ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: Forzando skrivet 9 december 2012 kl. 01:28:27

Titel: El problem Foreman 400
Skrivet av: Forzando skrivet 9 december 2012 kl. 01:28:27
Min Honda Foreman 400 är stendöd, tänkte direkt batteriet så jag satte i ett annat som är bra. Dock är allt stendött när jag vrider på tändningen, tutan och winchen funkar. Kan de vara tändningslåset? Går 4 eller 5 kablar in i det, hur kan jag koppla bort det? typ ett Universal från biltema som bara har 2 kontakter. Vilka färger går var?
Titel: SV: El problem Foreman 400
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 9 december 2012 kl. 08:54:33
kollat säkringarna? annars e de ju bara kolla om du får ström till startrelät då du ska starta, o följa strömmen.

eller är det helt stendött? tänkte på om displayen funkar?

Med vänlig hälsning, markus
Titel: SV: El problem Foreman 400
Skrivet av: Forzando skrivet 9 december 2012 kl. 10:28:52
Allt är stendött, ingen lampa lyser. Bara Winchen och tutan som funkar. ;( Snö som satan ute nu och inget att ploga med PANIK;)
Titel: SV: El problem Foreman 400
Skrivet av: Forzando skrivet 9 december 2012 kl. 18:56:01
Kollat igenom allt en gång till. Alla säkringar är hela, skrapat på dom ifall de är oxid, 5-56 i säkringshållaren, tändningslåset funkar till hälften i allafall i och med att winchen funkar när jag vrider på tändningen. Har 3 lampor i instrumenten back, neutral och oljelampa allt är mörkt, och provar jag starta är det helt dött inte ens ett klick. Ska få in den i garaget i morgon enklare att undersöka då. Alla tips tar jag tacksamt emot. ;)
Titel: SV: El problem Foreman 400
Skrivet av: Forzando skrivet 10 december 2012 kl. 17:03:57
Felet är löst, så skönt nu får det snöa meeeer;) Kabel av från säkringen upp till tändningslåset. Ska vara 2 pluskablar till t-låset men en var alltså av. Avbränd i en kontakt pga att den inte suttit fast ordentligt. Lätt fel men svårt att hitta i alla härvor ;)
Titel: SV: El problem Foreman 400
Skrivet av: Pv544 skrivet 10 december 2012 kl. 17:08:38
Skönt att du hittade felet, och att det inte var värre än så.

Ploga på!  ()p
Titel: SV: El problem Foreman 400
Skrivet av: O_Jonsson skrivet 10 december 2012 kl. 17:16:40
Vill bara flika in att 5-56 är inge bra på kontaktytor, isolerar snarare ännu mer. Använd riktig elektronikspray istället :)
Titel: SV: El problem Foreman 400
Skrivet av: 2 loud skrivet 24 december 2012 kl. 01:43:48
du har i pricip rätt men i detta faktiska användningsområde FEL ,, 5-56  , wd 40  och liknande sprayer är ingen elektronikspray som ger kontakt  ,, kontakten fixades ju i detta fall genom vanlig renskrapning/rengöring av kontaktytorna  .. elektronikspray eller brake cleaner löser upp oxider och dunstar av ( och funkar bra som startgas)
och SEN när ytorna är rena så sprayar man dom med 5-56  för att hålla fukten och ny oxid borta ,   funkar utmärkt i samtliga fall där man vill ha en korrosionskydd  genom att eventuell fukt/vatten rinner av oljefilmen som stannar kvar ..  i en bilmotor som fortfarande har kvar såna "omoderningheter" som fördelarlock  sprayar jag alltid insidan av locket ordentligt innan jag gör en motortvätt , då startar ALLTID bilen efter motortvätten  vilket den inte gör om jag inte sprayar .  värt att påpeka ang fördelarlockssprayningen  är att man inte får vara för snabb att sätta tillbaka locket ,, man måste släppa ut gaserna som kommer i samband med sprayandet , gör man inte det så får du en "tjusig" explosion i fördelaren när du startar ,,
 
och jag använder en hettvattentvätt  när jag motortvättar  .. lågt tryck ( 30 bar ) och HETT vatten/vattenånga ( 155 *c )  gör att allt blir "snuskigt" rent  men kan oxå ge problem med fukt i tex fördelarlocket  just pga denna vattenånga ,,  inte ens om man INTE spolar på locket så startar inte bilen efter en motortvätt iomed att vattenångan tränger in "överallt"
Titel: SV: El problem Foreman 400
Skrivet av: Calle Wadström skrivet 27 december 2012 kl. 14:13:49
hej jag har problem med växlingen på min Honda 450 foreman backväxeln ligger i och jag får inte ur den och det går inte att starta den och det går inte att växla med recervspaken  R blinkar på intrumentet det finns ström nyladdar batteri ?