1
Suzuki / Suzuki LT-F4WD
« skrivet: 26 september 2013 kl. 10:41:04 »
Startar en ny tråd i ämnet.
Finns en äldre tråd där ett problem beskrivs med att maskinen kväver sig själv vi gaspådrag och skjuter avgas smällar.
Har haft samma bekymmer med min 280cc -94 under en period nu, vrider jag av tändningen och startar direkt igen går den riktigt i ca 30 sek för att sedan misstända vid gaspådrag igen.
Tror jag nu äntligen hittat orsaken hur långsökt den än må vara
Det sitter ju två st tvåpoliga kontaktstycken vid CDI boxen samt en ensam kabel till tändspolen.
Ett av dessa var en aning "rostig" invändigt = spänningsfall.
Min teori är att när maskinen är nystartad laddar "generatorn" och spänningen till CDI boxen är tillräcklig, för att sedan när spänningen sjunker inte få tillräckligt med ström för att ge full gnista.
Ska forska vidare för att försöka få lite mer bevis för denna teori
Efter jag bytt mina kontaktstycken mot nya universal är problemet borta.
Finns en äldre tråd där ett problem beskrivs med att maskinen kväver sig själv vi gaspådrag och skjuter avgas smällar.
Har haft samma bekymmer med min 280cc -94 under en period nu, vrider jag av tändningen och startar direkt igen går den riktigt i ca 30 sek för att sedan misstända vid gaspådrag igen.
Tror jag nu äntligen hittat orsaken hur långsökt den än må vara
Det sitter ju två st tvåpoliga kontaktstycken vid CDI boxen samt en ensam kabel till tändspolen.
Ett av dessa var en aning "rostig" invändigt = spänningsfall.
Min teori är att när maskinen är nystartad laddar "generatorn" och spänningen till CDI boxen är tillräcklig, för att sedan när spänningen sjunker inte få tillräckligt med ström för att ge full gnista.
Ska forska vidare för att försöka få lite mer bevis för denna teori
Efter jag bytt mina kontaktstycken mot nya universal är problemet borta.