ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: grotttan skrivet 28 mars 2008 kl. 22:21:39
-
Börjar att bli en aningen missnöjd can-am ägare.
Den går ju sönder bara man tittar på skräpet, Och gäller nån garanti?
Nä icke... För enligt DATORN så har man kört vårdlöst. Så då tar dom inte på sig så kallat garanti jobb. Har iofs bandsats på men helixén borde väll ändå hålla de, Annars ska dom inte sälja sånt
Fick hem min bortskämda 800xt-07 idag från verkstaden, Stod ganska snart klart att jag själv skulle få betala eftersom det varit vårdlöshet men när notan kom..... Huuuga.
7500:- gick kalaset på för en helix och en trasig vinch.
Är det bara jag som har detta problem. Känns som att jag borde inte vara ensam
Mvh
-
Säg till dom att skriva ut rapporten från datoren, för det får jag av min ÅF så kan vi andra kan se vad som är vårdlöst körning 8O
En ny helis kostar ca516 och ny org vinsch kostar ca 5122,-
så 7500 är ju nära vad det kostar :cry: :cry:
men jag fick ny vinsch på garanti , för det är lite problem med frinavet som är i plast. 8O
-
De sa jag också till dom att frinavs funktionen gick knappt att använda.
När man hade koppat i fri så tog det bra nog tid med massa lirkande innan man kunde börja vinca igen.
-
En helix går fortare sönder om man kör mycket på högväxel och låga motorvarv under hårdbelastning, då tar all kraft längst ut på helixen "vingar". så där är den inte så kraftig.
Så kör så mycket du kan på LÅGxäxel,då mår din CVT som bäst.
-
Ahaaa..
Då kanske det förklarar vissa saker, Men jag tycker att med bandsats är den så lågt växlad redan så¨de bode väll inte behövas.. Eller
-
De sa jag också till dom att frinavs funktionen gick knappt att använda.
När man hade koppat i fri så tog det bra nog tid med massa lirkande innan man kunde börja vinca igen.
Det hände med min oxså, så då fick jag en ny, med mycket tjat, för det skulle ringas till BRP ,
sen skulle dom ringa tillbaka ,
sen skulle ÅF beställa,
sen skulle ÅF skicka den gamla tillbaka till BRP,
sen skulle BRP kolla den noga,
sen skulle ÅF få pengar för den gamla,
sen skulle jag få den monterad,
sen var allt klart !!!!
-
Men kan du inte få tag på en rapport från din Outlanders dator ?
Vill så gärna se den.
Tror det är mest skit snack, att din ÅF kan se hur du kör, om du inte har filmat, eller har sakt ,vart du har kört. Dom kan ju inte se om du har kört på vägen,asvalten,skogen.
Dom kan bara se varvprofil och hastighetprofil, sen kan det bli felkoder ,på LOWBATT om du vincshar mycket.
-
Dom hade tydligen sett det via varven att den var HåRT körd.
Satt på däcken ida så man får hoppas på att det håller nu, De blir sån otrolig utväxling med banden så det kanske är de som spökar.
-
Dom kan se om du har kjørt hårt. Dom har en kurv (søyle) hvor det vises turtall.
Nån linker til software.
http://www.brpa.com.au/
I had to use google cache to get this.
http://64.233.183.104/search?q=cache:o4HHTe9yAZ4J:www.brpa.com.au/buds.htm+brp+diagnostic+software&hl=no&ct=clnk&cd=2&gl=no&client=firefox-a
http://www.google.no/search?q=brp+diagnostic+software&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=com.ubuntu:en-US:official&client=firefox-a
Og på forum hvor jag først så det.
http://64.233.183.104/search?q=cache:R3ObFK9tXCcJ:atvfrontier.com/Forums/viewtopic/t%3D31170.html+atv+can-am+software&hl=no&ct=clnk&cd=3&gl=no&client=firefox-a
-
Vad i helskotta!!!!! 8O 8O 8O
Jag som går i köpar planer har sneglat på Can-Am, Brute Force eller Arctic.
Är det på fullt allvar så att man blir nekad garanti för att de inte gillar körsättet??????? 8O 8O 8O
Can-Am går fet bort för mig i så fall.
Det verkar ju inte vara problemfria maskiner direkt.
Billiga är de inte heller.
Man förlitar sig på garantin men gäller inte den för att nån gubbe på BRP, som säkert inte ens åker ATV, påstår att man gasar för mycket....... Då ger jag inte mycket för dem.
-
..... Nu har ju jag några stöl innanför västen men..... Är det 1:a April????? BRP kanske bara skojar!
-
Dom kan se om du har kjørt hårt. Dom har en kurv (søyle) hvor det vises turtall.
Nån linker til software.
http://www.brpa.com.au/
I had to use google cache to get this.
http://64.233.183.104/search?q=cache:o4HHTe9yAZ4J:www.brpa.com.au/buds.htm+brp+diagnostic+software&hl=no&ct=clnk&cd=2&gl=no&client=firefox-a
http://www.google.no/search?q=brp+diagnostic+software&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=com.ubuntu:en-US:official&client=firefox-a
Og på forum hvor jag først så det.
http://64.233.183.104/search?q=cache:R3ObFK9tXCcJ:atvfrontier.com/Forums/viewtopic/t%3D31170.html+atv+can-am+software&hl=no&ct=clnk&cd=3&gl=no&client=firefox-a
Men höga "turtall" kan ju oxå betyda att du kör på Lågväxel, precis som man ska vid skogskörning och dragning av vagn etc 8O
//L
-
Dom kan se om du har kjørt hårt. Dom har en kurv (søyle) hvor det vises turtall.
Nån linker til software.
http://www.brpa.com.au/
I had to use google cache to get this.
http://64.233.183.104/search?q=cache:o4HHTe9yAZ4J:www.brpa.com.au/buds.htm+brp+diagnostic+software&hl=no&ct=clnk&cd=2&gl=no&client=firefox-a
http://www.google.no/search?q=brp+diagnostic+software&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=com.ubuntu:en-US:official&client=firefox-a
Og på forum hvor jag først så det.
http://64.233.183.104/search?
q=cache:R3ObFK9tXCcJ:atvfrontier.com/Forums/viewtopic/t%3D31170.html+atv+can-am+software&hl=no&ct=clnk&cd=3&gl=no&client=firefox-a
Men höga "turtall" kan ju oxå betyda att du kör på Lågväxel, precis som man ska vid skogskörning och dragning av vagn etc 8O
//L
Det syns förmodligen i boxen vilken växel som var i vid tillfället.
Syns det på displayen så,,,
-
För att inte Can-am köpare ska bli skrämda av datorn i maskinen,så fick jag en utskiven när jag frågade efter den.Detta är en service report från min gamla Gula Max -07a
den kan man få utskiven på ett paper ,så det är bara att skanna inn den .
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/Can-am%20Outlander/ServiceReportPreview1.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/Can-am%20Outlander/ServiceReportPreview2.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/Can-am%20Outlander/ServiceReportPreview3.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/Can-am%20Outlander/ServiceReportPreview4.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/Can-am%20Outlander/ServiceReportPreview5.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/Can-am%20Outlander/ServiceReportPreview6.jpg
-
Men QJ , det är ju "vårdslös körning" 8100 rpm 8O
//L
-
Men QJ , det är ju "vårdslös körning" 8100 rpm 8O
//L
Ha ha , 8128 v/min var det. Då är man JÄTTE vårdlös. :lol: :lol:
Kan säga att det stog max varv på min LTD oxså, för när jag fick den ,så BRP fabriken måste vel ha provkört hela maskinen före dom monterar stypningen :?:
Min Åf hade inte kört många meter med den, före den var leverans klar. Sen hade dom glömt blinkers visningen i displayen och då fick jag se att det var max varv före jag hämtade maskien.
-
Har svårt och se hur man kan utläsa någons vårdslösa körning på dessa papper. Är nog mest jidajada från ÅF.
//L
-
Man vill ju veta vart gränsen är ,till vårdslös köning ,så man slipper garanti problem.
Och vilka Åf som kan detta, man vill ju veta :wink:
-
vinschen borde ju gått på garanti. vinschen går ju inte sönder för att man kör på höga varv eller kör "vårdlöst" som dom vill kalla det.
-
Etter hva jag kan tyda så vil ja si at ni har kjørt mycket roligt med denne 400
RPM profile:
Den høyeste grafen ligger jo på 24.23% (3000-4500 rpm) noe som er veldig roligt. 16.43% av tiden ni har kjørt så har ni ligget i liten motbakke och må gassa lite.
4.79% så har ni ligget mellom 6000 och 8000 rpm. 6000 er heller ikke mycket. Over 7000 da begynnet det og bli mye, men om ni har 650 så ligger ni mycket på 6500+
Etter hva vi har sammenlignat er at det ligger omtrent 1000rpm i forskjell på 800 och 650.
Men om vi går tilbaka til speed profile.
Så i 73% har ni kjørt fra 0-20km ??? Står ni for det meste stille?
6.5% kjør ni i 60-80 inte stort. 0.5% har ni kjørt over 100. Så om ni tar
antall km och delar dette på 0.5% så får ni hvor langt en har kjørt over 100.
100 på en 400 er nå rett mycket er det inte ;)
Jag har blandat lite her så lenge reporten er från 400. Så om "grottan" tar sin report och scannar den inn så kan vi jo alle titta på hans kjørning. :wink:
Hva om ni tok sykkelen til en annan forhandlara och fått hans synspunkt på din kjøring.
-
För att inte Can-am köpare ska bli skrämda av datorn i maskinen,så fick jag en utskiven när jag frågade efter den.Detta är en service report från min gamla Gula Max -07a
den kan man få utskiven på ett paper ,så det är bara att skanna inn den .
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/Can-am%20Outlander/ServiceReportPreview1.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/Can-am%20Outlander/ServiceReportPreview2.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/Can-am%20Outlander/ServiceReportPreview3.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/Can-am%20Outlander/ServiceReportPreview4.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/Can-am%20Outlander/ServiceReportPreview5.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/Can-am%20Outlander/ServiceReportPreview6.jpg
Mycket intressant. Kan notera att min speed profile är totalt motsatsen till din Quadjonen.... undrar om jag har "sladdat bort" min garanti på grusvägarna :?
-
# Fullrulle
Kör man fullrulle på grusvägar så klart :P , men kör då lungt en stund ,så ändras profillen. den jobbar på samma sätt som en färddator i bilen.
Dom första 200 milen på min första max800 , hade jag 80% på 80 km/h och upp,och så var den med motorvarven , för det var ju så skoj att köra :D men så började jag med skogskörning och då blev det en annan profil med en gång.
-
Ja möjligen att det är att jag kört för mycket på lågväxel.
Ska skärpa mig och börja köra mer på lågen.
Och på lägre varv framförallt.
Vill gärna inte ha mer sånna här onödiga kostnader.
Mvh Anders
-
Fattar inte heller hur ÅF kan säga som som gör om inte maskinen pallar trycker får dom strypa ner den så den inte kan köras på höga varv så det blir så kallat vårdslöst.
Man måste ju kunna använda den.
-
Konsumentköplagen är stenklar.
Garantin gäller.
Hur vet jag det? Jo jag är Chef på ett bilvaruhus och väl insatt.
Köparen har tolkningsföreträde samt säljaren har bevisbördan.
Färddator bevis? Nix!! Idetta fallet skulle jag med ett smil gå till Allmänna reklamations nämden (ARN).
Bara att gasa på.
:-)