ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Tocel skrivet 5 april 2018 kl. 06:42:34

Titel: Transportera en ATV
Skrivet av: Tocel skrivet 5 april 2018 kl. 06:42:34
Hur säkrar man bäst och lättast en ATV vid transport på en släp med kåpa? Ska dra detta ekipage efter husbilen i sommar genom Europa ca 500-600 mil. Är det ok att fästa den fram med vinschen i en lastögla rakt ner och med spännband om bakhjulen? Eller ska det vara spännband fram också? Första gången vi reser med hjulingen efter.
Titel: SV: Transportera en ATV
Skrivet av: qbtq skrivet 5 april 2018 kl. 08:45:36
Hej.

Kan tipsa om att plöja denna tråd för bästa tips M ;-)
https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47604.0

Men kort är min rekommendation.. Säkra i ofjädrad del = Spänn fast hjulen i släpet.. = Alla 4 för att det ska vara säkert. På samma sätt som man ska lastsäkra en bil på släp.
Titel: SV: Transportera en ATV
Skrivet av: GeFeldz skrivet 6 april 2018 kl. 15:58:24
Ta spännband fram också, vinschen kan slacka av eller så går bandet/ vajern av och då blir det skador och lastförskjutning.
Titel: SV: Transportera en ATV
Skrivet av: Hydro skrivet 6 april 2018 kl. 21:30:00
Bäst.. och lättast... är ofta två olika saker.    :whip:

Eftersom du har kåpa så syns det ju dock inte och gränserna inom EU passeras oftast snabbt och smidigt.
Men har du åkt en del neråt så vet du nog redan att kanske främst tysktalande (D, CH, A) polis kan vara rätt nitisk så hade jag varit du skulle jag nog kolla med Motormännen eller någon annan organisation som faktiskt VET.
Stoppklossar kanske är krav i vissa länder tex..?

Såg i en annan tråd att du letade däck för att åka asfalt och grus och det känns lite som att dessa vägar kanske är utanför Sverige?
Du undrade lite om dimensioner och mitt tips är att kolla hur det är med helfordonsgodkännande i dessa länder.
Reglerna är väl i princip lika inom EU, men vi i Sverige har ju rätt förlåtande polis.
...eller kanske okunnig...
Neråt kan de som sagt vara rätt nitiska.
Åker jag i Tyskland tex så ser jag alltid till att ha samma märke på fram- respektive bakdäck.
Annars blandar jag ofta, men i just Tyskland kan detta orsaka körförbud med krav på byte till samma på båda axlar.
Jag har dock aldrig blivit kontrollerad trots tusentals mil genom Tyskland...
 
Till sist vill jag påpeka att vi här på forumet längtar tills du kommit hem från din resa, för då kommer det väl en fin tråd här med massa bilder?
 :knupple:
Titel: SV: Transportera en ATV
Skrivet av: HåkanJ skrivet 12 april 2018 kl. 18:47:01
Jag winchar baklänges o har en krok jag lägger mellan baklämmen o hjulingen. Spänner lite o den sitter fast.
Titel: SV: Transportera en ATV
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 12 april 2018 kl. 19:15:54
klotsar för hjulen två spännband framåt från bakhjulen och två spännband bakåt från framhjulen så är du innanför lagens ramar.
Titel: SV: Transportera en ATV
Skrivet av: ah1st skrivet 22 april 2018 kl. 05:52:47
När jag resa ensam ser det ut lika i övre bild (godkännt även för 100km/t):
(http://[attachment=0][/attachment])

Ifjol (Dresden till Hirtshals, 100mil, nedre bild) gorde vi sa här och även dess är godkännt för 100km/t:(http://[attachment=0][/attachment])

Det var inget problem i austrike eller italien heller.