ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: zellero skrivet 3 juni 2015 kl. 20:19:55
-
Hej, jag har en dinli 450 som inte vill gå som den ska. Har haft uppe detta i en annan tråd förra sommaren..
Men i våras gick den faktiskt helt,okej. Efter rengöring av luftfilter och försök att täta mitt bajsiga avgassystem så smäller den vid höga register och lite bluddrigt vid bottendrag tomgången är stabil och så, men känns inte som den orkar varva ur ordentligt heller. Finns det någon av er kunniga som skulle ha möjlighet att hjälpa mej med en inställning? Givetvis mot pengar, (eller nån platta öl😁) bor i Vaggeryd (Jönköping)
Kan tillägga att jag har öppet luftfilter och missat avgassystem som inte är så bra.. Det blir varmt jävulen hela vägen och sen jag skarvade om det, så kom det för långt ut och smälte en del av plasten😣 se tråd om avgassystem för att se bilder på fulet. Mvh Andreas
-
För mycket bränsle ? justera luftskruven ?
-
Har justerat både luftskruv och bytt munstycken men är så jävla trött på skiten så börjar jag riva i det nu så vetifan om det inte slutar med att jag råkar tappa en tändsticka i tanken.😠
-
tråkigt att du börjar ge upp.
Hur ser din setup ut med filter, bestyckning (lågfart högfart), bränsleskruv och nålläge?
Förstår att ditt avgassystem inte är helt ok heller och det hjälper inte dig med att få den gå rätt
-
Hej, nu har jag äntligen samlat mod till mej och rivit isär halva hojen och kollat tändstift, rengjort förgasare m.m och min setup är lågfart 50, högfart 170 k&n öppet filter. Nålläge vetisjuttsingen då jag inte får väck locket över. (vet inte vad det kallas. Tändstiftet var lätt lätt ljusbrunt, nästan mer åt det vita hållet. Den går lika illa hur mycket man än skruvar ut luftskruven möjligtvis lite bättre med mer öppet än stängt..
-
om ditt stift är vitaktigt så är det tecken på att den går för magert, den vill alltså ha mer bränsle, alt styp luften lite ()p
-
Har bytt huvudmunstycke till ett 180 nu.
Den startar lätt, går bra på bottenläget och går att varva ur bättre utan smällar. MEN, som innan att från bottendrag till fullgas på en gång så stryps den. Om jag kör på bottenläget upp till mellanregistret lite mjukt o sen köttar vidare till fullgas så går det bra, men annars är det som den nästan dör för att sedan slå in turbon. Påminner lite om min trimmade moppe för 20 år sen.. Vad kan vara felet? Om det är nålen som ska öppna mer så får ni gärna förklara hur man lyfter den. Förstod inte riktigt hur den skulle lossas.
Tack för hjälpen hittils.
-
Om jag förstår ditt problem rätt så är det mer bränsle ändå som maskinen vill ha.
Du kan göra finjusteringar med nålen och luftskruven, nålen sitter i trotteln och ska maskinen få mer bränsle så ska nålen flyttas uppåt, dvs clipset som håller nålen i trotteln ska flyttas neråt.. sen kan du finjustera lite med luftskruven i efterhand för att få en perfekt blandning på luft och bränsle och kommer då att få optimalt bottenvrid på maskinen ()p :djump:
-
Tack. Men hur får man bort nålen?
-
Har flyttat ner clipset ett hack, var i mitten. Men nu så går den som den ska förutom att den inte varvar ur överhuvudtaget. Vad skall man då pula med?
-
gå ner ett steg på huvudmunstycket till 170-175 för att se om det blir bättre
-
Bytt till 170 munstycke, men går nästan exakt likadand som med 180.. Behöver den mer luft eller mindre kanske? Utskruvad 1,5 varv. Den känns stark och böar ingenting, bara att den inte varvar något :(veryangry): Har även fått avgaser relativt tätt och ingen skillnad.
-
Då vill den väl ha mer så bara höja nålen max å i med ännu större huvudmunstycke.
Men bluddrar den på höga låter det som att den går för fett. Å det är int varvtalsspärren du når. 😉 hur fort går det på 5an? (beror ju på drivning)
-
Okej, får prova o höja ett snäpp till då. För visst är det så att nålen ska upp och clipset ner.. Tycker bara det är märkligt att den varvade ur innan jag höjde nålen (om än lite bludder på högsta varvet) nu bluddrar den ju ingenting. Hur fort den går? Snarare hur sakta den går😁 kanske 65-70. Kanske ska prova att dra in eller ut luftskruven lite så man får en aning om vad man ska göra? Drevningen är standard och nej gasskruven är max utskruvad och det är ingen varvspärr som nås här inte😈. Känns som att köra grabbens suzuki 50cc..
-
Verkar som maskinen nu blivit mättad på bränsle för sin storlek, men saknar luft så prova och ställ ut luftskruven lite, lite finjustering bara så ska den nog gå som en klocka sedan.. tänk på att vissa maskiner har luftskruven så långt ute som 3,5 varv :)
-
ok låter ju inte alls ok på något sätt.
Kolla på första sidan under bestyckningstråden hur munstyckena sitter så du inte byter fel eller satt dem fel. Annars behöver ju förgasaren en översyn (eller om du vill köpa en gasare billigt ;) )
-
Efter lite meck med gasaren, bytt munstycken till mindre o större, skruvat ut o in luftskruven utan framgång, så höjde jag nålen till max och tror ni inte att den varvar sådär härligt ända upp till spärren ()p . Så nu går den som den ska! Ska nog prova o gå upp en storlek på huvudmunstycket från 170-180 för o se om det blir ännu bättre. Äntligen kan man dra ut o börna, utan att oroa sej för att moppeligan drar om mej ^-^.
Känns så gött. Började bli mer o mer sugen på att "råka" tappa ner en tändsticka i tanken eller köra ner den för ett stup.tack för all hjälp!