ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: ChristianB skrivet 7 april 2013 kl. 17:53:40
-
Hej!
Har som rubriken lyder en outlander 800 -06
Upplever att den är äckligt mjuk i fjädringen spec. Vid skråkörning, vill gärna niga o tippa både framåt o bakåt, är även jäkligt "ålig" på grusvägen, börjar bli rejält less på detta nu.
Polaren har en 400 från samma år vägreggad den är mycket skönare i skogens på vägen.
Vad skall jag göra?
Nya coilovers? Isåf vilket märke?
Vad brukar man få betala?
-
Frågan är om det räcker med dessa "tuffare" fjädrar fram till att börja med?
Någon som har erfarenhet.
Skulle kunna tänka mig att köpa ett komplett kit med fräcka justerbara också, men då får det ju vara värt pengarna.
http://www.brppac.se/pac/can-am/lisavarusteet/ohjaus/brp-715000306.html/ (http://www.brppac.se/pac/can-am/lisavarusteet/ohjaus/brp-715000306.html/)
(http://www.brppac.se/media/catalog/product/cache/3/image/550x550/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/7/1/715000306_front_spring_1.jpg)
-
Har du ägt maskinen sen ny?
Om inte, kontrollera så torsionsaxeln mellan svingarmarna till bakhjulen är kvar.
Denna används som krängningshämmare men i skogen tycker en del att den är för stel och plockar då bort den, eller svarvar ner den till mindre diameter (=styvhet).
Detta får dock bieffekten att maskinen kan bli svajig.
-
Nej det har jag inte, verkar lugnt körd av en äldre herre innan men det kan ju vara värt att kika på, sitter som en k-hämmare då?
-
Axeln syns inte utvändigt, den går emellan svingarmarnas infästningar så gummihuven på någon av dem måste plockas av.
Kom dock på att det är på Renegaden jag sett detta, kanske Outlandern har en annan bakvagn... känner tyvärr inte till det.
-
båda har samma bakvagn
-
Efter lite sökning bland gamla trådar så verkar det som om att de kanske var lite väl mjuka i fjädringen.
Ingen som har eller har ägt en maskin runt min årsmod. Som kommer ihåg hur det löstes?
-
Sitter de en torsionsaxel där så kan den ju faktiskt vara av också... ^-^
-
Jag löste det med att byta till HPG dämpare med tillhörande fjädrar köpta av BRP, det räckte med bara fram. Efter den uppdateringen blev det en helt annan maskin. Har du ställt fjädrarna på styvaste läget?
-
Jag löste det med att byta till HPG dämpare med tillhörande fjädrar köpta av BRP, det räckte med bara fram. Efter den uppdateringen blev det en helt annan maskin. Har du ställt fjädrarna på styvaste läget?
Japp runt om, där har den alltid stått
-
sen är ju maskinen faktiskt 7 år gammal, så det kan ju hända att dämparna inte är i nyskick.
-
Hej!
Har som rubriken lyder en outlander 800 -06
Upplever att den är äckligt mjuk i fjädringen spec. Vid skråkörning, vill gärna niga o tippa både framåt o bakåt, är även jäkligt "ålig" på grusvägen, börjar bli rejält less på detta nu.
Polaren har en 400 från samma år vägreggad den är mycket skönare i skogens på vägen.
Vad skall jag göra?
Nya coilovers? Isåf vilket märke?
Vad brukar man få betala?
Hade samma problem på min 800 tillverkad -06 . Orginal hade den två fjädrar på varje stötdämpare, en kort tätlindad fjäder, en plastbricka mellan och en glesare lindad fjäder. Köpte Can Am 500'ans orginal fjädrar som var betydligt hårdare. De var gula, orginal var svarta. En helst annan maskin efter bytet, jag blev mycket nöjd. Inte var dom dyra heller vill jag minnas
-
sen är ju maskinen faktiskt 7 år gammal, så det kan ju hända att dämparna inte är i nyskick.
Den har gått 120 mil så jag hoppas dem klarar lite mer än så... =)
-
Någon som har en uppfattning om vad "HPG" fjädrar kostar?
-
Ingen aning om vad "hpgfjädrar" kostar, men du skulle ju kunna mäta dina fjädrar och kontakta Engans och höra om dom har några fina utbytesfjädrar som passar din körning/vikt.
Men tänk på att med styvare fjädrar kan det hända att du behöver trögare dämpare också, annars blir hjulingen som en hoppstylta istället!
-
Det är väl bara att fråga av din åf eftersom dessa HPG (high pressure gas) dämpare och fjädrar är BRPs uppgraderings/eftermarknads delar.
-
http://viewer.zmags.com/publication/957b8bfd#/957b8bfd/32 (http://viewer.zmags.com/publication/957b8bfd#/957b8bfd/32)
-
Tack!
Skall nog ta o börja med att beställa nya fjädrar då o se hur resultatet blir!
Återkommer när jag gjort detta!
-
Det tog en stund men nu är fjädrarna bytts, blev inte BRP fjädrar då dessa kostade 1600 +moms STYCK!
Blev dessa ifrån Rindab istället
http://shop.rindab.se/prod/HIGH-LIFTER-FJaDRAR-FRAM-CAN-AM-650-800_395310/CAN-AM_55163/SWE/SEK (http://shop.rindab.se/prod/HIGH-LIFTER-FJaDRAR-FRAM-CAN-AM-650-800_395310/CAN-AM_55163/SWE/SEK)
Har inte hunnit ut o köra ngt nämnvärt ännu, den blev hård fram iaf, o de lilla jag testade att tvära över ett dike så kändes hela maskinen mycket mer pålitlig nu!
Den obelastade höjden fram ökade dessutom med 70(!)mm
Med de gamla fjädrarna så har den ju stått halvt infjädrad mao.
Som sagt än så länge mkt nöjd.