ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: oflax skrivet 24 november 2019 kl. 22:53:04

Titel: tgb blade 550 2010 dålig ork samt missljud i motor
Skrivet av: oflax skrivet 24 november 2019 kl. 22:53:04
Är ny här o hoppas på er samlade kunskap o erfarenhet.
Har en 2010 blade 550 sedan 2 år som jag bara använder till snöröjning o lite trädgårdssysslor.
Har hört ett "tickande/knackande" ljud från nånstans övre delen av cylinder/topp. Ibland låter det skarpare än vid andra tillfällen.
Vid uppstart med kall motor låter det väldigt svagt men ökar i styrka efter 15-20 sekunder beroende på motortemp vid start.
Knackningarnas frekvens följer varvtalet.
Jag har kollat ventilspelet o det var ok.
Funderar på om det kan ha ngt med den automatiska dekomressionsfunktionen att göra.
Dessutom känns maskinen trött. Topphastigheten är ca. 72 km/h o det tar en god stund att ta sig dit. Avgasstypningen borttagen.

Tacksam för tips o idé.
Titel: SV: tgb blade 550 2010 dålig ork samt missljud i motor
Skrivet av: foenik skrivet 25 november 2019 kl. 13:48:00
Är ny här o hoppas på er samlade kunskap o erfarenhet.
Har en 2010 blade 550 sedan 2 år som jag bara använder till snöröjning o lite trädgårdssysslor.
Har hört ett "tickande/knackande" ljud från nånstans övre delen av cylinder/topp. Ibland låter det skarpare än vid andra tillfällen.
Vid uppstart med kall motor låter det väldigt svagt men ökar i styrka efter 15-20 sekunder beroende på motortemp vid start.
Knackningarnas frekvens följer varvtalet.
Jag har kollat ventilspelet o det var ok.
Funderar på om det kan ha ngt med den automatiska dekomressionsfunktionen att göra.
Dessutom känns maskinen trött. Topphastigheten är ca. 72 km/h o det tar en god stund att ta sig dit. Avgasstypningen borttagen.

Tacksam för tips o idé.

Dålig streckning på kamkedja, alt kuggat över kan vara en förklaring, eller att kamaxeln gått ner sig och det är den som låter.
Jag hade inte kört mer utan tagit tag i det, knackande ljud är aldrig bra.
Börja med att kolla TDC och att märkningarna är på rätt ställen.

Min gissning är att ventilerna möter kolven, därav tickar det, mer vid varmt då det expanderar vid värme.
Är den svårstartad? Isf är troligen ventilerna krökta, behöver inte alltid bli svårstartad, kan vara krökta ändå och ger sämre effekt.
Titel: SV: tgb blade 550 2010 dålig ork samt missljud i motor
Skrivet av: oflax skrivet 25 november 2019 kl. 20:32:47
Tack för svar.
TDC= top dead center? Är det svänghjuls o kamdrevs markeringarna du menar?
Huh. Krökta ventiler... låter inget vidare.
Tycker det är riktigt ordentligt komp i den när man drar i startsnöret och jag tycker inte jag kan höra något "pysljud" från ventilerna men det kanske man inte gör.

När jag kollade ventilspelet noterade jag att kamdrevsmarkeringarna inte riktigt linjerade med toppen så jag flyttade kamkedjan ett steg moturs och då stämde det bättre. Detta skulle ju kanske kunna vara resultatet av slapp kedja. Kammen tyckte jag såg OK ut utan att vara någon expert på området.
Missljudet ändrades inte efter att jag ändrat kedjan men jag tycker den går bättre på tomgång (inga tjuvstopp). Lika lättstartad före som efter.
Har förstått att spännaren är en svag punkt på äldre maskiner som min. När jag plockade ur spännaren så var den max utspänd. Normalt?
Läste någonstans att man kan bygga om spännaren på något sätt för att den skall funka bättre men har ingen aning om hur detta görs.

Att det låter mindre när motorn är riktigt kall  får jag en känsla av att det beror på att oljan är mer klistrig då och s.a.s. klistrar fast det som sedan börjar ticka vad det nu är.

Vet du var man bäst köper delar till TGB? Toppackning o.dyl. Lär väl behöva en del om jag skall plocka ned motorn.

Tack på förhand

Att det låter mindre när motorn är riktigt kall  får jag en känsla av att det beror på att oljan är mer klistrig då och s.a.s. klistrar fast det som sedan börjar ticka vad det nu är.
Titel: SV: tgb blade 550 2010 dålig ork samt missljud i motor
Skrivet av: foenik skrivet 26 november 2019 kl. 06:42:29
Tack för svar.
TDC= top dead center? Är det svänghjuls o kamdrevs markeringarna du menar?
Huh. Krökta ventiler... låter inget vidare.
Tycker det är riktigt ordentligt komp i den när man drar i startsnöret och jag tycker inte jag kan höra något "pysljud" från ventilerna men det kanske man inte gör.

När jag kollade ventilspelet noterade jag att kamdrevsmarkeringarna inte riktigt linjerade med toppen så jag flyttade kamkedjan ett steg moturs och då stämde det bättre. Detta skulle ju kanske kunna vara resultatet av slapp kedja. Kammen tyckte jag såg OK ut utan att vara någon expert på området.
Missljudet ändrades inte efter att jag ändrat kedjan men jag tycker den går bättre på tomgång (inga tjuvstopp). Lika lättstartad före som efter.
Har förstått att spännaren är en svag punkt på äldre maskiner som min. När jag plockade ur spännaren så var den max utspänd. Normalt?
Läste någonstans att man kan bygga om spännaren på något sätt för att den skall funka bättre men har ingen aning om hur detta görs.

Att det låter mindre när motorn är riktigt kall  får jag en känsla av att det beror på att oljan är mer klistrig då och s.a.s. klistrar fast det som sedan börjar ticka vad det nu är.

Vet du var man bäst köper delar till TGB? Toppackning o.dyl. Lär väl behöva en del om jag skall plocka ned motorn.

Tack på förhand

Att det låter mindre när motorn är riktigt kall  får jag en känsla av att det beror på att oljan är mer klistrig då och s.a.s. klistrar fast det som sedan börjar ticka vad det nu är.

TDC är toppläget när kolven vänder ja.
Markeringarna skall inte vara ungefär, det skall vara precis för, men om kedjan/spännaren är slappa så missar det lite, vet inte hur toleranserna är på dessa maskinerna men som på en nyare bil är det väldigt noga, tror inte det är mycket annorlunda på en sådanhär maskin, är ju rätt mycket effekt per liter.

Om spännaren är max sträckt så har du troligtvis felet där!
Men har du ett tickande ljud i toppen så har troligtvis ventilerna mött kolven, det kan fungera ändå men har man otur så kan styrningarna gå ner sig tillslut, sen rasar allting ihop, så du gör nog bäst i att säkerställa att dom inte är krökta, om det nu är spännaren som är problemet, vilket det låter som!
De är svårt att avgöra utan att höra ljuden från din motor.
Är du osäker så tycker jag du ska åka till någon som har mer koll på det och låta dom lyssna och säga vad de tror innan du river ner allt, är ju lite meck trots allt, inget man gör i onödan, värt några hundralappar att få en åsikt av någon som kan.

Vet inte vart du vänder dig, du får googla.
Sålde min TGB, dyrarna är dyra som kvicksilver, blir inga mer TGB för mig  :dntknow:
Titel: SV: tgb blade 550 2010 dålig ork samt missljud i motor
Skrivet av: oflax skrivet 26 november 2019 kl. 22:32:10
Återigen tack för svar o engagemang.

Tänkte försöka lägga upp en videosnutt med motorljud men vet inte hur jag skall konvertera .mp4 för att det skall fungera. Testade att lägga upp .mp4 men det verkar ha "deepspaceat".

Tror du att man vågar svetsa på en liten förlängare på spännaren eller är kedjan kanske sträckt bortom räddning. Varför sträcks kedjan? Dålig kvalitet eller misshandlad motor?
Vet du om kedjan är delbar så att man kan byta den utan att dela motorn.
Titel: SV: tgb blade 550 2010 dålig ork samt missljud i motor
Skrivet av: foenik skrivet 27 november 2019 kl. 10:16:15
Återigen tack för svar o engagemang.

Tänkte försöka lägga upp en videosnutt med motorljud men vet inte hur jag skall konvertera .mp4 för att det skall fungera. Testade att lägga upp .mp4 men det verkar ha "deepspaceat".

Tror du att man vågar svetsa på en liten förlängare på spännaren eller är kedjan kanske sträckt bortom räddning. Varför sträcks kedjan? Dålig kvalitet eller misshandlad motor?
Vet du om kedjan är delbar så att man kan byta den utan att dela motorn.

Youtube.

Kedjan slits, är väl inte så himla påkostat från fabrik,  vet inte hur det är med andra märken.
Jag hade inte ens försökt för att spara några hundralappar, kostar mer om det rasar.
Vet ej. Sök på youtube hur andra har gjort med andra märke, jag använde en kedjespräckare på crossen en gång men det är många år sedan, minns inte alls så lika bra att vara tyst =)