Okey. Då ska jag göra det. Väntar på nya däck och variatorkitt. Då ska jag passa på att rengöra, smörja, fetta mm Här är klippet iaf
Vill man ha lätta smidiga växlar, så ska man göra rent variatorerna + rengöra och smörja in envägs lagret i primärvariatorn med nytt fett.. då kommer växlarna att flyta smidigt..
Byt ut lagrena mot motsvarande lager från lagerbutiken. Original lagren snurrar för trögt även fast det är rent och smort.
Men visst fungerar original lageret som en motorbroms där av de små fjädrarna eller är jag helt fel ute?
Aja, nu är det iaf bes nya lager. Blir om att testa. Och he dit nytt fett :-) Kan filma före och efter, och försöka beskriva känslan. Om det av nån anledning skulle börja gå lättare att få i växlarna Känns som att om lagret går lättare så sliter den inte lika mycket på remmen. Aja, får se vilken inverkan det gör
Det går att vända på plastringen så att spåret är ut från cvt _^_. Då drar det mindre i cvt till växel lådan.
Vad är det negativa med att vända på brickan? Eller vad kan hända? Biter den sämre i remmen?
Det är positivt att vända plastringen, den ska göra så att fettet inte slungas ut till remmen, den klämmer på frinavet 21b och vänder man på den så klämmer den mindre mot frinavet men gör samma funktion ändå. Och remmen dra mindre på lådan Viktigt att dra bulten på cvt till motorn med 90nm, lådans cvt med 60nm Inte många bryr sig med nm, men går bulten av eller lossna så kommer den igenom kåpan, då känns det bättre att betala 1700,- för ny kåpa, med att dra bulten med nm.
Jag byte lager i dag till SKF 61808-2RS1 och det blev stor skillnad, nu behöver man inte "bryta" i växlarna, "ulande" ljudet på N och P försvann ochså
Hur svårt är det att byta det lagret då för en novis?
Ok verktyg finns på jobbet, men sen vet jag inte mer. Har ju bara mekat med div bilar.
börja med att ta bort kåpan till variatorn sedan så skall du ta loss bulten på primären och det görs lämpligast med en mutternknack, sedan tar du isär allt och kommer ihåg hur det satt, bytt ut lagrena och sätt tillbaka allt...bulten som håller allt skall dras med 90Nm (om jag inte minns fel)obs var uppmärksam när du plockar bort allt från axeln, det sitter 2 små stift i axeln med fjädrar som kommer att ploppa ut, håll en trasa över så dom inte kan flyga så långt...
förresten vad kostade det?
Efter 10 timmars servicen på min maskin så gick växlarna mycket lättare att få i.Kan nog ha med oljebytet och göra?
Troligen så har du en bra återförsäljare som var snäll och rengjorde variatorn. Bör inte haft med oljebytet och göra.
Var och hur smörjer ni lagren innan hopplock? Nu när jag plockat bort själva kopplingen #21b med dom två lagren #22 för inspektion så tycker jag inte lagren är speciellt dåliga, hur lätt ska dom snurra ca? Det hörs absolut inge knaster eller snurrar ojämnt tycker jag.jag kan snurra med ett finger men det tar emot litegrann.. tillbaka till frågan, tar man bort lagren och fettar inifrån eller lägger man fett i själva spåren på 21b med lagren på plats? sen vid #25 ska man oxå fetta, lägga i spåret vid fjäderpiggarna bara?
Om lagrena är bra, låt dom sitta kvar i envägs kopplingen. Smörj lite fett i de sneda spåren mellan lagrena. Lagrena är permanent smorda så dom ska inte smörjas. Montera ihop men uteslut plast brickan med nr 20 helt. Då den ej fyller någon funktion.
Förrästen. Någon som vet vad det är för spec med brps fett som man ska använda? Vad är dens uppgift? Ser ju att dom ska vara i envägslagret och på plast brickan? Måst få till lägga, förjävligt nöjd med Renegaden
Fettet får inte smälta så det rinner ut i cvt och remmen.Ta ett fett med smält gräns på min 240grader eller mera .
Jag tog bort min plastbricka nu när jag va där och rev. Men nu rullar det ju för lätt istället Så nu står ju växellådan helt still på tomgång och då blir det svårt att få i växlarna pga. det istället
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️