ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: skogmullen skrivet 12 januari 2014 kl. 23:54:52
-
Såg idag på blocket att Quality one motors i Vetlanda har börjat att sälja Linhai med 10 års garanti från deras leverantör. :hmmm:
Tror många av maskiner som brukas har upplevt en hel del under 10 år undrar vilka undantag som finns i den garantin
http://www.blocket.se/jonkoping/Linhai_ATV_700_EFI_EPS_10ars_Garanti_50508803.htm?ca=13&w=3 (http://www.blocket.se/jonkoping/Linhai_ATV_700_EFI_EPS_10ars_Garanti_50508803.htm?ca=13&w=3)
-
Jag skulle läsa det finstilta jäävligt noga.
Kör förbi där varje vecka, aldrig sett en käft i butiken, ligger i en håla (ekenässjön). Förra butiken som låg i den lokalen och sålde ATV överlevde inte 2 år.
För om butiken kursar ryker säkert garantin.
-
har sett dett på några andra maskiner med.... ex. http://www.blocket.se/vi/50298326.htm (http://www.blocket.se/vi/50298326.htm)
-
10-års garanti på Linhai och Gamax.... Känns ju inte alls skumt.
Förmodligen någon märklig försäkring som ska erbjuda garantin, med en lista med undantag som är längre än John Holmes *****.....
Men skulle vara roligt att höra butikernas säljsnack.
-
Det är inga särskilda undantag annat än att servicen skall göras under garantin
1ggr/år eller miltal som på alla andra hjulingar.
-
Jag drog iväg ett mail till defenda, hoppas på svar. Vi ska ju inte hänga ut någon utan att kolla först.
-
Det är inga särskilda undantag annat än att servicen skall göras under garantin
1ggr/år eller miltal som på alla andra hjulingar.
Tackar för svaret....Funderade ett tag på om det var lite extra hårda krav.
-
Jag drog iväg ett mail till defenda, hoppas på svar. Vi ska ju inte hänga ut någon utan att kolla först.
Då får vi se vem som får svar först ()p
-
Det är inga särskilda undantag annat än att servicen skall göras under garantin
1ggr/år eller miltal som på alla andra hjulingar.
Är du ÅF?
Kan du inte länka upp garantivillkoren? :)
-
Inget märkvärdigt. Jag måste köpa en sån.
(Jag hoppas dok är officiellt, skrik till så tar jag bort det om annat)
-
Konsument ansvarar för att service bokas och utförs inom angiven körsträcka/körtid
Här kommer många falla om det hård drar det
-
Inget märkvärdigt. Jag måste köpa en sån.
(Jag hoppas dok är officiellt, skrik till så tar jag bort det om annat)
Såg ju rimligt ut förutom att de fritt kan avgöra vad som är garanti o inte.
Och har man en oseriös ÅF som inte rapporterar in så är ju garantin körd eller?
-
Exempel på förslitnings-/förbrukningsdetaljer som ej faller under garanti: Elkablar och elanslutningar
Så de har fortfarande inga kontaker de själva litar på :dntknow:
-
Här kommer många falla om det hård drar det
"nä vi har fullt upp vettu..." hahaha.... äh bor man nära (några kilometer) är det väl en fair deal, men annars vetifasiken. Och lånemaskin är ju ett måste (för mig iallafall).
-
Inget märkvärdigt. Jag måste köpa en sån.
(Jag hoppas dok är officiellt, skrik till så tar jag bort det om annat)
Verkar helt vara helt ok vilkor , inget skumt med det.
-
3: alla övriga skador ()p
-
3: alla övriga skador ()p
HAHAHA den missade jag
-
Undrar om de menar skador som uppkommer pga. det garantivaran förstört. För skador har man ju försäkringen till, inget som en garanti har med att göra.
-
Bara för att vara en seriös medlem bifogar jag nu även Can-ams garantivillkor
http://can-am.brpscandinavia.com/media/files/pdf/best/best_brochure10_swe_screen.pdf (http://can-am.brpscandinavia.com/media/files/pdf/best/best_brochure10_swe_screen.pdf)
-
Få garantier gäller skador. Det är ju fabrikationsfel den ska täcka. Men om ett styrstag kröks kanske man kan ha tur och hävda att det måste varit dåligt material. Men nästa gång man kommer in med samma stag är det ju kört. Då är det en skada.
Inget unik för denna garanti. Fast med en riktig maskin håller ju allt bättre från början.
-
Bara för att vara en seriös medlem bifogar jag nu även Can-ams garantivillkor
http://can-am.brpscandinavia.com/media/files/pdf/best/best_brochure10_swe_screen.pdf (http://can-am.brpscandinavia.com/media/files/pdf/best/best_brochure10_swe_screen.pdf)
Alltid ska Can Am upp, länka odes ist
-
Bara för att vara en seriös medlem bifogar jag nu även Can-ams garantivillkor
http://can-am.brpscandinavia.com/media/files/pdf/best/best_brochure10_swe_screen.pdf (http://can-am.brpscandinavia.com/media/files/pdf/best/best_brochure10_swe_screen.pdf)
Lite mer utförlig vad som är med under garantin fast jag kunde inte låta bli att notera ensak.
Allt nämndes i listan vad dom täckte utom ramen som tidigare hade en vana att spricka på dem :lol:
sry :( kunde inte låta bli
-
Alltid ska Can Am upp, länka odes ist
Jag kan ju Can-am bäst, så blir lite så automatiskt.
Odes har inga villkor.
De bränner maskinen och skjuter dig på plats om du kommer tillbaka
-
Lite mer utförlig vad som är med under garantin fast jag kunde inte låta bli att notera ensak.
Allt nämndes i listan vad dom täckte utom ramen som tidigare hade en vana att spricka på dem :lol:
sry :( kunde inte låta bli
Broschyren är från 2010, ramarna som gick sönder var 2012 ()p
-
Broschyren är från 2010, ramarna som gick sönder var 2012 ()p
Så ramförstärkningen "alla" stoppade i från 06 och upp har jag drömt om då? ;)
-
Så ramförstärkningen "alla" stoppade i från 06 och upp har jag drömt om då? ;)
Den enda ramförstärkning jag vet om är eftermarknads från 06 till 11.
Och vad jag vet så sprack inte dom ramarna.
-
sant...
-
Den enda ramförstärkning jag vet om är eftermarknads från 06 till 11.
Och vad jag vet så sprack inte dom ramarna.
Läser man i den här tråden http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=43852.12 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=43852.12) så var det inte ovanligt på g1 ramar med.
Men BRP har gjort något åt det så all heder till dem
-
Alltså allvarligt, vilka grejer skulle man kunna få på garantin efter 8-9år?
Och då menar jag några dyrare saker som gör det värt att ha servat maskinen på verkstaden till ganska stora pengar.
Om något funkar bra i 8 år och kanske 1000 mil, vad är det då som inte faller under slitage eller övriga undantag.
"Konsument har rätt att åberopa garanti under en period på maximalt 10 år, eller tills fordonet har uppnått maximal körsträcka/körtid för giltig garanti (varierar beroende på fordonstyp),"
Någon som vet vilka mil och timmar det handlar om?
Det verkar ju inte vara någon begränsning till första ägaren, men är det knutet till en återförsäljare?
För det känns ju inte alldeles tvärsäkert att just den återförsäljaren finns kvar tio år, eller att dom fortsätter sälja dessa märken.
-
1:a 50 mil 25timmar eller 365 dgr
2:a 350mil 125 timmar eller 365dgr
3.e 650mil 225timmar eller 365 dgr
osv är intervallerna
Det är ju självklart att ju längre fram i service stegen så ökar ju servicepunkterna
Det medför ju att vid ex service nr 7
eller 1850 mil eller 625 timmar eller 7år så byts kolvringar och nållager
Den servicen är prissatt till 6195:- som riktpris ink mtrl och moms
Det är samma villkor på mopederna också ()p
OBS skjut inte budbäraren nu jag visar bara att det inte är ngt fuffens med garantin
Sedan är det ju upp tillvar och en om de vill nyttja den eller inte.
Jag kan ju tänka mig att det inte är så mnga som nyttjar den till ex 7 året om man nu bara kör 50 mil/år
mn kör du och pendlar och förbrukar mkt mil måste ju denna garanti vara perfekt
-
1:a 50 mil 25timmar eller 365 dgr
2:a 350mil 125 timmar eller 365dgr
3.e 650mil 225timmar eller 365 dgr
osv är intervallerna
Det är ju självklart att ju längre fram i service stegen så ökar ju servicepunkterna
Det medför ju att vid ex service nr 7
eller 1850 mil eller 625 timmar eller 7år så byts kolvringar och nållager
Den servicen är prissatt till 6195:- som riktpris ink mtrl och moms
Det är samma villkor på mopederna också ()p
OBS skjut inte budbäraren nu jag visar bara att det inte är ngt fuffens med garantin
Sedan är det ju upp tillvar och en om de vill nyttja den eller inte.
Jag kan ju tänka mig att det inte är så mnga som nyttjar den till ex 7 året om man nu bara kör 50 mil/år
mn kör du och pendlar och förbrukar mkt mil måste ju denna garanti vara perfekt
Ja det ser ju faktiskt riktigt bra ut när det inte är lika luddigt skrivet som PDFen ()p
-
Tack Ironman! ()p
Vet du maxtimmar/mil?
Och var det knutet till försts ägaren eller den säljande åf?
Många (typ alla man läst om) importörer verkar ju ha minst sagt dålig ersättning för garantijobb.
Man lär väl inte bli så poppis om man kommer med garantijobb på en 5 år gammal Gamax till återförsäljare B (som återförsäljare A har sålt och servat det mesta på).
Det är ju en intressant grej med så lång garanti, och det lockar nog säkert en del kunder. Bara att hoppas det flyter på smidigt för både ägare och åf.
-
Som all garanti så är det åf som är garantiansvaring i första hand
Garantin följer med fordonet
Vad gäller ersättningen för reklamationer så bör det inte bli ngr problem att få andra åf att göra dem då de har höjt ersättningen till normala nivåer.
Vad gäller maxmil så är de för atv 39500 km eller 10 år eller 1325 timmar
och att servicen görs av auktoriserad verkstad MED ORIGINAL DELAR SOM BESTÄLLS AV IMPORTÖR I SAMBAND MED SERVICE.
-
Som all garanti så är det åf som är garantiansvaring i första hand
Garantin följer med fordonet
Vad gäller ersättningen för reklamationer så bör det inte bli ngr problem att få andra åf att göra dem då de har höjt ersättningen till normala nivåer.
Vad gäller maxmil så är de för atv 39500 km eller 10 år eller 1325 timmar
och att servicen görs av auktoriserad verkstad MED ORIGINAL DELAR SOM BESTÄLLS AV IMPORTÖR I SAMBAND MED SERVICE.
Så verkstan får inte ha servicedetaljer liggande, utan måste beställas till varje service? Låter riktigt konstigt
-
Max 1325h?
Tur för Emil att han inte har en kines ;D
-
Jag är alltid väldigt skeptisk till långa garantier från mindre bolag som säljargument. Det finns massor av "fällor" i det hela som man som köpare oftast har svårt att se.
En har avhandlats tidigare och det gäller till vad garantin knyts (i det här fallet maskinen vilket är bra). Om vi bortser från vad som ingår/inte ingår så är det väldigt viktigt VEM som ger garantin och hur den är villkorad mellan ÅF, Importör och Tillverkare.
Är det ÅF som står som garantigivare så måste man veta vad som händer om ÅF lägger ner sin verksamhet. Övertas garantiansvaret då av Importören eller står konsumenten utan garanti? Om kravet är service på "auktoriserad verkstad" kan det ju bli jobbigt om den enda finns 20-30 mil bort.
Omvända förhållandet gäller om Importören står som garantigivare men lägger ner verksamheten. Övertas garantiansvaret av ÅF eller av Tillverkaren.
På 10 år kan dessutom mycket hända, både Importör och ÅF kanske lägger ner sin verksamhet
Det finns massor av scenarier som man bör ha koll på om en lång garantin ska ge ett mervärde. Den normala garantin brukar vara enklare att hantera, det brukar inte hända så mycket med bolag på ett par års sikt.
Blev kanske bara en massa dravel :hmmm:
-
Så verkstan får inte ha servicedetaljer liggande, utan måste beställas till varje service? Låter riktigt konstigt
Det är därför att servicen skall bokas mot maskinen på hemsidan
Det är ju ända sättet för importören att veta att maskinen servas som den skall.
Men det är ju som sagt valfritt om man vill eller inte
-
Så verkstan får inte ha servicedetaljer liggande, utan måste beställas till varje service? Låter riktigt konstigt
Det är därför att servicen skall bokas mot maskinen på hemsidan
Det är ju ända sättet för importören att veta att maskinen servas som den skall.
Men det är ju som sagt valfritt om man vill eller inte
Det troliga är väl att det som behövs vid en service beställs hos Importören för leverans till ÅF i samband med bokningen av servicen på hemsidan och inte när maskinen kommer in till ÅF. Om det fungerar på det sättet är det ju bra för alla parter, Importören vet att rätt delar används och ÅF slipper ligga på lager med servicedelar.
Kräver också att delarna verkligen levererats till ÅF när maskinen lämnas där men det är nog ett mindre problem så länge som logistiken sköts på rätt sätt mellan ÅF och Importör.
-
Kan inte vara kul att vara återförsäljare i det ledet när man behandlas sådär. Noll förtroende... Vet inte hur andra märken gör mer än ta mil/timmar
-
www.motorimporten.se (http://www.motorimporten.se)
-
www.motorimporten.se (http://www.motorimporten.se)
Stor fin logga med 10 års garanti angivet men vad jag kunde hitta så anges inget om villkoren (jag kanske behöver 8) )
-
Stor fin logga med 10 års garanti angivet men vad jag kunde hitta så anges inget om villkoren (jag kanske behöver 8) )
Vilkoren står i tråden ironman delade med sig av dem
-
Vilkoren står i tråden ironman delade med sig av dem
Det jag menade var att om man har en fin logga där man anger att man lämnar 10 års garanti så är det väl inte för mycket begärt att även villkoren för garantin finns på sidan. Sen kan man ju lätta tolka förstasidan på deras hemsida som att alla fordon som dom säljer har 10 års garanti och inte bara vissa fabrikat/modeller.