ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Benpa skrivet 3 september 2015 kl. 22:21:37

Titel: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Benpa skrivet 3 september 2015 kl. 22:21:37
Var ute och gasade med min z-force 800 ex i dag, stannade till för att köpa mig en god glass :) skulle starta men nix! totaldöd!
Som tur var så har jag alltid med mig lite verktyg och startkablar av gammal vana.
Fick igång den med hjälp från en trevig bilist, och körde hem, då dog den igen efter ett tag! För att korta ner historien lite så var jag till slut hemma efter ytterligare ett samtal på hjälp.
Började ladda upp batteriet med Ctek i AGM läge, och tänkte att maskinen kanske inte laddade ordentligt, spänningen är densamma när jag startar motorn.
Tog isär kontakterna till laddningsregulatorn "den svarta klumpen med kylflänsar" och ser då att den ena undre kontakten med "röd kabel" är bränd inuti, och plasten har smält något.
Förmodar att den regulatorn är historia.
Någon som varit med om detta?
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Benpa skrivet 4 september 2015 kl. 17:20:09
Nu tar jag gärna emot tips av alla slag, innan jag blir skogstokig!
Köpte en Ctek laddare för 1400kr, Helt nytt AGM batteri 1400kr....fulladdat.
Men skumma saker händer! Alla batterier totalt dräneras när jag försöker starta maskinen. Displayen bara dimmas ned, jag hör ett litet svagt pipljud, men inget mer händer.
Sedan mäter jag batteriet och det har droppat under 12 volt.
Laddregulatorn ger 14,71volt när jag mäter utan att koppla till batteri när jag fick igång den en gång i dag.

Var i hela friden kan dränera ett batteri så snabbt? Utav att bara försöka starta.

Gött dyrt med ny laddare, nytt batteri, och förmodligen så är det något annat som spökar haha.

Enormt tacksam om någon kunde ge tips om vad det kan vara frågan om.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Jupiter skrivet 4 september 2015 kl. 17:35:23
Enklast att kolla om den laddar är att mäta på batteriets poler direkt, omkring 14 volt bör där bli. Dock så brukar inte en dålig laddningsregulator tömma ett batteri, iaf inte på kort tid. Jag hade nog kollat över samtliga kontaktdon och kabelanslutningar först. Alltså ta isär kontakterna, visuellt inspektera och ev. spray med lite kontakt spray. Kolla att jordkabeln från batteriet sitter ordentligt fast i motorn, även pluskabeln mellan startreläet och startmotorn. Detta är ju om inte annat bra att kolla ibland iaf.  :)
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Benpa skrivet 4 september 2015 kl. 18:45:49
Tackar för tipset! :) håller på att gå igenom allt nu.

Nu seriekopplade jag 2st fulladdade batterier, men fortfarande så låter det "trrrk,trrrk,trrrk," förmodligen från Solenoiden, när jag vrider på nyckeln och displayen slocknar.
Startmotorn börjar röra sig extremt sakta i 2sek, sedan är allt stopp.
Hoppas inte startmotorn ballat ur, men det kan den givetvis ha gjort.
Någon form av jord/el kontaktfel är det ju också vara.
Alla säkringar är dock hela.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Jupiter skrivet 4 september 2015 kl. 18:57:43
Tackar för tipset! :) håller på att gå igenom allt nu.

Nu seriekopplade jag 2st fulladdade batterier, men fortfarande så låter det "trrrk,trrrk,trrrk," förmodligen från Solenoiden, när jag vrider på nyckeln och displayen slocknar.
Startmotorn börjar röra sig extremt sakta i 2sek, sedan är allt stopp.
Hoppas inte startmotorn ballat ur, men det kan den givetvis ha gjort.
Någon form av jord/el kontaktfel är det ju också vara.
Alla säkringar är dock hela.

Låter som du har kraftigt spänningsfall, prova att mäta spänningen på startmotorn samtidigt som den är i ingrepp. Har den dåligt spänning så sitter nog felet innan startmotorn, kolla även säkringarna så att ingen ärg eller liknande finns.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Pv544 skrivet 4 september 2015 kl. 21:20:27
Prova koppla en extra jordkabel från batteriet till en bra jordpunkt man maskinen.
En startkabel borde funka fint.

Prova bygla startreläet, koppla ihop in och ut med en tång eller skruvmejsel.

Använd startkabel till att koppla plus direkt på startmotorn.
Då utesluter du möjliga felorsaker på vägen till startmotorn.
Man kan få använda en lång skruvmejsel till att komma åt kontakten på startmotorn. Alltså sätta klämman på mejseln och sen toppen av mejseln på startmotorns pluskontakt.

Några grejer man kan göra i sin felsökning.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Jupiter skrivet 4 september 2015 kl. 21:26:02
Var dock pricksäker om en mejsel används direkt på startmotorns pluspol, vi är nog många som råkat ut för gnistsprut om man nuddar annat som är jordat.  ()p
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Benpa skrivet 4 september 2015 kl. 22:16:07
Suveräna tips från er, ni är grymma!
Har mekat en del i mitt liv, men ström är jag inte direkt superbra på.
Körde lite "fulkopplingar" med extra jord mm, funkade inte, testade allt utom plus direkt till startmotorn.
Blev lite småirriterad efter ett par timmar, fläckte ut förarsätet och såg en klump under som jag faktiskt inte vet vad det är? grova plus och minus kablar och lite småkablar, ser ut att gå fram till panelen/tändlåset någonstans, någon form av relä?
Lossnade och smörjde allt, men icke.
Tänkte att nu ger jag snart upp, så jag skruvade dit originalbatteriet på plats, smörjde även dom kopplingarna, tänkte äsch, jag testar även om det är halvladdat, och bam!! startade 3ggr på raken utan problem...sjukt knepigt, och panelen lyste så fint att jag nästan fick svetsblänk  ;) förmodligen var väl någon koppling halvdålig kontakt på.
I morgon skall jag i stället skruva dit det nya friska batteriet och kolla laddningen, så får vi se.

Någon som mått strömmen direkt från kontakten på laddningsregulatorn och sett vad den ger?
Jag fick 14,71volt
När jag mäter laddningen på originalbatteriet som jag tror är kasst, så får jag bara max 12,35volt utan ljus mm påslaget.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 4 september 2015 kl. 22:30:35
14.7 är väl ganska normalt utan belastning och att den sjunker ner till 12.3 till 12.6 volt med belastning (ljus på) låter ganska normalt, men kolla anslutningar och smörj in med vaselin (för el) så fungerar den nog som den ska.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Benpa skrivet 6 september 2015 kl. 12:59:50
Nu har jag mätt för kortslutningar mm, och kan inte finna några problem med jorden mm någonstans.
Dock var originalbatteriet kaputt! Så jag satte dit ett nytt.

Den startar fint, mäter strömmen på batteriet och den verkar ladda, men efter en stund så luktar det bränt och pluskabeln som går från laddningsregulatorn börjar ryka.
Mycket konstigt då jag ej kan mäta att det är kortslutning eller överladdning mm, men något kan ju vara skumt inuti själva regulatorn som stället till det.

Det tråkiga i kråksången är att Den ÅF som jag köpte den av helt ny, verkar helt plötsligt inte intresserad av att hjälpa mig och byta eller skicka en ny laddningsregulatorn, det hördes på hans tonläge och ordval, förmodligen för att jag har servat den på annat ställe på närmre avstånd än GBG.
Han ville ha kopia på serviceboken mm eftersom det kunde vara "FALSKA stämplar" trots att jag servat på en verkstad som ATV Sweden har som ÅF hahaha
Har garanti, gjort alla servicar på auktoriserad cf-moto verkstad "ca 3.000kr x 4ggr", dock 2st av dessa hos en annan cf-moto ÅF där jag ej köpte den som ligger 20min från mig, och dom i sin tur är inte intresserade av att åta sig garantijobb! Så det blir en djävla rävsax man hamnar i.
CF-Moto i all ära, men riktigt sjukt täta serviceintervaller 150mil, dyra servicar "då de hittills endast bytt olja plus oljefilter, inget annat, luftfiltret såg ut som satan när jag kollade nu + dåligt andrahandsvärde = Inte ens värt det i långa loppet när man inte får hjälp.
De har ju ökat till 3Års garanti, men då måste alla servicar göras, och tar man bara de 15st som finns på första papperet så blir det ca 40 till 45.000kr, och då är maskinen inte värd mer än det, så rent teoretiskt så är maskinen värt noll kronor efter 3år, en bil kostar knappt i närheten på samma år/standardservice.


Slutar väl med att jag får beställa en ny laddningsregulator och betala själv!
Med de sjukt täta och dyra servicarna så borde garantiärenden gå betydligt smidigare.
Det tråkiga är ju att även kontakten från maskinen som kopplas in i laddningsregulatorn även är bränd och skadad, den är ju inte lika lätt att byta, själva laddningsregulatorn kan jag ju byta själv.

Bilderna är inklusive ström direkt från regulatorkontakterna, så den ger ju uppenbarligen ström, dock något mindre än sist jag mätte.
Glömde ta kort i själva regulatorkontakten, men där är det smält plast och bränt som ett runt hål runt hela pluskontakten.

EJ LYCKLIG LÄNGRE!
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Jupiter skrivet 6 september 2015 kl. 13:51:37
Du kan hälsa din ÅF att det finns EU direktiv på att det finns inga som helst krav på service hos s.k auktoriserad för att behålla garantierna, hade anmält honom till ARN utan att tveka.  >:( Dessutom skall däremot aukt ÅF åta sig garantijobb ovasett om den är köpt där eller inte. KO och ARN, de ska fan veta sina skyldigheter!

Frånsett det verkar regulatorn kass, klarar troligtvis inte att dra ner spänningen från generatorn till 12-14 volt och därför går varm.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: LARRYLUKE skrivet 6 september 2015 kl. 17:37:09
Trist situation, men om föregående svar (Jupiters) stämmer, så har du alla förutsättningar för att sätta dit ÅF du köpte den av. Lider av en dålig ÅF jag med, kommer byta till en annan sen. Hoppas allt löser sig tillslut!
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Benpa skrivet 6 september 2015 kl. 18:14:07
Japp, skall ringa lite i morgon.
Och om det inte blir ordning på det hela, så kontaktar jag ATV Sweden direkt, så får dom lösa det.
Som sagt, servad alla gånger på auktoriserad cf-moto verkstad med stämplar, rekommenderade från ATV Swedens egna hemsida.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Jupiter skrivet 6 september 2015 kl. 18:31:22
Trist situation, men om föregående svar (Jupiters) stämmer, så har du alla förutsättningar för att sätta dit ÅF du köpte den av. Lider av en dålig ÅF jag med, kommer byta till en annan sen. Hoppas allt löser sig tillslut!

Det är upp till kamp mot ÅF som sätter egna regler, hoppas vi kan få fram de som råkat illa ut. Jag ska faktiskt kontakta både ARN och KO igen och be de skriva ner sina uttlåtanden om vad som gäller och fan i mig skicka det till importörerna. Aaaaaaahhh!!   :knupple:
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Benpa skrivet 6 september 2015 kl. 22:27:23
Äh, orkade inte vänta.
Skickade ett 2sidor långt mail till Atv Sweden i stället med bilder på diverse fel, så får dom lösa det.
Hade ÅF varit intresserade av att hjälpa mig, så hade de ju bett mig komma in med maskinen för att åtgärda felen och samtidigt ta med mig servicehäftet, i stället för att be mig faxa/maila in servicehäftet för kontroll av "falska stämplar mm"
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Jupiter skrivet 6 september 2015 kl. 22:49:52
Får man fråga vilken ÅF det är?
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Benpa skrivet 7 september 2015 kl. 07:21:13
Ja,  det får du :) 
Men jag avvaktar lite med att hänga ut någon/några innan ärendet är klart eftersom det är ett känsligt läge.
Men får jag ingen hjälp nu,  så skall jag lägga ut hela mailet också.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Benpa skrivet 7 september 2015 kl. 14:04:24
Så där ja!
Har nu pratat med VDn på ATV Sweden, som var väldigt förstående och hjälpsam.
Bad mig kontakta ATV Huset som svarade att det var inga problem! Dom tar på sig jobbet och jag skall köra in maskinen till dom på Torsdag.
Fantastiskt! Är så tacksam att det finns bra människor och företag som vill hjälpa.

Företaget jag köpt den utav heter Wheels4U i Mölndal......Håll er borta från dom, punkt! Pigga på att sälja, men inte så pigga på att fixa på garanti verkar det som.

Kan ju kanske vara av intresse att gå ut med vad för fel jag råkat ut för totalt på maskinen sedan den var ny....samtliga problem har uppstått mellan 100mil till nu körda ca300mil endast asfalt och grusvägar, ingen terräng.
Dock hade jag problem med oljetrycket från start, vilket också finns noterat här i forumet.

1.Oljetrycksindikatorn blinkar med jämna mellanrum fortfarande, främst på tomgång, så något är förmodligen vajsing fortfarande.
2.Hastighetsmätaren slutar att fungera emellanåt, och en lampa för kabelkontakt blinkar, sedan kommer mätaren tillbaks, för att sedan försvinna igen, verkar vara någon form av fel på hastighetssensorn, eller glapp.
3. En tändkabel lossnade under färd och hela ljuddämparen glödde rött! Bränslet har antänts direkt i ljuddämparen, Legeringen förstörd och den har redan börjat rosta. Båda tändkablarna sitter extremt löst och fick sättas fast med klämmor tills vidare. "värt att notera, ATV Sweden har gått ut med detta till verkstäderna med tändkablarna och att de skall bytas" men jag har inte fått det åtgärdat då service gjorts trots påpekande.
4.Tjutande ljud från startmotorn ganska ofta “var 5e gång” drar runt lite trögare då också, kanske normalt?
5. Bränd laddningsregulator samt kabelkontakt till den, dränerat batteri på ett par sekunder vid startförsök. "tillfällig lösning för att få igång maskinen, dra ut kontakten från laddningsregulatorn med RÖD och GRÖN kabel, då startar den"

En annan notis till er maskinägare som jag funderade på är: HÅLL HÅRT I SERVICEBOKEN/HÄFTET! För tappar ni det, eller råkar ut för en olycka så det förstörs, så är det hejdå garanti! Finns ingen lagring i databas mm, men är på gång enligt VDn på ATV Sweden.




Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Jupiter skrivet 7 september 2015 kl. 14:27:43
Skönt att det löst sig, hoppas bara ATV Huset sköter sitt åtaganden fort i ditt fall, för jag var i kontakt med dem angående en detalj jag inte var nöjd med och de har inte svarat på 3 veckor nu. De var snabba när jag skulle köpa dock.......
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Benpa skrivet 7 september 2015 kl. 15:25:16
Aha , ok Jupiter. Kontakta dom igen ifall de kanske har glömt, för det kan man faktiskt göra.
Men generellt så vill ju ÅF sälja snabbt såklart för att bli av med maskiner och få in nya modeller hela tiden, men sköter man inte garanti, service och reservdelsförsäljning, ja då får man genast "hack" i maskineriet.

Tror att alla ÅF har folk som är nöjda, och lika många som är missnöjda, man får ha lite tur och träff helt enkelt, kan vara stor skillnad vem man pratar med osv.
Är man inte nöjd så får man ju vända sig till någon annan ÅF och hoppas på att dom är bättre.

Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Lundberg skrivet 7 september 2015 kl. 15:27:21
ATV sweden verkar vara riktigt bra.
Dom ska byta ut min 550 som har strulat från dag 1 till en helt ny (Jag valde dock att lägga till mellanskillnaden och handla en 800 istället).

Skoj att det löste sig.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Jupiter skrivet 7 september 2015 kl. 15:31:09
Aha , ok Jupiter. Kontakta dom igen ifall de kanske har glömt, för det kan man faktiskt göra.
Men generellt så vill ju ÅF sälja snabbt såklart för att bli av med maskiner och få in nya modeller hela tiden, men sköter man inte garanti, service och reservdelsförsäljning, ja då får man genast "hack" i maskineriet.

Tror att alla ÅF har folk som är nöjda, och lika många som är missnöjda, man får ha lite tur och träff helt enkelt, kan vara stor skillnad vem man pratar med osv.
Är man inte nöjd så får man ju vända sig till någon annan ÅF och hoppas på att dom är bättre.

Har kontaktat dem 5 ggr, tycker de snart fått sin chans. Men det är verkstaden och inte tillbehör/butik ska tilläggas.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Benpa skrivet 1 oktober 2015 kl. 20:44:58
Ok, dags för en liten uppdatering.
Hoppas för allas skull som äger tex zforce, terralander 800 mfl inte råkar ut för bränd laddningsregulator där själva KONTAKTEN smälter.
3 veckor på verkstad nu, hade jag inte ringt in flera ggr så hade jag fortfarande inte vetat ett skit.
Den kontakten sitter i själva kabelstammen, och verkar vara illa svår att trolla fram.
Förmodligen är alla andra fel inte heller åtgärdade verkar det som.
Hastighetssensor = tappar hastigheten ner till noll rätt som det är, detta är ju svårt att kontrollera, men varför ljuga om det? Ej utbytt vad jag vet.
Tändkablar som lossnar av sig själva = Känt av Atv Sweden enligt deras VD, samt att de skickat ut en "bulletin" till alla ÅF, men de jag pratat med är som frågetecken = Ej utbytta.
Oljetryckslampan blinkar på tomgång mm = Enligt ÅF helt normalt??
Jag kunde ju beställt hela kabelstammen från USA, fått det hit på en till 2veckor max, och satt dit det själv snabbare än vad detta går.
Sorry, men börjar bli bra djävla irriterad nu, sökt ÅF igen i dag "3dje gången nu" om statusuppdatering och bett dom ringa tillbaks, men icke.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 1 oktober 2015 kl. 21:13:39
Det är ju inte din ÅF som gör att maskinen står länge på verkstaden utan AtvSweden.
Hade de haft en normal reservdelsförsörjning hade det redan varit klart.
Det är jättelätt att gnälla på ÅF när det i själva verket är AtvSweden som är kräk och bara vill kränga maskiner utan att kunna förse marknaden med reservdelar.

Att oljelampan blinkar är normalt på de flesta cf800 eftersom drevet till oljepumpen är av tveksam kvalitet och går sönder.
Våran skar efter 300 mil utan att AtvSweden ville ta det på garanti.
Att hastighetsmätaren går upp och ner är också normalt på en cf, man får byta mätarhuset så ordnar det sig.

Det är alltså Atvsweden som förser ÅF med reservdelar OCH som beslutar vad som skall göras via garantin. Inte ÅF
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Benpa skrivet 1 oktober 2015 kl. 21:49:27
Ok, jag håller med dig till viss del om det du säger, självklart har ATV SWEDEN det största ansvaret här, och jag är inte otacksam för att denna ÅF tog in min maskin och försöker åtgärda felen då den firma jag köpte maskinen av svek mig.
Men totalt NOLL återkoppling, inga av de andra felen åtgärdade alls, det tror jag väl knappast har med ATV SWEDEN att göra väl?
Kontakten till laddningsregulatorn = ja, alla övriga fel, nej.
Pratade direkt med atv swedens VD Micke Anderzon om dessa fel, han bad mig kontakta just Atv Huset med löfte om att allt skulle åtgärdas, Så de måste ju ha någon form av kommunikation gällande min maskin antar jag, men så kanske inte är fallet.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Benpa skrivet 18 oktober 2015 kl. 20:09:19
Ok, har nu fått hem maskinen igen efter 1mån och 6dagar.
Atv Sweden hade en hel kabelstam på lager, som jag kontrollerade med dom för 1mån sedan, som de skickade efter en hel del "sjukdomsbesked" enligt Atv Huset.
Orkar inte spekulera i varför det tog sån tid, eller vems felet är mm, utan är bara tacksam att jag äntligen fått tillbaks maskinen.
Inga övriga fel åtgärdade då de ej kunde konstatera fel, de hade kört 3mil. Då är det lite tragikomiskt att det första som hände när jag kom hem och körde endast 1mil, råkade ut för inte mindre än 3st hastighetsmätarfel.....suck. Nu skall jag försöka åtgärda det själv om jag bara lyckas lokalisera givaren. Och byta ut den själv om felet inte ligger i smutsig kontakt eller liknande.
Titel: SV: Totalstopp och förmodligen bränd laddningsregulator?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 18 oktober 2015 kl. 21:38:02
 ()p