ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Brolle81 skrivet 28 augusti 2013 kl. 13:40:08

Titel: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: Brolle81 skrivet 28 augusti 2013 kl. 13:40:08
Detta har säkert yttrats i gamla trådar men jag tänkte att jag frågar ändå då jag inte hitta exakt det jag undrar över. 3 frågor egentligen varav 1 jag tror mig ha svar på.

1: Kaross typ inregistrering . Min säger Motorcykel 01 skall det vara så (yamaha reggad YFM350R)

2: Hastighet på pappret säger det max 70 men transportstyrelsen säger vägens hastighet vilket i min värld då betyder att jag får köra 110 km/h

3: Passagerar om jag förstått mitt papper får jag inte det men lite halvluddigt står det i vissa av deras papper att det är godkänt medans på något ställe smygs det in om den är inrättad för det. Men finns det MC som inte får skjutsa egentligen.
Titel: SV: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 28 augusti 2013 kl. 13:54:15
Ja
Ja
Ja
Titel: SV: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: Brolle81 skrivet 28 augusti 2013 kl. 14:01:30
Följd fråga på ditt tredje JA. Var det menat att det finns MC som inte tillåter passagerare . Mao att det inrättas individuellt per modell .
Titel: SV: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 28 augusti 2013 kl. 14:08:04
Inte en aning. Får inte skjutsa på min maskin iaf.
Titel: SV: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: Brolle81 skrivet 28 augusti 2013 kl. 14:16:45
Okej  :hmmm:

Svar: Trafikförordning (1998:1276) 4 kap. § 6.
På en motorcykel får passagerare tas med endast om motorcykeln är inrättad
för det. Passageraren skall sitta på den plats som är avsedd för passagerare.
Mer än en passagerare får inte tas med.
På en motorcykel eller i en sidvagn som kopplats till en motorcykel får
passagerare tas med endast om föraren fyllt 18 år.

länk till Trafikförordningen:
http://www.google.se/url?q=http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20050949.PDF&sa=U&ei=39sdUr-bFOiJ4gS4iIGIBQ&ved=0CB0QFjAA&usg=AFQjCNGNatDHzf4JvqbOx5keZL6-xYmekw (http://www.google.se/url?q=http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20050949.PDF&sa=U&ei=39sdUr-bFOiJ4gS4iIGIBQ&ved=0CB0QFjAA&usg=AFQjCNGNatDHzf4JvqbOx5keZL6-xYmekw)

länk till mer information om fyrhjulingar:
http://alf-fyrhjuling.se/hemsida2013/PDF/ALF-katalog_2013.pdf (http://alf-fyrhjuling.se/hemsida2013/PDF/ALF-katalog_2013.pdf)

4 kap.
6 §1
I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.
På en motorcykel får passagerare tas med endast om motorcykeln är inrättad för det. Passageraren skall sitta på den plats som är avsedd för passagerare. Mer än en passagerare får inte tas med. I en sidvagn får inte flera passagerare tas med än vagnen är avsedd för.
På en motorcykel eller i en sidvagn som kopplats till en motorcykel får
passagerare tas med endast om föraren fyllt 18 år
. Vid övningskörning med
motorcykel tillämpas dock bestämmelserna i 4 kap. 2 och 3 §§ körkortslagen
(1998:488) om förares ålder.
Vägverket får föreskriva eller i enskilda fall medge undantag från bestämmelserna i första–tredje styckena massa olika alternativ anser jag men borde väl ändå betyda att man får skjutsa förutsatt att dom känt sig vänliga likaväl som om att ja för det mesta får man det men vi har uträttat undantag varför ja säg det typ.

Medans i http://alf-fyrhjuling.se/hemsida2013/PDF/ALF-katalog_2013.pdf (http://alf-fyrhjuling.se/hemsida2013/PDF/ALF-katalog_2013.pdf) sidan 11 står det passagerar JA men inte någon markering eller klausul för undantag.

Och i http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf) sidan 8 samma sak JA på passagerare , men med en liten Du är ansvarig för att ta reda på vad som gäller för ditt fordon. Sök gärna svaret på
www.transportstyrelsen.se (http://www.transportstyrelsen.se).


Kan ju fråga sig varför det skall skilja egentligen så länge den är registrerad som en motorcykel bara för att som jag tror i detta fall för mig då *host surputte host* Yamaha sverige anser att man inte får skjutsa på en 350 eller 700 raptor medans för tyskarna är det helt okej. Dock sa Yamaha när jag ringde och fråga att Borile och dresel´s 1 passagerare inte gäller i Sverige men va han grundar det på har jag ingen aning.
Titel: SV: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: hell-man skrivet 28 augusti 2013 kl. 14:21:59
På en yamaha350 får du inte skjutsa. Det finns dresel350 som man får skjutsa på, kanske även borile, motostar?  :dntknow:
Titel: SV: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: Brolle81 skrivet 28 augusti 2013 kl. 14:25:05
Jo Hellman jag har ju förstått detta men vad jag inte förstår är att det skrivs och sägs olika samt att samma modeller men olika el dragningar "bara" typ skall ha en annan form blir jag inte klok på. Samt att jag förstår inte hur Yamaha Sverige kallt kan säga att borile och dresels +1 passagerare inte är godkända i sverige bara för att dom är det i tyskland typ .

Bäst är i alla fall att jag rett ut att jag får köra 110km/h det känns tryggt för mig men inte andra  :DV
Titel: SV: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: Hydro skrivet 28 augusti 2013 kl. 21:51:43
Du får även köra i 120, där det är skyltat så.

Motorcyklar som inte får ha passagerare har ingen siffra efter "Antal passagerare, max:"
Föraren räknas ju in i tjänstevikten på en mc, och räknas ej heller som passagerare.

Motorcyklar som endast får ha förare är tex denna typ:
(http://www.wallsave.com/wallpapers/1024x768/custom-choppers/263883/custom-choppers-babe-bike-chopper-free-263883.jpg)
...och denna...  :)
(http://farm4.static.flickr.com/3244/2495097525_0011dac2bb.jpg)

....dvs modeller som konstruktivt saknar möjlighet för passagerare.
Dvs sadel saknas.

Att sedan vissa fyrhjulingar har olika reggningar, tex Raptor 350 beroende på ombyggare är ju inget att hänga upp sig på, det liksom bara är så.
Olika företag har ju valt olika.
Yamaha i Sverige har ingenting med Dresels maskiner att göra, men de tar ofta alla chanser de får att nedvärdera och undergräva.
Inget att bry sig om.
Står det i regbeviset att man får ha passagerare, ja då får man det.
Titel: SV: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: Brolle81 skrivet 28 augusti 2013 kl. 21:58:31
I mitt reg bevis står det antal sittplatser inkl förare : 1.
Sadeln är ju dock rätt mycket större än en röv. Men men låt gå . Maskinen byts troligen ut någon gång 2014-2015 mot en YFZ 450R istället om intresset för bana tar över hand.
Titel: SV: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: vespa skrivet 28 augusti 2013 kl. 22:18:26
När det gäller gamla vespor så är det relativt vanligt att de är registrerade för enbart förare. Jag har registrerat om en och det enda jag behövde göra var att montera en sadel som var längre än 60 cm, åka till besiktningen och göra en registreringsbesiktning för ca. 1100:-
Undrar om det går med fyrhjuling.
Titel: SV: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: Brolle81 skrivet 28 augusti 2013 kl. 23:17:55
Troligtvis inte för då borde ju nästa Yamaha nämnt det. Jag ska kolla med farsan polare imorgon han är en värsta sortens paragraf ryttare till besiktningsman . Han ansåg att mitt regbevis var felaktig då kaross typen var 01 han mena att den borde varit 98 nåt sånt. Han borde veta om man kan få igenom den för passagerare .
Titel: SV: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: qbtq skrivet 29 augusti 2013 kl. 08:27:33
Jag har en KTM SXC625 -07 den är reggad för 1 passagerare men fram tom -04 tror jag så är den det inte.. den ser likadan ut MEN bakramen är inte konstruerad för passagerare även fast den med plasten på ser likadan ut  :o

Så det kan skillja.. sedan är det som tidigare i tråden vissa MC är utrustade med bara plats för en person men även om man har en "limpa" så betyder det inte att den är konstruerad för 2... kanske går att regga om men då räknas det nog som ombyggt fordon ( gissar jag)
Titel: SV: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: Hydro skrivet 29 augusti 2013 kl. 08:39:39
Det handlar lite om viktfördelning också.
De där små 350, men även en del Sym, Kymco mfl, som alla är fysiskt små, borde väl egentligen inte vara godkända för passagerare.
Tyngdpunkten hamnar löjligt långt bak, och högt upp, vilket påverkar köregenskaperna negativt.

Dock brukar det ju finnas en siffra för maxlast, den siffran får ju inte överstigas även om den är reggad för två.
Två fetto som mig får därför sällan åka på samma quad.
 ':)
Titel: SV: Registrerings beviset för Quad!
Skrivet av: Brolle81 skrivet 29 augusti 2013 kl. 09:11:05
Haha bitter självinsikt  :D ... Jag är inte tunnast i stan men långt från överviktig. Men som du säger så självklart kan det finnas en anledning men vad jag hört går 350 dresel och borile att skjutsa på huruvida detta är sant och i vilken utsträckning dom finns vet jag dock inte. Men helt ärligt så skjutsa på asfalt etc på quad längre sträcka är inget jag hade velat ändå. Min son åker framför mig på våra vägar hemma när vi ska ut och leta svamp etc. Annars kör jag alltid solo. Det går ju liksom inte burka etc när man har någon mer på.