ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Jpson67 skrivet 21 september 2011 kl. 12:43:08
-
Ni som kör 4hjulingar, köper ni vägreggade maskiner eller bara terrängfordon, hur mycket körs på vägen och hur är det att köra en på landsvägen?
Är i köptankar men vet ej vilket av dom jag ska välja, råd mottages gärna.
/Jimmy
-
Beror väl lite på vad du ska ha den till egentligen.
Men jag skulle nog rösta för en vägreggad, visst så kostar det lite mera, men det är så skönt att bara kunna ta den till en polare eller liknande.
Känns som att man kan använda hjulingen till lite mera om man får köra på väg iaf.
-
Hur är det att köra en maskin man vill ha i skogen på landsväg då, sliter det inte jävligt på däcken?
-
Allt beror ju på hur du tänkt nyttja din hjuling precis som t1an skrev.
Jag har en terrängreggad.
Min nyttjar jag uteslutande till "nytta" och då jag har lite olika skiften kör jag väg mellan dem vilket man får med terrängreggat. Men visst har man varit sugen på att köra lite nöjesåkning med på vägen, men mest roligt är det ju ändå i terrängen som jag ser det och dit tar jag mig ändå :-).
Terräng är som sagt i regel billigare än samma maskin vägreggad
Slitage på däcken beror lite på vad för däck du har monterat samt hur man kör.
-
Ska ju i första hand köra i skogen eller grusvägen, men som ni nämner vill man ju kunna ta sig till olika platser.
/Jimmy
-
röstar på terängreggad pga man får böter om man kör en terängreggad och man får böter om man kör vägreggad med fel däck not using on highway
-
Sen beror det ju på var i landet du bor, är det ute i storskogen med enbart enskilda vägar. Eller bor du mitt i smeten...
Ska man hård dra det hela kör man ju nästan olagligt hur man än gör om det är nöjjeskörning vi pratar om. För inte är det många som kör med strypningen i på en vägreggad, samt en terrängreggad får man ju inte köra mer i skogen med än en vägreggad....
-
röstar på terängreggad pga man får böter om man kör en terängreggad och man får böter om man kör vägreggad med fel däck not using on highway
?
?
-
Fattar inte poängen med att köpa en terrängreggad, du får ju inte åka i skogen hur som helst. Samt har du en vägreggad så kan du ju åka som du vill på vägar och dylikt.
Skulle aldrig köpa en terräng reggad hur som helst, då ska man ju bo långt långt ut på landet där ingen vill bo ändå.
Samt tror det är mkt svårare att sälja en t reggad senare.
Om man köper en t reggad för att det skall bli billigare försäkring så är ju det en sån fattig ursäkt å då kan man ju lägga ner :whip:
-
Fattar inte poängen med att köpa en terrängreggad, du får ju inte åka i skogen hur som helst. Samt har du en vägreggad så kan du ju åka som du vill på vägar och dylikt.
Skulle aldrig köpa en terräng reggad hur som helst, då ska man ju bo långt långt ut på landet där ingen vill bo ändå.
Samt tror det är mkt svårare att sälja en t reggad senare.
Om man köper en t reggad för att det skall bli billigare försäkring så är ju det en sån fattig ursäkt å då kan man ju lägga ner :whip:
Jag är nog benägen att hålla med dig om detta.
/Jimmy
-
Samt tror det är mkt svårare att sälja en t reggad senare.
Om man köper en t reggad för att det skall bli billigare försäkring så är ju det en sån fattig ursäkt å då kan man ju lägga ner :whip:
Tror nog det säljs bra rackarns många terrängreggade maskiner fortfarande
-
Jo det säljs ju så klart t reggade, Ska man ha en ren tävlingsmaskin och enbart åka på bana eller bara mudda i skog så kan man ju köpa en. Men hur många är det som känner en bonde som upplåter sin mark till att man kör där, är ju inge kul att ha köpt en för att åka i skogen men sen blir det bara ett jävla liv, vad gör man då? Då står man ju med en maskin du inte kan använda alls på något vettigt sätt. Så bästa är ju att köpa V reggad kan du ju både köra i skogen med och sedan på vägen - bästa av båda världar!
Varför inte kunna ha valmöjligheten?
-
vägreggad alla gånger!! du kommer inse hur kul det är att köra atv när du väl börjat, och då är det trögt att inte kunna ta sig en tur på småvägar, fördet är inte många ställen en terrängreggad får köras på. enda användningsområdet för en Terräng är en bonde som bara ska ha den på sin egen gård.
-
enda användningsområdet för en Terräng är en bonde som bara ska ha den på sin egen gård.
Helt fel, krävs ingen bonde för att ha bra användning av en terrängreggad.
Låter som en insnöad stadsbos resonemang ':)
Jag är ingen bonde, dock äger morsan och farsan skogsmark som jag bla kör och hugger ved/timmer på. Sedan har vi skiften på olika ställen vilket ger det möjligt att transportera sig kortare sträckor mellan dessa på allmän väg. Detta duger än så länge för mig för att fylla mitt behov som det är idag gällande vägkörning.
Vilken typ av maskin man ska köpa beror ju på vilka förutsättningar man har, har man mark själv eller har man mark som bekanta eller vänner kan tänkas upplåta för körning kan mycket väl en terrängreggad vara rätt. Dock kanske man behöver släp för att ta sig till körstället ;)
-
Jo är ju just det att du måste ta bilen med släp för att ta hojen dit du ska för att köra. Blir bara ett jävla meckande fram och tillbaka. Bättre att bara sätta sig på och köra dit man vill, samt svänga av vart man vill ;)
-
Jo är ju just det att du måste ta bilen med släp för att ta hojen dit du ska för att köra. Blir bara ett jävla meckande fram och tillbaka. Bättre att bara sätta sig på och köra dit man vill, samt svänga av vart man vill ;)
Förutsatt att man får köra på platsen man svänger av på ja ;)
Givetvis är det smidigt med gatreggat men har man inget behov av det är det några tusen extra....många bäckar små blir tillslut kanske en bandsats istället för vägreggat ()p
-
Jag kör med Terräng och min nästa maskin blir också en Terräng reg.
Jag är varken bonde eller skogsägare. Men jag åker mest på enskilda grusvägar, skogstraktorspår och en o annan skoterled. Tar dock aldrig kawwan ner på byn eller så.
Som skrivits tidigare i tråden så är det upp till var och en vad man har för behov.
-
enda användningsområdet för en Terräng är en bonde som bara ska ha den på sin egen gård.
Helt fel, krävs ingen bonde för att ha bra användning av en terrängreggad.
Låter som en insnöad stadsbos resonemang ':)
Jag är ingen bonde, dock äger morsan och farsan skogsmark som jag bla kör och hugger ved/timmer på. Sedan har vi skiften på olika ställen vilket ger det möjligt att transportera sig kortare sträckor mellan dessa på allmän väg. Detta duger än så länge för mig för att fylla mitt behov som det är idag gällande vägkörning.
Vilken typ av maskin man ska köpa beror ju på vilka förutsättningar man har, har man mark själv eller har man mark som bekanta eller vänner kan tänkas upplåta för körning kan mycket väl en terrängreggad vara rätt. Dock kanske man behöver släp för att ta sig till körstället ;)
insnöad stadsbo, haha jag är nog så långt från det man kan komma!
jag bor en bit ut på landet men äger ingen egen skog, dock har jag fått lov att köra på en annan markägares mark ett par kilometer bort, och föt att ta sig dit måste jag köra på allmän väg, sen så åker jag ibland en 8-milstur runt i kommunen på småvägar, vandringsleder och allmänna vägar, det hade inte varit möjligt utan vägreggat, visst är det olagligt att köra i skogen oavsett regform, men jag har då aldrig sett en snut i skogen, dock kryllar det av dom på vägarna så förr eller senare åker man ju dit om man har terrängreg....
-
insnöad stadsbo, haha jag är nog så långt från det man kan komma!
hehe, jo trodde väl det, därav den ironiska smiley efter kommentaren ;)
Det lät dock rätt insöat måste jag nog påstå :P
-
Det beror lite på vad det är för maskin det gäller.
Tidigare har jag mer eller mindre bara haft vägreggade maskiner, men då har det blivit ibland lite lite rundor på civiliserade vägar och med maskiner som knappast en skogsbonde skulle köpa, tex Raptor, Renegade, osv.
Nu sist blev det dock terrängreggat eftersom jag ju märkte att min körning blev mindre och mindre på vägar.
Visst kan det bli någon kilometer på asfalt ibland, men då är det ren transport till nästa skogsstig och om man sedan skall sälja så finns det massa nyttofolk som är spekulanter.
En terrängreggad saknar dessutom strypningar och konstiga eldragningar normalt sett.
Köper man en taiwanesisk maskin eller liknande så kanske elen är bra och på en amerikansk så är den bra, men på vägreggade japaner är det oftast skräp, och eftersom jag ville ha en japan så........
Allt talade alltså för en terrängmodell i mitt fall.
Jag slipper skatt, får försäkring på en tusenlapp och man jag besiktning dessutom!
En av anledningarna till att jag inte kör väg med en "skogsmaskin" är just däckslitaget på asfalt.
Visst finns det tåliga däck som är bra i skogen tex Maxxis Bighorn, men generellt slits skogsdäck hårt på asfalt.
-
...sen så åker jag ibland en 8-milstur runt i kommunen på småvägar, vandringsleder och allmänna vägar, det hade inte varit möjligt utan vägreggat...
Nu har ju inte du vägreggat heller... :whip:
Traktorreggat har ytterligare andra regler jämfört med både väg- och terrängreggat och något som säkert skulle kunnat passat även mig, men nu fanns ju inte den hjulingen jag ville ha i den regformen.
Sen är det ju inte dödsstraff på att åka på asfalt och stora vägar med terrängreggat.
I vissa fall får man det faktiskt, och på enskilda vägar får man köra hur mycket man vill (om inte dess ägare satt skylt mot motortrafik mm).
Enskild väg är alltså en väg med gul skylt, vilket ju gäller de flesta grusvägar osv.
Tex:
(http://www.tibro.se/ImageVault/Images/id_6000/width_453/compressionQuality_0/scope_0/conversionFormatType_WebSafe/height_132/ImageVaultHandler.aspx)
-
Trafikverkets skrift "Bra att veta om fyrhjulingar" är lagom snusförnuftig, grå och informativ. Ladda ner den från Trafikverkets publikationsbutik. Gratis!
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____4746.aspx
-
...sen så åker jag ibland en 8-milstur runt i kommunen på småvägar, vandringsleder och allmänna vägar, det hade inte varit möjligt utan vägreggat...
Nu har ju inte du vägreggat heller... :whip:
jo tänk att jag räknar traktorreggat som VÄGreggat eftersom jag får köra på VÄG med den ^-^
sen att den egentligen bara får gå i 40 är ju en annan femma... undrar vad som händer om jag blir tagen för "trimmad traktor" har nån åkt fast för det nånsin??
-
Att du räknar det som så är ju upp till dig, jag ville dock mest bara belysa saken att det ju faktiskt finns en registreringsvariant till, alltså just traktor.
Och den har massa fördelar jämfört med en vägreggad, därför är det ju lite dumt att sammanblanda dessa båda regformer. :whip:
-
Det blev en väg reggad :headbang:
-
Det blev en väg reggad :headbang:
Grattis ()p
-
grattis! vad blev det för något?
-
klokt av dig ()p
-
Det fick bli en TGB 550 blade -11 inkl plog. Hoppas hitta vart strypningen sitter sen bara, ska ju hämta den i eftermiddag. :headbang:
-
Sitter en plug i avgasröret :)
Bra hoj, har en själv är grymt nöjd med den
-
Hitta pluggen och den satt fan inte där säljaren sa att den skulle sitta i ljuddämparen i svängen in i burken, utan i mellanröret på avgasröret, tydligen uppdelad i 3 delar :)