ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Ubbe68 skrivet 2 september 2012 kl. 22:29:31

Titel: Kvalite på can-am
Skrivet av: Ubbe68 skrivet 2 september 2012 kl. 22:29:31
Är det någon som har bättre erfarenhet utav outlander -10?
Än vad jag har.
Min har gått 15 timmar och har (vad jag tycker) väldigt dålig kvalite.
Har inte kört i skogen.
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 2 september 2012 kl. 22:32:05
Vad har hänt? Tycker du den känns dålig på vägen, eller har den gått sönder för dig?
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Britsmar skrivet 2 september 2012 kl. 22:45:00
Hej jag har en bil, har bara kört den fram o tillbaka till jobbet. Men tycker den är ganska dålig. Va tycker ni?
Obs jag kör bara rakt fram.

Lite svårtydigt inlägg? Vad har du problem med? Specifikt?
15 timmar av plogande på uppfarten eller pendlande till jobbet?
Har faktist inte mött en människa som yttrat den meningen om can-am ärligt talat.
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Micce skrivet 2 september 2012 kl. 22:51:36
Visst pajar sakerna men är ändå grymt förvånad över att de håller så väl
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Framnäsmannen skrivet 2 september 2012 kl. 23:00:03
Min -10a har snart gått 400 timmar och jag har kört mer än bara på gårdsplan och har inte haft några egentliga problem som gör att jag blir tveksam över kvaliteten. Tvärt om!
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Olzone skrivet 3 september 2012 kl. 06:30:15
Kvalitet är ett subjektivt begrepp och beror på vad man jämför med. Ibland är kvalitet att ha hög motoreffekt och snygg kaross. I bland är kvalitet kraftiga material med fin passning. Om Can-Am skulle ha dålig kvalitet för att köra i skogen med så borde inte 75% av de som var på Säter träffen senast knappast valt denna maskin. Men då du aldrig kör i skogen kanske det finns bättre maskiner för dig.
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: bandit.se skrivet 3 september 2012 kl. 07:06:15
det största problemet med can-am är reserdelar 26 veckor för att få fram nya drivaxlar under all kretik 6veckor för en bensin pump och den var oxå trasig ytligare 5 veckor utan maskin brp är helt bedrövliga
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Outlander800xxc skrivet 3 september 2012 kl. 21:42:14
Har själv lite kvar att önska vad gäller kvalité. Men säkert är det bara småsaker och justeringar.

Bland annat att tomgången/drivningen inte fungerar bra innan den blir varm mm. Lägger man i växel så drar den iväg och bromsar man så slirar remmen å luktar fan.
Försöker man rycka ur växeln går det inte, spaken är 2 lägen bort men vägrar växla.
Lägger man 150.000:- på en "värstingmaskin" ska man inte behöva stänga av den när man ska växla mellan fram och back. Kan bli 4-5ggr om det är trångt i garaget.

Nyligen fuktade den vid handbromsen och släppte bromstrycket så hjulingen rullade rakt in i bilen som var några dagar gammal. Bara tur att det inte blev skador.

Blir jävligt varm och låter mycket från rem och drivlina (iofs bättre på efterföljaren, jag har en 2011:a)

Som sagt, säkert justeringar och småsaker men ändå inget man förväntar sig eller ska acceptera i toppskiktet. Har nu bara kört 25 timmar på 17 månader :)

Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Bamse- skrivet 4 september 2012 kl. 06:17:15
låter som du bore se över variatorm lite för så ska den int bete sej
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 4 september 2012 kl. 08:42:39
Jag skulle nog vilja påstå att Can-am hör till det märket som åtminstone är färdigbyggda när dom säljs.

exempel. Hur många andra märken får du rejäla bumpers, både fram och bak, samt handtagsskydd för händerna.

Det där med att bromsen sviker är inte CA ensamma om. har hänt på flera andra märken också.

Värmeproblem existerar även på andra märken.

Det som lät mest oroande var det du nämde om variatorn, tungväxlad etc.
Det kan jag hålla med om att det är irriterande.

Sen att det tar ett halvt år att få fram reservdelar påverkar ju knappast kvalitén på maskinen.

Nåja. Lite färgad är jag....
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Britsmar skrivet 4 september 2012 kl. 09:12:46
25 timmar på 17 månader? Kan förstå att du tappar tryck i bromssystemet. Hur länge stod den parkerad innan du upptäckte att den rullat iväg då? Bromskolvar är ju inte till 100% täta, nu vet jag i ärlighetens namn inte om just can-ams nyare maskiner kör på vajer eller inte gällande parkeringsbroms men prylarna (bromsar nämnvärt) måste ju motioneras för att hålla sin funktion. Det kan ju inget märke komma undan, eller?
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Micce skrivet 4 september 2012 kl. 10:20:22
Har själv lite kvar att önska vad gäller kvalité. Men säkert är det bara småsaker och justeringar.

Bland annat att tomgången/drivningen inte fungerar bra innan den blir varm mm. Lägger man i växel så drar den iväg och bromsar man så slirar remmen å luktar fan.
Försöker man rycka ur växeln går det inte, spaken är 2 lägen bort men vägrar växla.
Lägger man 150.000:- på en "värstingmaskin" ska man inte behöva stänga av den när man ska växla mellan fram och back. Kan bli 4-5ggr om det är trångt i garaget.

Nyligen fuktade den vid handbromsen och släppte bromstrycket så hjulingen rullade rakt in i bilen som var några dagar gammal. Bara tur att det inte blev skador.

Blir jävligt varm och låter mycket från rem och drivlina (iofs bättre på efterföljaren, jag har en 2011:a)

Som sagt, säkert justeringar och småsaker men ändå inget man förväntar sig eller ska acceptera i toppskiktet. Har nu bara kört 25 timmar på 17 månader :)
Låter som skit eller nått kommit in i variatorn,så ska det inte vara.
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: O_Jonsson skrivet 4 september 2012 kl. 10:40:01
En nöjd kund berättar för en person. En missnöjd berättar för tio.
Finns garanterat måndags ex hos alla tillverkare men det kanske förekommer mer frekvent hos billigare märken.
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 4 september 2012 kl. 13:22:58
En nöjd kund berättar för en person. En missnöjd berättar för tio.
Finns garanterat måndags ex hos alla tillverkare men det kanske förekommer mer frekvent hos billigare märken.

Mitt breda flin efter varje gång jag kört kan ingen missa  :sunny:
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: O_Jonsson skrivet 4 september 2012 kl. 17:00:11
Mitt breda flin efter varje gång jag kört kan ingen missa  :sunny:

Folk kanske tror att du är glad för att maskin höll hela vägen hem ;D
Såg att jag skrev lite tokigt, menar naturligtvis inte att can-am är ett lågprismärke :)
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 4 september 2012 kl. 20:31:12
Jag skulle nog vilja påstå att Can-am hör till det märket som åtminstone är färdigbyggda när dom säljs.

exempel. Hur många andra märken får du rejäla bumpers, både fram och bak, samt handtagsskydd för händerna.

Det där med att bromsen sviker är inte CA ensamma om. har hänt på flera andra märken också.

Värmeproblem existerar även på andra märken.

Det som lät mest oroande var det du nämde om variatorn, tungväxlad etc.
Det kan jag hålla med om att det är irriterande.

Sen att det tar ett halvt år att få fram reservdelar påverkar ju knappast kvalitén på maskinen.

Nåja. Lite färgad är jag....

Jag ser ju can-am som ett märke där jag betalar 50.000 för saker jag inte behöver.
Missförstå mig inte men hade bas renegaden på 800 cc funnits här som den finns i USA hade jag antagligen köpt en med en gång.
Då den antagligen hade hamnat runt 100-110 tusen.
Lägger man då till nästan 40 tusen till en "riktig" renegade så har can-am:en en massa egenskaper/defekter en såpass dyr maskin inte skall ha.
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 5 september 2012 kl. 07:16:11
Jag ser ju can-am som ett märke där jag betalar 50.000 för saker jag inte behöver.

Det kan jag hålla med om.  Dom är väl marknadens dyraste maskiner, men inte fan är dom marknadens bästa maskiner.

Dock ang. det här med priser så vill jag nog anse att CA-650xt är en väldigt prisvärd maskin jämfört med 800 och 1000cc. runt 100k för "färdig" maskin
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Micce skrivet 5 september 2012 kl. 08:40:40
Kanske är jag fel gängad men tycker ju det saknas massor på orginal maskinen  :P
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: core_am skrivet 5 september 2012 kl. 14:50:33
Kanske är jag fel gängad men tycker ju det saknas massor på orginal maskinen  :P

då är det fler som är felgängad isåfall :headbang:

bara tillbehörena kostar ju som en 3djedels maskin  :-\
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: I Can skrivet 5 september 2012 kl. 16:07:54
Ja jag kan bara instämma i skaran som gillar maskinen.
Har iof bara hunnit rulla 150+ mil men inte något som har bråkat på maskinen.
Enda anmärkningen jag kan komma med är väl att däcken som sitter på maskinen orginal INTE tycker om asfalt. Attan vad gummit går hårt åt...
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: köraatvärnajs skrivet 5 september 2012 kl. 16:23:04
själv har jag en 800r XMR 2012 har kört c:a 60timmar
däcken Gorrilla som sitter på  är super fina

Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 5 september 2012 kl. 16:33:30
Däcken (som inte har med can-am och göra) är värdelösa. Mina var tvärslut efter 150 mil.

Men kan rekommendera Maxxis Ceros om ni petar en del asfalt.
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: I Can skrivet 5 september 2012 kl. 16:57:51
Ja däckbyte (som påpekat inte har med maskinen att göra) blir nog att byta snart för det blir ju en del mil efter asfalten för att ta sig till lite roligare områden.
Får kanske starta en ny tråd om vilka däck som föredras i olika miljöer/årstider?
Skulle behöva lite tips nu när vintern är i antågande och jag är i behov av nya skor till älsklingen.  :headbang:
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: köraatvärnajs skrivet 6 september 2012 kl. 11:25:24
ang. can-am kvalitetsproblem
 Dealer Bulletin Released
OK, as you can see we released the communication to our dealer network yesterday afternoon. We wanted to make sure our BRP Dealer network had time to see the bulletin before coming on here, as I am sure many of you will be calling your dealer asking about this.

I just want to stress something about our dealer network. You may find that upon contacting the dealership, they still haven't read the bulletin. This is normal. A lot of multi-line dealers get multiple bulletins from manufacturers every day and it may take the service department a little time to catch up. Have a little patience with them and give them time to check the bulletin. If they don't have a clue, you can state the bulletin number 2013-1 and they will know where to look.

As for the bulletin, here is the information.

First, you will not pay out of pocket to have the reinforcement kit installed. This includes every vehicle in the bulletin with our without an existing crack with the identified G2 frames. The reinforcement kit should take about an hour to install and is a simple process.

Second, BRP will warranty this section of the frame for a period of 7 years from the vehicle registration date, with or without the installation of the Reinforcement kit. This only applies to units listed in the bulletin (all 2012 Outlander and Renegade ATVs, and selected 2013 ATVs with a G2 frame) Standard warranty on this part is six months. This warranty is transferable and clearly stated in the bulletin.

A running change was made to address this affected area on most 2013 models.

You can choose to have the reinforcement kit installed or not have the kit installed, no matter what, if your vehicle is affected by this bulletin, it is covered in that area for the seven years. And, at any point in the life of the affected vehicles, we will install the brace at no cost to the owner.

Guys, the kit address the issue, stops the crack from forming and is designed to stop the crack from propagating. I can also tell you there has been no functional failure resulting from this frame section cracking, neither in tests or in racing, nor on customer vehicles. I want to stress this point. No functional failure has resulted from it. And extensive testing supports this statement, it hasn't happened to any race units, and it hasn't happened on any consumer units.

For those of you who have done a repair while waiting for BRP to release this solution, we will look at those on a case-by-case basis. For those who had the frame welded per BRP instructions, we will help you out. The quickest and easiest way to begin that process is by filling out the following form:
på svenska ( från google )
Återförsäljare Bulletin Utgiven
OK, som ni kan se att vi släppte kommunikationen till vårt återförsäljarnät i går eftermiddag. Vi ville se till att vår BRP återförsäljare nätverk hade tid att se bulletin innan du kommer på här, som jag är säker på att många av er kommer att kräva din återförsäljare frågar om detta.

Jag vill bara understryka något om vårt återförsäljarnätverk. Du kanske upptäcker att när du kontaktar återförsäljare, de fortfarande inte har läst bulletinen. Detta är normalt. Många flera linjer återförsäljare får flera meddelanden från tillverkare varje dag och det kan ta serviceavdelning lite tid att komma ikapp. Ha lite tålamod med dem och ge dem tid att kolla anslagstavlan. Om de inte har en aning, kan du ange bulletin nummer 2013-1 och de kommer att veta var man ska leta.

När det gäller bulletinen här är informationen.

Först kommer du inte betala ur fickan för att få förstärkning kit installerad. Detta gäller alla fordon i bulletinen med eller utan en befintlig spricka med de identifierade G2 ramar. Förstärkningen kit bör ta ungefär en timme att installera och är en enkel process.

Andra BRP kommer garantin detta avsnitt av ramen för en period av 7 år från bilens registreringsdatum, med eller utan installation av Förstärkning kit. Detta gäller endast för enheter som förtecknas i bulletinen (alla 2012 Outlander och ATV Renegade, och valde 2013 ATV med G2 ram) Standard garanti på denna del är sex månader. Denna garanti är överförbar och tydligt i bulletinen.

En löpande ändring gjordes för att åtgärda detta drabbade området på de flesta 2013-modeller.

Du kan välja att få förstärkning kit installerat eller inte har kitet installerat, oavsett vad, om din bil påverkas av den här bulletinen är det täckt i detta område under de sju åren. Och vid någon punkt i livet för de drabbade fordon kommer vi installera stag utan kostnad för ägaren.

Killar, stoppar satsen adress frågan sprickan bildas och är utformad för att stoppa sprickan från förökningsmaterial. Jag kan också berätta att det har skett någon funktionsfel till följd av denna ram avsnittet sprickbildning, varken i tester eller racing, eller på kundens fordon. Jag vill betona denna punkt. Inga funktionsfel är resultatet av den. Och omfattande tester stöder detta uttalande har det hänt att inte någon race enheter och det har inte hänt på varje konsument enheter.

För er som har gjort en reparation i väntan på BRP att släppa denna lösning kommer vi att titta på dem från fall till fall. För dem som hade ramen svetsas per BRP instruktioner, kommer vi att hjälpa dig. Det snabbaste och enklaste sättet att börja denna process är genom att fylla i följande formulär:
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: Ubbe68 skrivet 6 september 2012 kl. 22:08:58
Lite förtydligand ang kvaliten på can-am.
El fläkten har laggt av,datorn till motor styrningen trasig,
Driv axel damask x2 hål i. Onormalt transmisionsljud.
Och detta på 60 mil och 14 tim.
Då kan jag tycka att min kodiac från -93 är bättre.
Men den har ju inte alls samma komfort och teknik.
Har provat andr och dom låter mycket mindre.
Har kört 4 hjuling sedan -98 både i yrket och på fritiden i skogen. Skulle vilja komma till träffarna som finns söder ut.
För här i norr är det inte lika mycket utav den varan.
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: strogg666 skrivet 8 september 2012 kl. 07:51:13
Hej jag har en bil, har bara kört den fram o tillbaka till jobbet. Men tycker den är ganska dålig. Va tycker ni?
Obs jag kör bara rakt fram.

Lite svårtydigt inlägg? Vad har du problem med? Specifikt?
15 timmar av plogande på uppfarten eller pendlande till jobbet?
Har faktist inte mött en människa som yttrat den meningen om can-am ärligt talat.
()p
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: strogg666 skrivet 8 september 2012 kl. 08:13:48
Lite förtydligand ang kvaliten på can-am.
El fläkten har laggt av,datorn till motor styrningen trasig,
Driv axel damask x2 hål i. Onormalt transmisionsljud.
Och detta på 60 mil och 14 tim.
Då kan jag tycka att min kodiac från -93 är bättre.
Men den har ju inte alls samma komfort och teknik.
Har provat andr och dom låter mycket mindre.
Har kört 4 hjuling sedan -98 både i yrket och på fritiden i skogen. Skulle vilja komma till träffarna som finns söder ut.
För här i norr är det inte lika mycket utav den varan.
[/quot
Drivaxeldamaskerna kan du inte skylla på kvaliten...du kör på damaskdödar vägar....dvs hyggen....
fläktpobemet låter intresant, har den lagt av helt? dvs att den kokar? jag upplever att min
fläkt går väldigt ofta jämfört med kompisars som har  "den gamla modellen (800:an)
Kvalitetsmässigt så känns min okej...trots vissa saker jag skall ta upp
vid nästa service, typ dålig bromsverkan,handbroms släpper trycket,det knirrar i fjädringen,vinchen fungerar inte alltid,skinnet på sadeln har släpt i framkant,hela frampartiet har lossnat+tappat några skruv....osv
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: lasse123 skrivet 12 oktober 2012 kl. 23:58:48
Måste säga att jag är förjävla nöjd över kvaliten! Min outlander 800 -07 som jag hade tidigare är anl till att jag valt att köpa en ny can am.. Kan säga att jag använt den väl! Mycket mudd, vatten,snö, skogskörning.. Men Mestadels mudd:) Min kompis o jag köpte samtidigt o hämtade ut dem samma dag.. O avänt dem på ungefär samma sätt.. De har följts åt med samma barnsjukdomar o mindre fix på maskinerna..
De problem jag haft..
Kört av en drivaxel fram.. Garanti
Cvt läckte in vatten från ny.. Bulletin
Vattenpump trasig.. Garanti
Winsch haveri.. Garanti
Gick varm ibland.. Rengöra kylare;)
Low batt.. 3 xenon, värmare.. Extra batteri löste dock inte prob helt
bytt rem två ggr på 600 mil.. Garanti en.. Köpa en själv.. Förar fel;) ( kompisen bytte aldrig)
Bromsbelägg bytte vi båda tidigt till belägg från USA efter det höll de!
Summa sumarum: Reparations kontot har i princip varit obefintligt..
Vi har dock båda servat o hållt efter maskierna regelbundet.
andra hands värdet när vi sålde i våras var väldigt bra.. Fick 38 mindre än vi betalt ny.. tycker det är bra på 5 år.. Blir ju lättare o motivera hemma o byta maskin:)
G-2:an är ju dock ett oprovat kort, har redan kört sönder mer plast än på G-1:an o då bara kört 80 mil.. O inte ens i närheten sådan körning som G-1:an fick va med om:)
Annars väldigt nöjd med nya..
Titel: SV: Kvalite på can-am
Skrivet av: insomnia skrivet 13 oktober 2012 kl. 16:30:22
Är det vanligt att displayen går sönder på can-am, har en 650 -13, efter första timmen körning så börjar jag se att det slocknat en massa pixalar till och från lite här och där på displayen, svårt att se timmar man kört i vissa fall, samt att tankmätaren bara kan visa halv tank trots att den är full. Talade med min ÅF vid 10timmars servicen och jag får ju givetvis en ny på garantin. Var mest nyfiken om fler varit med om detta.

I övrigt är jag hemskt nöjd med maskinen, otroligt skön att köra, synd att det börjar bli så kallt här uppe i dom norra delarna av landet :)