Om man ens behöver.
Och i vilket fall som helst, har du aluminiumrester i loppet så
ska det tas bort med syra.
-
Tror det stålfoder inte säker, men det var inga rester kvar av aluminum där. Det jobbiga blir antagligen att riva och kolla alla lager så det inte mosat in spån där, eller om man ska byta alla.
-
Har den gått långt ?
så där kan det bli på crossare ibland när de har gått länge eller gått hårt på en kolv!
kolvskörtarna knackar ihop och kolven blir mer och mer glapp i cyllen.
och tillslut så (överdrivet) så vill den slå runt i loppet.
Då brukar i regel kolvskörten spricka och det lossnar en bit sådär.
Eller så har nog kanske ngt annat gått sönder nere i motorn och slagit upp i kolven.
Jag skulle nog inte tordas sätta ihop motorn utan att dela på den så att man får se hur det ser ut inni den.
-
230 mil har den gått, har rivit hela motorn nu och tvättat allt.
-
hur gick det med cylindern då?
-
Har lämnat in på en renovering firma och han säger att den klarar sig med honing, jag har plockat isaär hela motorn och rengjort allt. Väntar bara på packningar och kolv.
-
Vilken tur du hade... ()p
Lycka till med ihop sättningen.
Hoppas du hittar vad som det berodde på också.
-
Har snart fått igång den igen. Ny kolv honad cylinder tyvärr så glömde leverantören av reservdelar att stoppa ner oljefilter så jag får vänta lite med uppstarten.
-
Har du hittat felet som gjorde att den nöp nu?
-
Har äntligen provstartat den efter renoveringen, och den verkar gå kanon fint i motorn, Har tyvärr inte kunnat provköra efter som jag saknar några delar till bakaxlen, Den tidigare ägaren hade bytt lager men inte satt dit packboxar så dom lagerna höll cirka 30mil :( . Har även passat på att flytta in batteriet, ska lägga upp bilder snart. Jag fundera att låta ta fram lite bussningar till framvagnen som håller lite bättre kvalitet än orginal. Jag kommer eventuellt att erbjuda andra att köpa om jag får bra pris.
-
Har du inte stålbussningar?
Om inte skaffa det hos en Åfkostar ca 100:-/st=ca 1600:- för allt
-
Hur funkar det med stålbussningar äter det inte upp det andra stålet i länkarmana eller tänker jag fel. Hade tänkt att låta svarva fram i lagerbrons som har en smörjande egenskap.
-
Nej det är en ytter + en inner bussning med spår för fett