ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: markusb skrivet 8 maj 2011 kl. 19:15:40

Titel: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 8 maj 2011 kl. 19:15:40
Hej alla!
Är precis nyreggad på forumet då jag nyss blivit med quad  ()p
Var och handlade den i fredags och har i helgen hunnit avverka 10mil på den, mestadels i terrängen.

Var mer inne på att handla cross men efter lite funderande insåg jag att körkortet är värt mer än lite bus i terrängen.
Så det blev en SMC 250 -08 istället!

Väldigt skoj maskin även om den är lika mjuk och följsam som en ångvält. Går att mjuka upp fjädringen fram ett steg och bak är det kanske 2cm kvar på gängan. Ska laborera lite med det.

Det är en -08 som hade rullat 212mil vid köptillfället. Skicket till utseendet tycker jag är väldigt bra. Maskinellt verkar den bra oxå förutom diverse skrammel som ska undersökas närmare.
Det värsta, som gör mig mest orolig är det skramlet som uppkommer när jag belastar den på ettan och tvåan. Hörde det väl idag dom gångerna jag sakta tog mig upp från ett dike. Lät ungefär som om kedjan rappade på kuggarna men jag kände inget speciellt.
Har även ett skrammel från framvagnen då jag svänger mer än ca 10 grader åt något håll.

Ska ta hem några liter motorolja i veckan så jag kan byta till helgen. Manualen säger att det ska vara helsyntet 4-takt, någon som har tips på en relativt billig men ändå bra olja? Antar att jag ska passa mig för ex julas sortiment...

Slänger med några bilder på pärlan. Tråden lär uppdateras efterhand som frågor dyker upp eller modifieringar görs.

(http://img580.imageshack.us/img580/6474/r0011176resize.jpg)

(http://img560.imageshack.us/img560/481/r0011180resize.jpg)

(http://img28.imageshack.us/img28/6967/r0011178resize.jpg)

(http://img845.imageshack.us/img845/8946/r0011186resize.jpg)

(http://img151.imageshack.us/img151/9063/r0011183resize.jpg)

(http://img855.imageshack.us/img855/3103/r0011181resize.jpg)

(http://img101.imageshack.us/img101/9691/r0011182resize.jpg)

(http://img810.imageshack.us/img810/3622/r0011187resize.jpg)

(http://img803.imageshack.us/img803/601/r0011201resize.jpg)
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 8 maj 2011 kl. 20:48:43
Grattis, kul med mer SMC-folk!

Gällande oljan.. själv kör jag på Castrol GPS 10W-40 . Gjorde i både min 170cc och min 300cc jag har nu.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 9 maj 2011 kl. 17:48:54
Tack :)

Var och köpte just den oljan idag för det var den billigaste jag kunde hitta i stan, förutom Julas som låg på 29 eller 39 spänn.. men det vet i tusan om jag skulle slå i min motor  :hmmm:
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: barossa killen skrivet 9 maj 2011 kl. 19:54:26
Vad gör O/R knappen ?
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 9 maj 2011 kl. 20:13:15
override, den tar bort backspärren så man får mer effekt bakåt om det behövs.

Har ni några bra tips på onlinebutiker här hemma och även utomlands med reservdelar samt eftermarknadsdelar?
Letade lite på ebay men hittar inget. Kanske söker jag fel.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 9 maj 2011 kl. 20:36:21
Det är lite hopplöst att hitta delar... då de heter lite olika överallt. Kasea, skyhawk, quadzilla, ram mfl. De jag hittat är bla http://www.quad-spares.com/manufacturer/Quadzilla,b.html  (quadzilla, dubbelkolla dock!!!)

Oljan fyller du på i hålet där du har oljestickan.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: barossa killen skrivet 10 maj 2011 kl. 06:23:56
override, den tar bort backspärren så man får mer effekt bakåt om det behövs.

Har ni några bra tips på onlinebutiker här hemma och även utomlands med reservdelar samt eftermarknadsdelar?
Letade lite på ebay men hittar inget. Kanske söker jag fel.

 okej  :)
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: VmaXA skrivet 13 maj 2011 kl. 19:52:56
Nice välkommen
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 14 maj 2011 kl. 00:26:37
Tack!

Äntligen helg! Ikväll tömde jag "moppen" på olja och slog sedan i Castrol GPS. Känns bra att veta att det är gjort och att den nu rullar 50 mil till innan det är dax.

Senare ikväll gjorde jag även risers till styret då jag tyckte jag satt som en banan på den. Är strax över 180cm. Mina risers gjordes så dom höjer 32mm och et var en jäkla skillnad!

Nu sitter jag och söker efter förlängningssats till baksvingen på ebay. Tror jag vill ha den lite längre för att den ska sluta vingla så förjordat på vägen.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 14 maj 2011 kl. 11:07:22
Börja med att kolla däcken (balansering och däcktryck) samt att fälgarna sitter rätt på hojen. Kanske du har fel hjulvinklar också?
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 14 maj 2011 kl. 14:12:58
Finns det något standardrecept på hjulvinklarna?
Har ingen toe-in fram samt vänster fram ser ut att ha en smula positiv camber. Jag ser ingen justering för cambern så jag vet inte vad det kan bero på.
Däcken är Maxxis dirt onroad med strax över ett kilos däcktryck.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: VmaXA skrivet 14 maj 2011 kl. 20:27:09
har typ 0,5 i mina.

 har du bilder på hur det ser ut nu efter du har höjt?
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 14 maj 2011 kl. 21:31:52
Tog en rejäl långsvänga idag med frugan bakpå. Körde totalt 10 mil på den varav 5 av dom på grusvägar och skogsstigar. SKITKUL!!!! Vi blev ordentligt tända båda två och körde en lååång slingrig vandringsstig fram och tillbaka till vi fick känsla och bra fart mellan träden. Hade totalt glömt känslan av lyckoruset med terrängkörning och hästkrafter mellan benen ;) Sist var ca 10 år sedan på 125 crossen.
Riktigt gött att fara fram i 40 knutar mellan dom tighta träden så backspeglarna nästan tar i!
Vi tyckte båda två att maskinen kändes stabil och fin med ca 0.8kg per hjul och med risers på styret. Vi åkte båda två hela tiden så totalvikten låg strax över 300kg gissar jag.

Ska ut i verkstaden och grejja vidare med gasvajjern nu och ska då passa på att fota mina risers åt dig.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: VmaXA skrivet 14 maj 2011 kl. 22:40:02
Nice vad kul! ja skön känsla att åka terräng.. 40-50 km/t känns väldig fort och roligt att man ska vara så uppmärksam..
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 15 maj 2011 kl. 00:31:34
Här kommer en bild på risern jag gjorde. Dubbla 16x16 aluminiumbitar som jag bultade ihop. Blev väldigt stabilt och fin känsla.
Skruvarna är M8x80

(http://img696.imageshack.us/img696/8718/r0011203resize.jpg)
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 15 maj 2011 kl. 16:22:48
Okej, var iväg en sväng nu och skulle se om jag kunde hitta den omtalade bakvägen ner till träsket. Jodå, vägen hittades och den var alldeles lagom sur för att det skulle spruta dynga och vara skitskoj :)
Tyvärr upptäckte jag i samma veva att mina maxxis vägdäck inte har ett skit att säga till om när det blir lite blött... så min fråga till er, vad ska man satsa på för däck på maskinen?

Jag kommer köra mycket grusvägar, en del asfalt (kan byta dom gånger det bara blir asfalt), åkrar, skog och framför allt surhål, tänk kanten på träsk och kärr.
Bak sitter idag 22x10x10 maxxis, vet inte om jag ska byta fram oxå eller nöja mig med bak. Annars har jag 21x7x10 fram.

Fick dra maskinen ur hålet, därav utseendet på gympadojjorna  ()p
(http://img42.imageshack.us/img42/305/p150511152401.jpg)

(http://img808.imageshack.us/img808/2354/p150511153602.jpg)
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: VmaXA skrivet 15 maj 2011 kl. 17:40:55
Kommer ihåg när jag också testade lera och så med mina vägdäck.. gick åt helvete, och som otur hade jag nya sneakers på :P.. Nu sitter det http://4wheelonline.com/Images/CategoryImages/Kenda_K532FaParkerDT.jpg såna här på och är mer än nöjd när jag kör offroad, på asfalt låter det när man är uppe i 50km/t nog det enda nackdel när dessa sitter på men inget o bry sig om :) .

Mina vägdäck är Innova någonting, dem var bra både i torrt o blött.

Men köp cross däck bak, låt vägdäcken fram sitta på, att ha cross däck som jag har fram gör inte så stor skillnad som jag trodde, kanske bara lite utseende

mvh
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 15 maj 2011 kl. 20:31:09
Jo man får nog räkna med att crossdäck låter oavsett vilka det är. Det är väl som dubbarna på bilen, sjunger hej vilt i kupén.
Dina däck är skapligt lika innovas crossdäck och dom hittar jag till skapligt pris, ca 700 stycket. Såg ett klipp på tuben med innovas och dom verkade ta sig fram väldigt bra på det mesta.

Ska se om jag hittar fälgar oxå så är det lättare att skifta mellan offroad/asfalt.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: VmaXA skrivet 15 maj 2011 kl. 21:18:33
hej

jag köpte inte innova då, visst är de billiga men fick ett bra råd om att de var obekväma
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 15 maj 2011 kl. 21:56:44
hmm... tack för inlägget!
Ska se om jag kan hitta någon som testat båda och har en utsago. Vill ju inte ha en vingelmoppe precis, fast samtidigt vill man ju hålla i skinnet lite när man beställer grejjer.. svåra beslut ;)
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 16 maj 2011 kl. 08:21:35
Jag har Kenda Bearclaw eller något sådant, faktiskt aldrig testat den på ... :D Ska bli i sommar dock. Mönstret ser bra ut för det du beskriver, kanske det kan fungera för dig. När det gäller fram.... frågan är om det är värt lägga pengarna där. Utseendemässigt kanske det kommer se lite vrikat ut med vägdäck fram, och crossdäck bak. Men i terrängen på en bakhjulsdriven hoj lär det inte vara jättestor skillnad, såtillvida du inte sneddar upp eller ned för sluttningar.
Osäker hur däckets profil (vägdäck platt, crossdäck runt) påverkar körningen på asfalt. Någon som testat kanske kan säga.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: goes skrivet 16 maj 2011 kl. 09:07:04
Nu vet jag inte hur din är drevad men jag kör med http://www.garage24.se/web/ATV/Dack___Falg/Dack___Falg/Dack/Dack_MAXXIS_Razr_20x11-10_(ATV_bak_M-932__4-lagers)-86804.aspx (http://www.garage24.se/web/ATV/Dack___Falg/Dack___Falg/Dack/Dack_MAXXIS_Razr_20x11-10_(ATV_bak_M-932__4-lagers)-86804.aspx) som terängdäck (och motsvarande maxxis fram). Det gör även att man drevar ner maskinen (från 22" till 20") när man kör med terängdäck så man får lite mer vrid än med vägdäcken men den går inte lika fort.

Jag kör med två omgångar fälgar och jag har även kört med plåtskruv i maxxis däcken på vinter för att få mer grepp.

Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 18 maj 2011 kl. 19:46:14
Delarium, dina bearclaws såg ut att ha väldigt bra fäste i terrängen! Däremot ser dom ut att kunna bli ostabila på väg.

Goes, Maxxis Razr ser nästan identisk ut med dom billigare Innova crossdäcken jag spanat in mig på. Frågan är om skillnaden i kvalite kan motsvara skillnaden i pris? Mönstret ser ut att kunna passa mig, och däcken är platta vilket borde ge bra fäste samt stabilitet även på vägen.

Undrar om jag inte skulle vara lite dumsnål och testa ett par Innova ändå. Vill ju lägga pengar på fälgar i samma veva oxå.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 18 maj 2011 kl. 19:51:21
Just det, undrar om mina bakfälgar verkligen är original... Vilka mått har originalfälgarna bak?
Det står stansat på framfälgarna men bak är det ingen stansning.
Har för mig att det ska vara 9" bak om jag inte minns fel men jag har 10" och mina 22x10x10 maxxis dirt sitter kanonfint på dom på alla håll.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 22 maj 2011 kl. 13:07:19
Igår kväll smet jag iväg till den lokala crosscartbanan och testade några varv. Gryyymt skoj att åka ställ på grusbana!
Vi hade totalt vindstilla igår så efter 10 varv hade jag lagt en sån tjock grusdimma att jag var tvungen att hejda mig i 10min innan jag kunde köra vidare. Att ögonen var grusiga i morse behöver jag väl knappast nämna :) Ska bli skönt när mina ebay goggles dyker upp, för solbrillorna fungerar bara till att hålla fartvind och flygfän borta.

En underbar solnedgång gjorde inte upplevelsen tråkigare på något sätt!

(http://img713.imageshack.us/img713/4906/p2105112051.jpg)

(http://img41.imageshack.us/img41/6347/p2105112101.jpg)

Jag funderar på att bestycka upp förgasaren till 120 munstycke för den är lite trött på låga varv. Krävs det sportluftfilter i samma veva?
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 22 maj 2011 kl. 21:49:26
Niiiiice!

Har du bytt lågfarsmunstycke? Det kan nog ge en del också om den är trög i starten.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 22 maj 2011 kl. 22:22:36
Inget jag har rört så jag gissar att det är original.
Brukar det stå på dom vad det är för storlek eller får man mäta upp det?

Har aldrig labbat med munstycken förr så jag känner mig osäker på läget.

Det jag saknar  är vridet i botten. På ettans växel spinner den loss på alla underlag jag vill att den ska göra det på. På tvåan går det på grus och på trean är det inte mycket som händer tyvärr.. så mer bottenvrid önskas!
Den gör ca 100km/h vilket räcker gott och väl, hastighet är jag inte så intresserad av... än, bör väl tilläggas ;)

I sprängskissen står det att lågfarten är 40 original och högfart är 108, vilka munstycken kan vara lämpligt att börja laborera med tycker ni?
Pinalen.se har ett 120 ser jag på sidan.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: VmaXA skrivet 23 maj 2011 kl. 00:07:45
hoho lyssnar med här kunde också tänka mig mer bottenvrid på 3an och extra på 2an
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 23 maj 2011 kl. 08:44:21
Osäker på vad som rekommenderas till 250cc, men det finns rätt många trådar om detta. Har ni fixat med avgas, och även luftfiltret (koniskt, borrat lock eller likn) så ska ni ABSOLUT byta munstrycke.
Om det sitter 108 orginal kan ni nog absolut prova både 120 och 125 direkt utan att tveka.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 23 maj 2011 kl. 17:33:24
Jag ska köpa mig ett öppet filter och ett 120 munstycke för att testa då. Lite framöver blir det nog en effektdämpare oxå, men innan dess måste pengarna läggas på däck för min framkonlighet i skog och mark = 0.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 23 maj 2011 kl. 17:42:57
Börja med att sätta lite distanser mellan locket och underdelen på luftfilterboxen. Risken finns att ett sportavgas blir lite för mycket av det goda.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 23 maj 2011 kl. 17:59:41
Okej, ja det kanske du har rätt i.
Sist jag grejjade med maskinen så hade jag sadel ocj filterlock borta och då startade jag för att höra hur mycket den ev skulle låta med ett öppet filter... det poffade och gick fruktanslöst orent så jag stängde av direkt.
Så att glänta på locket lite kanske är rätt väg att gå i början.

Läser lite på accessmotor.se och under tillbehör 250 läser jag att det finns en ostrypt CDI-box för 700:-
Är det så att boxen är strypt till 20hk i original CDIn? Och vad för effektökning kan man vänta sig med en ostrypt box då?
Låter ju som ett billigt "trim", kanske jag som missuppfattar då.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 23 maj 2011 kl. 19:16:00
Måste rätta mig själv, skrev sportavgas och det är förstås fel. Menar att ett öppet luftfilter kan bli lite för mycket.

När det gäller CDI-boxen är jag lite osäker... Har inte provat något sådant själv. Vet du vad för skillnad den gör? På en 250cc lär det inte finnas några enorma hästar att hämta.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 23 maj 2011 kl. 19:34:24
Förstod nästan att du menade sportfiltret. Hur menar du att det blir för mycket av det goda då? Just dom där smällarna och att den går orent?
En del grejjer är bytt på maskinen och jag har inte hunnit sätta mig in i allt än, men om det skulle vara så att ljuddämparen är original så borde väl den göra en del på vridet om man byter till ostrypt?
Hittade en relativt billig, 1300:- som inte är bling-bling utan bara gör vad den ska. Tror du att det är värt pengarnaeller ska jag lägga dom på annat håll? Som sagt, lite mer vrid på låga växlar vore helt suveränt!!
http://jiabshop.se/produkt/Effektdampare-mattsvart-SMC-250

Angående CDI-boxen så vet jag inte, jag bara såg att det fanns en på access hemsida, men det är ju inte säkert den passar på smc även om det mesta i 250-väg verkar vara samma mellan dom flesta maskiner.

Tror jag läste nånstans att vissa CDI:er är avstrypta på backen så man slipper hålla inne O/R, undrar om även den jag såg är just en sådan variant kanske.
Då är det ju helt ointressant med en gång.

Tack för alla tips hittills, det hjälper verkligen nu när jag ska sätta mig in i quadvärlden ;)
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 23 maj 2011 kl. 22:05:25
När det gäller sportluftfilter, är risken att det blir "för" mycket luft in till förgasaren. När du öppnar locket (eller borrar) så minskar du motståndet för motorn på insugssidan för insugsluft.
För att kompensera/får ut max så det bästa att även minska motståndet på avgassidan, dvs avgassystemet.

Tänk såhär. Orginal sitter luftfilterboxen tätt, orginal avgas och orginal bestyckning. Detta borde vara ganska noga utmätt; kanske med Dynojet eller motsvarande. Om du skall trimma/avstrypa så behöver du förändra dessa tre faktorer lite i förhållande till varandra. Om du bortser från en, är det inte säkert att slutresultatet blir bra, eller att den inte riktigt blir det du hoppades på... dvs snabbare och starkare.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 23 maj 2011 kl. 22:20:37
Okej, jag är med på resonemanget nu tror jag.

Ska börja med att ge motorn lite, lite mer luft bara (lufta locket lite) i väntan på att handla hem effektsystem, munstycke samt öppet filter, dessa byter jag på samma gång och justerar sedan förgasaren till bästa gång.
Hoppas det ger märkbar ökning i vridet sen.
Räknar inte med bakhjulsåka på femman men förhoppningen är att hjulen går runt på beställning på tvåans och kanske treans växel.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: VmaXA skrivet 23 maj 2011 kl. 22:38:56
Hey tänkar delta i denna tråden if you dont mind :)..

Har också en rätt så original som markusb med original luftfilter etc.

Har testat skruva bort locket på luftfiltert, gillar ljudet, men känner att accs inte blir lika bra (för mycket luft som du säger).

Funderade på att ta bort hela luftfiltret nu och sätta på sportluftfilter ett litet vanligt ett så att man kanske fick plats till saker under sätet(?) vad sägs om det.

Och om munstycket, så det är inte riktigt lönt att uppgradera munstycke om man inte uppgraderar avgasssytem om jag har förstått rätt? :)

mvh
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 23 maj 2011 kl. 22:45:05
Hey tänkar delta i denna tråden if you dont mind :)..

Inga problem, snarare tvärt om! Gäller att få fart på alla idéer nu.


Funderade på att ta bort hela luftfiltret nu och sätta på sportluftfilter ett litet vanligt ett så att man kanske fick plats till saker under sätet(?) vad sägs om det.

Smart!! Har letat som en galning på moppen för att hitta ett lämpligt ställe att ha lite tools m.m. Perfekt utrymme där!
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 24 maj 2011 kl. 09:52:48
Hey tänkar delta i denna tråden if you dont mind :)..

Har också en rätt så original som markusb med original luftfilter etc.

Har testat skruva bort locket på luftfiltert, gillar ljudet, men känner att accs inte blir lika bra (för mycket luft som du säger).

Funderade på att ta bort hela luftfiltret nu och sätta på sportluftfilter ett litet vanligt ett så att man kanske fick plats till saker under sätet(?) vad sägs om det.

Och om munstycket, så det är inte riktigt lönt att uppgradera munstycke om man inte uppgraderar avgasssytem om jag har förstått rätt? :)

mvh

Absolut kan du sätta i större munstycke och tex bara öppna locket lite granna, det kommer att ge lite granna. Sätt inte för stort munstycke bara (och öppna inte locket för mycket heller) innan du bytt avgas.
Har öppnat locket lite, samt bestyckat om på båda hojar jag haft (men behållt orginalavgas) vilket gett en del, men troligtvis inte så mycket som en sportavgas hade gjort.
Se till bara att blandningen blir rätt, så den inte går för fett eller för magert.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 24 maj 2011 kl. 16:47:16
Delarium, vad hade du för storlek på munstycket på hojjarna som du inte hade effektsystem på?
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 24 maj 2011 kl. 17:00:25
Delarium, vad hade du för storlek på munstycket på hojjarna som du inte hade effektsystem på?

Har för mig det satt 108 på min SMC 300 orginal, kör med 125 nu (gläntat luftfilterbox endast). I min SMC 170cc minns jag inte riktigt... men lite större och gläntad box.

OBS! Det beror lite granna på förgasarmodell (och storlek) som jag förstått det.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 24 maj 2011 kl. 17:28:49
Okej, då kan det nog vara vettigt att börja med att ta hem ett 120 som jag hade tänkt.
Jag har singelfugge på min manick.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: VmaXA skrivet 25 maj 2011 kl. 00:13:31
Hey!

Så tror ni ett vanligt litet sportluftfilter direkt monterad på förgasarn kommer att bli bra?

Delarium, du skriver öppna locket lite grann, jag bruker ta bort locket helt så att man kan se ner till gula luftfilter när man öppnar sätet..

Överlåter testandet med munstycket till dig markusb :) så får du meddela om det ger något extra eller inte.

Tror nog jag väntar med det tills jag tar hem ny avgas..

mvh
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 25 maj 2011 kl. 08:27:21
Hey!

Så tror ni ett vanligt litet sportluftfilter direkt monterad på förgasarn kommer att bli bra?

Delarium, du skriver öppna locket lite grann, jag bruker ta bort locket helt så att man kan se ner till gula luftfilter när man öppnar sätet..

Överlåter testandet med munstycket till dig markusb :) så får du meddela om det ger något extra eller inte.

Tror nog jag väntar med det tills jag tar hem ny avgas..

mvh

Det enda sättet att veta om det blir bra är att testa.

Att sätta ett öppet luftfilter direkt på förgasaren ger mycket luft, vilket ställer en del krav på att avgasevakueringen också är väldigt bra. Och förstås munstyckena...
Tar du bort locket helt och hållet så blir det nog snarlik effekt som att sätta ett sportluftfilter, du minskar "motståndet" för motorn att suga i sig kallluft. Det kan funka, men till en börjar (främst om du har orginalavgas!) är att borra hål i locket, alt sätta distans och "glänta" locket så blir det liten glipa bara runt om. Detta gör också en del för insugsljudet.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 27 maj 2011 kl. 16:13:53
Nya däck på väg nu! Obetydligt begagnade Innova crossdäck, ska bli sköj att testa!
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 29 maj 2011 kl. 10:42:53
Tog en svängom på e-bukten härom dagen och lyckades tillslut hitta en uppsättning bromsbelägg som jag ska testa.
Märkte att dom som satt på gick åt illa kvickt för mig. Extra stryk tog dom i dammet på crosscartbanan samt efter lerbadet i träsket  :knupple:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290342971268

500:- inkl frakt för en hel uppsättning sintrade verkar inte så illa. Från UK så det blir även tullfritt.

Hoppas dom samt mina smith-brillor hinner dyka upp i veckan.

Senare ska jag ragga munstycken, tar nog ett kit så jag kan testa mig fram lite.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 29 maj 2011 kl. 12:53:42
Det såg ut att vara bra pris. Beställde EBC bak till min hoj, fungerar och bettar riktigt bra. Bromsarna på SMC'n är ju inte asbra, så allt man kan göra i enkel väg är ju värt att testa.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: VmaXA skrivet 29 maj 2011 kl. 16:03:29
Beläggen ser bra ut, du får testa och lämna hur bra de är jmf med de originala, tycker inte heller min bromsar sådär jätte bra nu
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 29 maj 2011 kl. 18:03:00
Ja vi hoppas att dom duger, isåfall är det ju bra pris och det går att spara en hacka mot svenska priserna.

Var inne på CO idag och spanade in deras 3000-vinsch. Såg rejäl ut för pengarna. Deras elkunniga personal skulle höra av sig imorrn med lite mer data på strömförbrukningen.
Är faktiskt osäker på om ett 6Ah batteri pallar mata den. Drar 20A obelastad och 185A max vid 1300kg dragkraft. Undrar om förbrukningenär linjär på den?
Gissar att jag utan problem kan behöva 80-100A dom gånger jag sätter moppen djupt i skiten.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 3 juni 2011 kl. 23:50:40
Just det, en av elkillarna på Clas Ohlsons kontor ringde upp angående vinschen.. Efter en stunds dividerande så fick jag förklara skillnaden mellan A och Ah för honom och efter det avslutade jag samtalet ganska fort.
Ingen vettig data fanns på vinschen så det blir helt enkelt att prova framöver.

Idag var jag och hämtade ut mina "nya beggade" Innova Cross-däck. Monterade bakdäcken och gav mig iväg.
Moppen känns mycket stabilare med dom än med Maxxis gatdäcken av någon anledning. Dessutom betydligt mjukare gång över åkrarna. Provkörde i diket som jag fastnade rejält i sist och visst fastnade jag igen!
Denna gången gick det iaf ta sig ur med hjälp av en knippe sten framför bakdäcken. Den grävde ner sig så sjukt mycket så jag hade aldrig orkat dra loss den. Ett intressant test med positiv utgång, denna gången  ()p

För bara 1½ timma sedan tog jag mig iväg på en skön kvällsrunda. Började med en sväng till crosscartbanan och dammade några varv. Riktigt skoj men fick inte samma goa ställ som med gatdäcken. Tog sedan skogsvägarna ner till hamnen och spanade av läget. Efter det blev det fullt ös på landborgen till jag kom till stenbrottet. Harvade runt i några högar en stund och sedan en lugn körning hemmåt.

Varmt och skönt, totalt vindstilla. Ja jag är nöjd med kvällen! Underbart :)

Nu ska jag leta 10W LED på ebay, moppen behöver kraftigare helljus!
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 6 juni 2011 kl. 11:49:49
Fick hem bromsbeläggen från ebay. Monterade bak igår då original var totalt slut efter min terrängkörning.
Dessa Goldfren passade utan problem och kan bara rekommenderas till den som vill testa sintrat till lågt pris!
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290342971268

Körde även sönder maskinen en smula igår.. Tror jag klippte en stubbe eller liknande i lagom mak så bakaxeln flyttades. Kedjan var tokspännd och undre kedjerullen lossnade. När jag upptäckte detta så körde jag hem moppen på tomgång på ettans växel (kanske 1km) men väl hemma så hade kedjan ändå tuggat sig igenom halva pinnen som rullen löper på.
Har beställt AIRs kullagrade rulle (8mm hål) som jag ska skruva dit. Får kapa av original 12mm pinne och sätta en M8 med nylock igenom istället.
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 9 juni 2011 kl. 17:53:18
Körsuget tog överhanden i söndags. Pallade inte vänta på reservdelar så jag klurade på en lösning en stund. Tillslut hittade jag en nylonstav som jag kapade upp, borrade, knölade i lager i samt en hylsa. Skar av originalpinnen och monterade min nytillverkade kedjerulle med en M8 samt nylock. Funkade kalasbra och nu är det även kullagrat! Hittade inget kedjelås så jag fick ta två E-clips och även det funkade kalasbra.

(http://img694.imageshack.us/img694/2828/r0011251resize.jpg)

En bild på nya GOLDfren-beläggen

(http://img848.imageshack.us/img848/8083/r0011250resize.jpg)

Körde av kopplingsvajjern för några veckor sedan. Även här pallade jag inte vänta på några delar utan testade svarva en bit mässing som jag lödde på motorsidan. På handtagssidan sitter ett 6mm bromsrör av stål med dubbla låsskruvar.

(http://img94.imageshack.us/img94/7793/r0011253resize.jpg)

Nya däcken monterades.. Innovas crossdäck.

(http://img196.imageshack.us/img196/6014/r0011261resize.jpg)

(http://img171.imageshack.us/img171/882/r0011260resize.jpg)

Och slutligen JULAs ATV-väska. Sitter väldigt bra på pakethållaren och kvaliten verkar det inte vara något fel på!

(http://img848.imageshack.us/img848/3763/r0011265resize.jpg)

(http://img194.imageshack.us/img194/2452/r0011264resize.jpg)

(http://img706.imageshack.us/img706/3231/r0011262resize.jpg)

Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 9 juni 2011 kl. 18:58:43
Fick hem en ebay beställning idag. Köpte 25 ark med klisterdekaler då jag ville sminka moppen lite.
Kvaliten känns riktigt fin och det är sjukt mycket dekaler för ca 100 spänn inkl frakten!

(http://img194.imageshack.us/img194/998/r0011267.jpg)
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: VmaXA skrivet 15 juni 2011 kl. 00:56:57
Man ser inte bilderna :( och har du länk till dekalerna på ebay? :)

Har beställt hem bromsbeläggen jag med också
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Delarium skrivet 15 juni 2011 kl. 08:28:58
Jag ser bilderna. Det där kitet med dekaler har jag varit nära och köpa också, många gånger :D
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 15 juni 2011 kl. 16:42:35
Här kommer länken!
http://global.ebay.com/25-shMonster-Energy-ATV-Motocross-Racing-StickersB3/260783407383/item

Mer av samma säljare här
http://global.ebay.com/kimstreets/list/seller
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 11 augusti 2011 kl. 22:39:51
Länge sedan jag skrev något här.
Har kört en hel del med maskin sen sist och även fått till några fina bilder!

Blev badsugen härom dagen så jag for ner till båtplatsen här på Öland. Är väldigt långgrunt på detta stället så jag var tvungen att köra en bit ut för att slippa gå bland sten och skit.
(http://img808.imageshack.us/img808/3853/img0088resize.jpg)

Ikväll tog jag en sväng på landborgen och passade på att knäppa några bilder. Tyckte himmeln var skitfin ikväll! Man ser fastlandet (Mönsterås) och blå jungfrun i bakgrunden.

(http://img846.imageshack.us/img846/3808/img0162resize.jpg)

(http://img215.imageshack.us/img215/1446/img0161resize.jpg)

(http://img641.imageshack.us/img641/6663/img0160resize.jpg)

(http://img851.imageshack.us/img851/2374/img0157resize.jpg)

(http://img42.imageshack.us/img42/5895/img0155resize.jpg)
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Pv544 skrivet 12 augusti 2011 kl. 02:06:20
Fina bilder!
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Hydro skrivet 12 augusti 2011 kl. 02:13:29
Precis, fina bilder!
...tänk bara på att saltvatten (eller typ bräckt som i detta fall) är lite vasst mot stål och järn...

Tycker mig känna igen flera av vyerna, men den första bilden är inte tagen i direkt anslutning till de övriga va?
Jag var i dessa trakter -09 och åkte runt lite, och visst känns området igen:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=23787.0
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 12 augusti 2011 kl. 02:20:55
Tack!
Jo det var raka vägen hem till högtrycken efter denna resan.

Första bilden är tagen på östra sidan av ön och dom andra är på västra sidan. Dom tog jag precis efter stenbrottet på vägen ut mot kvarnen du har på bild i din tråd!

Du hade en del fina bilder i din tråd, känner igen alla ställen utom bilden mitt i skogen ;)
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Hydro skrivet 12 augusti 2011 kl. 02:56:23
Skogsbilden är inte så långt från järnvägen, kanske en kilometer eller så... alltså i trakterna av Böda, bara några hundra meter från havet.

Nu är ju iofs Innova de mest seglivade crossdäcken som finns, men om du vill att de skall hålla ännu längre så sänk trycket lite... du verkar ha typ ett kilo eller två, eller det kanske bara var monteringstryck du hade i på bilderna där de var nypålagda?
0,4 eller liknande gör att typ hela mönsterbredden ligger mot marken och då slits alla dubbar medan man vid överdrivet högt tryck bara rider på de mittersta och sliter ner dem.
...bara ett tips.  ()p
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 12 augusti 2011 kl. 11:25:11
Okej, ja runt Böda finns många fina ställen att kolla in från fyra små hjul! Jag och donnan brukar ta en sväng upp ibland och åka lite skogsvägar och liknande. Mycket avkopplande miljö till skillnad mot resten av ön som bara består av sten, känns det som ibland :)

Jo trycket är helt galet på monteringsbilden. Visste inte vilket tryck det skulle vara i dom men sänkte rätt fort från runt kilot ner till 0.7. Nu kör jag 0.6 men ska testa 0.4 om du tycker att det är ett bra tryck på dom. Vågade inte gå ner så mycket med risk för att kränga av dom men det kanske man inte lyckas med vid 0.4?

Har märkt att det främst är mittnabbarna som ligger an.

Jag har ännu inte skott om moppen framtill men funderar på att testa mina Innova där oxå för att få den lite mjukare. Rekommenderar du 0.4 fram oxå eller ska jag lägga mig lite högre i tryck där?
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Hydro skrivet 12 augusti 2011 kl. 11:39:02
0,4 är i övre kanten... jag körde på 0,25 typ.
Även fram, men det blir lite svampigt då så 0,4 fram kan vara en medelväg.
Risken för krängning finns alltid, men det gäller främst pojkarna som åker tex crossbana och kanske landar lite snett på sidan osv (de åker därför med däcklås för att bibehålla det låga trycket), för vanlig quad-åka på väg och enklare terräng, stigar osv är risken minimal även helt utan luft, bortsett från om du tex sladdar in kraftigt i en kantsten då kan självklart däcket slås av fälgen, men just det kan hända även vid ett kilos tryck.
Nackdelarna med att sänka trycket är att du kommer få så bra grepp att det kanske kan bli svårt att ligga på sladd på grusväg med en 250, du får lägre markfrigång och lägre utväxling...
Fördelen är att du får ett jämnare slitage, bättre grepp, längre livslängd och en mjukare/komfortablare färd.
Du får testa lite helt enkelt!
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 12 augusti 2011 kl. 11:45:22
Mycket bra tips och erfarenheter! Jag ska testa det du föreslår och känna efter hur det känns.
Jag har förövrigt plågats dom sista veckorna av den klassiska känslan "mycket vill ha mer" och är inställd på att snart uppgradera till 450 eller 500. Väntar bara på ekonomi och rätt objekt.
Innovadäcken får nog följa med till nästa maskin så då kan det ju vara bra att sänka trycket för att minska slitaget på dom redan nu.

Har upptäckt (ganska omgående) att 250cc inte är så mycket att komma med om man gör annat än finåker till affären typ ;)
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Hydro skrivet 12 augusti 2011 kl. 12:07:07
Lite beroende på vad du kikar på för nästa modell så tänk på att det inte bara är kubiken och effekten som kommer skilja, även bromsar och framför allt chassie kommer nog ligga i en lite annan division än på det du har nu.
Tänk bara på att snacket om ofta förekommer att det är VÅLDSAM kraft i vildkatter, Raptorer osv är mest snack, för så är det inte.
Mycket vill som sagt alltid ha mer och när farten ökas så går det åt effekt.
Att sladda på en parkering i 15-20 km/h klarar en 250 men skall man ligga på sladd i 100 på grusvägarna så behöver man ha typ en Raptor och skall man marscha motorväg och ha marginal till omkörning osv så är en Raptor i underkant, osv...
Att byta från en 250 till en 300 tex är totalt meningslöst, skall du märka av nån skillnad i effekt så är steget upp till tex en Dinli eller en Vildkatt mer försvarbart, vill du ha en bred eftermarknad på tillbehör, möjlighet till trim, bättre botteneffekt och ett bättre chassie, ja då är det Raptorn.

Tänk på att de första typ 15-20 hästarna man har i en quad går åt till att liksom flytta ekipaget och effekten däröver är det som ger flin i hjälmen, så åker man LTZ400 och har 30 hästar så är det alltså lek för 10 medan det på en Dinli, Raptor eller Vildkatt osv är typ 45 häst och alltså lek för 25 häst.
...och en 250 har lek för någon enstaka hästkraft.

Så ser i alla fall jag på det.
  :D

Att ta med hjulen till nästa maskin är en god tanke, men kanske inte något som funkar, dels pga olika bultcirklar beroende på vad du köper, men även däckdimensionen som sådan.
En SMC 250 har väl 22 tum bak medan de flesta andra quads brukar ha 18-20 tum.
Självklart funkar det med 22 (jag hade det på Raptorn tex för högre markfrigång mm) men det kan se lite ballong-aktigt ut.
...bara en tanke, plus att det ofta sitter däck på det man köper. :whip:
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 12 augusti 2011 kl. 12:37:25
Det jag saknar mest med 250n är att kunna mosa på på rullen utan att behöva växla ner och pressa den för att det ska släppa en gnutta på bakhjulet. Har kikat många wildcat 500 och dinli 450 på tuben och som jag förstår det så finns effekten till det normalbehovet. Att åka grusväg på 3-4ans växel och i kurvan bara kunna vrida till för att få ett härligt ställ. Nu får jag växla ner till 2-3an och kämpa med rumpan för att det ska kana, och när det väl kanar så finns inte effekten till att hålla stället särskilt kontrollerat utan det slutar kana rätt omgående.
Även i normal terräng märker jag effektbrist då moppen oftast går på ettan för att ha något sånär vrid när det behövs. Upp ur ett dike kräver sitt vridande på rullen och mött med kopplingen för att inte överraskas när varvet kommit upp så det ger det vridet som behövs.

Funderingarna går även mot en uppdrevning på en större hoj för att kunna marscha i 80 utan att vara rädd att få upp kolvarna mellan benen ;) 250 låter plågad i dessa hastigheter.
Vill kunna avverka avstånden mellan ställena jag kör på lite snabbare och bekvämare. Oftast så kör jag 3 mil enkel resa innan jag är vid dom fina lekställena.

Sist men inte minst så har 250n väldigt kort axelavstånd och det kan ge obehagliga känslor i terrängen då det ofta känns som att den vill tippa över mig när jag klättrar med den. Har varit väldigt nära några gånger men tack och lov har jag klarat ut det. Det skulle bara bli en onödig kostnad att byta speglar och diverse grejjer nu när den ska säljas..

Det lutar åt en dinli 450 eftersom dom ligger rätt i pris för mig. En vildkatt skulle kunna funka om jag hittar ett objekt som inte är drömpris på.
Jag har varken sett eller kört några av dessa maskiner då det är dåligt med handlare här i trakterna.

En raptor kan jag glömma i nuläget men kanske blir framöver när mycket vill ha mer, igen :)

Angående däcken så har du säkert rätt. Det kanske är bättre att sälja med dom och skaffa det som behövs när det blir dax.

 
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Hydro skrivet 12 augusti 2011 kl. 12:50:31
Ett lite billigare trick man kan använda om man vill sladda brett på grusväg med effektsvag maskin är att åka på asfaltsdäck bak.
Däcken du har ger helt enkelt ett för bra grepp i förhållande till effekten.

...men klättras det lite i skogen så är ju asfaltsdäck kass om det finns minsta regndroppe.
 
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 13 augusti 2011 kl. 20:33:27
Det satt asfaltdäck på den när jag köpte den men dom åkte av efter jag fastnat nere vid kärret gång på gång. Men helt klart är det lättare att få ut rumpan med dom däcken.
Tyckte även att väghållningen blev bättre (!) med crossdäcken och maskin blev mindre studsig och spårkänslig. Klart bättre på alla underlag!

Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 16 augusti 2011 kl. 18:56:44
Gårdagens solnedgång var inte att leka med! Mycket fint.

(http://img109.imageshack.us/img109/8453/img0206n.jpg)

Han inte med att kika runt på allt jag ville igår så idag tog jag nästan samma sväng igen, men ute i god tid för att få lite dagsljus under körningen.
Hittade bl.a upp till trollskogen och gamla tågspåret..

(http://img855.imageshack.us/img855/6295/img0210zt.jpg)

Man är bra slut i rumpan efter 2 dagar á 12mil (totalt 25mil!) på en rasslande 250 på skogsvägar, grusvägar osv ;)
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: Hydro skrivet 16 augusti 2011 kl. 21:00:11
Ja, och inte verkar den där "rasslande 250:n" särskilt bred heller... jag körde ju samma järnväg för några år sen och på fotot i min gamla Alvarstråd ser man att Raptorn var några decimeter bredare...
Länge sen man var på Öland ju, kanske läge att dra en sväng bortom snart.... är ju inne i min sista semestervecka och solen skiner om dagarna, så.......
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 16 augusti 2011 kl. 21:42:53
Näe jag jämförde mot din bild och bara skrattade åt "lillen" :) Det är stor skillnad i bredd och då även väghållningen! Måste snarast skaffa större cykel känner jag.

Om du har vägarna upp på ön så hör av dig så kan vi samåka någon dag och kika runt lite!
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 3 mars 2012 kl. 21:11:34
Nu ska hojen säljas!

Och för att den nya ägaren ska få en maskin i så bra skick som bara är möjligt så rev jag ner den totalt idag för att tvätta grundligt och snabbpolera varje detalj.

Synade cykeln noga och det fanns inte ett fel på den! Bra kvalite på dessa taiwaneser  ()p

Smorde upp alla vajrar, kontrollerade så alla skruvar var dragna, justerade kedjeslacket, smorde kedjan, slängde på gatdäcken, laddade upp batteriet fullt, kontrollerade oljenivån, fettade leder osv.
Allt tiptop. Det enda som inte funkar är halvljuset så lampan ska bytas.
Känns riktigt bra att ha fått detta gjort.

I min ägo har den rullat ca 250 mil och nu visar mätaren 466 mil.

Underlättar med bobbis för att komma åt överallt, även under!
(http://img4.imageshack.us/img4/6089/img0948resize.jpg)

Efter trycklufttork och putsning påbörjas ihopmonteringen del för del(http://img163.imageshack.us/img163/3042/img0951resize.jpg)

Nu så!
(http://img18.imageshack.us/img18/5923/img0966resizet.jpg)

(http://img703.imageshack.us/img703/7480/img0967resizen.jpg)

(http://img856.imageshack.us/img856/5049/img0960resize.jpg)

Det har varit en mycket bra och pålitlig maskin, perfekt att börja karriären på. Första maskinen är alltid speciell så det är lite vemodigt att veta att den snart är borta.
Även damen min har börjat sin karriär på denna för att sedan sakta men säkert börjat sno min dinli 450 från mig ;)

Denna kommer så småningom ersättas av en 4x4 som jag ska ha som arbets/nöjesfordon. Plogblads- och vagnsbygge är på planeringsstadiet och delar inför dom byggena har börjat insamlas.



Framöver kommer det komma ut annons, men den är till salu redan nu och finns i Kalmar om någon skulle vara spekulant.
PM går isf bra!
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: markusb skrivet 1 maj 2012 kl. 20:17:19
Nu har den precis bytt ägare.
Tack SMC för den här roliga och problemfria tiden  :headbang:
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: adjskara skrivet 26 juli 2012 kl. 11:30:15
Hej!

Helt ny i ATV världen och det blev en SMC 250 -05 som första leksak. funderade på det här med Back? Finns inte det på min eller hur lägger man i den? Ser ju att TS har det på sin -08?!
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: hell-man skrivet 26 juli 2012 kl. 12:37:34
Hej!

Helt ny i ATV världen och det blev en SMC 250 -05 som första leksak. funderade på det här med Back? Finns inte det på min eller hur lägger man i den? Ser ju att TS har det på sin -08?!
Finns inte på alla. Om du har en spak bakom höger smalben (när du sitter på hojjen) med wirar bak till en specialbakaxel (integrerad backväxel) så finns det! Men om du måste ha det är det ju bara att köpa ett kit:
http://www.smcatv.se/TILLB%20ATV.htm (http://www.smcatv.se/TILLB%20ATV.htm)
Rulla ner en bit så hittar du! Troligtvis inte värt det, men ändå... ()p
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: adjskara skrivet 27 juli 2012 kl. 09:42:37
Tackar tackar!!!
Fanns inget sådant på min och för det priset kan jag ju nästan köpa en till och använda dom gångerna jag måste byta riktning  ':)

Men det fanns ju annat kul där också
Titel: SV: SMC 250
Skrivet av: hell-man skrivet 27 juli 2012 kl. 09:46:13
Tackar tackar!!!
Fanns inget sådant på min och för det priset kan jag ju nästan köpa en till och använda dom gångerna jag måste byta riktning  ':)

Men det fanns ju annat kul där också
Ja, jag vet inte om den butiken är igång, men det brukar vara rättså lätt att få tag i delar till smc:n. Levtid kan bli någon vecka eller så, ofta snabbare är stora märken. :banghead: