ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: cracest skrivet 23 augusti 2008 kl. 08:38:28

Titel: Glödande Krök..
Skrivet av: cracest skrivet 23 augusti 2008 kl. 08:38:28
Jag har en fråga.. Jag körde nyss hem från en tripp inne i stan och lite oväntat ramlade Kröken av.. helt utan förvarning och missljud så kände jag hur jag körde över den.

Förklaringen var att kröken hade blivit så varm vid utgången från cylindern att svetsfogarna (som är fabriksgjorda) släppte och gjorde att hela kröken lossnade..

Nu har jag en ny krök och den funkar bra igen, MEN den glöder och blir lika varm som den förra. Detta kan inte vara normalt. Någon som har några tips/trix eller som varit med om detta förut?

Kan det vara en inställnings fråga? Jag vill ju liksom inte smälta Kolvringarna och få hela motorn att packa ihop!

Jag kör en YFZ 450 om det kan förklara något..

Tack på förhand!! //Cricke
Titel: SV: Glödande Krök..
Skrivet av: hijack skrivet 23 augusti 2008 kl. 10:30:55
På beskrivningen så låter det som din maskin går magert(för lite bensin), och det är inte bra. Det kan leda till stora/dyra motorhaverier. Kontrollera ditt tändstift. ÄR färgen något annat än gyllenbrunt så är bränsle/luft blandningen fel.
Titel: SV: Glödande Krök..
Skrivet av: cracest skrivet 23 augusti 2008 kl. 20:11:23
På beskrivningen så låter det som din maskin går magert(för lite bensin), och det är inte bra. Det kan leda till stora/dyra motorhaverier. Kontrollera ditt tändstift. ÄR färgen något annat än gyllenbrunt så är bränsle/luft blandningen fel.

Tack jag ska få det kollat på måndag  ;D nu när du säger det så blir jag faktiskt mycket klokare på det.. den går nämnligen bättre och med mycket snabbare respons med lite choke...

Tack!
Titel: SV: Glödande Krök..
Skrivet av: Lowest skrivet 24 augusti 2008 kl. 09:28:27
Att kröken glöder är normalt. Det räcker att gasa fullt i ca 10-20 sekunder så glöder hela kröken och pressar man den på vägen så glöder det på duktigt. Prova att åka när det är mörkt ute då syns det bra.
På min har kröken och hela röret glödit ända bak till ljuddämparen.
Min är helt orginal och har rullat ca 800mil kompisens raptor är helt orginal /utan innsats i ljuddämparen och har rullat ca 1000mil utan problem har även en som åker Kawa 700 som är justerad med co-mätare och den glöder den med.
Titel: SV: Glödande Krök..
Skrivet av: hijack skrivet 24 augusti 2008 kl. 10:02:36
Att kröken glöder är normalt. Det räcker att gasa fullt i ca 10-20 sekunder så glöder hela kröken och pressar man den på vägen så glöder det på duktigt. Prova att åka när det är mörkt ute då syns det bra.
På min har kröken och hela röret glödit ända bak till ljuddämparen.
Min är helt orginal och har rullat ca 800mil kompisens raptor är helt orginal /utan innsats i ljuddämparen och har rullat ca 1000mil utan problem har även en som åker Kawa 700 som är justerad med co-mätare och den glöder den med.

Ni har ju inte samma maskin. Jag vet att det är vanligt med glödande rör på r700. Menar du att det är vanligt på flera maskiner?
Titel: SV: Glödande Krök..
Skrivet av: paparazi skrivet 24 augusti 2008 kl. 12:44:44
Min gamla GG glödde, polarens yfz glöder som fan, min yfz glöder, en annan snubbes ltr glöder ibland, ltz glöder också. Många glöder, inte sådär jättemycket, men litegrann. Men kolla stiftet om du är osäker, det ska inte vara vitt, som det var på min. Ska montera dial.a-jet på den, så han får mer soppa. Vill ju inte smätla ner skiten innan den gått 20 mil ens..
 
Titel: SV: Glödande Krök..
Skrivet av: cracest skrivet 25 augusti 2008 kl. 17:50:49
Idag åtgärdade jag felet... Iom att YFZan är trimmad (men inte av mig) så har nån åsna glömt/inte vetat/skitit i att sätta på ett större munstycke så jag körde omkring med ett fastkedjat monster.. nu har jag nytt munstycke (165) och nu går det utav bara h. . . . . e   ;D och glödandet är borta.. så till er som har glödande krökar.. In med mer soppa och en kappsyl 2tacks olja vid varje full tankning så blir det lite extra smörj!!

Titel: SV: Glödande Krök..
Skrivet av: hijack skrivet 25 augusti 2008 kl. 18:02:11
Roligt att maskinen går bättre :) hoppas bara att inget har tagit skada av den magra blandningen du åkte med tidigare
Titel: SV: Glödande Krök..
Skrivet av: paparazi skrivet 25 augusti 2008 kl. 19:34:45
perfekt.
Titel: SV: Glödande Krök..
Skrivet av: Ankburk skrivet 7 september 2008 kl. 02:15:41
hehe, måste bara få fråga när jag läste det, är det helt okej att slänga i en slurk 2-taks olja asså?
Det kan ju smörjmässigt inte göra annat än mycket gott :D men jag tänkte på andra konsekvenser :)?

/Nuss
Titel: SV: Glödande Krök..
Skrivet av: cracest skrivet 8 september 2008 kl. 12:24:46
hehe, måste bara få fråga när jag läste det, är det helt okej att slänga i en slurk 2-taks olja asså?
Det kan ju smörjmässigt inte göra annat än mycket gott :D men jag tänkte på andra konsekvenser :)?

/Nuss

Har frågat runt om det där och iom att det är så lite så gör det definitivt ingen skada, men nu på efterhand så behövs det definitivt inte göras på varje tankning.. en gån på 20 liter räcker gott  ()p..

Ps. har nu även skruvat upp luft flödet lite och väntar på nytt luftfilter så snart blir det väll till att smälla på ett ännu större munstycke!

cheers