ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: diezel1 skrivet 2 juni 2016 kl. 23:47:32
-
Hej på er !
Har problem med att min Kawa prairie 650
02-a driver på tomgång , har lämnat iväg den på verkstad
och de har lagt i fler chims i sekundären men det hjälpte
inte tycker jag ,
vad är nästa steg ? är det någon justeringssak med linjering mellan motor och växellåda på en prairie eller något annat tips 😓
-
sänk tomgången.
-
den är så låg som den kan vara utan att
den dör.
-
Antingen trasig sekundär (var vanligt på just 02) Borde redan vara bytt vid det här laget iofs. Eller mer shims.
-
just nu driver den inte alls 😢
motorhaveri troligen !, var ute å körde igår och hörde det rasslade till och sen tvärdog motorn , trodde det va kamkedjan som gått av i och med ljudet av något som rasslade till som en kedja men efter jag skruvat av locken vid ventiljusteringen så såg jag att alla ventiler rörde sig när jag vred på motorn , men jag kommer bara 3/4 varv när jag vrider på vevaxeln " fram och tillbaka " så något låser den i dessa lägen men vad ??
-
Kan vara en ventil som gått av och ligger på kolven.
-
Ja , bara så jävligt å se nåt genom tändstiftshålet 😁
-
skruvade ut tändstiftet på främre cylindern nyss och
oj va den såg ut , stort hack i toppen så troligtvis någon ventil som släppt och legat där inne å gosat till det rejält.
-
bara hålla tummarna att veven klarat sig då.
Men du lär ju behöva ny topp, cylinder och kolv.
Har du tur finns det beg. och landar på kanske 5-8000 annars blir de jäääääääätttedyrt.
-
Jo lite tur får vi hoppas på !
någon aning om var man kan få tag i beg cyl kolv å topp ?
-
Ebay är din vän. ()p
Svenska priserna på nya grejer är astronomiska!!
-
Ganska bra pris för en cylinder. ()p
http://m.ebay.com/itm/2003-Kawasaki-Prairie-650-4X4-Front-Engine-Motor-Cylinder-/171787754645?nav=SEARCH
-
Om du köper begagnad topp så se till att du får med toppkåpan oxå. Du kan inte använda den gamla från din. Är ju kamaxelöverfallen i kåpan. Och blir inte perfekt passform annars.
-
Ja det är ju inga pengar å tala om , ska försöka hitta en topp också samt kolv , ni får gärna hjälpa mig hitta 😉
hade vart bra och hitta en komplett "topp cylinder och kolv"
så man åker på 1 st frakt ! men det har jag inte lyckats hitta än.
tack för hjälpen , länka gärna mer 😀
-
vad tror ni om dessa ?
http://m.ebay.com/itm/03-Kawasaki-Prairie-650-Front-Cylinder-Head-/172218200736?hash=item28190132a0%3Ag%3AMzUAAOSwSWJXRKUk&_trkparms=pageci%253Aafbc9e9d-2f4d-11e6-9bdb-74dbd180319a%257Cparentrq%253A3c194c651550a622971cf80affff2679%257Ciid%253A2
http://m.ebay.com/itm/Standard-Bore-Piston-Kit-Kawasaki-650-Prairie-Brute-Force-Arctic-Cat-V2-80mm-/350718783126?fits=Make%3AKawasaki%7CModel%3APrairie+650&hash=item51a877ee96%3Ag%3AOoMAAOxy0NtTENhM&_trkparms=pageci%253A4f5e9864-2f4f-11e6-8028-74dbd180b2e1%257Cparentrq%253A3c23f0521550a357c84d9382ffff5e58%257Ciid%253A24
-
A fast du måste byta båda kolvarna då.. Stor risk att dom väger olika mycket och då blir det inge bra. Hittar du ingen original kolv till rimligt pris?
-
Hur såg cylindern ut förresten?
-
jaså det är så känsligt med kolvarna ?
cylindern va okey som väl va.
Då får jag leta efter en originalkolv med rätt vikt , känns onödigt och riva ner den andra cylindern.
-
På en motor med fler cylindrar än en ska man alltid väga kolvarna, glöm inte att väga med ringarna på samt kolvbulten i, det får inte slå mer än max ca 5 gram. Mer exakt är svårt att få på egen hand.
-
ok , tack för informationen !
man blir klokare och klokare.
-
den här då ?
http://m.ebay.com/itm/2003-Kawasaki-Prairie-650-700-Brute-Force-Front-Cylinder-and-Piston-Good-/182055643110?hash=item2a635ca7e6%3Ag%3A-IkAAOSwvgdW6C7z&_trkparms=pageci%253A1d5bb3f7-2faf-11e6-a10c-005056b6897c%257Cparentrq%253A3e97cdc91550a2a3059beef8fffeae49%257Ciid%253A6
-
Hoppas det löser sig så du snart kan ut och köra. ()p
Ps: Myggan har vill jag minnas renoverat sin motor, så han kan detta med Kawa twinnar, så det han säger gäller. Tror Nizze är bra på det med, han har också en Kawa. Så hör med dem om du behöver vägledning.
-
det låter bra 👍
-
Hej!! Hjälpte svärfar igår med hans mule som har problem med att sekundär variatorn snurrar hela tiden. Och det gör att det inte går att få i växlarna. Bara rasslar i lådan när man försöker få i växeln. Tog bort primär variatorn och såg att en av fjädrarna var av i den. Sitter 6 gula totalt. Kan man byta ut dom?? Sen verka den kärva en del, ibland gick den tillbaka och ibland stanna den ute. Men även fast den gick tillbaka så snurra sekundären iallafall. Vad kan det va för problem?