ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: sylen skrivet 2 januari 2014 kl. 09:31:20
-
Hur märker man om variatorremmen är slut! Vid gaspådrag kan den ju hacka lite. Kan man märka det vid motorbroms också? Typ att den inte riktigt vill släppa taget om variatorn?
Finns det någe annat man kan märka det på?
-
Ja man mäter bredden.
Ny är 33mm om jag inte minns fel. Och bytes vid 31mm
ELLER om det är skador på.
-
Oki men kan man få problem med typ motorbromsen bär den är sliten.
-
Jag tycker det låter som din primär kärvar, att den inte går tillbaka helt.
-
Oki men kan man få problem med typ motorbromsen bär den är sliten.
Både ja o nej,
Är remmen skadad kan det ju bli lite lajban.
Öppna upp och kolla.
-
Jag tycker det låter som din primär kärvar, att den inte går tillbaka helt.
Ok, vad gör jag åt saken om det är primären?
Ska öppna efter drygvecka med jobbet å kolla.
-
Öppna upp och titta hur det ser ut, ta gärna kort så vi andra kan se med.
Lite smörj ( kolla vilken sort) gör nog susen i så fall.
Tänkte på vad ligger ditt tomgångsvarv på?
-
Ja ska kolla allt kommer bilder, tyvärr nästa vecka dock
-
Smörj INTE variatorn den ska vara torr och ren.
-
Smörj INTE variatorn den ska vara torr och ren.
Exakt.
Det ända som ska smörjas är one-way-bearing. Med speciellt fett.
Men den ska inte påverka vid körning eller motorbroms.
-
Vem sa att variatorn skulle smörjas? :dntknow:
Det fattar nog de flesta utan förtydligande att det är så eller!
Men om vatten gjort att axel och vikter rostat så går det trögt för variatorn att flytta skivan vilken kan göra att den hänger kvar i stället för att frilägga remmen på tomgång,
Fortfarande är tomgångsvarvtalet en fråga som är obesvarad, även fjäderstatusen kan påverka här
-
Lite smörj ( kolla vilken sort) gör nog susen i så fall.
Vad tänkte du med smörjet då?
På insprutade can-am går det inte att ställa tomgången.
-
Variatorn är gjord i alu.
-
Vem sa att variatorn skulle smörjas? :dntknow:
Du
-
Det blir nig bra pojkar! Vi får väl se vad felet är när det är isär.
-
Det blir nig bra pojkar! Vi får väl se vad felet är när det är isär.
Det är bra du har lösningen ()p
Vi andra har ju inte ägt can-am eller kört i lera o skruvat innan menar jag :hmmm:
-
Japp ;)
Som jag sa, vi får se vad det är när det är isärplockat.
Alla får bolla ideer eller! Herregud, andas nån gång :sunny:
-
Japp ;)
Som jag sa, vi får se vad det är när det är isärplockat.
Alla får bolla ideer eller! Herregud, andas nån gång :sunny:
Men häll sand i tanken när du ändå är igång med service...
-
Bra svar där pelle! Det förde verkligen denna tråd vidare i rätt riktning!
-
Bra svar där pelle! Det förde verkligen denna tråd vidare i rätt riktning!
Ja, för jag visar att man ska inte lyssna på FEL information.
Det är fritt att välja att tro på vad människor skriver är sant eller inte.
Men nu VET jag din information var fel.
Precis som ironin i mitt tidigare inlägg.
Men det är bra du spekulerar lite för att förgylla tråden :)
Speciellt när du tillägger att du inte vet?
-
Ja så kan det ju vara! :lol:
Att du pelle sen väljer att hoppa på mig här är patetiskt!
Alla får komma med input men inte enligt dig,
Är verkligen axeln och vikterna i primären på denna maskin av aluminium?
Eller är den av rostfritt?
Om det är så så bortse från rost teorin,
Nu hoppar jag ur sandlådan tills någon, typ TS plockat isär och kollat vad det är.
Fel har alla ibland även ni som tror allt ni säger är fakta. Och även jag har fel ibland.
Gruppkram till alla surpuppor :-*
-
Jag är patetisk ()p
Jag kör Odes
-
Herregud
-
Jag har petat klet i en variator en gång.
Det gör man inte om!
-
Är verkligen axeln och vikterna i primären på denna maskin av aluminium?
Eller är den av rostfritt?
Om det är så så bortse från rost teorin,
Nu hoppar jag ur sandlådan tills någon, typ TS plockat isär och kollat vad det är.
Fel har alla ibland även ni som tror allt ni säger är fakta. Och även jag har fel ibland.
rostfritt stål menar du? Finns väl ingen tillverkare som skulle bjuda på dubbelt så dyrt (höftar) material i onödan. Stålaxlar lär det vara. CVT "skivorna" är i alu, skruvar och vissa andra delar i CVTn är också stål, kanske med legering så den inte rostar.
-
atv forum i ett nötskal.........................
-
atv forum i ett nötskal.........................
Forum i stort är såhär! Finns undantag, men att berätta här går mot reglerna
-
Tack för all hjälp grabbar!! Ett gott skratt fick ja iaf men hjulingen går inge bättre för det
:lol:
-
Tack för all hjälp grabbar!! Ett gott skratt fick ja iaf men hjulingen går inge bättre för det
:lol:
Har du smort då?
-
Har du smort då?
Ja jobbar drygvecka så skruvandet börjar om en vecka!!! I
-
Om den kärvar, ser man det på tomgång om man tar bort remkåpan?
Någon som har film på hur den ska fungera?
-
Just ja
Det sjukaär ju att det känns mycket mer med 4wd i än 2wd. Men kan väl bero på att det blir mycket mer motstånd när 4wd är i?
-
pressa ihop/isär halvorna med händerna så känner du om det kärvar
-
Öppna upp och titta hur det ser ut, ta gärna kort så vi andra kan se med.
Lite smörj ( kolla vilken sort) gör nog susen i så fall.
Tänkte på vad ligger ditt tomgångsvarv på?
Tomgångsvarv 1350-1450
-
Har en svag aning om att 1350 +- 50 är org. så ska inte vara några problem.
Sitter det bränslebox på?
-
Stämmer bra det ()p för det har min också :)
-
Nej den är helt original
-
30 mm ska den va mellan ryggarna på remmen säger ÅF,
sen ska man byta
-
Ser ni nå konstigt??
http://m.youtube.com/watch?feature=c4-feed-u&v=xmiMemcTY0U (http://m.youtube.com/watch?feature=c4-feed-u&v=xmiMemcTY0U)
-
Ser ut som att den inte riktigt glider ner ordentligt på sekundären? :hmmm:
-
Ser ut som att den inte riktigt glider ner ordentligt på sekundären? :hmmm:
Vad gör jaåt saken?? Ska den öppna sig mycket mera??
-
Vad gör jaåt saken?? Ska den öppna sig mycket mera??
Vad menar ni. Ser ut som det ska. Skulle den gå djupare i sekundären skulle remmen hoppa av primären
-
Vad menar ni. Ser ut som det ska. Skulle den gå djupare i sekundären skulle remmen hoppa av primären
Tycker den knappt rör sig, såg även att remmen är slut. Torrsprucken å jävlig. Blir å beställa ny!!
-
Inte för det har med saken att göra.
Men när du ändå har isär det.
Den "klockar" eller va man säger om primären rätt mycket.
Hur ser glidytorna och de små kolen ut?
Är det några glapp?
(Nån annan kan säkert förklara bättre vad jag menar)
-
Så här såg det ut på min, inte bra
-
Så där ser inte min ut iaf.
Satt på en ny rem idag å testade. Blev nästan värre med ny rem.
Är det någon som kan förklara hur motorbromsen fungerar på en renegade?
Sen en till fråga. Kan man skjustera in hur långt upp eller ner remmen ska ligga i sekundären? Det kan ja på skotern men ser inte ut att funka så på denna.
Snabba svar vore väldigt trevligt
-
Jag tycker det ser ut som att den inte växlar ner som den ska, remmen verkar stanna långt ner mellan skivorna även för att vara sliten.. Vore jag du skulle jag skruva lös sekundärvariatorn och kolla om helixen verkar vara sliten på något sätt. Ser den konstigt nött ut så kan det vara lagerglapp i ingående axeln till växellådan som ligger bakom.
-
Så där ser inte min ut iaf.
Satt på en ny rem idag å testade. Blev nästan värre med ny rem.
Är det någon som kan förklara hur motorbromsen fungerar på en renegade?
Sen en till fråga. Kan man skjustera in hur långt upp eller ner remmen ska ligga i sekundären? Det kan ja på skotern men ser inte ut att funka så på denna.
Snabba svar vore väldigt trevligt
Det är envägslagret som styr motorbromsen på en can am, har inget att göra med att skivorna ska greppa remmen som på en traditionell skotervariator där man med hjälp av gasen motorbromsar nerför en backe.
Och precis som på en skoter ska remmens yttre flänsar "om den har några" sticka ut en aning från sekundärens skivor.
Jag kommer inte ihåg om den har någon justering på sekundärvariatorn men om den har det så är det förmodligen en liten "pinnbult" på variatorn med en låsmutter, isf justerar du avståndet mellan skivorna genom att lossa låsmuttern och dra in skruven för större avstånd och ut för mindre.
-
Så där ser inte min ut iaf.
Satt på en ny rem idag å testade. Blev nästan värre med ny rem.
Är det någon som kan förklara hur motorbromsen fungerar på en renegade?
Sen en till fråga. Kan man skjustera in hur långt upp eller ner remmen ska ligga i sekundären? Det kan ja på skotern men ser inte ut att funka så på denna.
Snabba svar vore väldigt trevligt
Konstigt att det inte blev bättre med ny rem! Har inte skruvat med en exakt sådan hoj som din så dom frågorna hoppas vi någon expert här kan svara på.
Förutom alla tips du fått hittills, en lätt sak du kan prova är att rengöra variatortallrikar och remmen med trasa och kemisk bensin. (Jag brukar fuska med vanlig bensin..) Ta alla ytor där remmen ligger an. Även på envägslagret. Smuts och fett där kan göra att remmen slirar när du har belastning på motorn. Även vid motorbroms.
Hoppas du får fler tips och såsmåningom ordning på maskinen.
-
Om ni nu säger att motorbromsen sitter i envägslagret och det är helt å fint å fräsht å
Nyinfettat! Va kan det så vara??
Köpte bättre begangnade variatorer i helgen som jag ska slänga dit å se om det blir skillnad.
Om inte det är felet vad kan det vara då.
Vad gör helixen??
Sitter sekundären också pressad på?? Så
Man måste ha avdragare??
-
Ladda ner servicemanualen för din maskin. Där står steg för steg hur du mäter och kontrollerar alla delar och vilka delar du byter när. Om du följer manualen behöver du inte gissa.
-
Absolut!! Står detta fel i manualen så
-
Ladda ner servicemanualen för din maskin. Där står steg för steg hur du mäter och kontrollerar alla delar och vilka delar du byter när. Om du följer manualen behöver du inte gissa.
Problem med variatorn
Kontakta återförsäljare!! Bra hjälp!!
-
Ja detta fel står i manualen. Men om du vill gissa dig fram och köpa delar kanske i onödan så är det fritt fram. Bara för att du följer manualen behöver du inte kontakta återförsäljare.
-
Ja detta fel står i manualen. Men om du vill gissa dig fram och köpa delar kanske i onödan så är det fritt fram. Bara för att du följer manualen behöver du inte kontakta återförsäljare.
Hittar tyvärr inte!!
Kan du vara snäll å skicka länk dit. Skulle vara oerhört bra!!
-
Du har PM (eftersom det är förbjudet att länka)
-
Fixat, sekundären va dålig. Glapp i axeln, dit med ny. Funkar bättre än någonsin :sunny:
Tack alla glada
-
På samma ämne,
Hur många timmar är "normalt" för en rem att hålla?
-
På samma ämne,
Hur många timmar är "normalt" för en rem att hålla?
Det beror på körstilen :dntknow:
Kör du hårt som fan så håller den inte länge och kör du lungt så kan den hålla hur länge som hellst.
-
Så 200h är inget konstigt då mao
-
Så 200h är inget konstigt då mao
200h är väl mycket?
-
Skumt, min har hållit 1250 mil och 550 timmar och jag har kört hårt, plogat tungt med den :whip:
-
Jag körde 750 mil på förra remmen. Jag kommer byta vid 30mm förebyggande nästa gång. Onödigt att behöva bogsera från skogen !!
-
Skumt, min har hållit 1250 mil och 550 timmar och jag har kört hårt, plogat tungt med den :whip:
O den är bred? 10mm eller?
Det jag menar med byte är vid 30mm dvs serviceintervall inte hur länge den går tills den går av