ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: Forzando skrivet 9 december 2012 kl. 01:28:27
-
Min Honda Foreman 400 är stendöd, tänkte direkt batteriet så jag satte i ett annat som är bra. Dock är allt stendött när jag vrider på tändningen, tutan och winchen funkar. Kan de vara tändningslåset? Går 4 eller 5 kablar in i det, hur kan jag koppla bort det? typ ett Universal från biltema som bara har 2 kontakter. Vilka färger går var?
-
kollat säkringarna? annars e de ju bara kolla om du får ström till startrelät då du ska starta, o följa strömmen.
eller är det helt stendött? tänkte på om displayen funkar?
Med vänlig hälsning, markus
-
Allt är stendött, ingen lampa lyser. Bara Winchen och tutan som funkar. ;( Snö som satan ute nu och inget att ploga med PANIK;)
-
Kollat igenom allt en gång till. Alla säkringar är hela, skrapat på dom ifall de är oxid, 5-56 i säkringshållaren, tändningslåset funkar till hälften i allafall i och med att winchen funkar när jag vrider på tändningen. Har 3 lampor i instrumenten back, neutral och oljelampa allt är mörkt, och provar jag starta är det helt dött inte ens ett klick. Ska få in den i garaget i morgon enklare att undersöka då. Alla tips tar jag tacksamt emot. ;)
-
Felet är löst, så skönt nu får det snöa meeeer;) Kabel av från säkringen upp till tändningslåset. Ska vara 2 pluskablar till t-låset men en var alltså av. Avbränd i en kontakt pga att den inte suttit fast ordentligt. Lätt fel men svårt att hitta i alla härvor ;)
-
Skönt att du hittade felet, och att det inte var värre än så.
Ploga på! ()p
-
Vill bara flika in att 5-56 är inge bra på kontaktytor, isolerar snarare ännu mer. Använd riktig elektronikspray istället :)
-
du har i pricip rätt men i detta faktiska användningsområde FEL ,, 5-56 , wd 40 och liknande sprayer är ingen elektronikspray som ger kontakt ,, kontakten fixades ju i detta fall genom vanlig renskrapning/rengöring av kontaktytorna .. elektronikspray eller brake cleaner löser upp oxider och dunstar av ( och funkar bra som startgas)
och SEN när ytorna är rena så sprayar man dom med 5-56 för att hålla fukten och ny oxid borta , funkar utmärkt i samtliga fall där man vill ha en korrosionskydd genom att eventuell fukt/vatten rinner av oljefilmen som stannar kvar .. i en bilmotor som fortfarande har kvar såna "omoderningheter" som fördelarlock sprayar jag alltid insidan av locket ordentligt innan jag gör en motortvätt , då startar ALLTID bilen efter motortvätten vilket den inte gör om jag inte sprayar . värt att påpeka ang fördelarlockssprayningen är att man inte får vara för snabb att sätta tillbaka locket ,, man måste släppa ut gaserna som kommer i samband med sprayandet , gör man inte det så får du en "tjusig" explosion i fördelaren när du startar ,,
och jag använder en hettvattentvätt när jag motortvättar .. lågt tryck ( 30 bar ) och HETT vatten/vattenånga ( 155 *c ) gör att allt blir "snuskigt" rent men kan oxå ge problem med fukt i tex fördelarlocket just pga denna vattenånga ,, inte ens om man INTE spolar på locket så startar inte bilen efter en motortvätt iomed att vattenångan tränger in "överallt"
-
hej jag har problem med växlingen på min Honda 450 foreman backväxeln ligger i och jag får inte ur den och det går inte att starta den och det går inte att växla med recervspaken R blinkar på intrumentet det finns ström nyladdar batteri ?