ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: almgren44 skrivet 6 november 2019 kl. 15:51:31

Titel: Planerar köp, Max eller inte?
Skrivet av: almgren44 skrivet 6 november 2019 kl. 15:51:31
Tjena,
Planerar att köpa min första atv. Den primära orsaken till köpet är att kunna ploga garageplan och några hundra meter väg de dagar jag måste iväg innan proffsen hunnit fram. Har väl egentligen inget annat verkligt behov men ser att den kan komma till användning lite här och där och kanske bli en rolig leksak. Har fastnat för Outlander 570 Pro+ och funderar nu på om jag ska välja en Max eller inte. När jag var och klämde på en hade jag med mig min son och säljaren ville självklart att jag skulle köpa den tvåsitsiga maxversionen då jag lagligt kunde ta med sonen och köpa glass (T3B).
Min fråga till den samlade expertisen är om ni ser några för- eller nackdelar med att åka runt med 20cm extra hjulbas? De uppenbara nackdelarna är pris (+10k) och brist på utrymme i ett redan trångt garage, men hur upplevs det när man kör? Kommer det kännas som att vända en finlandsfärja eller kommer den gå som på räls när man plogar?

Tacksam för all info jag kan få.
Titel: SV: Planerar köp, Max eller inte?
Skrivet av: Afsdfsdfs skrivet 7 november 2019 kl. 02:45:57
Har aldrig kört en max men till lek och skogskörning så skulle jag inte vilja ha längre hjulbas än vad jag har nu (Renegade) och en kompis som har en Max tycker den är för klumpig i skogen
Men kan nog vara till fördel vid plogning? Borde vara nån här som testat båda delar.

och 570 ska gå å mappa till en 650  ':)   https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=58238.0
Titel: SV: Planerar köp, Max eller inte?
Skrivet av: Danne The King skrivet 7 november 2019 kl. 10:16:58
Tjena,
Planerar att köpa min första atv. Den primära orsaken till köpet är att kunna ploga garageplan och några hundra meter väg de dagar jag måste iväg innan proffsen hunnit fram. Har väl egentligen inget annat verkligt behov men ser att den kan komma till användning lite här och där och kanske bli en rolig leksak. Har fastnat för Outlander 570 Pro+ och funderar nu på om jag ska välja en Max eller inte. När jag var och klämde på en hade jag med mig min son och säljaren ville självklart att jag skulle köpa den tvåsitsiga maxversionen då jag lagligt kunde ta med sonen och köpa glass (T3B).
Min fråga till den samlade expertisen är om ni ser några för- eller nackdelar med att åka runt med 20cm extra hjulbas? De uppenbara nackdelarna är pris (+10k) och brist på utrymme i ett redan trångt garage, men hur upplevs det när man kör? Kommer det kännas som att vända en finlandsfärja eller kommer den gå som på räls när man plogar?

Tacksam för all info jag kan få.
Jag har beställt en 650 PRO+ som jag väntat på i några veckor nu (sjukt trist att vänta) och de är en kort.
De hjulingar jag haft tidigare har också varit korta och jag har aldrig känt nåt behov av att behöva en längre.
Visst är den kanske lite bättre om man vill ha passagerare med egen "stol" men jag har haft både polare och flickvänner bak tidigare utan problem också.
Kanske kan den bli lite bättre vid plogning om man skulle jämföra men det har ju aldrig varit några problem att ploga men en kort heller. Jag har plogat en del tidigare och planerar att göra de med den nya och de kommer den korta greja lika bra som tidigare.
I skogen bör den långa bli lite klumpigare också.
Det verkar som det säljs väldigt många långa men personligen kan ja inte riktigt förstå varför.
Titel: SV: Planerar köp, Max eller inte?
Skrivet av: processengine skrivet 7 november 2019 kl. 23:41:00
Frågan är hur ofta du i praktiken kommer att ha en passagerare såvida den inte är landsvägsreggad. Om den är traktor eller terräng kanske det blir mera sällan och då är väl extra tyngd, storlek och merkostnad en nackdel. Men som plogbil kanske den extra tyngden bara är bra?
Titel: SV: Planerar köp, Max eller inte?
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 8 november 2019 kl. 10:10:51
Jag har en modell 570 ”kort” och som skrivits är dessa på 650cc så en uppgradering av mjukvaran kan jag av erfarenhet säga ger stor skillnad😊

Angående en kort Outlander kontra en MAX så kan jag mest uttala mig om den korta eftersom jag köpte en sådan. Jag har kört även en MAX men det var uteslutande på asfalt så jag kan inte värdera hur skillnaden är i terrängen. Men en aningen sämre svängradie kommer du få med en MAX, och den bli aningen mer osmidig. Men på plussidan så ska sägas att kör man där det är väldigt brant så skulle troligen en MAX kunna prestera bättre då de blir mindre baktunga, men det finns inte på kartan att jag skulle utsätta mig för sådana riskabla körningen utan jag använder maskinen mer praktiskt och värderar smidigheten. Visserligen kan ju även hinder i terrängen göra att maskinen stegrar men då kör man enligt min uppfattning så sakta att risken att stegra maskinen är minimal och ju mer smidig maskin man har desto mer tror jag att man kan undvika hinder. Jag har inte varit nära att stegra min på snart 100h, och då har min maskin hämtat 10-12 älgar ute i skogen på diverse platser.

Jag har lyckats köra min korta på en enklare skogstur med mina 3 barn på och då sitter man inte överdrivet bra kan jag lova, men däremot om man har en passagerare av icke tjock vuxenmodell tycker jag inte det är några som helst problem på en kort. Men självklart skulle det vara bättre på en MAX. I mitt fall skulle det dock inte vara någon avgörande fråga då längre turer exempelvis på trafikerad väg känns rätt uteslutet att jag skulle köra med barnen även om det vore lagligt.

Nästa köp jag gör kommer också bli en kort, vill ha en så smidig och behändig maskin som möjligt och jag är överlag supernöjd med maskinen. Finns endast en sak jag hade velat ha ännu bättre och det är svängradien, där finns det andra maskiner som trumfar.

Köper man tjock hashplast från exempelvis Iron Baltic, en korg fram, vinch bak, stötfångare fram/bak då adderar man vikt på maskinen som troligen är gynnsam för plogning oavsett kort/lång modell av maskin, sen tror jag dock inte den vikten är så avgörande utan det är däcken som begränsar samt att en ATV helt enkelt är för lätt för att kunna utföra tyngre skottning